Förslag på ERF 2007?

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Uppenbarligen måste Endurance racing utveklas. Det vore väldigt synd om man inte kunde ta hand om alla som vill vara med o åka. Risken är ju den att många team ger upp för att man inte kvalar in gång efter gång.

Jag tycker Stefans Ide är kanon, bara en sak. Många åker ju ERF just för att tidsåtgången inte är så stor. Man kunde ju möta humlans ide på halva vägen kanske. Under lördagen körs ERF tävlingen under samma form som i år. På söndagen körs tex Svenska Endurance Cuppen (svengelska). Kanske kan man ha ett kval system för att komma in i SEC eller så löser det sig ändå.

Det borde hur som helst startas upp seriösa diskutioner om detta. För det vore förbannat synd om massor med team ger upp nu när intresset är så stort.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ett ERF på 3 timmar? Aldrig. Lägg isf upp det med två klasser, varpå man kan klassas upp till ER klassen: Kör denna säsong, ta resultatet i slutet och dra ett streck: Så här många är i ER serien och så här många är i ERF. Säg max 40 i ER. Därefter kör vi ER på lördagar och ERF på söndagar. Sedan är det uppkvalning varje år till ER från ERF samt nedkvalning från ER till ERF. Säg de 10 första teamen och de 10 sista teamen i varje serie. Och inför MINST 6 timmar, helst 8-10 (eller 12) som på Mo I Rana. Det är för fasiken endurance, inte sprint vi kör. Och som någon annan sa - mitt argument hemma är att jag är borta i knappa 30 timmar (åker fredag eftermiddag, hemma lördag natt). Blir det hel helg då vette fan om jag känner för det - Dötid är tråkigt.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Freppa skrev:
2210530 Ett ERF på 3 timmar? Aldrig. Lägg isf upp det med två klasser, varpå man kan klassas upp till ER klassen: Kör denna säsong, ta resultatet i slutet och dra ett streck: Så här många är i ER serien och så här många är i ERF. Säg max 40 i ER. Därefter kör vi ER på lördagar och ERF på söndagar. Sedan är det uppkvalning varje år till ER från ERF samt nedkvalning från ER till ERF. Säg de 10 första teamen och de 10 sista teamen i varje serie. Och inför MINST 6 timmar, helst 8-10 (eller 12) som på Mo I Rana. Det är för fasiken endurance, inte sprint vi kör. Och som någon annan sa - mitt argument hemma är att jag är borta i knappa 30 timmar (åker fredag eftermiddag, hemma lördag natt). Blir det hel helg då vette fan om jag känner för det - Dötid är tråkigt.

Bra förslag. :tummenupp
Frågan är bara om vi får 2 dagar, man kan ju alltid hoppas.

6 timmar tycker jag är lagom, jag kör för att det är kul och har inte ekonomi eller kondition för att köra längre lopp.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
2210530 Ett ERF på 3 timmar? Aldrig. Lägg isf upp det med två klasser, varpå man kan klassas upp till ER klassen: Kör denna säsong, ta resultatet i slutet och dra ett streck: Så här många är i ER serien och så här många är i ERF. Säg max 40 i ER. Därefter kör vi ER på lördagar och ERF på söndagar. Sedan är det uppkvalning varje år till ER från ERF samt nedkvalning från ER till ERF. Säg de 10 första teamen och de 10 sista teamen i varje serie. Och inför MINST 6 timmar, helst 8-10 (eller 12) som på Mo I Rana. Det är för fasiken endurance, inte sprint vi kör. Och som någon annan sa - mitt argument hemma är att jag är borta i knappa 30 timmar (åker fredag eftermiddag, hemma lördag natt). Blir det hel helg då vette fan om jag känner för det - Dötid är tråkigt.
Ja det vore mumma inför 2007, hoppas att detta kan bli verklighet nästa år, ERF har växtvärk i år men problem är ju till för att lösas.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mogge70 skrev:
2210498 Om man nu "bara" har en dag kan man ju köra kval som vanligt och sen köra 2 st 3 timmar race. Och då dela upp fältet i 2 st grupper beroende hur man har kvalat. Då får ju alla en chans, både A- och B-förare.

