Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Min princip är att aldrig köpa en hoj som är så tung att jag inte orkar resa upp den efter en vurpa.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min kompis hade en sådan R1a som han sålde för 2 år sedan. han gav mig en mycket skrämmande kommentar på hur de var för honom o köra den.
"Först när jag gasar fullt så händer de ingenting för att förgasarna inte hinner reagera, sedan bara flyger hojen iväg o jag håller i mig och styr bara, det är en läskig känsla - Det är hojen som är ute och åker med mig och inte jag med den, jag gillar det".

Det behövdes inte mer för att jag kände på mig att en sådan hoj är nog inte för mig.
Nu var väl inte det den R1an som var i bästa möjliga skick och de kan ju ha varit något mekaniskt fel som gjorde att den betedde sig så men hur som, det avskräckte mig ganska bra :tummenupp

Det måste varit nåt fel på det exemplaret. Förgasar-R1orna har superfin gasrespons och är väldigt lättkörda skulle jag säga.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det måste varit nåt fel på det exemplaret. Förgasar-R1orna har superfin gasrespons och är väldigt lättkörda skulle jag säga.

Jag tror på dig, han var den typen av kille som inte visste att man måste smörja kedjan... gav honom en liten sprayburk (som jag fick med gratis någonstans ifrån) på 250ml. den var slut på en vecka, ingen aning hur han lyckades, sedan va de torrt i ett halvår till innan han gjorde sig av med den :tummenupp

xoxzzj

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2012
Hoj
Yamaha R1 2004
Personlig mognad säger jag som tidigare nämnts :fakta

En literhoj är inte fel ändå tänker jag.... pga att man på ett ögonblicks verk kan tillverka en strypning och sätta på spjällhuset för att begränsa gasreglaget längd och därmed effekten. Allt efter man lär och mognar kan man " krympa spärren " för mer effekt.

Ett sätt att slippa onödiga hojbyten om det ändå är en stor man vill ha i slutändan :tummenupp

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Personlig mognad.

150 är lika snabbt på en 125a som en 1000.

Jo det är sant. Men gör en 125:a ens 150km/h ?
En ostrypt tvåtaktare gör väl det. Men en A1 godkänd 125:a ?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jo det är sant. Men gör en 125:a ens 150km/h ?
En ostrypt tvåtaktare gör väl det. Men en A1 godkänd 125:a ?

Äh, på min tid va de Cagiva mito, aprilia rs och Honda nsr som gällde. De nya lan väl kanske med 30kg förare och rätt drevning göra 150..

Men du förstår poängen hoppas ja? Det spelar mindre roll om du gå i backen med 15hk eller 200hk i 150km/h.:fyllisar

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Äh, på min tid va de Cagiva mito, aprilia rs och Honda nsr som gällde. De nya lan väl kanske med 30kg förare och rätt drevning göra 150..

Men du förstår poängen hoppas ja? Det spelar mindre roll om du gå i backen med 15hk eller 200hk i 150km/h.:fyllisar

Men med vissa är 150 kanske toppfart medan det är då man växlar till tvåan på andra så det är inte lika lätt att ta sig till den hastigheten. Ett annan poäng är väl däremot att olyckor kan vara allvarliga redan i 50 kmh som vissa upplevt.

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Hoj
yamaha R1 2009
Som många ovan skriver så är 150 kmh lika fort på en trampcykel som på en R1/R6an osv.
Personlig mognad och kunna läsa av andra trafikanter hjälper till att hålla oss mc förare i liv.
Började själv på en YZF 750 mitten av 80. Fick lära mig använda rullen rätt.
Tycker man ska skaffa sin drömhoj direkt och då spelar kubiken mindre roll. Sen skaffar man familj mm o den bara står och till sist säljer man.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag började med min ZX6R.
105 hästar.
Har inte saknat mer effekt.

Nu bygger jag turbo på den.
Mest för att det är kul.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En 600 är i mitt tycke det sämsta valet - tillräckligt med kraft för att snabbt infinna sig i hög fart och ett register som bäst lämpar sig för inspirerad körning.

En V2 1000 framför en I4 600, tycker jag.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
En 600 är i mitt tycke det sämsta valet - tillräckligt med kraft för att snabbt infinna sig i hög fart och ett register som bäst lämpar sig för inspirerad körning.

