Förslag på ERF 2007?

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Ja.... vårat nybörjarteam består bara av feta gamla långsamma gubbar. Och vi tyckte det vore kul att köra och utvecklas med tiden. Vi kom mycket turligt med som sista startande team på Anderstorp. Har kikat på varvtiderna och ser att vi inte har en chans att kvala in på dom allra flesta andra banor. (Tror vi är så dumma att vi kommer att försöka ändå. Vad ska vi annars använda cyckeln till? Titta på den i garaget resten av året?)

Tyckte att ERF med "Fun" låter som en bra serie där man slipper slåss med 20-åringar i sprintlopp som ska vinnas på några få varv. Men nu är vi lite uppgivna när vi ser att vi kan glömma att kvala in till dom flesta andra tävlingar, när många A-förare tycker att ERF är en bra och tidseffektiv "träning".

Därför tycker jag att serien logiskt borde splittas upp i ER och ERF. Två skilda dagar, om inte lördag-sändag så fredag-lördag. Varvtiderna på det førsta race man deltager i borde avgøra om man kør ER eller ERF vid nästa tävling. Och så vidare på nästa tävling.

Om man glömmer känslirna och bara kikar på ren matematik, så borde också serien delas i två. 70+ team får inte plats, helt enkelt.

Banhyra borde inte vara problem. Förr så kunde 40 köra en ERF serie. Så nu borde 70+ kunna köra två ER/ERF serier, eller hur?

Ja, jag är gammal och långsam, och gnällig. Men även gamla sura gubbar vill ha kul. Och man blir inte snabbare av att sitta på bänken och titta på.

PS.
Loppen borde vara 6 timmar. Inte kortare för då är det inte uthållighet. Inte mycket länge då inte alla har den kondis som krävs, och om man vill vara hemma samma kväll så kan vi inte köra för länge.

P.P.S.
Varför vänta till 2007. Detta kan införas redan 2006, och undvika att vi tappar många nybörjare. I vart fall dom banor vi kan få fredagen före den planerade ERF lördagen.

En nödlösning med två 4-timmars lopp bara för att ERF serien överlever alla deltagere ett par enstaka gånger. Men annars två dagar helt enkelt.


Ja, det var mina 50 öre i debatten.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Ändringar till denna säsongen är tyvärr uteslutet då det inte finns bantid så det räcker. Däremot 2007, men det är nu vi måste tala om hur vi vill ha det. Allmäna meningen verkar vara att man ska slå vakt om endagars arrangemang. Kanske dags att starta en teamförening?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nr:18 skrev:
Allmäna meningen verkar vara att man ska slå vakt om endagars arrangemang.
Nja, det beror väl på vad man menar med endagars arrangemang. Räknar du t ex Zoidbergs förslag som ett endagars eller tvådagars arrangemang :confused:

Personligen tycker jag det kvittar om det är en eller två dagar. Två dagar är toppen om man bara kan fylla båda dagarna med något meningsfullt, dvs i huvudsak köra. Men att kvala en halvtimme på morgonen dag ett och sedan sitta och häcka resten av dagen låter inte intressant.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kris955 skrev:
...många A-förare tycker att ERF är en bra och tidseffektiv "träning".
Alltså, många av de snabba förarna i ERF satsar på serien. Det känns lite orättvist att peka ut dem som de som saboterar för oss andra. F:et i ERF står inte för "Fun för oss som inte duger till riktig RR". Det står för "Fun för oss som ställer upp". Min tolkning iaf. Jag har också börjat ogilla föreställningen att ERF skulle vara en inkörsport till roadracing. Varför ser man det så? Endurance racing är en egen gren inom RR. Det är lite nonchalant och nedlåtande mot dem som verkligen satsar på sporten - många har valt ERF istället för sprintlopp, trots att några av dem hade haft med guldstriden i R600 eller R1000 att göra, om de hade ställt upp. Med mitt sätt att se på saken har de precis lika stor rätt som jag att köra ERF. Kanske större faktiskt, deras satsning är seriösare än min.

Ajja, det blir nog bra det här. Det finns ju flera goda förslag ovan som ger oss alla möjlighet att tävla mot likar :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ett förslag är att ha ERF både Lördag & Söndag, två tävlingar på raken med kval bägge dagarna, har man sen en internetbokning där man kan se vilka team som kör respektive dagar, man väljer själv om man vill köra Lördag eller Söndag.

Sätt en maxgräns på bokningarna, max antal startande team på respektive bana dvs max antal startande som respektive bana tillåter.

