Förslag på polermaskin

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Till att börja med så har jag inga krav vad jag vet, jag vet ju liksom inte vad man ska ha för krav...
Så, vad skiljer en "bra" mot en "dålig"?

Återigen mina personliga åsikter, men skillnaden i prestanda mellan billig och dyr maskin är mycket liten. Det handlar ju trots allt bara om att rotera och eventuellt oscillera en trissa…

Det som möjligtvis kan göra skillnad är att billiga maskiner sällan kan gå lika lågt i varvtal som dyrare maskiner. Förmodligen för att de har billigare motorer med sämre vridmoment. Detta kan göra skillnad, både vid första steget med ett grovt polermedel och vid fin polering av sista skiktet vax då man verkligen inte vill ha hologram eller polerrosor för att maskinen har för högt varvtal.

Annars är skillnaden relaterad till kvalitet. Maskiner från Flex och Rupes är byggda för att användas 24/7 av professionella rekondare och de klarar också detta. Och när de väl går sönder så finns precis alla delar som reservdelar.

Du kommer förmodligen att få ett lika bra resultat med maskiner från Biltema, men glöm att använda dem 24/7 och lycka till med att hitta reservdelar.

Den gyllene ”medelvägen” kan vara de Tokya maskiner som säljs av Autodude. Inte dyrast, inte billigast men tillsynes en hög kvalitet.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återigen mina personliga åsikter, men skillnaden i prestanda mellan billig och dyr maskin är mycket liten. Det handlar ju trots allt bara om att rotera och eventuellt oscillera en trissa…

Det som möjligtvis kan göra skillnad är att billiga maskiner sällan kan gå lika lågt i varvtal som dyrare maskiner. Förmodligen för att de har billigare motorer med sämre vridmoment. Detta kan göra skillnad, både vid första steget med ett grovt polermedel och vid fin polering av sista skiktet vax då man verkligen inte vill ha hologram eller polerrosor för att maskinen har för högt varvtal.

Annars är skillnaden relaterad till kvalitet. Maskiner från Flex och Rupes är byggda för att användas 24/7 av professionella rekondare och de klarar också detta. Och när de väl går sönder så finns precis alla delar som reservdelar.

Du kommer förmodligen att få ett lika bra resultat med maskiner från Biltema, men glöm att använda dem 24/7 och lycka till med att hitta reservdelar.

Den gyllene ”medelvägen” kan vara de Tokya maskiner som säljs av Autodude. Inte dyrast, inte billigast men tillsynes en hög kvalitet.
Precis, så jag borde alltså snoka rätt på en maskin med mindre trissa upp till 100mm kanske, som är oscillerande och som har bra effekt. Räcker 500w, eller hur mycket?

Fina tvättrepor finns här och där på mina hojar så där är målet med att skaffa maskin.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag tycker att 100 mm låter lite väl stort. Hojar har mycket lustiga former och konstiga luftintag. Dessutom dekaler som du inte vill polera, även om du vill polera lacken bredvid dekalerna.

Jag skulle säga max 75 mm. Om du vill ha mycket ”bang for the buck” så har Biltema både en roterande och en oscillerande maskin i just den storleken. Den roterande maskinen fungerar alla tiders till grov polering med slipmedel och har hög precision nära dekalkanter, men kan vara lite kinkig för en nybörjare som vill undvika hologram. Den oscillerande är nog lite lättare att handskas med, men har inte samma precision längs dekalkanter och tyvärr inte lika lågt lägsta varvtal.

Fortfarande - de viktigaste faktorerna för ett lyckat resultat är exakt val av trissa och polermedel. Biltemas trissor är lite sådär med ojämn kvalitet. Jag rekommenderar 3M, Flexipads och Padboys. Rubbing och polish köper du från Meguiars eller svenska Arcticlean, jag har aldrig hört något negativt om någon av dem.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag tycker att 100 mm låter lite väl stort. Hojar har mycket lustiga former och konstiga luftintag. Dessutom dekaler som du inte vill polera, även om du vill polera lacken bredvid dekalerna.

