Första körlektionen

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag slår vad, att en månad efter att du klarat uppkörningen så är 35KW inte så roligt längre :p

Tröttnade på min ER6 (25kW) redan innan uppkörningen, var mer klös i husqvarna hundratjufemman jag hade innan så strypningen åkte rätt fort :näsblod
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Jag slår vad, att en månad efter att du klarat uppkörningen så är 35KW inte så roligt längre :p

Tänkte jag drar en liten Uppdatering då! Körandet går bra, Nyss Gjort Risktvåan, har teoriprovet på tisdag :rock

övar på Högfartsbanan nu, har lite problem o få pungkolor till att dra hindret i 50km/h, klarar den väl i 45. medans min körlärare säger dom på uppkörningen är kinkiga när det gäller farten där och att 50 är lägsta haha. så det är bara att öva!!

på Risktvåan fick vi köra Yamaha Xj6, fick ett sug att köpa en sådan, väldigt snygga 55kw original, men kanske blir allt för tråkig.


Vart sitter strypningen i nya hojar? Svårt/Lätt att montera på/av?
I gamla är det väl vid Förgasaren.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tänkte jag drar en liten Uppdatering då! Körandet går bra, Nyss Gjort Risktvåan, har teoriprovet på tisdag :rock

övar på Högfartsbanan nu, har lite problem o få pungkolor till att dra hindret i 50km/h, klarar den väl i 45. medans min körlärare säger dom på uppkörningen är kinkiga när det gäller farten där och att 50 är lägsta haha. så det är bara att öva!!

på Risktvåan fick vi köra Yamaha Xj6, fick ett sug att köpa en sådan, väldigt snygga 55kw original, men kanske blir allt för tråkig.


Vart sitter strypningen i nya hojar? Svårt/Lätt att montera på/av?
I gamla är det väl vid Förgasaren.

Det roliga med hojar som xj6 är att vrida fullt. Jag har för tillfället skitskoj med min gamla z500, ett litet fartvidunder på strax under 200 kg som för 33 år sedan hade 52 hästar. Är man optimist säger man att 40 av dem finns kvar. Den går inte fort, men man kan skita fullkomligt i allt vad försiktighet med gasen heter o vrida ur ettan helt och en bit in på tvåan inne i stan, så är man uppe i 50... Den är inte vacker, den är inte snabb (den låter dock snabbt), men man kan hålla stumt på gasen så mycket mer än med de andra hojar jag har/haft, och det nöjet är inte att förringa! Dessutom blir det lite mer match att hålla den någorlunda kvick då en jättefelinbromsning inte kan repareras på 2 röda med ett litet vick på handleden - ska du vara snabb med en sån hoj så måste du vara snabb överallt, vilket gör det hela ännu roligare. Visst, den toppar 140-150, men det kommer man sällan upp i. Dessutom behöver man aldrig bli rädd som någorlunda nybörjare när man råkar gasa lite för mycket o det känns som om hojen bara sticker iväg långt mer än vad man tänkt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Personligen förstår jag inte riktigt effekthetsen, 48 hk räcker till mer än väl på de vägar det faktiskt är roligt att köra hoj.
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Idag Kör vi en Snabb Uppdatering!

Teorin är Avklarad kan inte beskriva min lycka!
Uppkörning kvar!
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Lite avis Maxxim, är precis i din trådstart just nu, gjorde första lektionen för en vecka sen (också A2 då jag är bara är 23) och inväntar nästa lektion om en vecka. Kör dock bara två i veckan så kommer nog ta en stund, men räknar med och ha kortet under Juni månad beroende på väntetider för uppkörning osv. Lycka till! :tummenupp
 

Hellwood

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZ1 -10
Grattis teorin och lycka till med nästa steg.
Angående CC och effekt hit och dit, så ta det som det kommer och i din egen takt.
Man kan ha roligt på det mesta.

på Risktvåan fick vi köra Yamaha Xj6, fick ett sug att köpa en sådan, väldigt snygga 55kw original, men kanske blir allt för tråkig.