Kunde det funka? :confused:
Inte ska vi köra kortare race!!! Hela idéen med endurance är uthållighet, på 3 timmar behöver man ju bara stoppa en enda gång :3freak
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
De som misslyckats på kvalet får köra ett race på lördagen över tex 3 timmar, där exemplevis de 5 snabbaste går vidare till söndagens final. På så sätt får alla köra race, tidsschemat medger ett par supportklasser och man har möjlighet att förlänga några race till 8 timmar på söndagen om intresse finns. Några synpunkter? Idéer?
Ersätt supportklasserna med träningstid för dem som kvalat in (ev öppen för dem som kört B-final också, fast de/vi är kanske inte så sugna efter sin/vår tävling) så är det ett toppenförslag. Jag köper rakt av även om det kostar några kronor mer.
 

Mogge70

Rapido MCK
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda VTR1000F 2003
Nr:18 skrev:
2210724 Inte ska vi köra kortare race!!! Hela idéen med endurance är uthållighet, på 3 timmar behöver man ju bara stoppa en enda gång :3freak

Har du ett oljefat som bensintank, eller? :D
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Ett förslag till:

Om sisådär 60-70% av startfältet (som aktuell bana får ta) seedas in (enl aktuell serietabell, föregående tävling e.dyl) och behöver således inte tidskvala (mer än om en startposition). Tidskvalet sker dagen innan för dom team som inte är seedade, ...dom team som inte kvalar in får köra ett 3 el 4t B-ERF under kvaldagen.

På så vis behålls det populära en-dagarskonceptet för majoriteten av teamen och alla får köra + att två xtra spännande tävlingsmoment tillkommer, ...att kvala in i A-tävlingen, samt att köra till sig en position i serietabellen ovanför "kvalstrecket".
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zoidberg skrev:
2210780 Ett förslag till:

Om sisådär 60-70% av startfältet (som aktuell bana får ta) seedas in (enl aktuell serietabell, föregående tävling e.dyl) och behöver således inte tidskvala (mer än om en startposition). Tidskvalet sker dagen innan för dom team som inte är seedade, ...dom team som inte kvalar in får köra ett 3 el 4t B-ERF under kvaldagen.

På så vis behålls det populära en-dagarskonceptet för majoriteten av teamen och alla får köra + att två xtra spännande tävlingsmoment tillkommer, ...att kvala in i A-tävlingen, samt att köra till sig en position i serietabellen ovanför "kvalstrecket".
Kanonbra förslag :tummenupp Dom flesta vill behålla endagskonceptet.
 

Otee

Medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR1000RR -04 Movistar Edition *Stulen*
Freppa skrev:
2210530 Ett ERF på 3 timmar? Aldrig. Lägg isf upp det med två klasser, varpå man kan klassas upp till ER klassen: Kör denna säsong, ta resultatet i slutet och dra ett streck: Så här många är i ER serien och så här många är i ERF. Säg max 40 i ER. Därefter kör vi ER på lördagar och ERF på söndagar. Sedan är det uppkvalning varje år till ER från ERF samt nedkvalning från ER till ERF. Säg de 10 första teamen och de 10 sista teamen i varje serie. Och inför MINST 6 timmar, helst 8-10 (eller 12) som på Mo I Rana. Det är för fasiken endurance, inte sprint vi kör. Och som någon annan sa - mitt argument hemma är att jag är borta i knappa 30 timmar (åker fredag eftermiddag, hemma lördag natt). Blir det hel helg då vette fan om jag känner för det - Dötid är tråkigt.

