Första knäskrapet!

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Körde på bana för första gången igår och fick känna på mitt första knäskrap.
Vilken känsla!!! Flinet inne i hjälmen va nog historiens bredaste:) Fick även känna på en otrevlig sladd och en mindre trevlig avåkning. Kunde som tur va hålla hojen på rätt köl så allt gick bra! Nästa ons kör vi igen! LÄNGE LEVE SKRAPADE PUCKAR!!!
Ses på Falkenberg! :banana
 

sandstream

Guest
En mycket trevlig känsla det där med knät i backen :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Vad bra att denna tråden emergade.

Jag har hittat ett par kurvor norr om Halmstad som är långt svepande, nästan ingen trafik (vägarna sammanbinder kustvägen med ett industriområde ute på landet typ). Det kommer en bil i halvtimmen och det ser man på håll.

Asfalten är kanon, bra sikt över hela kurvan/partiet så det är perfekt att träna nerlägg/kurvteknik där. Men! Jag kan lixom inte pressa ner hojen mer. Eller rättare sagt, jag pressar ner den så in i helfete så tårna går i men knäpuckarna tar inte i. Det känns som det inte går att lägga ner mycket mer föffan! Dock måste jag erkänna att jag hänger inte ut som en apa från hojen. Typ halva röva på sadeln och utfällt knä. Ska man behöva hänga med hela röva vid sidan om hojen eller vafan? :va Det känns som man vinklar hojen i minst 45 grader. Kanske mer? Och det borde la räcka?

Kan det va så att

A) Hojens fjädring är för hårt ställd? Jag vet att jag kört med lite för lågt lufttryck i däcken tidigare enligt min mekaniker, så det ska bli intressant o testa samma parti igen med högre lufttryck i tofflerna.
B) Jag fegar ur. Det går att lägga ner mer.
C) Fel teknik. Burkar för lite.
D) För korta ben i förhållande till hojens höjd.
E) Övrigt. Förslag?

Vad säger know-how-dewdzen här på forumet?

Tack på förhand.
 
Last edited:

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Kör snabbare, då måste du luta mer.. Kör om o om igen luta lite mer varje gång, men skynda långsamt.. Tänk på att det får vara en ganska tvär böj annars går det så innihelvete fort innan knäet kommer i.. Och häng endel, lättare i början då du kommer närmare marken :)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hultan skrev:
Kör snabbare, då måste du luta mer.. Kör om o om igen luta lite mer varje gång, men skynda långsamt.. Tänk på att det får vara en ganska tvär böj annars går det så innihelvete fort innan knäet kommer i.. Och häng endel, lättare i början då du kommer närmare marken :)

Jo de böjarna är ju inte så tvära så det blir ju att man kommer i 130-150 km/h fullt nerlägg.

Kanske fel ställe att träna på?
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
Ricco The Nörd! skrev:
Körde på bana för första gången igår och fick känna på mitt första knäskrap.
Vilken känsla!!! Flinet inne i hjälmen va nog historiens bredaste:) Fick även känna på en otrevlig sladd och en mindre trevlig avåkning. Kunde som tur va hålla hojen på rätt köl så allt gick bra! Nästa ons kör vi igen! LÄNGE LEVE SKRAPADE PUCKAR!!!
Ses på Falkenberg! :banana

ojojoj, det var läääänge sen jag gjorde det för första gången, (i början av april) :D http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=84799
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Tror på "B eller C". Man kan möjligen känna som man har armbågeskrap om man lutar mer men oftast går det en bit till mer än vad man själv tror.

Prova att burka lite extra och häng ut mer bara för att flytta ut "känselspröten" lite och se vad egentligen marken är? Något skrap nu?

Eller så får du låta en polare filma/ta kort så får du se hur det ser ut och vad du egentligen gör?

Och... det kanske viktigaste! Var försiktig! Jag är inte roadracinginstruktör och sånna här aktiviteter skall väl i första hand testas på bana men du får köra på efter eget förstånd :tummenupp

Prova annars i en rondell, lättast börja där, något lägre fart och du kan köra varv på varv, så började jag min knäskrapskarriär för att få in lite känsla först :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
955i skrev:
Tror på "B eller C". Man kan möjligen känna som man har armbågeskrap om man lutar mer men oftast går det en bit till mer än vad man själv tror.

Prova att burka lite extra och häng ut mer bara för att flytta ut "känselspröten" lite och se vad egentligen marken är? Något skrap nu?

Eller så får du låta en polare filma/ta kort så får du se hur det ser ut och vad du egentligen gör?