På så sätt är alla team garanterade att få tävla och dessutom mot sina ärkerivaler.

Först betalande till kvarnen är garanterade att få tävla.
 

Flatslide

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1, Crf å CB 750
Strider skrev:
2214668
...........Vidare.
Många klagar på att det inte längre är "for Fun". Vad är det för jantelagstrams? Blir det mindre roligt bara för man är duktig och seriös? Hade Christer Miinin och Lars Rulfs mindre roligt än oss andra bara för att de var överlägset bäst? Det är ju racing vi håller på med, inte allmänhetens banåkning..

Jag kan svara på hur det är för oss som kör första året. "For fun" gäller väl all racing oavsett om det är rookie 600, erf eller Superbike. För mig är for fun i erf att alla skall kunna delta oavsett material och budget för mig innebär det att man inte skal behöva köpa en nyare 1000cc för att få tävla.

Strider skrev:
2214668 Många tycks tro att ERF är en slags inkörsport till RR, inget kunde vara mer fel, Det är annan form av racing än vad sprintrace är. Skall man bli snabb måste man stånga pannan blodig i sprintrace. Jag som på de två senaste racen på Anderstorp kört varvtider som 1,47 o 1,50 som bäst kör om mer förare än vad som kör om mig och förundras av hur mycket väldigt långsamma förare det finns, varav några stycken absolut inte borde vara på banan för de är en säkerhetsrisk och tycks sakna ett visst mått av självinsikt..

ERF ÄR en av flera inkörsportar till RR. Hade det inte varit det borde man inte tillåtit förare med B-licens. För oss så var det prislappen per tävlingstillfälle och person gjorde att vi valde att försöka ge oss på just ERF serien då den för oss blev den minst dyra formen av RR. Det är ju trots allt så att man vill ju tävla men helst betala så lite som möjligt för det.
Jag körde 1.51-1.54 på Anderstorp och jag tyckte att jag blev omkörd lika mycket som jag fick köra om. Om det nu var förare på banan som var säkerhetsrisker så borde du ju kontaktat tävlingsledningen. De körde nog också "for fun" fast de var långsammare än dig och mig.

Strider skrev:
2214668 Vissa klagar på snabba A-förare använder ERF som träning, vilket trams. Får man inte ha roligt bara för man har blivit A-förare. Om någon tror att en snabb A-förare blir snabbare i sitt sprintracande för att de kör ERF, så är ni fel ute. Förvisso är allt tävlande av nytta oavsett nivå, men snabba A-förare kör inte ERF för att bli snabbare i 1a hand ..

Håller med dig där.


Strider skrev:
2214668Betänk att förra året var det enbart 14team som körde alla sex racen i serien. Hur blir det i år? Kanske några fler. Hur många team hade innan säsongen helt klart med hoj, tre förare och ekonomi för alla sex racen? Inte så många som man kan förldedas att tro utav antalet serieanmälda team, max 25 team skulle jag gissa..


Att klaga på höga anmälningsavgifter tycker jag oxå är tramsigt, för de är inte höga. Att man kan bli utkvalad är en del av racingen och det måste man inse, hur bittert det än svider i det egna skinnet eller egot. Man måste oxå inse att man måste träna sig tillräckligt snabb innan det är dags att ställa upp i ett ERF. Återigen, det är inte allmänhetens banåkning utan just rolig racing.

Våra tankar inför årets säsong var att ställa upp så många gånger vi hade råd med och lära oss så mycket som möjligt för att se om vi tyckte det var kul och värt att satsa mer på. Men som det har utvecklat sig iår så känns det som om risken är stor att vi får lära oss hur det känns att bli utkvalade. Det är lätt när man sitter på din sida om stängslet att säga att man får räkna med risken att bli utkvalad.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Kris955 skrev:
2213141 Ja.... vårat nybörjarteam består bara av feta gamla långsamma gubbar. Och vi tyckte det vore kul att köra och utvecklas med tiden. Vi kom mycket turligt med som sista startande team på Anderstorp. Har kikat på varvtiderna och ser att vi inte har en chans att kvala in på dom allra flesta andra banor. (Tror vi är så dumma att vi kommer att försöka ändå. Vad ska vi annars använda cyckeln till? Titta på den i garaget resten av året?)

Tyckte att ERF med "Fun" låter som en bra serie där man slipper slåss med 20-åringar i sprintlopp som ska vinnas på några få varv. Men nu är vi lite uppgivna när vi ser att vi kan glömma att kvala in till dom flesta andra tävlingar, när många A-förare tycker att ERF är en bra och tidseffektiv "träning".

