Förslag hur antalet våldtäkter ska minska:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fluffig skrev:
Kraven på en som har fotboja är rätt hårda och om de väljer fängelse så hoppas de kanske komma ifrån de "vänner" som de annars umgås med.
Det kan vara en anledning, en annan kan vara att de brott som man får välja påföljd för erbjuder ofta en öppen anstalt vilket i vissa fall är som en sunkig SPA-anläggning med t.ex. daglig frigång för studier.
Fluffig skrev:
Bor man i en etta i en betongförort så är det troligtvis betydligt mysiga på fängelset än hemma i lägenheten varje kväll. På fängelset kan de i alla fall prata med vakterna.

I så fall så är lägenheterna för dåliga eller fängelserna för trevliga.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Dr.Bike skrev:
Kanske Pippi menade: 85% med invandrarbakgrund?
Så det är så ni får fram era procentsatser? Gissa lite?
Även om det inte hjälper dig just nu:
http://www.kvv.se/templates/KVV_InfopageGeneral.aspx?id=3150
Anstalt->sid 15. Där ser du varifrån dom kom

Och nu tillbaka till topic! :fatta!

Mer poliser och vakter på stan, i parkerna mm. Och Svenssons med lite civilkurage. Och vad i helvete är det med belysningen i det här landet??? Det är ju f-n bäcksvart halva året utanför jobbtid, lite mer ljus bitte!!

edit: tänk på possenten!!!
 
Last edited:

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Nej det tycker jag inte

AleX skrev:
E inte de för mycket redan där?

Tycker du?
Det är ju bara de som jobbar som får pengar och även om man sitter i fängelse behöver man saker som tvål shampo och nån tidning då och då.

Du vet om att det är människor vi pratar om?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fluffig skrev:
Inte för att jag säger att du har fel, men jag betvivlar å det kraftigaste att interner i sverige inte har fri tillgång till tvål.
Har du rätt eller fel?
 

Dr.Bike

Guest
Helt riktigt!

Man får aldrig ta ifrån människor deras värdighet.


Men en sak stör mig: De på anstalt som jobbar i krimprod tjänar mer per dag än en som gör lumpen....
Detta faktum har alltid stört mig.

Den ene gör sin pliktlagsmässiga tjänstgöring för fosterlandet, den andre siter inne för ett brott.

Vidare: Portionspriset för fångvårdsmyndigheterna överstiger vida de för värnplktiga.
Skolmat i vissa kommuner är de enda som kommer under vpl-mat, vilket är än mer beklämmande.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Spa anläggning

Markus skrev:
Det kan vara en anledning, en annan kan vara att de brott som man får välja påföljd för erbjuder ofta en öppen anstalt vilket i vissa fall är som en sunkig SPA-anläggning med t.ex. daglig frigång för studier.

Hmm

Och du har provat på dessa SPA anläggningar många gånger?
Är det inte bättre att de utbildar sig eller fortsätter sköta sina jobb under sin tid där de inte alls har det så fritt som du tror. Kunskap och nya vänner borde vara en av de bästa brottsförebyggande åtgärderna som finns.
Alla dömda brottslingar är inte någon konstig pundare utan det är betydligt fler Svenssonar som döms än vad vi tror.

Det är ju inte så att våldsbrottslingar som får sina strafftid förlagd på öppen anstalt eller utrustas med fotboja. Du döms inte till fotboja utan du döms till fängelsestraff och får sen ansöka om att få fotboja.

Sen tror jag att den som får fotboja måste betala en avgift för detta som sen tillfaller brottsofferfonden, jag tror det är runt 3000 per månad.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Enligt

Markus skrev:
Inte för att jag säger att du har fel, men jag betvivlar å det kraftigaste att interner i sverige inte har fri tillgång till tvål.
Har du rätt eller fel?

