Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror att vi får se många hojar på 300 -500 cc och effekter på 40 - 48 HK. Dom nya körkortsreglerna skapar en marknad för sådana hojar.

Internationellt finns det en stor efterfrågan på hojar runt 300 cc i tillväxtmarknaderna. Där finns många människor śom börjar att få råd att " leka" lite.. Då byter man sin tråkiga 125 cc 10 HK ybr 125 till något vassare.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
1500 låter lite frannsaktig :gnissla

Jajamen, det var en Kawasaki Vulcan 1500 Classic Tourer :banana

Såg ut som en båt, lät som en båt och kallades "Båten" :brinnerup

Listan :fakta
1. Honda CM 400 T
2. Honda Shadow 750 Classic
3. Kawasaki Vulcan 1500 Classic Tourer
4. Yamaha FJR 1300
5. Ducati 800 SS
6. Suzuki GSX-R 750
7. Suzuki GSX-R 1000, nuvarande
8. Suzuki GSX-R 1000
9. Honda HRC CBR 600 RR, nuvarande
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Beror helt på personen bakom styret.
Det är absolut inga konstigheter att börja med en tusenkubikare om man är mogen för det.

Den negativa sidan är att all energi på hojen kommer gå till att hantera kraften och inte så mycket körteknik i kurvor osv... Börja med en 600 vetja :)
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
Jag har jobbat som MC-lärare ett antal år och har fått frågan ganska ofta av elever vad dom ska börja med. Och jag tycker nog att det är upp till varje person att välja själv. Vill man köpa en ZX-10 eller en S 1000 RR så gör det. huvudet och höger handen får styra hur du kör.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Man skall ha en hoj man trivs med. Allt går att göra bort sig med om man är blåst, fråga mig, jag har själv klotat 125:a i 130-140 blås. Likaså går inte en s1000rr fortare än man gasar.

Fördelen med att börja litet är att man kan byta upp sig och bli pånyttfödd varje gång... :tummenupp Fördelen med att börja stort är att man inte behöver... :tummenupp

Själv har jag gått vägen via moped till 125:a och vidare. Men första "stora" hojen är den ZX9R B1:a som jag har kvar ännu 8 år senare, om än i lite annan skepnad... :)
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vill man köpa en ZX-10 eller en S 1000 RR så gör det. huvudet och höger handen får styra hur du kör.
Exakt!
För mig så är 600cc lite jobbig då man behöver växla hela tiden. För låga varv = inge drag alls. På höga = jälka ös. Inte bra om det plötsligt drar på som tusan i en kurva eller på halt underlag.
En större hoj överaskar inte en ovan förare lika mycket, mer förutsägbar.
 

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Beror väl litet var man kör också.

Min första tunga hoj var en sukka 400 -83, funkade bra på småvägar och i stan.
Däremot kändes den inte ok på 110 väg, bilarna kom nästan och trängde upp en mot väggen, effekt och acceleration var för dåliga.

Det kändes tryggt med en vassare 600 för att accelerera bort från de största rövknullarna i form av beamers och xc60/90 med stolpskott som förare.

Polaren klagade över bakhjulssläpp på våren och hösten när vägbanan var kall, han hade då sporthoj utan ABS/antislir.
På nyare hojar med säkerhetssystem ser man bara varningslampan blinka, kan vara bra att ha om man är nybörjare med uppåt 200 hk i första hojen.
 

RobbanGBG

Medlem
Gick med
26 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
-53, Matchless G80S; -13 Suzuki Gladius
Jag övningskör med min Gladius just nu. 650 V-twin tycker jag ger ett jämt och lätthanterligt effektpåslag för en nybörjare. Inte så farlig motorbroms om man är lite kass på att möta upp när man växlar ner heller. Än så länge känns den alldeles tillräckligt stark och rolig att köra också :)

Tydligen håller en del trafikskolor med om att den är tämligen lättkörd...
 

Geban

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Sthlm.
Hoj
2000 Triumph Daytona 955i & Solex Knallert
Är nog en fråga ingen kommer att kunna ge dig ett bra svar på, då det är helt individuellt.
Vissa borde börja med en moppe eller 125:a, medan andra är så pass mogna att de direkt kan hoppa på den värsta RR hojen som finns, även om de inte är så duktiga på att köra.
Just för att de känner sin begränsning och kör därefter.

Själv tog jag hojkortet i våras och köpte en Triumph Daytona 955i i höstas, mest som ett impulsköp för att jag skulle ha något att åka på innan säsongen var över.
Ingen jätteraket, men inte supertrött heller. Alldeles lagom som vi svenskar säger.
Planen var, och är att skaffa en Tuono VR4 Factory innan sommaren, men jag orkade inte vänta så länge utan att få köra.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag övningskör med min Gladius just nu. 650 V-twin tycker jag ger ett jämt och lätthanterligt effektpåslag för en nybörjare. Inte så farlig motorbroms om man är lite kass på att möta upp när man växlar ner heller. Än så länge känns den alldeles tillräckligt stark och rolig att köra också :)

Tydligen håller en del trafikskolor med om att den är tämligen lättkörd...
Härligt robban! lycka till med kortet :) antar du har tänkt o ta det i vår/sommar om du övningskör redan (eller tolkade jag de fel o att du generellt sätt har börjat övningsköra och har den hojen? ^^)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har fortfarande inte fått "äran" o åka med jjcbrjj, trots att jag känner honom på facebook o skriver med honom ibland, vet någon hur jag kan åtgärda detta? eller bör ja låta bli?
Han är ett undantag i regeln "Alla som heter Jesper blir Admin", i gruppen på fejan. :hihi
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top