Därför tycker jag att serien logiskt borde splittas upp i ER och ERF. Två skilda dagar, om inte lördag-sändag så fredag-lördag. Varvtiderna på det førsta race man deltager i borde avgøra om man kør ER eller ERF vid nästa tävling. Och så vidare på nästa tävling.

Om man glömmer känslirna och bara kikar på ren matematik, så borde också serien delas i två. 70+ team får inte plats, helt enkelt.

Banhyra borde inte vara problem. Förr så kunde 40 köra en ERF serie. Så nu borde 70+ kunna köra två ER/ERF serier, eller hur?

Ja, jag är gammal och långsam, och gnällig. Men även gamla sura gubbar vill ha kul. Och man blir inte snabbare av att sitta på bänken och titta på.

PS.
Loppen borde vara 6 timmar. Inte kortare för då är det inte uthållighet. Inte mycket länge då inte alla har den kondis som krävs, och om man vill vara hemma samma kväll så kan vi inte köra för länge.

P.P.S.
Varför vänta till 2007. Detta kan införas redan 2006, och undvika att vi tappar många nybörjare. I vart fall dom banor vi kan få fredagen före den planerade ERF lördagen.

En nödlösning med två 4-timmars lopp bara för att ERF serien överlever alla deltagere ett par enstaka gånger. Men annars två dagar helt enkelt.


Ja, det var mina 50 öre i debatten.

Håller med dig till punkt & pricka!
Vet fortfarande inte om man ska anmäla sig till Falkenberg & riskera att bara bli utkvalad? Det är ju ändå 2.500:- +500 för transponderhyra +resekostnad 25 mil enkel resa det handlar om, totalt ca 3.500:- för kanske en kvarts åkning :3freak

Det är som du säger dags att göra något redan i år, tycker det är skitkasst att upp till 25-30 team blir utkvalade på så gott som samtliga återstående race (Förutom sista på A-torp). Jag vill köra bana, jag skiter i placering, jag kör för att det är skoj, ERF.

Dela upp de återstående racen i ERF-A & ERF-B, snabbare team kör lördagsrace, långsammare team kör söndagsrace eller tvärtom.

Kvittar egentligen hur ni gör, se bara till att ALLA som är anmälda får valuta för de äckligt sura slantarna. </Bitter-mode off>

Ursäkta om jag tog i....men det känns inget vidare kul just nu...
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag tror inte någon inom ERF organisationen kunde tro att det skulle bli så populärt tills i år - det är ju 100% ökning från föregående år. Jag tror jag med säkerhet kan säga att det inte går att ändra något i år - Banorna är uthyrda sedan lång tid. Men ni kan ju pröva att kontakta Brånalt direkt och se vad han säger. Observera dock att F:et i ERF är fortfarande kvar, men det har väl aldrig varit snack om att köra "Pay & Drive"? Banorna har begränsningar och det är dessa som sätter stopp, inte organisatören.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Mycket riktigt är det försent för att ändra nåt denna säsongen, pga att det inte finns bantid. Därför diskuterar vi redan nu hur nästa säsong ska se ut, eftersom det är nu bantiderna för 2007 fördelas.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Strider skrev:
2214668 Att man kan bli utkvalad är en del av racingen och det måste man inse, hur bittert det än svider i det egna skinnet eller egot. Man måste oxå inse att man måste träna sig tillräckligt snabb innan det är dags att ställa upp i ett ERF. Återigen, det är inte allmänhetens banåkning utan just rolig racing.
Ja eller så gör man så som du, Mumlan och jag, man hyr in en snabb A-förare som kvalpilot.

:tungan
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Strider skrev:
2218867 Ja, precis det är ju upp till varje teamchef att formera laget efter bästa förmåga.

Sedan gäller det ju att Teamchefen kan fixa en bike som håller hela racet oxå, annars hjälper inte ens Vincent Philippe.
Första racet på tre år som vi DNF:ade :mad:
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Hur mycket skulle det kosta om man ökar från 1-dag till 3-dagars? Dom flesta ser väl detta som budget-racing?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Strider skrev:
2218998 massa text

Jovisst, men alla satsar ju inte på topp tio. Det finns ju dom som kör runt på hojar för 25 papp och har jättekul. Jag tror man förstör för dom som har en mindre budget att spela med. Försvinner dessa så blir det ännu dyrare för topp-teamen att köra.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Strider skrev:
2219036 ...Startavgifterna är en näst intill försumbar del i förhållande till toppteamens hela årskostnad för en ERF säsong.
...