Freppa du har min röst för att om skall hända med serien bör detta vara vägen att gå. Där finns dock ett par problem. Vad händer om teamet byter förare under vintern? Kanske en väg att gå är istället att efter första kvalet på året delas de två serierna upp.
Detta kvalet måste givetvis vara längre än 45 för att det skall vara rättvist. Samt att det skall vara samtliga teammedlemmars bästa varvtider som gäller. Inte bara en snabb förare som kvalar.
Det är något jag vill se till samtliga rejs. 3 förare = bästa varvtid av varje förare / 3 = startposition

Serien måste som sagt delas, annars kommer det att bli så att nybörjare går in och satsar helhjärtat på försäsongen och när de kommer till de första rejsen blir de utkvalade och intresset svalnar. Detta betyder att återväxten inom sporten blir lika noll.

Jag vill som sagt ha längre kval och längre tävlingar. låt säga två 6 timmars, tåv 8 timmars och två 10 timmars. Blir det längre kval samt tävlingar tror jag inte det är någon som kommer att klaga på om anmälningsavgifterna gick upp heller. Men som sagt fördelen med tävlingsformen är att det är en dag.

Det finns några som säger att det är bara gnäll från oss inte riktigt lika snabba förare. Men jag måste fråga, ni som ligger i topp varje år, varför söker ni inte nya utmaningar mot hårdare motstånd för att utvecklas?
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
För övrigt tycker jag att poängsystemet skulle justeras, ...så att det blir lite mer "krig" i mellanregistret (för många 11-poängare som det är nu).

Blandningen av A- & B-förare tycker jag &så ska behållas.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Zoidberg skrev:
2210780 Ett förslag till:

Om sisådär 60-70% av startfältet (som aktuell bana får ta) seedas in (enl aktuell serietabell, föregående tävling e.dyl) och behöver således inte tidskvala (mer än om en startposition). Tidskvalet sker dagen innan för dom team som inte är seedade, ...dom team som inte kvalar in får köra ett 3 el 4t B-ERF under kvaldagen.

På så vis behålls det populära en-dagarskonceptet för majoriteten av teamen och alla får köra + att två xtra spännande tävlingsmoment tillkommer, ...att kvala in i A-tävlingen, samt att köra till sig en position i serietabellen ovanför "kvalstrecket".
Hmmm... Riktigt väl tänkt. Alla får någon "tävling" att "vinna". Kan man bara erbjuda något till dem som kvalar in, så att de slipper sitta och häcka en hel dag, så. Kan man riva av B-kvalet och B-tävlingen till ca 13.00-13.30 på lördagen så blir det bra med träningstid kvar under eftermiddagen.

Hell yeah, jag röstar för!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Zoidberg skrev:
2210780 Ett förslag till:

Om sisådär 60-70% av startfältet (som aktuell bana får ta) seedas in (enl aktuell serietabell, föregående tävling e.dyl) och behöver således inte tidskvala (mer än om en startposition). Tidskvalet sker dagen innan för dom team som inte är seedade, ...dom team som inte kvalar in får köra ett 3 el 4t B-ERF under kvaldagen.

På så vis behålls det populära en-dagarskonceptet för majoriteten av teamen och alla får köra + att två xtra spännande tävlingsmoment tillkommer, ...att kvala in i A-tävlingen, samt att köra till sig en position i serietabellen ovanför "kvalstrecket".
Mycket bra förslag! :tummenupp

Mogge70 skrev:
2210769 Har du ett oljefat som bensintank, eller? :D
Nej, jag kör ekonomiskt :D
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Bingo skrev:
2210859 Hmmm... Riktigt väl tänkt. Alla får någon "tävling" att "vinna". Kan man bara erbjuda något till dem som kvalar in, så att de slipper sitta och häcka en hel dag, så. Kan man riva av B-kvalet och B-tävlingen till ca 13.00-13.30 på lördagen så blir det bra med träningstid kvar under eftermiddagen.

Hell yeah, jag röstar för!
Precis, ...några timmars träning på em skulle ju då kunna erbjudas samtliga A-race team som vill inställa sig lite tidigare dagen innan.
För att behålla lite spänning i B-racet kan ju &så en A-raceplats hållas öppen för vinnarteamet där.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Många bra förslag, jag har en till variant.