En V2 1000 framför en I4 600, tycker jag.

Jag är benägen att hålla med.

Egentligen tycker jag att diskussionen är ganska löjlig. Det hänger inte på hojen, det hänger på föraren.
Kompletta idioter kan köra ihjäl sig själv och orsaka stor skada även på en moped.

Att diskutera motorvolymer och cylinderkonfigurationer på hojar som alla är kraftfulla är som att diskutera huruvida änglar är kvinnor eller män. Fullständigt meningslöst.

Ja, vi vet alla vilka som är skillnaderna dom emellan, men vi pratar inte om några långa perioder innan alla börjar känna sig varma i rocken på vilken hoj som helst.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En hoj med mycket spetsig effektkurva är sannolikt svårare att hantera än en med bred dito.

Ergo: Köp en hoj med bra chassi och bromsar kombinerat med lagom stark motor med brett effektregister.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj

Jag håller med att den personliga mognaden spelar stor roll.
Men spelar det verkligen ingen som helst roll överhuvudtaget vad man har mellan benen?

Vad sägs om denna trimmade gixxer?
https://www.youtube.com/watch?v=30VjNrgAIUw

Kolla som varvet sticker iväg från ca 10k rpm och uppåt.
Ta en hoj helt utan elektroniska hjälpmedel, wheele controll, traction controll etc men med den effekten.
Är det inte större risk för oavsiktliga wheelies då?
Är det inte större risk att man får sladd om man gasar på när man ligger med nerlägg i en kurva? En sladd som kanske är svårare att hantera jämfört med ex en A2 hoj?
Är gixxern ovan en lämplig körskolehoj?
Hade det varit lämpligt att ge slumpvis utvald 15-19 åring en hjälm och den gixxern eller liknande med instruktionerna "de e bara ut å kör" ?
Vad är det som säger att någon med dylik hoj skulle nöja sig med 'bara' 150km/h ?
Hade en sån hoj varit en lämplig utgångspunkt för någon vars häftigaste 2-hjuling de provat är en trampcykel med 250W hjälpmotor?

Det finns säkert de som skulle klara att börja på en sådan hoj utan att köra ihjäl sig inom de närmsta åren. Men för många så kan det nog finnas en mening med att börja med något som har både mindre toppeffekt och mindre ketchupeffekt.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag håller med att den personliga mognaden spelar stor roll.
Men spelar det verkligen ingen som helst roll överhuvudtaget vad man har mellan benen?

Vad sägs om denna trimmade gixxer?
https://www.youtube.com/watch?v=30VjNrgAIUw

Kolla som varvet sticker iväg från ca 10k rpm och uppåt.
Ta en hoj helt utan elektroniska hjälpmedel, wheele controll, traction controll etc men med den effekten.
Är det inte större risk för oavsiktliga wheelies då?
Är det inte större risk att man får sladd om man gasar på när man ligger med nerlägg i en kurva? En sladd som kanske är svårare att hantera jämfört med ex en A2 hoj?
Är gixxern ovan en lämplig körskolehoj?
Hade det varit lämpligt att ge slumpvis utvald 15-19 åring en hjälm och den gixxern eller liknande med instruktionerna "de e bara ut å kör" ?
Vad är det som säger att någon med dylik hoj skulle nöja sig med 'bara' 150km/h ?
Hade en sån hoj varit en lämplig utgångspunkt för någon vars häftigaste 2-hjuling de provat är en trampcykel med 250W hjälpmotor?

Det finns säkert de som skulle klara att börja på en sådan hoj utan att köra ihjäl sig inom de närmsta åren. Men för många så kan det nog finnas en mening med att börja med något som har både mindre toppeffekt och mindre ketchupeffekt.