Jag skulle säga max 75 mm. Om du vill ha mycket ”bang for the buck” så har Biltema både en roterande och en oscillerande maskin i just den storleken. Den roterande maskinen fungerar alla tiders till grov polering med slipmedel och har hög precision nära dekalkanter, men kan vara lite kinkig för en nybörjare som vill undvika hologram. Den oscillerande är nog lite lättare att handskas med, men har inte samma precision längs dekalkanter och tyvärr inte lika lågt lägsta varvtal.

Fortfarande - de viktigaste faktorerna för ett lyckat resultat är exakt val av trissa och polermedel. Biltemas trissor är lite sådär med ojämn kvalitet. Jag rekommenderar 3M, Flexipads och Padboys. Rubbing och polish köper du från Meguiars eller svenska Arcticlean, jag har aldrig hört något negativt om någon av dem.
Tack! Bra, då vet jag vad jag ska kolla efter. Har Mekonomen på vägen till garaget, så det blir att handla hos dem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tack! Bra, då vet jag vad jag ska kolla efter. Har Mekonomen på vägen till garaget, så det blir att handla hos dem.

Mekonomen säljer Meguiars. I så fall rekommenderar jag Meguiars Ultimate Compound (= i princip en ren rubbing) för repborttagning och Meguiars Ultimate Polish för att polera upp glansen innan du avslutar med valfritt vax. Compounden bör du hålla borta från dekaler, men polishen går fint även på dekaler.

Båda dessa medel är bra och finns i förpackningsstorlekar lämpliga för amatörer. De har ytterligare några rubbing som nog tar ännu bättre, men de är tänkta för yrkesmässigt bruk och finns bara i stora förpackningar, så priset drar iväg.

Compounden kombinerar du med den trissa som kallas ”hård”, polish lämpligtvis med ”medium” och ditt valfria vax med ”soft”.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mekonomen säljer Meguiars. I så fall rekommenderar jag Meguiars Ultimate Compound (= i princip en ren rubbing) för repborttagning och Meguiars Ultimate Polish för att polera upp glansen innan du avslutar med valfritt vax. Compounden bör du hålla borta från dekaler, men polishen går fint även på dekaler.

Båda dessa medel är bra och finns i förpackningsstorlekar lämpliga för amatörer. De har ytterligare några rubbing som nog tar ännu bättre, men de är tänkta för yrkesmässigt bruk och finns bara i stora förpackningar, så priset drar iväg.

Compounden kombinerar du med den trissa som kallas ”hård”, polish lämpligtvis med ”medium” och ditt valfria vax med ”soft”.
Intressant, mycket värt med en instruktion över vad man behöver för att komma igång, tack för det! :tummenupp
Men hur stark behöver maskinen vara, duger 500w för att inte sacka vid lägre varv?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag vet inte. De ovan nämnda 75 mm maskinerna från Biltema verkar ju ligga på 700W och även de minsta modellerna från Tokya ligger på 700W. 500W kanske blir i minsta laget…? I vilket fall som, jag skulle fokusera minst lika mycket på vilket lägsta varvtal som uppges. En gemensam nämnare för dyra yrkesmaskiner verkar vara att de går riktigt lågt i varvtal.

Två ytterligare saker som skiljer billig från dyr är mjukstart och kvaliteten på plattan där du fäster trissorna. Biltemas kardborre är lite sisådär, Rupes fungerar lika bra efter att du bytt trissa tio tusen gånger…
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tack för all info! Det här är en ny värld för mig.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Återigen - läs på rejält innan du köper något. Tillverkare av polermaskiner och olika medel har ofta bra instruktioner och de redan nämnda Autodude och Scandinavian Detailing har väldigt bra instruktioner och tester av olika saker.

Även Meguiars arrangerar en ”poleringsskola” lite då och då där de håller till i Bålsta.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Återigen - läs på rejält innan du köper något. Tillverkare av polermaskiner och olika medel har ofta bra instruktioner och de redan nämnda Autodude och Scandinavian Detailing har väldigt bra instruktioner och tester av olika saker.

Även Meguiars arrangerar en ”poleringsskola” lite då och då där de håller till i Bålsta.

