Försök till Wheelie, men

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rigge skrev:
2530378 Nja jag kunde köra min 929 på 2:an rätt bra med originaldrevning, fast fortare än 130, efter jag gick ner ett kugg fram vart de svårare, ska man ett par kilometer så blir det 3:an.

Vad bra, då behöver jag inte gå runt o känna mig dålig för att jag inte kan slanga überlångt på 2an i 90 då, next step: växla till 3an.
 

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Ort
bästkusten
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
westinrobert skrev:
2146005 Snyft... Efter att ha kört R1 och bytt ner sig till zx7r så får man försumma sådana trevligheter som att köra på slangen :(
è du go eller? Klart du kan slanga med en sån. Man kan ju slanga moppe, då kan man slanga zx7...
 

Pizzabagarn

Guest
Umiss skrev:
2530362 Så tipset om att hitta balansläget på 2ans växel o slippa lägga ner den i 130 var orealistiskt?

Jag som kämpat o slitit i onödan isf, får med andra ord lära mig växla till 3an efter att kopplat upp den på 2an o sen slanga hela e4an till sthlm?

Nej det är inte orealistiskt. Öva, hitta balansläget och kör sakta och fint :tummenupp
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Pizzabagarn skrev:
2531030 Nej det är inte orealistiskt. Öva, hitta balansläget och kör sakta och fint :tummenupp

Tycker jag får lite splittrade tips nu :p
Den ena säger att man bör komma upp i 160 innan man verkligen slutar accelerera pga luftmotståndet medans andra säger att att det ska gå i 90 km/h oxå?
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
Umiss skrev:
2539841 Tycker jag får lite splittrade tips nu :p
Den ena säger att man bör komma upp i 160 innan man verkligen slutar accelerera pga luftmotståndet medans andra säger att att det ska gå i 90 km/h oxå?

Det är precis lika genomförbart att köra på bakhjulet från Skåne till Norrland i 60 som i 160 (eller fortare) att hålla en jämn hastighet på ett hjul är i grund och botten inte annorlunda än på två hjul, däremot ökar givetvis utmaningen med vindmotstånd, kastvindar osv vilken hastighet du håller på bakhjulet har först och främst att göra med förhållanden runt omkring, men har även med hojen att göra, olika hojar har olika effekt&varvtalskurva... Att sen sätta ner i 130 eller inte... du kan faktist med lite övning minska hastigheten något utan att sätta ner och sedan glida ner mjuk och kontrollerat...

Teoretiskt kan du åka obegränsad längd på bakhjulet i 30-40 Km/h med bra nog balans...

Dock får jag säga att du valt fel hoj för bakhjulsåka om du behöver använda kopplingen :tungan... att gasa upp går bra i princip oberoenda av växel när man har lite vrid...
Min hoj hade inga större problem med powerwheelies på 3'an... jag hade dock...:rolleyes: jag skulle inte bli alltför förvånad om jag kan få upp den även i 4'an utan koppling, kanske även efter det... men jag har överhuvud taget inga planer på att testa...
 
Last edited:

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Går nog att få upp 600 på nåt jäkla sätt utan att använda kopplingen, typ släppa gasen, hoppa på styret, i med full gas samtidigt som man hoppar på passagerarsätet :p
Men är det verkligen så farligt att använda kopplingen, tycker det funkar bra för mig?

Får väl öva på det där med att hitta balanspunkten bättre. Kanske är lättar om man står?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
SENSEI skrev:
2148188 Men snälla nån...
Jag använder enbart gas när jag ska slanga..
Lägg dig rätt i registret.. gör ett kraftigt av/på slag och ryck lite så kommer hojen resa sig... Det är enabart en fråga om teknik...

