Förslag på ERF 2007?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har funderat lite över vad som behöver göras med ERF för att utveckla verksamheten. Under samtal med Brånalt har vi en idé; man gör tävlingen till ett tvådagars arrangemang med kval lördag , där de snabbaste går vidare till final på söndagen. De som misslyckats på kvalet får köra ett race på lördagen över tex 3 timmar, där exemplevis de 5 snabbaste går vidare till söndagens final. På så sätt får alla köra race, tidsschemat medger ett par supportklasser och man har möjlighet att förlänga några race till 8 timmar på söndagen om intresse finns. Några synpunkter? Idéer?
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Det verkar som om en sund idé. Som det är idag så känns det som om väldigt mycket av F:et i ERF har försvunnit.
Vi kör första säsongen iår och med tanke på att alla i teamet är nybörjare så käns det inte så kul att pynta start avgift och inte vara säker på om man får starta. Med det upplägget du presenterar så är man ju i.a.f garanterad mer körtid än idag.

Mina 50 öre.
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Nja.. låter helt ok säkert.... men för vissa av oss så är detta den lättaste tävlingen att övertala tanten därhemma...
- Jag åker på morgonen och är hemma igen på kvällen, så det tar inte så lång tid som mina vanliga tävlingar... :)

eller är det bara jag som känner igen det? :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
2209688 Jag har funderat lite över vad som behöver göras med ERF för att utveckla verksamheten. Under samtal med Brånalt har vi en idé; man gör tävlingen till ett tvådagars arrangemang med kval lördag , där de snabbaste går vidare till final på söndagen. De som misslyckats på kvalet får köra ett race på lördagen över tex 3 timmar, där exemplevis de 5 snabbaste går vidare till söndagens final. På så sätt får alla köra race, tidsschemat medger ett par supportklasser och man har möjlighet att förlänga några race till 8 timmar på söndagen om intresse finns. Några synpunkter? Idéer?
Nja, jag vet inte om jag är så förtjust i att ha kval och tävling på två dagar. Det beror iofs på hur mycket man får kvala och tidsträna den första dagen. Men ett kval med samma längd idag är inte så kul för dem som kvalar in. Vad gör man när kvalet slutat kl 10.00 (typ) och man har 30 mil hem? Kan man däremot få tillgång till banan under en större del av dagen så är det en bra idé. Då kan det till och med vara lönt att åka till någon av de mer avlägsna banorna.

Åtta timmar... Gud vad jobbigt det låter. Men jävlar anamma vad roligt det vore :)

Lite lösa tankar bara...
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Mogge70 skrev:
2210029 Ta bort alla jä__a A-förare istället så vi andra har en chans.

Precis. Serien har ju vuxit & är väl stor nog att kunna delas in i en A-förarklass & en B-förarklass? 72st serieanmälda team & de flesta banorna får max ha ca 30 till start.

Säger som någon ovan nämde, inte kul som B-rookie med nystartat team att betala snordyr startavgift för att bara få köra ett kvalpass om man har otur. Utgifterna för ett nystartat team är jobbiga nog, man ska köpa all utrustning som krävs, däckkräng, balanseringsutrustning, hoj, kåpor, verktyg, laptimer, transponder, depåtält, soppa med mera med mera.

Visst är det så i racing att man kvalar, men serien heter ju ERF där F:et står för Fun, personligen tycker jag det är dags att plocka bort det F:et eftersom dessa kval bara ställer till det för oss oerfarna & slöa nybörjare :) Det har blivit på tok för seriöst med toppnamn & erfarna A-förare.

Ta till exempel nästa race på Falkenberg, en bana jag aldrig har kört, mina varvtider lär ju inte vara direkt låga. Ska åka dit på en träning innan men är det ens lönt att försöka kvala in eftersom 70 team är anmälda? 38 får starta och 32 team ska bort. Kul att pröjsa 2.500:- i startavgift +åka 25 mil enkel resa om man inte ens får vara med. Tävlingen på Gelleråsen är väl inte ens att tänka på... :rolleyes:

Kanske bara är en långsam & gnällig rookie som tycker livet är orättvist, men just nu känns F:et i ERF väldigt långt borta...
 
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Nr:18 skrev:
2209688 Jag har funderat lite över vad som behöver göras med ERF för att utveckla verksamheten. Under samtal med Brånalt har vi en idé; man gör tävlingen till ett tvådagars arrangemang med kval lördag , där de snabbaste går vidare till final på söndagen. De som misslyckats på kvalet får köra ett race på lördagen över tex 3 timmar, där exemplevis de 5 snabbaste går vidare till söndagens final. På så sätt får alla köra race, tidsschemat medger ett par supportklasser och man har möjlighet att förlänga några race till 8 timmar på söndagen om intresse finns. Några synpunkter? Idéer?