Äntligen krysta jag fram ett beslut:
vonroc.se

Dubbelverkande polermaskin 400W - Ø50 & Ø75MM | Inkl. 2 stödplattor och 8 poleringssvampar

Beställ en dubbelverkande polermaskin 400W - ø50 & ø75mm - Inkl.8 tillbehör - VONROC✔️För alla hemmafixare!✔️Köp nu, betala senare!✔️Beställ direkt online!
vonroc.se
vonroc.se

Hoppas bara att 400w är tillräckligt. Så nu undrar jag vilket/vilka polermedel som är lämpligt. Hojarna är ju inga ratbikes så det är väl finaste finmedlet som gäller? Och är alla medel avsedda för att använda till maskin? :va

Men fan va dyrt, flera hundra för en liten fjuttflaska! :skrämd
Hoppas bara att 400w är tillräckligt. Så nu undrar jag vilket/vilka polermedel som är lämpligt. Hojarna är ju inga ratbikes så det är väl finaste finmedlet som gäller? Och är alla medel avsedda för att använda till maskin? :va

Men fan va dyrt, flera hundra för en liten fjuttflaska!
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har fått bra resultat med Meguiars Ultimate Compound och Ultimate Polish. Compounden är en ren rubbing som tar bort små repor och oxid från lacken. Polishen är en ren polish som förbättrar glans och djup innan vaxning. Dessa kombinerat med hård och medel trissa från 3M har tagit i alla fall två av mina veteransnöskoterhuvar från utdömda till rent utställningsskick.

Polishen går att försiktig köra på dekaler och glansen blir märkbart bättre. Compounden ska du dock hålla ifrån dekaler, den skär igenom och repar dekaler.

Både Compounden och Polishen finns i ”amatörvänliga” förpackningar på 473 ml för under trehundringen per styck. Om du vill ha värre grejer från just Meguiars så investerar du istället i de mer yrkesmässiga 110 och 210. Då är både förpackningsstorlek och pris högre, till förmån för en snudd på extrem avverkning med 110. Något som är en fördel om ditt utgångsobjekt är riktigt dåligt eftersom du då kan skippa ett eller flera steg av obligatorisk våtslipning.

IMG_7290.jpeg

Bilvårdscenter och kidsen häromkring talar också gott om produkterna från svenska Arcticlean. Jag har aldrig provat dessa, men jag har inte heller någon anledning att tvivla på att de är riktigt bra.

Återigen - läs på. Googla ”paint correction” eller ”paintjob correction” så kommer det garanterat upp hundratals länkar och videos. Eller kolla in ”Detailing Girl” på instagram, en holländsk tjej som driver bilvårdscenter, har gjort en hel del sporthojar och är någon slags ambassadör för märket Angelwax.

Mitt tips är dessutom att du skaffar en trasig eller avskriven sidokåpa att öva på. Det är alltid dumt att köra på ett skarpt objekt innan man är helt 100% på vad man sysslar med…
 
  • Gilla
Reaktioner: bg

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har fått bra resultat med Meguiars Ultimate Compound och Ultimate Polish. Compounden är en ren rubbing som tar bort små repor och oxid från lacken. Polishen är en ren polish som förbättrar glans och djup innan vaxning. Dessa kombinerat med hård och medel trissa från 3M har tagit i alla fall två av mina veteransnöskoterhuvar från utdömda till rent utställningsskick.

Polishen går att försiktig köra på dekaler och glansen blir märkbart bättre. Compounden ska du dock hålla ifrån dekaler, den skär igenom och repar dekaler.

Både Compounden och Polishen finns i ”amatörvänliga” förpackningar på 473 ml för under trehundringen per styck. Om du vill ha värre grejer från just Meguiars så investerar du istället i de mer yrkesmässiga 110 och 210. Då är både förpackningsstorlek och pris högre, till förmån för en snudd på extrem avverkning med 110. Något som är en fördel om ditt utgångsobjekt är riktigt dåligt eftersom du då kan skippa ett eller flera steg av obligatorisk våtslipning.

View attachment 505542

Bilvårdscenter och kidsen häromkring talar också gott om produkterna från svenska Arcticlean. Jag har aldrig provat dessa, men jag har inte heller någon anledning att tvivla på att de är riktigt bra.

Återigen - läs på. Googla ”paint correction” eller ”paintjob correction” så kommer det garanterat upp hundratals länkar och videos. Eller kolla in ”Detailing Girl” på instagram, en holländsk tjej som driver bilvårdscenter, har gjort en hel del sporthojar och är någon slags ambassadör för märket Angelwax.