Hur sliter ett på och av-slag mindre menar du? Släpp ut kedjan en kort tiondels sek. för att snabbt rappa till på gasen. Kanske inte heller så skosamt men vem bryr sig. Slanga sliter, så enkelt är det.
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
För mig var det lättare att få upp hojen stående men svårare att hitta balanspunkt och kontrollera både körning och nedsättning, hela processen blev mjukare med start sittandes... Skall väl tillägga att jag började på en CB600F Hornet och använde defenitivt kopplingen fler gånger där... men det är helt klart möjligt att gasa upp en 600 oavsett om det är Honda eller Yamaha...

Ett annat tillägg är att min VTR är klart mer förtjust i bakhjulsåka än jag... :rolleyes: i början var det lite skrämmande lätt att vifta med framhjulet...
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
don_tomazo skrev:
2542923 Hur sliter ett på och av-slag mindre menar du? Släpp ut kedjan en kort tiondels sek. för att snabbt rappa till på gasen. Kanske inte heller så skosamt men vem bryr sig. Slanga sliter, så enkelt är det.
Byter hellre kedja och drev då än jag byter kopplingskorg..
Har sett hur kopplingskorgarna brukar bli.... Ser ut som... tja något någon hackat i.... Vilket medför att kopplingen kommer börja strula med...
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Umiss skrev:
2539841 Tycker jag får lite splittrade tips nu :p
Den ena säger att man bör komma upp i 160 innan man verkligen slutar accelerera pga luftmotståndet medans andra säger att att det ska gå i 90 km/h oxå?

Tycker absolut att du ska försöka undvika dom där 200km/h rundorna, kan lätt gå väldigt fel då. Höll själv på bli inkastad i ett sidoräcke på en bro i ca 160+ av en kraftig vind...var allt annat en roligt att nästan åka över räcket på en hög bro:näsblod

Har du provat stående wheelie?
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
SENSEI skrev:
2543124 Byter hellre kedja och drev då än jag byter kopplingskorg..
Har sett hur kopplingskorgarna brukar bli.... Ser ut som... tja något någon hackat i.... Vilket medför att kopplingen kommer börja strula med...

Hmm vete fan det där gsxr750 srad tål hur mycket koppling på 2an som helst (min gamla gjorde det)!! Okej syntes lite på korgen men inget strul whatsoever så det behöver inte va problem alls me koppling o 2an! Brukar ta upp den i 2an då jag kan ha den rakt upp o ner på 3m istället för att gasa upp den sakta på 10-15 meter. Bra när du tex har bil framför etc etc! Ha d...!! :tummenupp
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
Rammstein skrev:
2546889 Tycker absolut att du ska försöka undvika dom där 200km/h rundorna, kan lätt gå väldigt fel då. Höll själv på bli inkastad i ett sidoräcke på en bro i ca 160+ av en kraftig vind...var allt annat en roligt att nästan åka över räcket på en hög bro:näsblod

Har du provat stående wheelie?

Juppz, jag undviker 3e växeln tills jag fått bra kontroll på andra växeln. MÅSTE lära mig parera längs vägen, det går bara inte hur mkt jag än wheelar ute varje dag >_<
Tror hojjen tagit ganska mkt stryk oxå när jag vart ute o tränat, inte kopplingen utan snarare fjädringen/däcken. Kör jag runt 80 km/h o släpper styret börjar det vibbrera som satan, är det normalt???

Har inte testat stå när jag wheelar ännu, känns så otroligt obehagligt :( Ska testa snart, kanske blir nästa år med tanke på vädret :(

Edit: Misstänker obalans i mina däck, känns som bakdäcket är snett >_<
 
Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Umiss skrev:
2530348 Grejjen är att jag har ju inga problem med att koppla upp hojjen o slanga från 60 till 130-140, bara att inte kan slanga 2 km i säg 90km/h utan den hela tiden vill accelerera sakta men säkert. Detta borde man ju kunna göra något åt genom att hitta balansläget

Det är just det som är balanspunkten, detta är ju bra mycket lättare att hitta med t.ex en motard som är mer lättslangad. När du har hittat balanspunkten skall du kunna åka hur långt som helst på vilken växel som helst. Balanspunkten når du när det känns som du är på väg att slå runt, därför är det inte så speciellt upphetsande att komma upp i det läget.
 