Kan varmt rekommendera denna hoj, sköna och lättkörda, ligger bra till försäkringsmässigt. Efter 7k rpm kommer det roliga så du vet :D
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Grymt jobbat maxxim, kul att höra att teorin e avklarad för din del!

Gjorde risktvåan förra veckan och inväntar teorin som är den 30:e :eek:

Angående MC, skaffa en som har runt 60 KW och stryp den, du ska dock vara noga på att strypningen är av varianten "trottelstop" dvs strypning av gasvajjern.

Du har precis samma acc som den orginalt var men du kan inte vrida på gasen exakt lika mycket.
Håller man sig inom lagliga hastigheter så kommer du aldrig tröttna på kraften.

På min fästes strypningen vid förgasaren.

Lycka till med kortet!
 

Hoffmann

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Ort
Skene
Hoj
Honda CBR900 RR -95
har inget kort än utan har bara övningskört. Har precis gjort riskettan men ja köpte mig en gammelblade att övningsköra med:) 900cc årsmodell 95.. vill inte hinna tröttna för fort på effekten :)
 

maxxim

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Ort
malmö
Hoj
.
Grymt jobbat maxxim, kul att höra att teorin e avklarad för din del!

Gjorde risktvåan förra veckan och inväntar teorin som är den 30:e :eek:

Angående MC, skaffa en som har runt 60 KW och stryp den, du ska dock vara noga på att strypningen är av varianten "trottelstop" dvs strypning av gasvajjern.

Du har precis samma acc som den orginalt var men du kan inte vrida på gasen exakt lika mycket.
Håller man sig inom lagliga hastigheter så kommer du aldrig tröttna på kraften.

På min fästes strypningen vid förgasaren.

Lycka till med kortet!

Jag blev väldigt överraskad på Teorin, det va fan inga frågor där i princip som man haft på proven hemma haha.
Så det var bara o använda sunt förnuft!!

Som sagt alla frågor e ju slumpade.

Lycka till! så ses vi ute på vägarna sen!
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Jag blev väldigt överraskad på Teorin, det va fan inga frågor där i princip som man haft på proven hemma haha.
Så det var bara o använda sunt förnuft!!

Som sagt alla frågor e ju slumpade.

Lycka till! så ses vi ute på vägarna sen!

När kommer uppkörningen då?? :)
Själv så ska man ut i slutet av maj visa att man kan bete sig i trafiken :tungan
 

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Ort
Linköping
Hoj
Street Triple R -13
Hur lång tid kan man räkna med att behöva köa för uppkörning?
Som jag gissar nu lär jag inte få göra min risktvåa fören i mitten på Maj.
Det är väl bara teori som kan bokas så länge jag har en risktvåa bokad innan?
Uppkörning måste jag vänta med och boka tills dess att jag är godkänd på teori om jag inte är helt fel ute?
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
Hade gärna bokat om jag känt mig bombsäker på Högfartsbanan vilket jag tyvärr inte gör :( men det kommer!


Det är nog för att du inte motstyr, gör det på korrekt sätt kommer det kännas som en baggis.
Jag antar att det är väjningen du har problem med innan serpentinen.

Skall du göra undanmanöver till höger, tryck till på höger styre mot vänster så kommer hojen falla till höger och tvärt om när du skall svänga till vänster.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Hade gärna bokat om jag känt mig bombsäker på Högfartsbanan vilket jag tyvärr inte gör :( men det kommer!
Som föregående talare: Träna motstyrning. Det går i princip inte utan detta.

Ha också i åtanke att planera din körning, dvs:

  • Se till att komma upp i hastighet i god tid innan undanmanövern. Snabbt upp till 50 och sedan börjar du fokusera på körningen istället för hastigheten.
  • Försök hålla så rak linje som möjligt genom banan. Ska du göra undanmanöver åt höger kan du därför gå ut lite till vänster innan. På detta sätt kan du "snedda" lite genom de första fyra konerna.
  • Försök hålla dig så nära den sista "fyrkonen" som möjligt och på så vis komma ut till "tvåkonerna" snabbt. Detta gör att du kan börja "snedda" genom dessa två lite grand och på vis underlätta linjen genom de sista fyra konerna.
  • Åter igen. Motstyr.
  • Istället för att "köra runt" konerna på slalombanan, försök att köra in precis efter varje. Du "tidigarelägger" med andra ord din linje vilket gör att du får mer utrymme att bromsa och göra din vändning i slutet av banan.
  • Träna på den snabba vändningen och hur du ska komma ut ur den så att du hamnar i samma "tidiga" mönster som du körde innen vändningen. Känn efter vilken växel som innebär minst tankearbete för dig, totalt sett.
  • Försök att komma upp i hastighet så fort du kan igen så att du kan lägga den uppgiften åt sidan.
  • Håll flytet genom resten av banan.
  • Förbered bromsningen i god tid. (Glöm inte knipa lite extra om tanken)
  • Bromsa kontrollerat med blicken rakt fram och avslappnade armar.
  • Le för dig själv. Du har nu klarat högfartsdelen :) Sätter du lågfarten men missar någon kona på högfarten brukar man få ett försök till. Glöm inte le lite extra om du sätter den då istället :)

Stort lycka till. Hoppas det går fint!
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Som föregående talare: Träna motstyrning. Det går i princip inte utan detta.

Ha också i åtanke att planera din körning, dvs:

  • Se till att komma upp i hastighet i god tid innan undanmanövern. Snabbt upp till 50 och sedan börjar du fokusera på körningen istället för hastigheten.
    [*]Försök hålla så rak linje som möjligt genom banan. Ska du göra undanmanöver åt höger kan du därför gå ut lite till vänster innan. På detta sätt kan du "snedda" lite genom de första fyra konerna.
    [*]Försök hålla dig så nära den sista "fyrkonen" som möjligt och på så vis komma ut till "tvåkonerna" snabbt. Detta gör att du kan börja "snedda" genom dessa två lite grand och på vis underlätta linjen genom de sista fyra konerna.
  • Åter igen. Motstyr.
  • Istället för att "köra runt" konerna på slalombanan, försök att köra in precis efter varje. Du "tidigarelägger" med andra ord din linje vilket gör att du får mer utrymme att bromsa och göra din vändning i slutet av banan.
  • Träna på den snabba vändningen och hur du ska komma ut ur den så att du hamnar i samma "tidiga" mönster som du körde innen vändningen. Känn efter vilken växel som innebär minst tankearbete för dig, totalt sett.
  • Försök att komma upp i hastighet så fort du kan igen så att du kan lägga den uppgiften åt sidan.
  • Håll flytet genom resten av banan.
  • Förbered bromsningen i god tid. (Glöm inte knipa lite extra om tanken)
  • Bromsa kontrollerat med blicken rakt fram och avslappnade armar.
  • Le för dig själv. Du har nu klarat högfartsdelen :) Sätter du lågfarten men missar någon kona på högfarten brukar man få ett försök till. Glöm inte le lite extra om du sätter den då istället :)

Stort lycka till. Hoppas det går fint!

Det tips som fungerat bäst för de jag tränat med. Man tjänar otroligt mycket på att "diagonala" in i första portarna.
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Det tips som fungerat bäst för de jag tränat med. Man tjänar otroligt mycket på att "diagonala" in i första portarna.

Absolut. Detta gör A och O för resten av banan! Dock fixar du inte att "komma tillbaka" från undanmanövern utan motstyrning. Men som du säger, det är ordentligt viktigt att planera linjen så att man inte gör det onödigt svårt för sig.
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Läste i början att du kör en strypt 700GS? Jag körde själv upp på en likadan förra året fast ostrypt då, otroligt lättkörd och lätthanterlig i manöverbanan. Vill minnas att jag gjorde andra nervösa på min uppkörning då jag lyckades köra så förbannat långsamt på krypkörningen (läs låg tyngdpunkt...) jämfört med ex. ER6:eek:r och annat som har en normal placering av bränsletanken...

För A- eller A2-kortet gör effekten detsamma för uppkörningen, hojen beter sig likadant och mer effekt behöver du inte eller märker av för denna. Bara att komplettera med uppkörning för "rena" A när du har åldern inne. Lycka till! Kul att läsa tråden, håll oss uppdaterade och kör försiktigt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top