WTF
du har träffat en ÅF och sen är det en mailkonversation
, och förvånad över förskottsbetalning. Beställer sen efter att ha träffat en ÅF och beställer
Jag kan knappt tyda vad du far efter
efter första kontakten så resonerade jag precis som du att ett mejl är ett mejl ,
men när jag erbjöd mig att komma in och diskutera saken och ta i hand på affären så var det samma visa, det var då som jag blev konfunderad.
Otydligt första inlägg? kanske, jag försökte inte göra sken av varken det ena eller andra
Tveksamt om massuppfittningen har någon direkt betydelse i sak dock.
en konversation är inte så annorlunda via telefon, mejl, eller öga mot öga.
när jag
via mejl beställde från Tyskland så fick jag välja om jag ville ha postförskott eller förskottsbetalning, skillnaden var någon hundring på frakten pga postförskottsavgiften.
Var aldrig något evigt tjat om förskott då.
Det funkade jättebra. Jag var helnöjd och leverantören fick sina pengar på ett tryggt och säkert sätt.
Vänta nu. Vafan. Mailade du till första firman?? Och tycker fortfarande att de ska beställa hem den utan pengar i handen? Beställer du saker på internet utan att förskottsbetala också? I så fall får du gärna visa var du gör detta.
Du kan förihelvete inte kräva att nån via ett anonymt mail ska beställa hem en sak som ändå kostar en del kosing. Seriöst.
Hade du gått in personligen i affären så hade du kunnat beställa utan att betala förskott men nu när det kommit fram att du skickade mail så framstår du verkligen inte som särdeles seriös. Jag kan registrera en mail i ditt namn och skicka till diverse firmor med din adress, ditt telefonnummer och be dem beställa hem grejjer som jag sen inte hämtar ut. Nu blev det helt plötsligt ännu mer klart varför de vill ha förskott.
japp beställer via internet mot postförskott ofta och det går bra. Distansköplagen säger väl ändå att det är 14dgr ångerrätt?
Vad är då skillnaden förskott/efterskott för firman som säljer saker via internet? Ingen. Vill man ångra sig så får man.
Men du får mig att fundera på en sak som jag inte tänkte på först, kan det varit distansköplagen som spökade i mejlbeställningen? kanske ?
Nåväl jag hade gärna kommit in och beställt över disk men det var ju som bekant inte intressant för firman enl. mejlkorrespondansen.