Min kompis hade en sådan R1a som han sålde för 2 år sedan. han gav mig en mycket skrämmande kommentar på hur de var för honom o köra den.
"Först när jag gasar fullt så händer de ingenting för att förgasarna inte hinner reagera, sedan bara flyger hojen iväg o jag håller i mig och styr bara, det är en läskig känsla - Det är hojen som är ute och åker med mig och inte jag med den, jag gillar det".
Det behövdes inte mer för att jag kände på mig att en sådan hoj är nog inte för mig.
Nu var väl inte det den R1an som var i bästa möjliga skick och de kan ju ha varit något mekaniskt fel som gjorde att den betedde sig så men hur som, det avskräckte mig ganska bra
Det måste varit nåt fel på det exemplaret. Förgasar-R1orna har superfin gasrespons och är väldigt lättkörda skulle jag säga.
Personlig mognad.
150 är lika snabbt på en 125a som en 1000.
Jo det är sant. Men gör en 125:a ens 150km/h ?
En ostrypt tvåtaktare gör väl det. Men en A1 godkänd 125:a ?
Äh, på min tid va de Cagiva mito, aprilia rs och Honda nsr som gällde. De nya lan väl kanske med 30kg förare och rätt drevning göra 150..
Men du förstår poängen hoppas ja? Det spelar mindre roll om du gå i backen med 15hk eller 200hk i 150km/h.
En 600 är i mitt tycke det sämsta valet - tillräckligt med kraft för att snabbt infinna sig i hög fart och ett register som bäst lämpar sig för inspirerad körning.
En V2 1000 framför en I4 600, tycker jag.
Äh, på min tid va de Cagiva mito, aprilia rs och Honda nsr som gällde. De nya lan väl kanske med 30kg förare och rätt drevning göra 150..
Men du förstår poängen hoppas ja? Det spelar mindre roll om du gå i backen med 15hk eller 200hk i 150km/h.
Jag håller med att den personliga mognaden spelar stor roll.
Men spelar det verkligen ingen som helst roll överhuvudtaget vad man har mellan benen?
Vad sägs om denna trimmade gixxer?
https://www.youtube.com/watch?v=30VjNrgAIUw
Kolla som varvet sticker iväg från ca 10k rpm och uppåt.
Ta en hoj helt utan elektroniska hjälpmedel, wheele controll, traction controll etc men med den effekten.
Är det inte större risk för oavsiktliga wheelies då?
Är det inte större risk att man får sladd om man gasar på när man ligger med nerlägg i en kurva? En sladd som kanske är svårare att hantera jämfört med ex en A2 hoj?
Är gixxern ovan en lämplig körskolehoj?
Hade det varit lämpligt att ge slumpvis utvald 15-19 åring en hjälm och den gixxern eller liknande med instruktionerna "de e bara ut å kör" ?
Vad är det som säger att någon med dylik hoj skulle nöja sig med 'bara' 150km/h ?
Hade en sån hoj varit en lämplig utgångspunkt för någon vars häftigaste 2-hjuling de provat är en trampcykel med 250W hjälpmotor?
Det finns säkert de som skulle klara att börja på en sådan hoj utan att köra ihjäl sig inom de närmsta åren. Men för många så kan det nog finnas en mening med att börja med något som har både mindre toppeffekt och mindre ketchupeffekt.
(alltså när man kört på grus, körde även moppe på vintern på snö/is med fötterna nera i marken för o ha mer balans, inte det säkraste men men, ung o dum...).
Lite OT men...
Vinterväglag brukar ju vara klart sämre än sommarväglag, men jag minns en vinterdag då det var riktigt överjävligt halt. Cyklade först trampcykel, inga vinterdäck/dubbdäck. Halkade omkull flera gånger, fick inga direkta skador så, men det gjorde ändå ont att trilla. Det var för halt för att cykla
Då tog jag mopeden istället. En Yamaha DT, är ju manuell fotväxel på en sån, så lite lurigt när man behövde växla. Men annars kunde jag köra med fötterna i marken och stödja.
Ska man bromsa med bakhjulet så är det också fotbroms och man vill ju inte nypa frambromsen...
Men med jäkligt lugn/defensiv körning så gick det helt okej. Fast det var ju inte direkt njutningsbart.
Moped - När det är för halt för att cykla...
Lite OT men...
Vinterväglag brukar ju vara klart sämre än sommarväglag, men jag minns en vinterdag då det var riktigt överjävligt halt. Cyklade först trampcykel, inga vinterdäck/dubbdäck. Halkade omkull flera gånger, fick inga direkta skador så, men det gjorde ändå ont att trilla. Det var för halt för att cykla
Då tog jag mopeden istället. En Yamaha DT, är ju manuell fotväxel på en sån, så lite lurigt när man behövde växla. Men annars kunde jag köra med fötterna i marken och stödja.
Ska man bromsa med bakhjulet så är det också fotbroms och man vill ju inte nypa frambromsen...
Men med jäkligt lugn/defensiv körning så gick det helt okej. Fast det var ju inte direkt njutningsbart.
Moped - När det är för halt för att cykla...
massa text om en gsxr 1000 med turbo...
Äh, på min tid va de Cagiva mito, aprilia rs och Honda nsr som gällde. De nya lan väl kanske med 30kg förare och rätt drevning göra 150..
Men du förstår poängen hoppas ja? Det spelar mindre roll om du gå i backen med 15hk eller 200hk i 150km/h.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |