Förslag på ERF 2007?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det fanns en serie i Spanien för ca 10 år sen som var så pass populär så att inte alla som deltog kvalade in. Hälften kvalade inte in. Där körde man med systemet att kvalade man in så slapp man betala startavgiften. Kvalade man dock inte in fick man betala för sig. Ett system som gjorde det till en tävling bara att kvala in så man skulle slippa betala. :)

Kanske ett system för ERF? ;)
 

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Ort
Fjället
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Axxexs skrev:
2219585 Det fanns en serie i Spanien för ca 10 år sen som var så pass populär så att inte alla som deltog kvalade in. Hälften kvalade inte in. Där körde man med systemet att kvalade man in så slapp man betala startavgiften. Kvalade man dock inte in fick man betala för sig. Ett system som gjorde det till en tävling bara att kvala in så man skulle slippa betala. :)


Kanske ett system för ERF? ;)
Ja de systemet skulle ju inte skrämma iväg hälften av teamen :rolleyes:
Som att man skulle beläggas med en bot för att man är för långsam....
Eller är det nått jag missuppfattade med iden?
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Ymmot skrev:
2219611 Ja de systemet skulle ju inte skrämma iväg hälften av teamen :rolleyes:
Som att man skulle beläggas med en bot för att man är för långsam....
Eller är det nått jag missuppfattade med iden?

Nä någon bot är det ju inte. Du betalar in anm.avgiften som vanligt. Kvalar du in så får du anmälningsavgiften tillbaka (som en bonus), men kvalar du inte in så har du "brännt" anm.avgiften.

Har fått för mig att det funkar så i Endurance VM eller har jag fattat fel :va
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Axxexs skrev:
2219585 Det fanns en serie i Spanien för ca 10 år sen som var så pass populär så att inte alla som deltog kvalade in. Hälften kvalade inte in. Där körde man med systemet att kvalade man in så slapp man betala startavgiften. Kvalade man dock inte in fick man betala för sig. Ett system som gjorde det till en tävling bara att kvala in så man skulle slippa betala. :)

Kanske ett system för ERF? ;)
Hähä, du är bra ond du, Axxexs :D
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Pengar tillbaka?

Om det nu är så att det är ekonomin som vissa tycker är jobbig så kanske det kunde finnas en möjlighet att betala tillbaka en del av startavgiften till de team som inte kvalar in? Ex 50%

Skulle inte detta vara genomförbart?
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
XENOMORF skrev:
2220002 Om det nu är så att det är ekonomin som vissa tycker är jobbig så kanske det kunde finnas en möjlighet att betala tillbaka en del av startavgiften till de team som inte kvalar in? Ex 50%

Skulle inte detta vara genomförbart?

Det är nog där skon/stöveln klämmer som mest just nu.
Bra förslag :tummenupp
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
XENOMORF skrev:
2220002 Om det nu är så att det är ekonomin som vissa tycker är jobbig så kanske det kunde finnas en möjlighet att betala tillbaka en del av startavgiften till de team som inte kvalar in? Ex 50%

Skulle inte detta vara genomförbart?
Mike Luff gjorde så på Åsen när BIKE stökade till det för oss andra 2004, BIKE ska för övrigt privatträna även i år på Åsen, dom hyr banan dagen innan ERF 3 :mad:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HanneZ skrev:
2219520 Som utomstående är jag kluven, men bingo har en poäng och det slog mig också när jag läste om sviesta-sm där vissa var väldigt långsamma. Är det så att vissa är allergiska mot träning? Tävling är det enda som gäller? Personligen skulle jag inte sätta min fot på en tävling om jag visste att jag skulle komma sist med god marginal. Den som inte blir sur över o kommar sist är inte mycket till tävlingsmänniska.
Det finns andra anledningar till att vara med och tävla än att komma först. För egen del vet jag att jag aldrig komemr att komma först och mina mål är att vara bättre än jag tidigare varit, gått dåligt med det dock. Detta kan man vara på träning men tävlingen gör det hela roligare och mer spännande även om man tampar om plats sjutton och inte plats ett.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Gustav O skrev:
2221909 Det finns andra anledningar till att vara med och tävla än att komma först. För egen del vet jag att jag aldrig komemr att komma först och mina mål är att vara bättre än jag tidigare varit, gått dåligt med det dock. Detta kan man vara på träning men tävlingen gör det hela roligare och mer spännande även om man tampar om plats sjutton och inte plats ett.
Det är jag med på, jag menar inte att man inte ska ställa upp bara för man inte kommer först. Det jag inte förstår är mentaliteten när folk skriver att dom kom sist men dom är glada ändå för att dom kom i mål typ... jag personligen skulle förneka att jag ens va där till dödens dagar :)

