Förstår att folk köper på nätet...

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Säger bara SUCK....

Håller på att leta efter nytt MC-Ställ. Har vart runt i flertalet butiker, provat, kollat osv. Svårt att hitta nått, visst jag är gnällig.

Men till ämnet, när det inte finns i "min" tänkta storlek, så kollar man såklart om butiken kan beställa hem stället i den stoelekn, så att man får prova.
Hos flertalet får man tyvärr svaret att de kan de inte göra, iallafall inte utan köptvång....
Hm, med andra ord lika "bökigt" som på nätet, där man också får chansa på en storlek / modell för att få hem den och prova, och sen skicka tillbaka om det inte passar....

Sen att det dessutom kostar ett par tusenlappar extra i butiken är juh inte direkt nån fördel....

/Jocce

Gorgis

Ninja
Gick med
1 Jul 2008
Hoj
ingen
hur stor är du? jag säljer min utrustning till nyskick! använt max 4 gånger! PM:a vid intresse

Mvh/Jojje

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det kan ju bero på att väldigt många provar sig fram i butiken, beställer efter storlekar tills det passar exakt, och sedan beställer dom likförbannat på nätet för att det är billigare.

Det är dålig lönsamhet i att ligga på alla storlekar så att dom som ska beställa på nätet får prova sig fram i butik.

Nästa sommar står dom där med ställen fulla av osålda fjolårställ som är provade 100ggr, så får dom rea ut dom till under inköp+moms för att få råd och plats att ta hem nya...

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

Matad0r

Matador
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 02
Det kan ju bero på att väldigt många provar sig fram i butiken, beställer efter storlekar tills det passar exakt, och sedan beställer dom likförbannat på nätet för att det är billigare.

Det är dålig lönsamhet i att ligga på alla storlekar så att dom som ska beställa på nätet får prova sig fram i butik.

Nästa sommar står dom där med ställen fulla av osålda fjolårställ som är provade 100ggr, så får dom rea ut dom till under inköp+moms för att få råd och plats att ta hem nya...

Kan låta som du driver sådan verksamhet. För mig är det självklart att undkomma med flera tusenlappar, och på visset då beställa ett från Tyskland...
mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan låta som du driver sådan verksamhet. För mig är det självklart att undkomma med flera tusenlappar, och på visset då beställa ett från Tyskland...
mvh

Delvis sant att jag har drabbats av det i jobbet.
Vi slutade ta hem varan i fråga.
Visst, köp på postorder, men gnäll inte om handlaren på orten då kräver dig på en handpenning på en tusenlapp innan han tar hem fler provexemplar (som givetvis dras av sedan på priset OM du köper), det skulle jag också göra om jag hade vibbar av att personen i fråga ändå hade tänkt beställa på nätet.

Rekordet var nog det jag tjuvhörde på en MC butik här i stan, kunden frågade expiditen om dom hade märke XXX eftersom det var det han hade tänkt beställa från tyskland.
Expiditen svarade trött nej och gick därifrån.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Prata med dom som du funderar o handla ifrån, oftast har dom en storlekstabell så du får mäta din kropp o se vad som passar.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
hur stor är du? jag säljer min utrustning till nyskick! använt max 4 gånger! PM:a vid intresse

Mvh/Jojje

Nånstans mellen strl 50-54 beroende på märke och modell....
Vad är det för grejer du har?

/Jocce

Hm, jo, men om det är så pass, vad har jag för "fördel" att köpa den i butik?
Får juh inte ens prova den!

Det "bästa" svar jag fått hittills är juh att "du kan juh prova den modellen från samma tillverkare istället", vilket jag inte riktigt köper, då jag märkt att olika modeller, helt enkelt är sydda olika, därav sitter olika!

Ska jag köpa en greer för 10.000:- vill jag juh pröva storleken iallafall!
Har full förståelse för att de inte vill beställa hem grejer för att sen nån skall beställa på nätet, men som sagt, det blir för mig ingen skillnad om jag ändå måste beställa från handlaren utan att prova....

Visst, kanske inte är handlaren som gör fel utan snarare är det väl importörer / distubitören som kanske måste fixa ett bättre system för att kunna låta butikerna ta hem och returnera?

