Förstår du danska???

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Hej,

Jag var i knutstorp i går, och det var et mycket bra race.. Jag lära et nyt ord - kräft - jag troede at det betød det samma på danska.. Nemlig kræft
( cancer ) men det är altså nogot man äter.. Krebs.. et dyr fra havet/vandet.. Lite skoj :)

Jag hoppas att ni har haft en bra weekend. Jag fick kört på min hoj, och det gick mycket lättare på vej hem fra Sverige . .. Man ser inte många polise i Sverige... Faktisk så jag inga.. Så der blev kört lite snapt...

Ha en bra dag ( heter det sådan på svenska?)
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02


Jag hoppas att ni har haft en bra weekend. Jag fick kört på min hoj, och det gick mycket lättare på vej hem fra Sverige . .. Man ser inte många polise i Sverige... Faktisk så jag inga.. Så der blev kört lite snapt...

Ha en bra dag ( heter det sådan på svenska?)

Här i norra Sverige har man otur om man ser en polis oftare än var 4e månad

Ha en bra dag
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Läsa danska går bra. De ord man inte förstår går oftast att klura ut av sammanhanget.

Förstå vad en dansk säger däremot... :gnissla
Vi spenderade tre dagar i Köpenhamn för några veckor sedan och jag försökte inte ens förstå vad danskarna säger. Engelska från ruta ett är det som gäller. :)
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Läsa danska går bra. De ord man inte förstår går oftast att klura ut av sammanhanget.

Förstå vad en dansk säger däremot... :gnissla
Vi spenderade tre dagar i Köpenhamn för några veckor sedan och jag försökte inte ens förstå vad danskarna säger. Engelska från ruta ett är det som gäller. :)

Förstå vad en svensk säger är också svärt, men jag tycker att prata ni langsomt, så förstår jag det meste - Men det är inte alla ord jag förstår. Men det blivit bättre och bättre. Idag har jag varet på biblioteket och hittades en ordbok Svensk-Dansk / Dansk-Svensk :) så jag kan blivit ännu bättre
For 2 månad sidan förstod jag inte ett ord på svenska.. och nu vill jag bara lära att prata ord riktig på svenska.. Det är svärt, och når jag försöker blivit jag osäker hvis ni säger VAD?? :) :) Men det är bra.. Tycker att svenska är ett skoj språk... jag gillar språk.. också tyska. :)
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Danska är inga problem, jag har hårdtränat på Roskilde i många år... Intressant är att danska blir enklare att förstå ju fullare man blir. :va
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Mycket enklare att läsa det ni skriver än det ni talar. Finns en del danskar som kör roadracing och jag har extremt svårt att få förstå dom. Hade även lite publik från danmark som kom fram och pratade och det var svårt. Man förstår vissa ord och så får man gissa sig till resten.
Men det är alltid kul att prata med nytt folk oavsett språk :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Ja da!

Jeg kan godt førstå vad i siger, men jag kan ikke helt find ud af hvordan man skriver på dansk. Men sån ær det ju når man ikke har læst dansk.
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
Last edited:

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
förstår vad du skriver rätt bra... men bor ju också i skåne och är lite van... att prata med en dansk är lite svårare men det går. sen brors det på var i danmark man är och lite vad de säger... som hjullastare heter ju gummigre och sådana uttryck får jag direkt problem med...
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag har haft fördelen att prata ganska mycket med danskar i telefon genom jobbet och hur bra jag förstår dem eller de förstår mig skiljer väldigt på var i danmark de ringer från.
Läsa danska går fortare att vänja sig vid än talet. En del ord är ju dock som sagt helt annorlunda än svenska, men de enstaka orden kan man väl slå upp om det skulle behövas.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3097691 Inga problem, men skriv på ren och enkel danska.
Försök till översättning ser bara konstigt ut.

Finns många svenskar som skriver nätt och jämnt begripligt här.
Även om jag tycker det blivit bättre.

Särskillt Prulle har ju ryckt upp sig enormt sista året, tycker jag.
Tackar, jag försöker så gott jag kan. :)
 

Majse

Banerace är cool
Gick med
25 May 2007
Ort
Nästved Denmark
Hoj
Yamaha R6'er
förstår vad du skriver rätt bra... men bor ju också i skåne och är lite van... att prata med en dansk är lite svårare men det går. sen brors det på var i danmark man är och lite vad de säger... som hjullastare heter ju gummigre och sådana uttryck får jag direkt problem med...


Det jag har lavet rødt förstår jag inte ?????????? :) - mener du sådanne någon der sidder på hjul på en bil - hjulkapser???
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Polskan kräver en promille uppemot 2-strecket men sen är det nemas problemas. :fyllisar

Hahaha :hihi!!



För övrigt så förstår jag dansk skrift utan problem. Att förstå någon som talar danska är dock helt omöjligt för mig. Vågar påstå att jag kan franska bättre än danska, vilket innebär 4-5 glosor och 2 meningar :näsblod.
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Nästan pinsamt att man är född i Odense och kan inte prata danska...var visserligen bara 3 år när vi flyttade till Sverige, men i alla fall :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top