Enligt de jag pratat med så har de själv stått för hygienartiklar och i vissa fall (vissa anstalter) har de fått hyra en TV för att ha på sitt rum för att inte klättra på väggarna av tristess.
Kanske har det ändras sig de senste åren men skulle inte du vilja ha deo och tandkräm även om du satt inne?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Fluffig skrev:
Tycker du?
Det är ju bara de som jobbar som får pengar och även om man sitter i fängelse behöver man saker som tvål shampo och nån tidning då och då.

Du vet om att det är människor vi pratar om?

Människor som har ? sökt jobb? planterat blommor?
Eller har de kanske rånat en bank? mördat någon? knivhuggt någon?

De e ingen dans på rosor att begå ett brott, sen är det skillnad på att döda någon eller att ta ett äpple...


en fråga...
efter att knivrån där offret har blivit knivuggen 3 gånger i ryggen... Hjälper rånaren då offret till sjukhuset?
 

Gabor

Guest
acura skrev:
13. Mer feminism på skolornas scheman.
Kommer ju självklart minska våldtäkterna... :3freak

:

Ja faktiskt, tänk så här. :rolleyes:

Om alla kvinnor lärde sig att säga JA lite oftare, både för sin egen njutnings skull och lite mer empatiskt, för killens skull, då skulle faktiskt våldtäkterna minska.... :tummenupp

En nyknullad kille är nämligen inte lika intresserad av våldtäkt....
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Fakta ang fängelser


050110: Rekordmånga i svenska fängelser Det senast årets larm om överbeläggningar inom svensk kriminalvård är befogade. Aldrig förr har så många suttit i svenska fängelser. Och aldrig förr har så många av fångarna varit narkomaner, hela 60 procent.
-Samhället har inte resurser att ge tillräcklig vård därute. Istället fyller vi våra fängelser till bristningsgränsen med missbrukare, säger Lars Krantz, forskningsledare vid Kriminalvårdsstyrelsen, till Sydsvenska Dagbladet.

Enligt Kriminalvården satt dagen före julafton totalt 6 658 personer bakom galler i Sverige. Av dessa sitter 4 722 i fängelse och 1 936 häktade misstänkta för brott. Till det tillkommer 350 personer som avtjänar sina straff i hemmet med elektronisk fotboja. Detta är ett par tusen fler än i slutet av 1990-talet och siffran är den högsta i modern tid.

Drogsituationen har också blivit värre bland Sveriges intagna. Hela 60 procent av dem som tas emot på fängelserna är narkotikamissbrukare. I slutet av 1990-talet var siffran 40 procent. Missbruket är nu mer utbrett bland kvinnliga än manliga fångar. 34 procent av Sveriges intagna är dömda för ett eller flera narkotikabrott.

Situationen på anstalterna försvåras av att det bara finns 1 400 platser för missbrukare på Sveriges fängelser.
-Vi har dubbelt så många narkomaner som behandlingsplatser på fängelserna, säger Lars Krantz.

De senaste tre åren har Kriminalvården inrättat 1 500 nya fängelseplatser och utbyggnaden av antalet fängelseplatser fortsätter. Bland annat öppnas nästa år två nya anstalter, en i Västervik och en i Mariestad.

Trots ansträngningarna blir trängseln på fängelserna bara värre och klimatet inne på anstalterna allt hårdare. Enligt en rapport från Kriminalvården blir våld, hot och raseriutbrott bland fångar allt vanligare.

Efter sommarens omskrivna fritagningar fick Kriminalvårdens chef Lena Häll Eriksson gå. Hon ersattes av Lars Nyhlén, tidigare chef för rikskriminalen. Nyhlén har startat ett omfattande arbete för att förbättra säkerheten på Sveriges anstalter.

För att förhindra att knark smugglas in på anstalterna utförs varje år cirka 100 000 visitationer av celler. Ungefär lika många urinprov lämnas. För att underlätta arbetet har flera nya narkotikahundar köpts in.

Källa: Drugnews


Edit såg inte Spinky Spendrup länk
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Fluffig skrev:
Kanske har det ändras sig de senste åren men skulle inte du vilja ha deo och tandkräm även om du satt inne?