Jävlar va den går!
men jag håller med, Ketchupeffekten är lurig. jag har fått flertalet oavsiktliga hjulsläpp (på raksträckor och kurvor) på min original 750 när det har varit lite kallare ute. det var inte så obehagligt för mig som känt på sådant där i flera år (alltså när man kört på grus, körde även moppe på vintern på snö/is med fötterna nera i marken för o ha mer balans, inte det säkraste men men, ung o dum...).
Problemet med sådana hojar är ju att det går ju superfint o köra lugnt o fint på dom. men när man släpper lös helvetet som vilar i dom så kan de bli dramatiskt för den utan vana.
Den värsta biten är väl inte o få hjulsläppet i säg utan det är ju om man inte får grepp alls efteråt eller att man helt plötsligt får grepp och hojen aggressivt rycker till så att säga. o är man inte med på vad som händer kan man nog bli ganska överraskad.
Men det är väl inte så man ska köra hoj på vägen enl. lagens mening? :crash
men ja ska nog inte säga för mycket här :näsblod

*När ja tog moppe kort fick vi "2 Mc-körlektioner" på köpet, detta var 2005, motsvarande mc lektioner fast på moped vid en gokart bana(krypkörning samt lite körning på banan), då fick vi testa på att både låsa bakbromsen samt frambromsen (separat såklart) på grus och sedan släppa bromsen för o återfå kontrollen. Sånt gör man inte på Mc utbildning idag som jag har förstått de (hojarna har ju abs). Lite synd tycker jag, nyttig upplevelse o ha med sig in i trafiken, speciellt nu på vårkanten och om man inte har en abs hoj

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
(alltså när man kört på grus, körde även moppe på vintern på snö/is med fötterna nera i marken för o ha mer balans, inte det säkraste men men, ung o dum...).

Lite OT men...
Vinterväglag brukar ju vara klart sämre än sommarväglag, men jag minns en vinterdag då det var riktigt överjävligt halt. Cyklade först trampcykel, inga vinterdäck/dubbdäck. Halkade omkull flera gånger, fick inga direkta skador så, men det gjorde ändå ont att trilla. Det var för halt för att cykla :3freak
Då tog jag mopeden istället. En Yamaha DT, är ju manuell fotväxel på en sån, så lite lurigt när man behövde växla. Men annars kunde jag köra med fötterna i marken och stödja.
Ska man bromsa med bakhjulet så är det också fotbroms och man vill ju inte nypa frambromsen...
Men med jäkligt lugn/defensiv körning så gick det helt okej. Fast det var ju inte direkt njutningsbart.
Moped - När det är för halt för att cykla... :gnissla

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Lite OT men...
Vinterväglag brukar ju vara klart sämre än sommarväglag, men jag minns en vinterdag då det var riktigt överjävligt halt. Cyklade först trampcykel, inga vinterdäck/dubbdäck. Halkade omkull flera gånger, fick inga direkta skador så, men det gjorde ändå ont att trilla. Det var för halt för att cykla :3freak
Då tog jag mopeden istället. En Yamaha DT, är ju manuell fotväxel på en sån, så lite lurigt när man behövde växla. Men annars kunde jag köra med fötterna i marken och stödja.
Ska man bromsa med bakhjulet så är det också fotbroms och man vill ju inte nypa frambromsen...
Men med jäkligt lugn/defensiv körning så gick det helt okej. Fast det var ju inte direkt njutningsbart.

Moped på vintern :tummenupp that's the way to go ;)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite OT men...

HAha, det där har man gjort ett par gånger ja. :D Dessutom med en moped som saknade kick, så jag var tvungen att springa igång den. MAn får kuta rätt jävla bra för att springa igång en moped på fyran för att det är för halt på de andra växlarna. :crash
Sedan peta ner ett par växlar och köra på tvåan, med båda fötterna i marken. :hihi Bromsa var ju mest bara att släppa på gasen så kanade det med bakhjulet. :3freak

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
massa text om en gsxr 1000 med turbo...

Nej du förstår uppenbarligen inte vad jag menar. Och när har ja rekommenderat en turbohoj?:va
Är man Guds bästeson och håller hastigheten spelar det mindre roll om du har 100 eller 200hk för du kör mest troligt inte på det sättet. Är du son till hadez? så kanske du inte har den begränsningen och skiter i vad det står på skyltarna, då spelar det stor roll vad du har "mellan benen". Därför anser jag inte och kommer inte motivera till mer än 600RR som förstahoj och de går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Nja det spelar roll.
Är normalt mycket billigare få igång hojen igen med 15 hk. :)
För att inte tala om skillnaden om ett ben kommit under hojen.
För jag gissar 200hk maskinen väger lite mer. :(

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...