Förstår du danska???

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Jeg er lidt nysgerrig med om I forstår hvad jeg skriver når jeg skriver dansk.. Jeg kan godt lide at være på siden her da jeg synes der skrives mange spændene ting.. Men jeg tror måske at mange af jer ikke forstår hvad jeg skriver.. så nu kunne jeg godt tænke mig at sætte en debat igang om dansk... Forstår du hvad jeg skriver....

Oversættelse til danske/svenska

Jag är lite nysgerrig med om I förstår hvad jag skrivar når jag skrivar danska..
Jag kan gott lide att väre på siden her,da jag synes der skrivas månge spændene ting. Men jag tror kanske at månge af jer inte förstår hvad jag skrivar.. Så nu vill jag försöke at lave en debat om dansk...
Förstår du hvad jag skrivar???
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Man förstår oftast sammanhanget iaf när du skriver på "svenska" dock så är det vissa ord som ser lite roliga ut och kan vara svåra att förstå.

Ser inga problem i att du skriver på ditt egna språk, snart kommer du ändå prata Sporthojs egna språk :)

Annars så fungerar det ju att skriva på engelska? Det fattar ju i princip alla.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Förstår utmärkt :)
Jag har dock ett litet handikapp som gör det lättare för mig, och nej, det är inte att jag är skåning, för det är jag ej.

Engelska tycker jag absolut inte skall behövas mellan Danska/Norska/Svenska.

Inom andra större språk skulle skillnaden mellan de skandinaviska språken betraktas som dialektala.

PS: "Nyfiken".
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Det är väl inga problem? Språken är ju ganska lika.
Så länge jag inte behöver räkna på danska så funkar det. :)
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Inga problem, men skriv på ren och enkel danska.
Försök till översättning ser bara konstigt ut.

Finns många svenskar som skriver nätt och jämnt begripligt här.
Även om jag tycker det blivit bättre.

Särskillt Prulle har ju ryckt upp sig enormt sista året, tycker jag.
 

hojbrud

Snigelgruppen
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Skåne
Hoj
Såld!! Z1000-06
Varken danska eller norska är svårt att förstå när man läsa eller pratar..

kan ju inte alls bero på att jag har jobbat i både Danmark och Norge..
hihi
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Jag tycker mycket om det svenska språk og gör hvad jag kan for at läre det. Jag försöker att skriva svenska, men kanske jag inte staver riktikt. Förlåt :)

Som I kanske har, så har jag också nogle ord jag inte förstår, men jag förstår sammanhanget. och jag kæmper. :)

Och ju mer jag skriver till jer, ju bättre bliver jag till svenska. :)

Inga problem, men skriv på ren och enkel danska.
Försök till översättning ser bara konstigt ut.

Finns många svenskar som skriver nätt och jämnt begripligt här.
Även om jag tycker det blivit bättre.

Särskillt Prulle har ju ryckt upp sig enormt sista året, tycker jag.

-Jeg kan da godt skrive på dansk, men jeg har fundet ud af at hvis jeg kun skriver dansk , så kommentere I svenskere ikke mine indlæg.. Måske fordi I ikke forstår hvad jeg skriver.. men skriver jeg lidt svensk/dansk så får jeg feedback.. Derfor forsøger jeg at skrive dansk/svensk.. og jeg vil jo gerne lærer jeres sprog, og det her er en meget god måde at lærer på .. for jeg husker det.. Så håber det er ok at jeg forsøger med både svensk og dansk blandet sammen.. Det har ihvertfald hjulpet på feedback... :)
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
För några år sedan (en MASSA ÅR sedan... hehe), när jag var runt 10-13 år så var några danskar intresserade av att få min farsa att börja jobba för dem - vilket ledde till att dom lite då och då ringde och snackade med honom. Sen en dag så vart farsan inte hemma utan jag vart tvungen och svara och snacka med någon (trevlig) dansk kvinna.
Allt gick ganska bra och någorlunda smärtfritt ända tills hon skulle säga vilket telefonnummer farsan kunde nå dom på (hade inte nummerpresentatör på den tiden)
jag fattade inte en enda siffra... helt seriöst, kunde inte få ihop en enda siffra eller tal rätt, så det fick bli på engelska :)

danskar säger tvåsiffriga tal (osv.) likadant som tyskar va? 42 = 2, 40 t.ex.??
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!

danskar säger tvåsiffriga tal (osv.) likadant som tyskar va? 42 = 2, 40 t.ex.??


Stämmer.
Dels det, sen räknar de även i tjugotal istället för tiotal mellan 50-90.
50 = halvtreds [haltress]
60 = treds [tress]
70 = halvfjerds [halfjärs]
80 = firs [fiers]
90 = halvfems [halfems]
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Ok, point taken. :D

Kunne du förstå al hvad jag skrev till dig?? :) :)

Jag förstår gott hvad I mener med tvåsiffriga tal. Jag förstår gott jeres tal. I siger 42 = fir - ti - to
Right???

Men tvåsiffriga tal kan man ju bare säga på engelska hvis det är et problem..