Vad tror ni om att man kör ett kval på lördag morgon liksom idag och de som kvalar in kör "huvudracet" eller A-finalen samma dag (på samma sätt som idag). De som inte kvalar in får köra sitt race på söndagen. Men här kommer grejen - man behöver inte prova att kvala in till A-finalen på lördagen, utan det går tidskval även på söndag morgon så dom som är hyffsat övertygade om att inte kvala in till A-final kan komma på söndag morgon. Det blir alltså en-dagars för dom allra flesta. Sen får man väl lita på att folk inte är så ruttna att ett tydligt A-team kommer på söndagen...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Don Quixote skrev:
2212489 Många bra förslag, jag har en till variant.

Vad tror ni om att man kör ett kval på lördag morgon liksom idag och de som kvalar in kör "huvudracet" eller A-finalen samma dag (på samma sätt som idag). De som inte kvalar in får köra sitt race på söndagen. Men här kommer grejen - man behöver inte prova att kvala in till A-finalen på lördagen, utan det går tidskval även på söndag morgon så dom som är hyffsat övertygade om att inte kvala in till A-final kan komma på söndag morgon. Det blir alltså en-dagars för dom allra flesta. Sen får man väl lita på att folk inte är så ruttna att ett tydligt A-team kommer på söndagen...
Mycket smart donkey :tummenupp
 

aRWe

Föredetting
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Elrulle
Don Quixote skrev:
2212489 Många bra förslag, jag har en till variant.

Vad tror ni om att man kör ett kval på lördag morgon liksom idag och de som kvalar in kör "huvudracet" eller A-finalen samma dag (på samma sätt som idag). De som inte kvalar in får köra sitt race på söndagen. Men här kommer grejen - man behöver inte prova att kvala in till A-finalen på lördagen, utan det går tidskval även på söndag morgon så dom som är hyffsat övertygade om att inte kvala in till A-final kan komma på söndag morgon. Det blir alltså en-dagars för dom allra flesta. Sen får man väl lita på att folk inte är så ruttna att ett tydligt A-team kommer på söndagen...
Det går väl att begränsa söndagen till B-förare, så har man ju ett kanonupplägg :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Don Quixote skrev:
2212489 Många bra förslag, jag har en till variant.

Vad tror ni om att man kör ett kval på lördag morgon liksom idag och de som kvalar in kör "huvudracet" eller A-finalen samma dag (på samma sätt som idag). De som inte kvalar in får köra sitt race på söndagen. Men här kommer grejen - man behöver inte prova att kvala in till A-finalen på lördagen, utan det går tidskval även på söndag morgon så dom som är hyffsat övertygade om att inte kvala in till A-final kan komma på söndag morgon. Det blir alltså en-dagars för dom allra flesta. Sen får man väl lita på att folk inte är så ruttna att ett tydligt A-team kommer på söndagen...
Mnjaaaa... De som inte kvalar in på lördagen får sitta och häcka från ca kl 10.00 till dagen efter. Lördagens tävling blir intressant bara för dem som tävlar om poäng (jag antar att placeringspoängen blir förbehållna dem i A-finalen). Det finns inget incitament för de långsammaste teamen att dyka upp på lördagen.

Låter som receptet för två separata tävlingar.

I övrigt gillar jag blandningen mellan snabba och långsamma team och snabba och långsamma förare inom samma team. Nu ska jag iväg och träna mig snabb. Jag tror nämligen att RR är som precis vilken annan sport som helst, dvs man måste träna för att bli bra :)
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Om man nu ska utöka till tvådagars måste man oxå tänka på att banhyran blir dubbel samt att det inte är helt lätt att få bantid på helgerna.... än mindre på sommaren. Ska man utöka till två dagar så blir det tuffare att boka upp tävlingshelger i en redan tuff miljö. Ingen vill väl köra tre rejs i mars och sedan tre i okt/nov?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top