/Jocce

Last edited:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Det hjälper inte dig just nu kanske. Men ett tips är att gå på mässan "På två hjul" och ev andra stora mc-mässor. Jag var där nu i januari när den var i Stockholm. Oavsett vad man tycker om mässan så var det ju ett bra tillfälle att prova massor av personlig utrustning utan köptvång. Oftast gick det ju inte ens att handla utan det var generalagenterna som hade montrar med skinnställ, hjälmar, handskar osv så man kunde prova alla storlekar och modeller. Ett unikt tillfälle att jämföra märken mellan varandra vid samma tillfällen. Nu saknades Grahns tror jag så vissa varumärken fanns inte på plats t.ex. Arai, men det var bra ändå och min önskelista blev ganska lång..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hm, jo, men om det är så pass, vad har jag för "fördel" att köpa den i butik?
Får juh inte ens prova den!

Det "bästa" svar jag fått hittills är juh att "du kan juh prova den modellen från samma tillverkare istället", vilket jag inte riktigt köper, då jag märkt att olika modeller, helt enkelt är sydda olika, därav sitter olika!

Ska jag köpa en greer för 10.000:- vill jag juh pröva storleken iallafall!
Har full förståelse för att de inte vill beställa hem grejer för att sen nån skall beställa på nätet, men som sagt, det blir för mig ingen skillnad om jag ändå måste beställa från handlaren utan att prova....

Visst, kanske inte är handlaren som gör fel utan snarare är det väl importörer / distubitören som kanske måste fixa ett bättre system för att kunna låta butikerna ta hem och returnera?

/Jocce

Om handlaren har hemma en strl 52 och du undrar om inte str 50 skulle passa dig bättre, då erlägger du 1000:- i handpenning, han tar hem den så du får prova, om du sedan köper någon av dom så drar han av 1000:- som du redan har erlagt, rättvist både för dig och handlaren.

Köper du dock inget av dom får handlaren behålla tusingen du la i handpenning

Du kanske köper stället tre tusen billigare i tyskland ändå och får rätt storlek eftersom du hade provat hos din lokala handlare, då får handlaren en tusenlapp som tröst för att det inte blev någon affär där.

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Det hjälper inte dig just nu kanske. Men ett tips är att gå på mässan "På två hjul" och ev andra stora mc-mässor. Jag var där nu i januari när den var i Stockholm. Oavsett vad man tycker om mässan så var det ju ett bra tillfälle att prova massor av personlig utrustning utan köptvång. Oftast gick det ju inte ens att handla utan det var generalagenterna som hade montrar med skinnställ, hjälmar, handskar osv så man kunde prova alla storlekar och modeller. Ett unikt tillfälle att jämföra märken mellan varandra vid samma tillfällen. Nu saknades Grahns tror jag så vissa varumärken fanns inte på plats t.ex. Arai, men det var bra ändå och min önskelista blev ganska lång..

Tyckte utbudet på kläder var DÅLIGT!

Fanns en massa "fynd" med förra årets modeller osv, men inte speciellt mycket kläder att prova av årets kollektion tyvärr :(

/Jocce

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tyckte utbudet på kläder var DÅLIGT!

Fanns en massa "fynd" med förra årets modeller osv, men inte speciellt mycket kläder att prova av årets kollektion tyvärr :(

/Jocce

Dom säljer ju ut fjolårets provexemplar nu, så dom kan ta hem årets :hihi

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Om handlaren har hemma en strl 52 och du undrar om inte str 50 skulle passa dig bättre, då erlägger du 1000:- i handpenning, han tar hem den så du får prova, om du sedan köper någon av dom så drar han av 1000:- som du redan har erlagt, rättvist både för dig och handlaren.

Köper du dock inget av dom får handlaren behålla tusingen du la i handpenning

Du kanske köper stället tre tusen billigare i tyskland ändå och får rätt storlek eftersom du hade provat hos din lokala handlare, då får handlaren en tusenlapp som tröst för att det inte blev någon affär där.

Hm, kul för mig att betala 1000 kr för att pröva en storlek?

Har prövat en storlek större, och den satt för löst, men tyckte den satt tajt på vissa ställen, därför vill jag prova storlek 52, och kanske t.om. ner till 50, för att se hur den sitter.

Kanske helt enkelt är så att den modellen är helt fel för min kroppsbyggnad...skall jag då tappa en tusenlapp?

Låter i mina ögon inte rimligt, då många handlare tyvärr har begränsat sortiment dessutom, dvs kanske inte hittar nått som passar hos just den handlaren!

Skulle du t.ex. betala 10.000-15.000 kr för att provköra en hoj? De vet juh inte om du kommer köpa den, och de tar ut denna handpenning utifall att du inte köper den...

Förstår tanken, men köper inte argumentet, inte om man vill behålla sina kunder...

Kan man inte matcha priset (vilket är förståerligt) så skall man väl ändå ge en bättre service?
Betalar gärna lite mer för service, men de finns juh tydligen inte!