Mitt tips är dessutom att du skaffar en trasig eller avskriven sidokåpa att öva på. Det är alltid dumt att köra på ett skarpt objekt innan man är helt 100% på vad man sysslar med…
Mycket bra info! :tummenupp
Jag vill nog säga att åtminstone mina gat/sporthojar inte har annat än tvättrepor/solar (jo okej, på tanken på GSX-Ren (eller hur Mr_Firestorm) så min gissning är det bara är den sista finishen som behövs. Det är nog med det finaste (Mirror Glaze 210?) jag vill börja.

Men om jag nu börjar med Mirror Glaze 210 så blir det stor skillnad beroende på vilken grovlek på trissa som används? Alltså, är det trissan eller medlet som har störst påverkan?
För mig som inte vet nåt så hur skulle du beskriva verkan av t.ex. Sonax Bilpolish som "alla" har provat? Stor eller liten avverkan jmf 210?

Visst, har lite brukskåpbitar att prova på. tt600s har förresten redan testat maskinen på sina billyktglas med gott resultat.
Och 210 finns i 945ml att köpa, men är det medel för en hel livstid? Just det, 210 finns att köpa här och där, men den finns inte med på Meguiars sajt, underligt?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är alltid bra att börja med finaste möjliga medel. Förutom att det kan snabba på hela poleringen så minskar ju risken att polera igenom lack eller klarlack. En risk som alltid skall beaktas.

Dock - om din yta har tvättrepor och andra ytdefekter så är jag lur på att du faktiskt behöver börja med ett medel som avverkar lite grann av ytan. Kanske inte något av de som marknadsförs som ”heavy cut” eller ”extreme cut”, utan något medel som är lite finare. Lite beroende på vad det är för yta (klarlack eller ej) så bör detta gå att åtgärda hyfsat snyggt med en finare rubbing. Till exempel Ultimate Compound.

De flesta varianter av polish innehåller bara oljor och vaxer som fyller upp repor och därmed förbättrar ytans djup, glans och reflektivitet innan man lägger på vax för att få skydd. Problemet är att de flesta repor (även tvättrepor) inte bara går nedåt från den ursprungliga ytan, utan även har kanter som sticker upp ovanför den ursprungliga ytan. Dessa åtgärdas inte av en ren polish. Visst, ytan kanske blir bättre, men inte 100% bra om man bara kör polish.

Resultatet bestäms alltid av medel plus trissa. Hårda trissor avverkar mer men ger sämre glans. Mjuka trissor avverkar mindre men ger bättre glans. Ungefär som att jämföra grovt mot fint slippapper.

Om man gör en helrenovering av en riktigt sliten lack så kanske man har tre olika trissor och två olika medel. Sedan kombineras dessa så att man får sex olika poleringssteg, från grov till fin. Lite överkurs on man bara vill ta bort tvättrepor på hojen, men det är ungefär så det fungerar.

Om du är ute efter ett riktigt ”latmansmedel” så skulle jag inte dra mig för att prova något av de ”two in one” medel som finns på marknaden. Bl.a. svenska Tershine har ju något slags spraypolish som ska täcka rubbing plus polish i samma medel. Jag har dock ingen erfarenhet eller något intresse i detta, så jag vet inte hur bra det fungerar.

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det är alltid bra att börja med finaste möjliga medel. Förutom att det kan snabba på hela poleringen så minskar ju risken att polera igenom lack eller klarlack. En risk som alltid skall beaktas.

Dock - om din yta har tvättrepor och andra ytdefekter så är jag lur på att du faktiskt behöver börja med ett medel som avverkar lite grann av ytan. Kanske inte något av de som marknadsförs som ”heavy cut” eller ”extreme cut”, utan något medel som är lite finare. Lite beroende på vad det är för yta (klarlack eller ej) så bör detta gå att åtgärda hyfsat snyggt med en finare rubbing. Till exempel Ultimate Compound.

De flesta varianter av polish innehåller bara oljor och vaxer som fyller upp repor och därmed förbättrar ytans djup, glans och reflektivitet innan man lägger på vax för att få skydd. Problemet är att de flesta repor (även tvättrepor) inte bara går nedåt från den ursprungliga ytan, utan även har kanter som sticker upp ovanför den ursprungliga ytan. Dessa åtgärdas inte av en ren polish. Visst, ytan kanske blir bättre, men inte 100% bra om man bara kör polish.

