Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Saker är redan sagda men en ~600 har en betydligt lugnare effektutveckling vilket gör att man även med medioker gaskontroll har koll på läget.

En literhoj gjorde bra över 100 på ettan redan på nittiotalet.

Min första bekantskap med 1000cc var en väjningsplikt-vänstersväng på en hårt trafikerad led.
Släppa ut koppling, smyga på gas och lägga ner samtidigt.
Jag blev MYCKET överraskad hur det bar iväg och var inte helt långt ifrån att driva ut i diket på vägen jag svängde ut på.
Ett mycket snabbt övergående problem när man vant sig men på en 600 hade det aldrig hänt oavsett ifall det handlar om en Dragstar650 eller en R6.

Men mest är jag tveksam till körställningen på en sporthoj i trafik ifall man inte ska åka bana med den också, den ger inte direkt bra överblick eller avslappning. En neutral rättuppånerhoj ska man nog ha men estetiken verkar jätteviktig för nya.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag sitter också och funderar på att köpa första hojen och.. Tänker ungefär såhär:

Effekten är rätt irrelevant för mig. :fakta
Jag är oerfaren på att köra hoj, med andra ord behöver jag nåt som jag kan kontrollera. Så jag kikar mera år touringhållet (har till och med tittat på en TransAlp..) för att få en körställning som ger mig lite bättre uppsyn och visst, påminner mer om körskolehojen som jag kommer att få mest erfarenhet av.
Om det nu sen råkar vara 600 eller 1200cc bryr jag mig faktiskt inte så mycket om, jag tror att hojtypen är lite mer avgörande för om jag kommer hem helskinnad eller inte.

Fast å andra sidan har jag kört rätt mycket bana med bil och vet hur dumt det är att försöka köra så på allmän väg.. :gnissla
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
En 600 är i mitt tycke det sämsta valet - tillräckligt med kraft för att snabbt infinna sig i hög fart och ett register som bäst lämpar sig för inspirerad körning.

En V2 1000 framför en I4 600, tycker jag.

håller nog inte med riktigt, av den anledningen att med en 600:a händer det inte så jäkla mycket om man inte verkligen vill, en twin 1000cc som man råkar langa på lite för mycket gas i utgång av sväng kan snabbt bita tillbaka medans en 600:a låter som en trött fiat 500 tills den når 10000rpm.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
En TransAlp må inte vara det mest spännande man kan hitta men jag tror att det är en utmärkt första hoj. ER-6 tror jag också är mycket bra.

Visst de går tillräckligt fort för att köra ihjäl sig (som i princip alla motorcyklar) men de tar en stund på sig att komma dit. Det gör att man som oerfaren får mer tid på sig att märka och agera på att man är på väg att hamna i en situation man inte klarar.

En supersport (oavsett storlek) går från lugn och fin till att "nu jävlar går det åt helvete" avsevärt fortare. Det kräver (i mitt tycke) mer erfarenhet.

Mvh,
Ingvar
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Är inte det största problemet bromsarna egentligen? En RR-hoj med sina feta bromsar riskerar ju att ganska enkelt övermanna en oerfaren förare.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad skall ni med all effekt till? Det enda användningsområdet för massor av effekt är att göra tråkiga vägar roligare. Välj roliga vägar istället.....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad skall ni med all effekt till? Det enda användningsområdet för massor av effekt är att göra tråkiga vägar roligare. Välj roliga vägar istället.....

Eller en hoj med spagettiram, då behöver man inte alls mycket effekt för att ha skoj.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Min första hoj var en Kawasaki GPZ 600R -85
Helt perfekt som första hoj :yoparty:yoparty:yoparty
Kawasaki GPZ600R 85  2.jpg
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Strunta i budgethojjar då de ofta har brister i chassi/bromsar/och även ofta däck.
När det gäller effekt, pröva allt så inser du vilken motortyp som du föredrar.
Jag föredrar I4 på minst 1000cc, och köra med insidan.
Mindre hojjar har för kort register för min smak.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Köp något du har råd att äga och försäkra, alla ska vi börja någonstans. Honda CBR600F från 1991 och framåt är ett säkert första val :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Köp något du har råd att äga och försäkra, alla ska vi börja någonstans. Honda CBR600F från 1991 och framåt är ett säkert första val :tummenupp

Min första var en Honda CBR600F från -95. En underbar hoj som jag fortfarande har kul med.

Två månader efter att jag tagit A-kortet köpte jag min drömhoj, en Yamaha YZF-R1 från -12. Men det är en annan historia...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Nej du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.

Jag har redan hållit med dig om personlig mognad.
Däremot anser jag att inte alla motorcyklar är identiska. Att olika modeller kan vara olika lämpliga beroende på person, användningsområde, etc.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Prova dig fram. Finna aå många faktorer som inte syns på pappret samt vad du gillar. Du kanske inte alls diggar den hoj som avgudar o tvärtom.Jätte svårt att rekomendera, jag gillar långa kvällsturer, köpte en hoj därefter, vill du korvmojs stila. Eller köra norgetur/jorden runt. Eller är du ute efter adrenalin. Köp hoj därefter, o köp på eget bevåg, det som känns rätt för dig, även om nån annan tycker du skall köpa en annan hoj, dock skall du självklart lyssna på råd från oss gamla rävar:)
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
250 för trött om du kör på vägen
1000 för mycket för de flesta
600 tillräckligt för de flesta, om man kan använda hojen.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
En liten hoj köper man när man har blivit tillräckligt gammal för att veta vad man vill med livet och inte bry sig vad andra tycker:tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Har man självinsikt är det enkelt. Vet personen om att han/hon är har problem att hålla nere hastigheten, ofta sätter sig i situationer som skulle kunna sluta illa i trafiken.
Ja, då kanske man ska köpa en effektsvag hoj.
Är man tvärtom väldigt försiktigt/medveten o mogen i trafiken så kan man köpa en hayabusa turbo som första hoj och antagligen hamna i färre farliga trafiksituationer än herren ovan på en honda 650 dominator.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
125:a är ju det bästa för då kan man börja i tid :tummenupp
Går bra att både hänga på och köra ifrån literhojar bara vägen är tillräckligt rolig. Bättre att göra sina första misstag med en klen maskin än en 200 hk best. Det gör oftast mindre ont :tungan
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
massa text om en gsxr 1000 med turbo...
Nej du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Och när har ja rekommenderat en turbohoj?:va
Är man Guds bästeson och håller hastigheten spelar det mindre roll om du har 100 eller 200hk för du kör mest troligt inte på det sättet. Är du son till hadez? så kanske du inte har den begränsningen och skiter i vad det står på skyltarna, då spelar det stor roll vad du har "mellan benen". Därför anser jag inte och kommer inte motivera till mer än 600RR som förstahoj och de går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på.

Vad fan?!? Vad har jag gjort?:confused:
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top