/Jocce

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hm, kul för mig att betala 1000 kr för att pröva en storlek?

Du ska väl för helvete köpa ett ställ, om inte det, så ett annat som du kan få igen tusingen på, köper du det hos någon annan tjänar inte handlaren några pengar på dig, därför vill dom inte agera provhytt gratis.

Det är allt mer uppenbart att du inte alls har tänkt handla där du provar kläder, annars skulle du inte tycka att det är ett problem.

Det har länge varit ett problem för handlarna (vilket du själv såg i rea-hyllan), nu har problemet slagit tillbaka på köparna

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Du ska väl för helvete köpa ett ställ, om inte det, så ett annat som du kan få igen tusingen på, köper du det hos någon annan tjänar inte handlaren några pengar på dig, därför vill dom inte agera provhytt gratis.

Det är allt mer uppenbart att du inte alls har tänkt handla där du provar kläder, annars skulle du inte tycka att det är ett problem.

Det har länge varit ett problem för handlarna (vilket du själv såg i rea-hyllan), nu har problemet slagit tillbaka på köparna

Jo, jag skall köpa ett ställ, hos handlare!
Har konstaterat att jag inte tjänar speciellt mycket på att beställa från tyskland!

MEN många handlare har ganska litet utbud, dvs om just det stället / den modellen jag tänkt mig inte passar mig, har de kanske inte ett annat som passar / tilltalar mig! Med andra ord min tusenlapp går rakt ner i deras ficka...

Så får jag inte ens pröva min storlek hos handlaren, då ser jag verkligen ingen anledning att köpa det där, eller hos nån annan handlare känns det nästan som!

Dock kan jag säga att ingen har erbjudit mig den tjänsten heller, utan det är att köpa det i den storleken...inget annat...som gäller!

Som sagt, vill de behålla kunderna, med de dyrare priserna, måste man juh faktist kunna motivera de dyrare priserna lixom.

Tycker dessutom att "min" storlek, som verkar vara 52 på just det stället jag vill prova, verkar vara en ganska vanlig storlek = dvs de borde kunna kränga iväg det sen ändå!

Som sagt, förstår till 100 % ditt tänk, MEN köper inte motiveringen...

Frågar igen, skulle du betala 10.000-15-000 kr för en provkörning av en hoj?

/Jocce

HarryH

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
nishiki pro sld
du går till handlaren ger honom 2000 kronor o säger till honom att du behöver hjälp att hitta rätta storlek & rätta ställ som du vill ha. Om jag ångrar mig så behåll dem. Deal? Du måste förplikta dig annars e du random oseriösa snubben som ska prova kläder o sen beställa på nätet. Dem skiter i dig. Money makes the world go around. Fan ska dem lägga ner tid på dig om du inte e seriös?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dock kan jag säga att ingen har erbjudit mig den tjänsten heller, utan det är att köpa det i den storleken...inget annat...som gäller!

Som sagt, förstår till 100 % ditt tänk, MEN köper inte motiveringen...

Frågar igen, skulle du betala 10.000-15-000 kr för en provkörning av en hoj?

/Jocce

Har du föreslagit den lösningen för handlaren då?
Då kanske han inser att du är seriös och skiter i handpenningen.

Problemet med provkörning av hojar är inte lika stort, men visst har jag träffat på handlare som inte vill ta hem en speciell hoj bara för att någon har velat provköra, då brukar dom hänvisa till närmsta handlare som har en, eller att komma tillbaka på dom av generalagenten anordnade provkörningsdagarna, då alla hojar finns där.

Dessutom brukar man få skriva på att man tar självrisken på 10-15 tusen om man lägger hojen, så en del har fått betala det för en provkörning...

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Om handlaren inte providar servicen du eftersöker, så sök dig då till en annan handlare.
Visst fan finns det risker med att beställa hem saker som folk (kanske) köper, men å andra sidan så måste man ju "knäcka ett par ägg för att göra en omelett".

Det finns 1000 tals firmor med ungefär samma sortiment och priser idag, det enda dom kan tävla med är servicen......trist att dom inte fattar det!

Byt handlare.

B

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är rätt jävla enkelt att köpa ställ, jag har sett folk som är som dig som måste ta med sig 8st jackor in för att prova. Bestäm dig för en färgkombination, köp det som sitter så tajt det bara går du ska knappt kunna andas då du dragit igen dragkedjan.

Torrbryt lite i soffan och ut och åk så sitter det som en smäck sen ska du se.

För visst är det skinn vi pratar om ?

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...