Umiss

Såld =(
Gick med
10 May 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6
peteR1000 skrev:
2547300 Det är just det som är balanspunkten, detta är ju bra mycket lättare att hitta med t.ex en motard som är mer lättslangad. När du har hittat balanspunkten skall du kunna åka hur långt som helst på vilken växel som helst. Balanspunkten når du när det känns som du är på väg att slå runt, därför är det inte så speciellt upphetsande att komma upp i det läget.

Yeah, det har jag kännt flera gånger. Jag vågar inte stanna där så länge dock med tanke på att man inte längre ser vägen och med tanke på att jag alltid svänger in mot diket när jag slangar ^^
Funderar på att köpa en motard nästa år om jag kan få sålt min hojj nu faktist. åtminstone en liten stund enbart för övandets skull o sen gå tillbaka till plastraket :)
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
mrgsxr skrev:
2546947 Hmm vete fan det där gsxr750 srad tål hur mycket koppling på 2an som helst (min gamla gjorde det)!! Okej syntes lite på korgen men inget strul whatsoever så det behöver inte va problem alls me koppling o 2an! Brukar ta upp den i 2an då jag kan ha den rakt upp o ner på 3m istället för att gasa upp den sakta på 10-15 meter. Bra när du tex har bil framför etc etc! Ha d...!! :tummenupp
Jobbar vid behov som mc-mekaniker på en firma i Södertälje.
Kan säga att jag rivit en del kopplingskorgar och sett motsatsen...
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Umiss skrev:
2547325 Yeah, det har jag kännt flera gånger. Jag vågar inte stanna där så länge dock med tanke på att man inte längre ser vägen och med tanke på att jag alltid svänger in mot diket när jag slangar ^^
Funderar på att köpa en motard nästa år om jag kan få sålt min hojj nu faktist. åtminstone en liten stund enbart för övandets skull o sen gå tillbaka till plastraket :)

Du kommer inte vilja byta tillbaka om du köper en ordentlig motard :D
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
SENSEI skrev:
2547363 Jobbar vid behov som mc-mekaniker på en firma i Södertälje.
Kan säga att jag rivit en del kopplingskorgar och sett motsatsen...

Kan ju bero på vilken modell (vissa märken har antagligen sämre kvalitet på vissa delar än andra tex), eller hur man tar upp den på kopplingen. Det är ju lite relevant om man gör det "mjukt" låter fel men hoppas du vet vad jag menar. Så det har nog inte si så stor del att göra med gas eller kopplingsbakhjulsåka om man gör det fint ;-)
Haft en del hojjar ingen som kopplingskorgen har gått på bakdäcket däremot ..:-(
Inte hört talas om det i min mc-krets heller i någon omfattning än...och har även en vän som är mc-meck och det är mest byte av koppling, kopplingskorgaran brukar klara sig men men vi har lite olika åsikter thats all! Have a nice day y`all! :tummenupp
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
För er i denna tråden som vill "träna" bakhjulslyft, men är rädda för att slå över. Skaffa en VFR...säger jag bara! Antalet bakhjulskörande VFR:er är lika få som antalet vettiga politiker :rolleyes:

//KaliZ
 

TweetyBird

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
VTR 1000F
????

KaliZ skrev:
2547492 För er i denna tråden som vill "träna" bakhjulslyft, men är rädda för att slå över. Skaffa en VFR...säger jag bara! Antalet bakhjulskörande VFR:er är lika få som antalet vettiga politiker :rolleyes:

//KaliZ


Är väl inte alltför svårt att få upp en VFR på bakhjulet???

Har iofs bara testat 800'orna av VFR'r (lite nyare) men med de var det inga större problem...
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top