Inget ont om dessa! Jag förstår bara inte tankesättet, då kan dom väl lika gärna köra runt på en träning?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HanneZ skrev:
2221922 Inget ont om dessa! Jag förstår bara inte tankesättet, då kan dom väl lika gärna köra runt på en träning?
Fast det är ju en helt annan känsla med race. Kvala, sighting lap, warm up och start etc. Det är helt annorlunda.
 

sandstream

Guest
HanneZ skrev:
2219520 Som utomstående är jag kluven, men bingo har en poäng och det slog mig också när jag läste om sviesta-sm där vissa var väldigt långsamma. Är det så att vissa är allergiska mot träning? Tävling är det enda som gäller? Personligen skulle jag inte sätta min fot på en tävling om jag visste att jag skulle komma sist med god marginal. Den som inte blir sur över o kommar sist är inte mycket till tävlingsmänniska.
Det kan inte vara så att många som är med i ERF inte har tid att träna?
De har jobb, familj osv och ser tävlingen som en rolig grej att göra ihop med kompisarna vid de få tillfällen de kan komma ifrån.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
sandstream skrev:
2222016 Det kan inte vara så att många som är med i ERF inte har tid att träna?
De har jobb, familj osv och ser tävlingen som en rolig grej att göra ihop med kompisarna vid de få tillfällen de kan komma ifrån.
Jo, jag har sluntit lite från topic. Det tycker jag mest gäller sm. Fighting spirit saknas det knappast hos några ERF-förare :hihi

ERF't på anderstorp förra hösten... teamet som ligger typ näst sist och har varit i depån ganska länge med ett minst sagt struligt däcksbyte ska precis åka ut ur tältet. Då står det någon i vägen(klantigt jovisst) så dom tappar ungefär 0,5 sekunder varpå förare och meken blir helt jävla vansinniga och skriker som fan på den stackarn som stod i vägen :hihi
 

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Jag går solklart på DonQ´s linje!
Som det är idag är fartskillnaden farligt stor (för båda parter). Jag tycker inte det behövs en indelning A/B, utan de som vill kör kvalet på lördagen. Ur säkerhetssynpunkt bör hela teamets förare räknas in under kvalet.
De som bara vill glida runt kommer till söndagen.

Kostnaderna för anmälan bör inte förändras nämnvärt pga detta.
Eftersom vi nu som organisation börjar bli en maktfaktor kan vi säkert få bra spridning på racedatumen under sommaren.

Förlängs racen ytterligare ökar kostnaderna nästan exponetiellt för de som vill vara med i toppen. 6 timmar räcker gott.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Endagskonceptet tycker många är bra. Över 70 team som vill vara med måste vara ett positivt problem. Konsekvensen till 2007 ser enkel ut. ERF-A på lördag, och ERF-B på söndag.

Redan i 2006 kan man kanske göra något för att fasthålla många tävlande på alla nivåer. Trots att man bara har bookat banan en dag. Kan man köra två stycken 4-timmars race på en dag? Ett A-race och ett B-race?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kris955 skrev:
2223993 Endagskonceptet tycker många är bra. Över 70 team som vill vara med måste vara ett positivt problem. Konsekvensen till 2007 ser enkel ut. ERF-A på lördag, och ERF-B på söndag.

Redan i 2006 kan man kanske göra något för att fasthålla många tävlande på alla nivåer. Trots att man bara har bookat banan en dag. Kan man köra två stycken 4-timmars race på en dag? Ett A-race och ett B-race?
Nej, det är inte möjligt att köra dubbla race på en och samma dag. Bantiden är inte tillräcklig. Dessutom är det min bestämda åsikt att vi ska inte korta ner racen över huvud taget. Racen är inte utslagsgivande förrän efter 5-6 timmar, innan dess händer det för lite. 6 timmar är även det i minsta laget, 8 timmar hade varit att föredra. Skillnaden i kostnad för 8 timmar är ca 2000 kr, det är knappast exponentiell ökning av kostnaderna.....
 

jmorn

Kör försiktigt men släpp inte om någon!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
hemma på Åland
Hoj
XX -98, gsxr 1000 -01
Jag lyfter den här tråden lite. Eller har debatten bytt tråd...

sandstream skrev:
Det kan inte vara så att många som är med i ERF inte har tid att träna?
De har jobb, familj osv och ser tävlingen som en rolig grej att göra ihop med kompisarna vid de få tillfällen de kan komma ifrån.