1-dagars är en suverän tävlingsform! Har dock inga konkreta förslag hur man kan lösa problemet...
 

GUL

Det gick snabbare förr...
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
Nada
Den stora fördelen med ERF är en-dagarsmodellen. Om nu intresset är så stort så borde man dela upp det i ER och ERF och köra två av varandra oberoende serier där man klassar upp (eller ner) sig beroende på resultat.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
GUL skrev:
2210195 Den stora fördelen med ERF är en-dagarsmodellen. Om nu intresset är så stort så borde man dela upp det i ER och ERF och köra två av varandra oberoende serier där man klassar upp (eller ner) sig beroende på resultat.

Precis så jag menar! :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Om man delar upp det i a och b-klasser, hur ska man då göra om det är blandade lag? F:et finns fortfarande med, även snabba team vill ju ha roligt :)
 

[KoRn]

www.mc-kompaniet.se
Gick med
6 Jan 2004
Ort
Skövde, tyvärr...
Hoj
Ingen & alla...
Nr:18 skrev:
2210325 Om man delar upp det i a och b-klasser, hur ska man då göra om det är blandade lag? F:et finns fortfarande med, även snabba team vill ju ha roligt :)


Då borde det inte få vara "blandade" lag ....
En A-serie och en B-serie tycker jag, precis som i SM.

Men det är ju min mening....
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Nr:18 skrev:
2210325 Om man delar upp det i a och b-klasser, hur ska man då göra om det är blandade lag? F:et finns fortfarande med, även snabba team vill ju ha roligt :)
Även snabba förare vill ha kul, absolut!
Men är det inte så i ärlighetens namn att A- förarna i många fall också ser ett 6 timmars ERF som ett ypperligt träningstillfälle för sina egna satsningar i enskilda klasser? För en etablerad A- förare är ju den extra kostnaden att köra ERF ganska marginell då all utrustning redan finns och träna måste man ändå?

Håller med övriga, en ren B klass med glada amatörer - ERF och en A klass - ER är det som känns rätt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
GUL skrev:
2210195 Den stora fördelen med ERF är en-dagarsmodellen. Om nu intresset är så stort så borde man dela upp det i ER och ERF och köra två av varandra oberoende serier där man klassar upp (eller ner) sig beroende på resultat.
Bra förslag Fredde, ERF har vuxit ur kostymen, det är inte kul om 20-30 team får sitta utkvalade på bänken.

Dela upp i ER samt ERF, blanda gärna A och B förare beroende på satsning och mål, många team är idag blandteam och jag ser inget fel i det, kör man två serier så får alla tävla, ta bara in anmälan från så många som banan tillåter, har man betalt startavg. så ska man vara garanterad att få tävla.

För många som vill tävla är ett positivt problem och positiva problem bruka vara trevliga att lösa.

/Micke SVEMO
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Jag tycker att ERF och ER förslaget var mycket bra. Visst kan man blanda A- och B-förare, men då om man har en A-förare i sitt team så blir det då automatiskt att man kör i ER serien.

För det är inte kul som det är idag, jag och mitt team har serieanmält oss i år. Planerat att köra alla racen, sponsorer som vi sagt till att vi skall köra alla race och sen så får man till och med skita i att åka till t.ex. Falkenberg p.g.a. att man vet att man inte har en chans att kvala in. Trist!

Som någon skrev ovan, det kostar mycket pengar att starta ett nytt team och att betala 2500 för att få köra kanske en kvart var är ju inget alternativ.

Förhoppningen är väl att man har en chans att kvala in på Gälleråsen.

För alla tycker vi ju att det är så jä__a kul att rejsa!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mogge70 skrev:
2210450 Jag tycker att ERF och ER förslaget var mycket bra. Visst kan man blanda A- och B-förare, men då om man har en A-förare i sitt team så blir det då automatiskt att man kör i ER serien.
Njae det finns faktiskt B förare som är lika snabba som A förare så det funkar nog inte, det handlar väl mer om att se till att alla får tävla.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Om man nu "bara" har en dag kan man ju köra kval som vanligt och sen köra 2 st 3 timmar race. Och då dela upp fältet i 2 st grupper beroende hur man har kvalat. Då får ju alla en chans, både A- och B-förare.

Kunde det funka? :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mogge70 skrev:
2210498 Om man nu "bara" har en dag kan man ju köra kval som vanligt och sen köra 2 st 3 timmar race. Och då dela upp fältet i 2 st grupper beroende hur man har kvalat. Då får ju alla en chans, både A- och B-förare.

Kunde det funka? :confused:
Ja det skulle iaf ge alla en chans att få tävla, 3 timmars ERF är iof i kortaste laget men det kanske funkar.
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
jorpes skrev:
2210183 1-dagars är en suverän tävlingsform! Har dock inga konkreta förslag hur man kan lösa problemet...
Battle of Twins är ju kanske något att ta in som support klass..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top