Det regner i danmark ( fra himlen ) hvad heter det på svenska ?
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Kunne du förstå al hvad jag skrev till dig?? :) :)

Jag förstår gott hvad I mener med tvåsiffriga tal. Jag förstår gott jeres tal. I siger 42 = fir - ti - to
Right???

Men tvåsiffriga tal kan man ju bare säga på engelska hvis det är et problem..

Det regner i danmark ( fra himlen ) hvad heter det på svenska ?

Korrekt. Vi säger fyr-tio-två.

Och det regnar inte här i Malmö, än. Skulle tro att det börjar regna om någon timme eller två.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Japp. :)

Jeg kan da godt skrive på dansk, men jeg har fundet ud af at hvis jeg kun skriver dansk , så kommentere I svenskere ikke mine indlæg.. Måske fordi I ikke forstår hvad jeg skriver.. men skriver jeg lidt svensk/dansk så får jeg feedback.. Derfor forsøger jeg at skrive dansk/svensk.. og jeg vil jo gerne lærer jeres sprog

Jag kan ju skriva på danska, men jag har kommit på att om jag bara skriver på danska så kommenterar ni svenskar inte/aldrig mina inlägg. Kanske förstår ni inte vad jag skriver.. men skriver jag lite svenskt/danskt så får jag feedback. därför försöker jag att skriva danskt/svenskt.. och/för jag vill ju gärna lära mig ert språk.. Osv
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Japp. :)

Jeg kan da godt skrive på dansk, men jeg har fundet ud af at hvis jeg kun skriver dansk , så kommentere I svenskere ikke mine indlæg.. Måske fordi I ikke forstår hvad jeg skriver.. men skriver jeg lidt svensk/dansk så får jeg feedback.. Derfor forsøger jeg at skrive dansk/svensk.. og jeg vil jo gerne lærer jeres sprog

Jag kan ju skriva på danska, men jag har kommit på att om jag bara skriver på danska så kommenterar ni svenskar inte/aldrig mina inlägg. Kanske förstår ni inte vad jag skriver.. men skriver jag lite svenskt/danskt så får jag feedback. därför försöker jag att skriva danskt/svenskt.. och/för jag vill ju gärna lära mig ert språk.. Osv

Japp:yoparty

Mycket bra!!!!:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :) :) :)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Jeg er lidt nysgerrig med om I forstår hvad jeg skriver når jeg skriver dansk.. Jeg kan godt lide at være på siden her da jeg synes der skrives mange spændene ting.. Men jeg tror måske at mange af jer ikke forstår hvad jeg skriver.. så nu kunne jeg godt tænke mig at sætte en debat igang om dansk... Forstår du hvad jeg skriver....

Överstättning av texten till svenska;

"Jag är lite nyfiken på om ni förstår vad jag skriver när jag skriver på danska.. Jag gillar att vara på sidan då jag tycker det skrivs mycket spännande saker.. Men jag tror kanske att många av er inte förstår vad jag skriver.. Så nu kan jag tänka mig att starta en debatt om danska... Förstår du vad jag skriver...."

Som norrman så är det inga problem att läsa över huvud taget. Handen på hjärtat så finns det vissa dialekter som är svåra att förstå i tal, jag måste koncentrera mig för att försåt vissa. Men de allra flesta dialekter går bra!

Tycker absolut inte du ska prata engelska. Om danskarna pratar engelska med mig försöker jag svara på dansknorsksvenska typ... tycker det är pinsamt att dom ska behöva prata engelska när dom ligger en timma från mitt hem!
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Överstättning av texten till svenska;

"Jag är lite nyfiken på om ni förstår vad jag skriver när jag skriver på danska.. Jag gillar att vara på sidan då jag tycker det skrivs mycket spännande saker.. Men jag tror kanske att många av er inte förstår vad jag skriver.. Så nu kan jag tänka mig att starta en debatt om danska... Förstår du vad jag skriver...."

Som norrman så är det inga problem att läsa över huvud taget. Handen på hjärtat så finns det vissa dialekter som är svåra att förstå i tal, jag måste koncentrera mig för att försåt vissa. Men de allra flesta dialekter går bra!

Tycker absolut inte du ska prata engelska. Om danskarna pratar engelska med mig försöker jag svara på dansknorsksvenska typ... tycker det är pinsamt att dom ska behöva prata engelska när dom ligger en timma från mitt hem!

Jag tycker det går fint med att förstå mig och jag förstår också er.
Der vill nog altid vara nogen som inte förstår mig.. Men det är lite roligere hvis man skriver på forummet og andra vill svara igen.
 

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Perch mountain
Hoj
Fornminne FJ 1100
Kunne du förstå al hvad jag skrev till dig?? :) :)

Jag förstår gott hvad I mener med tvåsiffriga tal. Jag förstår gott jeres tal. I siger 42 = fir - ti - to
Right???

Men tvåsiffriga tal kan man ju bare säga på engelska hvis det är et problem..

Det regner i danmark ( fra himlen ) hvad heter det på svenska ?

Jo, nog förstod jag. Men det går faktiskt snabbare att läsa när du skriver på svedanskiska. Det hade jag inte trott.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top