Jo, men jag ville ha deo och tandkräm som värnpliktig oxå...

Det sticker lite i ögonen på folk att man får mer om dagen när man sitter bakom lås och bom för brott än de vi betalar de unga män och kvinnor som tar ett år av sitt liv för att lära sig försvara Sverige.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Markus skrev:
Inte för att jag säger att du har fel, men jag betvivlar å det kraftigaste att interner i sverige inte har fri tillgång till tvål.
Har du rätt eller fel?
Hur ska dom annars kunna tappa den i duschen?
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Har alla damp eller (LR)? Handlade inte tråden om något annat än fångarnas "lön"?

Tänk om SH visar hur resten av befolkningen tänker. Ooooh Houston we have a problem va!!
 

skerfe

Blåbärspaj
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Sv 650
korvgubbe skrev:
Jo, men jag ville ha deo och tandkräm som värnpliktig oxå...

Det sticker lite i ögonen på folk att man får mer om dagen när man sitter bakom lås och bom för brott än de vi betalar de unga män och kvinnor som tar ett år av sitt liv för att lära sig försvara Sverige.

Som värnpliktig får man 66 kr/dag och lika mycket i bidrag när man muckar. Så det är faktiskt lite mer ersättning som värnpliktig än som intern.

Fast när man tänker efter så är skillnaden mellan interner och värnpliktiga hårfin. Inspärrad och bevakad av vakter, lära sig döda.... :hihi
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Spinky Spendrup skrev:
Tänk om SH visar hur resten av befolkningen tänker.

....måste iofs säga att de flesta diskussioner jag deltagit i, i "verkligheten" har varit inne på olika stickspår imellanåt.... Kanske bara jag som fått för mig att det ligger i sakens natur...

Däremot kan jag hålla med dig! Ta gärna tråden tillbaka till utgångsfrågan. Förslag för att minska antalet våldtäkter. "ut med packet-folket" hade nog sagt sitt även om trådet handlat om hur man ska minska antalet dokusåpor på tv...

skerfe skrev:
Som värnpliktig får man 66 kr/dag och lika mycket i bidrag när man muckar. Så det är faktiskt lite mer ersättning som värnpliktig än som intern.

Får man det från dag 1? Då har ersättningen stigit sedan jag stod uppställd på kaserngården i Boden...

skerfe skrev:
Fast när man tänker efter så är skillnaden mellan interner och värnpliktiga hårfin. Inspärrad och bevakad av vakter, lära sig döda.... :hihi

Skilnaden är väl att internerna spärras in för att de dödat och ska lära sig av med det medan de värnpliktiga spärras in för att lära sig det..
:tungan
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Brottslingar

AleX skrev:
Människor som har ? sökt jobb? planterat blommor?
Eller har de kanske rånat en bank? mördat någon? knivhuggt någon?
De e ingen dans på rosor att begå ett brott, sen är det skillnad på att döda någon eller att ta ett äpple...

Det vanligaste brottet är väl stöld eller tillgrepp som det heter på juristmål.
Sen finns det en hel del som åkt in för trafikbrott och här skulle nog de flesta på SH kunna hamna om de har oturen att befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt.

Det är en liten del av alla som sitter på fängelse som mördat någon och många av mördarna sitter troligtvis på rättspyk någonstans. Mördare är väl den brottsling som mest sällan återfaller i sitt brott utan det är mest ett brott man (som tur är) gör en enda gång.

Visst är det kul med olika åsikter om ett ämne?

Jag lovar att hålla mig borta från att hamna i fängelse. Jag lovar!
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Tror du

Markus skrev:
Nej, jag luktar gott ändå. :)
Ecksact

Ha det är bara vad du tror :7peta

Det där med tvålen ska man kanske uppmana de nyintagna om så att de inte köper sånt däringa "luktagottrinnande" tvål utan rejäla hårda doningar. :lol
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top