Förstår du danska???

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Inga problem att förstå även om det tar ett tag när räkneorden används...

Fuskar dock genom att vara skåning och dessutom ha jobbat för ett danskt team. Bara man slipper möta en jylländsk bonde så går det mesta bra:gnissla
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Inga problem att förstå även om det tar ett tag när räkneorden används...

Fuskar dock genom att vara skåning och dessutom ha jobbat för ett danskt team. Bara man slipper möta en jylländsk bonde så går det mesta bra:gnissla

är det bara jag som tycker att jyllandsdanskan är lättare att första (i dagligt tal) än köpenhamsdanskan :va kanske iofs inte stämmer om det är en bonde som pratar :hihi

förövrigt så tycker jag norskan är lättare än danskan :) iaf sydnorskan
 

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Esbo, FIN
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Danska och svenska är ju så gott som samma språk, bara att danskarna stavar lite annorlunda och har olika ord för vissa saker. Jag tycker det kan vara större skillnad mellan olika svenska dialekter än mellan "ren" svenska (vad nu det sen är) och "ren" danska.

Uttalet kan vara det som stör mest men i text är det ju samma sak ffs. Har hänt nån gång att man tolkat åt en svensk polare vad en dansk har sagt och det är i princip bara upprepning med annat uttal.

Men bönder på Jylland förstår typ bara andra böner på Jylland (jag har bott 10 år utanför Vejle)

Men som svar till trådskaparen. Skriv på danska du bara, om du vet att vissa ord är helt annorlunda på danska (som tex nysgerrig) och du vet det svenska ordet kan du ju skriva det ordet på svenska.
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Tror danskan att vi är korkade o inte fattar nåt eller?

Och nej... jag förstår inte danska...

Nej, jag vil bare göre det så nemt som muligt. Så alle förstår.. Jag siger inte att I är korkade o inte fattar.. Men någon har svärt ved att förstå mig. Du är een af dem. :) och sådan är det med språk.. Jag förstår ju heller inte franska. :) Är jag så korkade o inte fattar???? :)
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Nej, jag vil bare göre det så nemt som muligt. Så alle förstår.. Jag siger inte att I är korkade o inte fattar.. Men någon har svärt ved att förstå mig. Du är een af dem. :) och sådan är det med språk.. Jag förstår ju heller inte franska. :) Är jag så korkade o inte fattar???? :)

Skojar me dig danskjävel :pannkyss
:D

Ja tycker bara om att retas och jag förstår de mesta du skriver utan problem. :tummenupp
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
är det bara jag som tycker att jyllandsdanskan är lättare att första (i dagligt tal) än köpenhamsdanskan :va kanske iofs inte stämmer om det är en bonde som pratar :hihi

förövrigt så tycker jag norskan är lättare än danskan :) iaf sydnorskan


Ha Ha, så är det gott att jag inte er jyllandsdanskan eller köpenhamsdanskan.. Jag bor i Næstved som är 1 timme fra broen till sverige. Skal någon till knutstorp på Søndag och se race??? kanske någon kan vise mig vej. Jag kommer på min hoj, og kan inte huske vejen dertil. Någon der vil med???

Skojar me dig danskjävel :pannkyss
:D

Ja tycker bara om att retas och jag förstår de mesta du skriver utan problem. :tummenupp

:pannkyss
 
Last edited:

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Ha Ha, så är det gott att jag inte er jyllandsdanskan eller köpenhamsdanskan.. Jag bor i Næstved som är 1 timme fra broen till sverige. Skal någon till knutstorp på Søndag och se race??? kanske någon kan vise mig vej. Jag kommer på min hoj, og kan inte huske vejen dertil. Någon der vil med???

Prova att lägg ut frågan i RR - Radical Riders forumet oxå så får du säkert svar :)
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Stämmer.
Dels det, sen räknar de även i tjugotal istället för tiotal mellan 50-90.
50 = halvtreds [haltress]
60 = treds [tress]
70 = halvfjerds [halfjärs]
80 = firs [fiers]
90 = halvfems [halfems]

danska går bra tills det kommer till tal...., vet inget annat språk som krånglat till det så. (känner dock inte till så många språk)


Och ju mer jag skriver till jer, ju bättre bliver jag till svenska. :)

en del tycker att det är lättare att förstå dansk text än danskt tal
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
danska går bra tills det kommer till tal...., vet inget annat språk som krånglat till det så. (känner dock inte till så många språk)

Franskan är ju typ lika omständig... sextio-elva = 71, åttio-tretton = 93 osv.
 

Henken

Guest
Danska i skrift är lätt, danska i tal är grymt svårt, förutom när man är full. Jag förstår både islänska, polska & danska när jag är i fyllan. Polskan kräver en promille uppemot 2-strecket men sen är det nemas problemas. :fyllisar
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Nu när vi har danska på tal, vad betder: spasser? :3freak

Spasser är inte et riktig ord.. Det kommer nog av människor som har spastiske lammelser i kroppen. Du ved de kan bevæge sig lidt mærkeligt.. Men jag vil inte säga att det är et ord. Jag ville nog bruke Idiot istedet för spasser. Jag tycker att det är et skidt ( bad på engelska ) att bruke.
 

rsv2002r

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2007
Ort
Danmark
Hoj
2008 Kawasaki zx10r
Spasser er da et rigtigt ord. :) Det kalder jeg da mange folk i trafikken hver dag:tummenupp

Nikolaj





Jeg kommer fra Nordsjælland.
 

MikkE

Guest
Efter ett år med norrmän som kolleger och en dansk chaufför förstår jag betydligt mer norska (självklart) och danska. Tycker att ni skriver i stort sett likadant också. Förstår man inte ord ser man i alla fall sammanhanget =)
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Spasser används ju även inom engelskan med samma betydelse. :)

You bloddy spazz!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top