Så är det ju absolut. Vi som inte har möjlighet att träna på hemmaplan alls får räkna minst 2 dagar för ett träningspass.
Måndagen före ERF3 var vi till Gälleråsen, det tog två dagar i anspråk och vi körde 1h20min var eftersom vi hade en gathoj med att att träna på också. Annars hade det blivit halva den tiden var. :(

Nr:18 skrev:
2224152 Nej, det är inte möjligt att köra dubbla race på en och samma dag. Bantiden är inte tillräcklig. Dessutom är det min bestämda åsikt att vi ska inte korta ner racen över huvud taget. Racen är inte utslagsgivande förrän efter 5-6 timmar, innan dess händer det för lite. 6 timmar är även det i minsta laget, 8 timmar hade varit att föredra. Skillnaden i kostnad för 8 timmar är ca 2000 kr, det är knappast exponentiell ökning av kostnaderna.....

Finns det inte någon chans att köra ett A (6-timmars) och ett B (4 el. 3-timmars) på en och samma dag??? :va

Tänkte så här liksom:
- Ett kval på morgonen med två kvalgrupper (kanske endast en förare/team om man måste spara tid).
- 40 team startar A-race på 6h och resten B race på 3h el 4h.
- Vinnaren i A-racet får tex. 80p, sista plats (om alla går i mål) värd 41p.
- Vinnaren i B-racet får 40p osv. nedåt.

På det sättet kan man från B-gruppen kämpa sig upp i A under säsongen, eller tvärtom. Fortfarande en enda serie/slutställning.

En stor vinst är att det fortfarande är en dag det gäller PLUS att dom som har två team i ett kompisgäng som vi som med stor sannolikhet hamnar i olika grupper, kan serva varandra under respektive race. Vi har så långa resor att vi alltid har stora problem att få med mekaniker osv.

E jag helt ute och cyklar...??? :confused:

---jmorn---
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
jmorn skrev:
2335445 Jag lyfter den här tråden lite. Eller har debatten bytt tråd...



Så är det ju absolut. Vi som inte har möjlighet att träna på hemmaplan alls får räkna minst 2 dagar för ett träningspass.
Måndagen före ERF3 var vi till Gälleråsen, det tog två dagar i anspråk och vi körde 1h20min var eftersom vi hade en gathoj med att att träna på också. Annars hade det blivit halva den tiden var. :(



Finns det inte någon chans att köra ett A (6-timmars) och ett B (4 el. 3-timmars) på en och samma dag??? :va

Tänkte så här liksom:
- Ett kval på morgonen med två kvalgrupper (kanske endast en förare/team om man måste spara tid).
- 40 team startar A-race på 6h och resten B race på 3h el 4h.
- Vinnaren i A-racet får tex. 80p, sista plats (om alla går i mål) värd 41p.
- Vinnaren i B-racet får 40p osv. nedåt.

På det sättet kan man från B-gruppen kämpa sig upp i A under säsongen, eller tvärtom. Fortfarande en enda serie/slutställning.

En stor vinst är att det fortfarande är en dag det gäller PLUS att dom som har två team i ett kompisgäng som vi som med stor sannolikhet hamnar i olika grupper, kan serva varandra under respektive race. Vi har så långa resor att vi alltid har stora problem att få med mekaniker osv.

E jag helt ute och cyklar...??? :confused:

---jmorn---
Bantiden räcker inte för dubbla rejs samma dag. Kvalet tar 1 timme, sextimmars tar 6 timmar, sedan är dagen slut. Tiden som finns till förfogande är från 9-17, ev til 18 om man har tur med banägarna.
 

jmorn

Kör försiktigt men släpp inte om någon!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
hemma på Åland
Hoj
XX -98, gsxr 1000 -01
Nr:18 skrev:
2335909 Bantiden räcker inte för dubbla rejs samma dag. Kvalet tar 1 timme, sextimmars tar 6 timmar, sedan är dagen slut. Tiden som finns till förfogande är från 9-17, ev til 18 om man har tur med banägarna.

Ok då förstår jag bättre. Jag tänkte mera i stil med "hur länge kan man köra innan det blir mörkt om man börjar lite tidigare också...".

Visste att det var nån hake med att jag försökte fundera... :3freak

---jmorn---
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top