Resultatet bestäms alltid av medel plus trissa. Hårda trissor avverkar mer men ger sämre glans. Mjuka trissor avverkar mindre men ger bättre glans. Ungefär som att jämföra grovt mot fint slippapper.

Om man gör en helrenovering av en riktigt sliten lack så kanske man har tre olika trissor och två olika medel. Sedan kombineras dessa så att man får sex olika poleringssteg, från grov till fin. Lite överkurs on man bara vill ta bort tvättrepor på hojen, men det är ungefär så det fungerar.

Om du är ute efter ett riktigt ”latmansmedel” så skulle jag inte dra mig för att prova något av de ”two in one” medel som finns på marknaden. Bl.a. svenska Tershine har ju något slags spraypolish som ska täcka rubbing plus polish i samma medel. Jag har dock ingen erfarenhet eller något intresse i detta, så jag vet inte hur bra det fungerar.

Informativt inlägg som vanligt, tack för det! :tummenupp

Jaså, reporna går även uppåt? Men det är klart, stoppar man fingret i ett smörpaket och drar så blir det ju vallar på sidorna efter fingret.

Ska bli kul att se skillnaden på olika trissor och medel, men det är som sagts, säkrast att testa på nåt redan utdömt. Det är nog ett två-i-ett-medel jag ska prova först, kanske med ett ultra-finish efteråt. Det kanske är tillräckligt på hojar i finskick.

Behövs det vax för att ha ett skydd, efter att ha kört med polish, även om man tycker ytan är okej?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En ren polish skapar inget långvarigt skydd. Visst, det finns hot rodders och bilvårdsnördar som putsar sin bil med polish onsdag-torsdag innan en träff och bilen är säkert lika blank hela helgen. Men skyddet är inte jämförbart med vax eller keramiskt lackskydd.

Jag är av den gamla skolan som föredrar ett bra vax framför ett keramiskt lackskydd. Jag har aldrig sett det där superskyddet en del talar om när de berättar om sin keramiska behandling, men jag har bekanta som sysslar med billackering som kan berätta om ett rent helvete när skiten ska bort inför en omlackering.

Mina förslag på vax till ett fordon som används i alla väder är antingen Soft 99 Fusso Coat eller Meguiars Ultimate Paste Wax. Lättarbetade, bra glans, helt sinnessjuk vattenavrinning och marknadens överlägset längsta skydd. Ska du däremot vaxa ett utställningsfordon och särskilt ett svart sådant så väljer du istället ett rent carnaubawax. Till exempel Soft 99 Authentic eller Meguiars Gold Class Carnauba Wax. Det djup dessa skapar på en svart lack är helt oslagbart.

Jag inser att jag stundom låter som en Meguiarsförsäljare, men så är inte fallet. De har helt enkelt ett sjukt stort program med många bra produkter (kanske för många för den som inte har tid att sätta sig in) och jag har bra personliga erfarenheter av flera. Det är egentligen bara vid högglanspolering av ren aluminium de inte har någon riktigt bra produkt. Då föredrar jag istället produkter från Busch och Mothers (de bör skrivas i den ordningen för att undvika missförstånd).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Länkar till bl.a. Autodude som brukar ha bra priser:

 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En ren polish skapar inget långvarigt skydd. Visst, det finns hot rodders och bilvårdsnördar som putsar sin bil med polish onsdag-torsdag innan en träff och bilen är säkert lika blank hela helgen. Men skyddet är inte jämförbart med vax eller keramiskt lackskydd.

Jag är av den gamla skolan som föredrar ett bra vax framför ett keramiskt lackskydd. Jag har aldrig sett det där superskyddet en del talar om när de berättar om sin keramiska behandling, men jag har bekanta som sysslar med billackering som kan berätta om ett rent helvete när skiten ska bort inför en omlackering.

Mina förslag på vax till ett fordon som används i alla väder är antingen Soft 99 Fusso Coat eller Meguiars Ultimate Paste Wax. Lättarbetade, bra glans, helt sinnessjuk vattenavrinning och marknadens överlägset längsta skydd. Ska du däremot vaxa ett utställningsfordon och särskilt ett svart sådant så väljer du istället ett rent carnaubawax. Till exempel Soft 99 Authentic eller Meguiars Gold Class Carnauba Wax. Det djup dessa skapar på en svart lack är helt oslagbart.

