Förskottsbetala delar när man beställer från Suzuki MC-firma????

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
WTF

Startar en tråd över att ge sken av att du har träffat en ÅF och sen är det en mailkonversation:huvet , och förvånad över förskottsbetalning. Beställer sen efter att ha träffat en ÅF och beställer:va

Och gnäller över det...

Varför inte dra upp hur det gick till när du startar tråden:huvet

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
OK vi tar det hela exakt hur det gick till från början så kanske det klarnar.

1. meljar till ÅF firma 1 och frågar om de kan få fram en kuts till min hoj.
svaret är: javisst det kan vi.

Vänta nu. Vafan. Mailade du till första firman?? Och tycker fortfarande att de ska beställa hem den utan pengar i handen? Beställer du saker på internet utan att förskottsbetala också? I så fall får du gärna visa var du gör detta.

Du kan förihelvete inte kräva att nån via ett anonymt mail ska beställa hem en sak som ändå kostar en del kosing. Seriöst.

Hade du gått in personligen i affären så hade du kunnat beställa utan att betala förskott men nu när det kommit fram att du skickade mail så framstår du verkligen inte som särdeles seriös. Jag kan registrera en mail i ditt namn och skicka till diverse firmor med din adress, ditt telefonnummer och be dem beställa hem grejjer som jag sen inte hämtar ut. Nu blev det helt plötsligt ännu mer klart varför de vill ha förskott.

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
WTF

du har träffat en ÅF och sen är det en mailkonversation:huvet , och förvånad över förskottsbetalning. Beställer sen efter att ha träffat en ÅF och beställer:va

Jag kan knappt tyda vad du far efter :va
efter första kontakten så resonerade jag precis som du att ett mejl är ett mejl , men när jag erbjöd mig att komma in och diskutera saken och ta i hand på affären så var det samma visa, det var då som jag blev konfunderad.

Otydligt första inlägg? kanske, jag försökte inte göra sken av varken det ena eller andra
Tveksamt om massuppfittningen har någon direkt betydelse i sak dock.
en konversation är inte så annorlunda via telefon, mejl, eller öga mot öga.

när jag via mejl beställde från Tyskland så fick jag välja om jag ville ha postförskott eller förskottsbetalning, skillnaden var någon hundring på frakten pga postförskottsavgiften.
Var aldrig något evigt tjat om förskott då.
Det funkade jättebra. Jag var helnöjd och leverantören fick sina pengar på ett tryggt och säkert sätt.

Vänta nu. Vafan. Mailade du till första firman?? Och tycker fortfarande att de ska beställa hem den utan pengar i handen? Beställer du saker på internet utan att förskottsbetala också? I så fall får du gärna visa var du gör detta.

Du kan förihelvete inte kräva att nån via ett anonymt mail ska beställa hem en sak som ändå kostar en del kosing. Seriöst.

Hade du gått in personligen i affären så hade du kunnat beställa utan att betala förskott men nu när det kommit fram att du skickade mail så framstår du verkligen inte som särdeles seriös. Jag kan registrera en mail i ditt namn och skicka till diverse firmor med din adress, ditt telefonnummer och be dem beställa hem grejjer som jag sen inte hämtar ut. Nu blev det helt plötsligt ännu mer klart varför de vill ha förskott.

japp beställer via internet mot postförskott ofta och det går bra. Distansköplagen säger väl ändå att det är 14dgr ångerrätt?
Vad är då skillnaden förskott/efterskott för firman som säljer saker via internet? Ingen. Vill man ångra sig så får man.
Men du får mig att fundera på en sak som jag inte tänkte på först, kan det varit distansköplagen som spökade i mejlbeställningen? kanske ?
Nåväl jag hade gärna kommit in och beställt över disk men det var ju som bekant inte intressant för firman enl. mejlkorrespondansen.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så du hade fått tillbaka dina pengar, big deal. Hade han börjat beställa hade han också sett att den inte gick att få hem och du hade sluppit betala. Så går det, nu blev du arg, besviken, påhoppad och fick inte ett riktigt svar på flera veckor. Tänk om du inte hade bråkat...

EDIT: Too late...

Jo, det vet vi ju alla som beställt av MC-handlare hur det kan gå med den biten.

1.) Jag vi har den hemma nästa vecka.

2.) (En vecka senare) Nej dom måste beställa den från lagret i Holland.

3.) (Ytterligare en vecka senare) Nej, den fanns inte i Holland dom måste beställa den från Japan.

4.) Ytterligare en vecka senare) Nu råkar en pryoelev stå i kassan och svarar: Nej den är inte beställd ännu. :näsblod

osv...

Och har man då redan betalat i förskott får man väl vänta till följande sommar innan det kommer prylar. Handlarens vinst är ju redan inkasserad! :yoparty

Eller i det här fallet kanske det skulle ha dröjt 2 månader innan handlaren upptäcker att Plastraketens kuts inte finns

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...