Och... det kanske viktigaste! Var försiktig! Jag är inte roadracinginstruktör och sånna här aktiviteter skall väl i första hand testas på bana men du får köra på efter eget förstånd :tummenupp

Prova annars i en rondell, lättast börja där, något lägre fart och du kan köra varv på varv, så började jag min knäskrapskarriär för att få in lite känsla först :tummenupp

Bra tips. Jag tror att jag burkar för lite. Jag är 100% säker på att jag lägger ner mer än du gör på din avatar t.ex. Dock hänger jag jag inte ner med röven som du gör. Tror jag inte iaf. Du har väl hela röven utanför hojen va?
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
På min hoj sitter fotpinnarna för långt ner så det är dom som tar i först. Jag måste hänga ut som fan med knät för att detta ska ta i. Jag tycker inte det är någon trevlig känsla när pinnen hugger i :3freak
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Zee skrev:
Jo de böjarna är ju inte så tvära så det blir ju att man kommer i 130-150 km/h fullt nerlägg.

Kanske fel ställe att träna på?
Ja som jag skrev i din nya tråd, jag tror du skall börja i lägre fart först, kolla en rondell eller en parkeringsplats typ..
Har knät väl dippat i en gång så kommer det av sig självt sen!
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
För pozerskarp på gata där farten inte är så hög pga av flacka kurvradier så är det burka som en apa som gäller, ut med rövva, skjut tyngdpunkten framåt, ta spjärn med knät i tanken, slappna av med armarna, håll ner armbågarna, höj blicken till utgångspunkten på kurvan och känn hur knäet skraaaaaappar i backen! :tummenupp

Alltid ett elände på gatan då oftast radierna är flacka och man måste ladda på duktigt om man inte ska hänga så det inte ser riktigt klokt ut, även momentet att man är så inne i att få ner knät i asfalten kan göra att man missbedömmer andra faktorer, man kommer för nära vägbanken, man laddar på för mycket och blir skraj, bromsar till och gör en lowsider osv..

On the racetrack så tar det mesta i, fotpinnar, knän, skornas tåpuckar även fast man sitter på pinnarna med tåspetsarna, ibland så illa att man måste fälla in knät för det tar i så mycket och ÄNDÅ så rasslar det i pucken..det är GLÄDJE det!! :yoparty :yoparty
Dock så hämmar slitaget på plast varvtiderna så effektivast är bara att toucha med spröt precis som det är tänkt, dom som kör en dag och måste köpa nya plastbitar gör fel, dom som knappt repat dom gör rätt..men det är ju så jädrans kul och skrapa i saker!! :hihi :hihi :D
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
kör lite bana iställe då kommer det atomatiskt skrapa rondeller och sånt skit är inte så manligt kul men större risk att det släpper efter som du aldrig får upp den temeraturen på gatan som på bana
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Gottis skrev:
kör lite bana iställe då kommer det atomatiskt skrapa rondeller och sånt skit är inte så manligt kul men större risk att det släpper efter som du aldrig får upp den temeraturen på gatan som på bana
Punkter gottis, punkter... Men visst är det så..
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Det var lättare å skrapa höger knäet. De e ju skitäckligt å lägga åt vänster! Sen svänger ju Falkenberg nästan bara åt höger, men men... Det ska ner nästa gång (kanske) he he... :tummenupp
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Rondeller är inte bra. Hala och omges av trottoarer. Träna på en bankörning.
 

Lust for Life

Ninja Demon of Dirt
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Tromsø
Hoj
Custom Suzuki GSX 750E 1981, ZX9R-98 Racer
Rico: Var själv i Falkenberg igår(Vit Ninja nr 26 i licensgruppen kraschade på sista körningen :huvet ) såg två Streetfighters som verkade köra allt vad dom orkade :tummenupp

Grattis till knäskrapet iallafall :yoparty

Zee: Kör bana så kommer det automatiskt :tummenupp
 

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Ort
Eksjö
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
kör fortare å flytta upp fötterna....å le mot kameran så går det
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Här lyfter vi gamla trådar men... Det första inlägget är precis som om jag skulle ha skrivit det själv! Förutom den avslutande "Ses på Falkenberg!"-kommentaren (och att det var tredje gången på bana för mig)!

MAO slipade jag lite plast för första gången igår!:yoparty :yoparty :yoparty

Plats för gratulationer och hyllningar: :)
|
|
|
V
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Rico: Var själv i Falkenberg igår(Vit Ninja nr 26 i licensgruppen kraschade på sista körningen :huvet ) såg två Streetfighters som verkade köra allt vad dom orkade :tummenupp

Grattis till knäskrapet iallafall :yoparty

Zee: Kör bana så kommer det automatiskt :tummenupp


ne det gör det inte inte för mig iaf, har jagat knäskrap på falken hela våren å sommaren men inte fan kommer skrapet automatiskt till mig inte:näsblod
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top