Jag inser att jag stundom låter som en Meguiarsförsäljare, men så är inte fallet. De har helt enkelt ett sjukt stort program med många bra produkter (kanske för många för den som inte har tid att sätta sig in) och jag har bra personliga erfarenheter av flera. Det är egentligen bara vid högglanspolering av ren aluminium de inte har någon riktigt bra produkt. Då föredrar jag istället produkter från Busch och Mothers (de bör skrivas i den ordningen för att undvika missförstånd).
Länkar till bl.a. Autodude som brukar ha bra priser:

Ojojoj, jag lovar att suga i mig allt till midsommar ungefär. 2030! :hihi
Kanske att just mina hojar inte behöver så mycket skyddsvax. De ska ju bara se snygga ut, inte köras med.
Kollade om Mekonomen hade Meguiars 210 Ultrapolish hemma, men det var beställningsvara. Har dock en flaska PlastX, det funkar väl, åtm till kåpglas?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jäklar va fränt! :banana
Idag provade vi att polermaskinen på riktigt första gången - o jäklar va fränt!
tt600s provade lite försiktigt på tanken till min FZR1000 -89. Den har röd överdel och vit/pearl längre ned. Han tog en flaska (ett par år gammal) jag hade på hyllan; Meguiars Deep Chrystal Polish Step 2, ihop med mediumtrissan. Bara där, på första försöket, infann sig ett riktigt sting i det röda och ett härligt djup. Skitkul!

Sen provade vi också samma medel, med nu med den fina trissan, men där blev det inte samma aha-effekt. Eller kanske, inte samma effekt som när den trettiofem år gamla, förmodligen aldrig polerade tanken, svarade på den första omgången.

Så, det var riktigt kul att se vilken otrolig skillnad det var med maskinen, jmf att stå och sudda lite för hand och knappt se nån skillnad. Nu körde han bara med lägsta farten, så det går säkert att förbättra.


Nu undrar jag när man ska byta trissa? Det följde med två trissor av varje storlek, 50 och 75 mm i tre olika grovlekar.
När är de "skitiga" och hur ska de tvättas?
Duger det med tvål och vatten i handfatet?
Kan man först köra med polish och sen det sista ultrafina med samma trissa?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag har fått bra resultat med Meguiars Ultimate Compound och Ultimate Polish. Compounden är en ren rubbing som tar bort små repor och oxid från lacken. Polishen är en ren polish som förbättrar glans och djup innan vaxning. Dessa kombinerat med hård och medel trissa från 3M har tagit i alla fall två av mina veteransnöskoterhuvar från utdömda till rent utställningsskick.

Polishen går att försiktig köra på dekaler och glansen blir märkbart bättre. Compounden ska du dock hålla ifrån dekaler, den skär igenom och repar dekaler.

Både Compounden och Polishen finns i ”amatörvänliga” förpackningar på 473 ml för under trehundringen per styck. Om du vill ha värre grejer från just Meguiars så investerar du istället i de mer yrkesmässiga 110 och 210. Då är både förpackningsstorlek och pris högre, till förmån för en snudd på extrem avverkning med 110. Något som är en fördel om ditt utgångsobjekt är riktigt dåligt eftersom du då kan skippa ett eller flera steg av obligatorisk våtslipning.

View attachment 505542

Bilvårdscenter och kidsen häromkring talar också gott om produkterna från svenska Arcticlean. Jag har aldrig provat dessa, men jag har inte heller någon anledning att tvivla på att de är riktigt bra.

Återigen - läs på. Googla ”paint correction” eller ”paintjob correction” så kommer det garanterat upp hundratals länkar och videos. Eller kolla in ”Detailing Girl” på instagram, en holländsk tjej som driver bilvårdscenter, har gjort en hel del sporthojar och är någon slags ambassadör för märket Angelwax.

Mitt tips är dessutom att du skaffar en trasig eller avskriven sidokåpa att öva på. Det är alltid dumt att köra på ett skarpt objekt innan man är helt 100% på vad man sysslar med…
Har sett att det finns M205 också, men vad är skillnaden mot M210?
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top