Jo för toppteamen ja, men dom andra då? Men visst, man får väl dela upp det, fast det blir ju tråkigare att se på. Sen om det blir roligare o köra vet jag inte.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HanneZ skrev:
2219058 Jo för toppteamen ja, men dom andra då? Men visst, man får väl dela upp det, fast det blir ju tråkigare att se på. Sen om det blir roligare o köra vet jag inte.
Huvudsaken att alla får köra.
 

Nicke 98

2T luktar gott...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Ljungby
Hoj
Honda CR 250R -05
Zoidberg skrev:
2210780 Ett förslag till:

Om sisådär 60-70% av startfältet (som aktuell bana får ta) seedas in (enl aktuell serietabell, föregående tävling e.dyl) och behöver således inte tidskvala (mer än om en startposition). Tidskvalet sker dagen innan för dom team som inte är seedade, ...dom team som inte kvalar in får köra ett 3 el 4t B-ERF under kvaldagen.

På så vis behålls det populära en-dagarskonceptet för majoriteten av teamen och alla får köra + att två xtra spännande tävlingsmoment tillkommer, ...att kvala in i A-tävlingen, samt att köra till sig en position i serietabellen ovanför "kvalstrecket".

Håller med! Tycker detta är mycket vettigt!
/N
 

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
GSXR1100R skrev:
2219172 Huvudsaken att alla får köra.
Det tycker inte jag. Jag må höra till dem som blir utkvalade men huvudsaken är inte att jag och mitt team får köra. Det är inte en mänsklig rättighet att tävla i ERF. Kvalar man in så får man köra. Kan man lösa det på ett sätt så alla får köra så är det lysande, men knappast huvudsaken. First order - first served är direkt löjligt i racingsammanhang. ERF är tävling. ERF är inte allmänhetens åkning.

Om man inte orkar eller inte är intresserad av att göra vad som krävs för att kunna vara med och tävla så får man ta konsekvenserna av det. Det är bara att träna på, duger man inte i år så får man träna upp sig så man duger till nästa.

@Strider: när blev du så här klok :)

Strider skrev:
Men hur skall vi kunna förena bredd och topp i samma serie?
Tillbaka till topicen. Jag tycker fortfarande att Zoidbergs förslag är mycket bra. Det ger oss alla något bra.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Bingo skrev:
2219478 Det tycker inte jag. Jag må höra till dem som blir utkvalade men huvudsaken är inte att jag och mitt team får köra. Det är inte en mänsklig rättighet att tävla i ERF. Kvalar man in så får man köra. Kan man lösa det på ett sätt så alla får köra så är det lysande, men knappast huvudsaken. First order - first served är direkt löjligt i racingsammanhang. ERF är tävling. ERF är inte allmänhetens åkning.

Om man inte orkar eller inte är intresserad av att göra vad som krävs för att kunna vara med och tävla så får man ta konsekvenserna av det. Det är bara att träna på, duger man inte i år så får man träna upp sig så man duger till nästa.

@Strider: när blev du så här klok :)


Detta tycker jag låter låter klokt. (När blev du så klok :tungan ). Är man inte tillräckligt snabb så får man ju träna. Då blir de ju ett mål med träningen att man skall kvala in. Sen är det ju givetvis bra om det skulle gå att få till en ERF B-final.

Sen om man skall göra det mer rättvist i kvalet borde man köra på teamets sammanlagda kvaltider. Varje förare får 15 min och bästa tiden räknas ihop och delas på antal förare. Då minskar ju fördelen med at bara ha 1 snabb "kvalförare".
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Magnus skrev:
2219503
Sen om man skall göra det mer rättvist i kvalet borde man köra på teamets sammanlagda kvaltider. Varje förare får 15 min och bästa tiden räknas ihop och delas på antal förare. Då minskar ju fördelen med at bara ha 1 snabb "kvalförare".
Så trodde jag man körde, att hela laget kvalade, men där hade man ju fel. Låter konstigt tycker jag att det är så, laget tävlar, rimligtvis borde laget kvala också då.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Som utomstående är jag kluven, men bingo har en poäng och det slog mig också när jag läste om sviesta-sm där vissa var väldigt långsamma. Är det så att vissa är allergiska mot träning? Tävling är det enda som gäller? Personligen skulle jag inte sätta min fot på en tävling om jag visste att jag skulle komma sist med god marginal. Den som inte blir sur över o kommar sist är inte mycket till tävlingsmänniska.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top