Första knäskrapet!

FlyingPig

Micha #59
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600 + Kawasaki ZXR 400 1997 (Till salu)
Hehe. Grattis får man väl säga dådå!! :D
Sjukt go känsla det där, i alla fall allra första gången!

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Sök dig till någon tom rondell.

Ha fotfäste endast med dina tår längst ut på fotpinnen så slipper du tåskrap :näsblod

Häng med hela röven så kommer du ner mera.

Titta i färdriktningen med blicken uppåt som vid vanlig körning (du ska inte studera molnen:D )

Fäll ut knät så mycket det går.

Fokusera inte på själva knäskrapet utan fokusera hellre på att du ska komma ner mer i kurvan och öka "varvtiden" :tungan

Om du ändå tycker det är svårt så kan du vika ut ur kurvan lite och sedan in igen(förhoppningsvis får du en skarpare vinkel å knät kommer ner :tummenupp)

Lycka till!

EDIT: GLÖMDE Å GRATTA! :tungan Grattis!! :tummenupp

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Är det bara jag som tycker det ser fördjävligt ut när vissa skrapar pucken och har benet/knät rätt ut som i en trialngel och verkligen pressar sig till skrap..
Vissa knäskrap ser dock riktigt bra ut när det inte ser så pressat ut utan mer naturligt "om någon nu förstod vad jag menar" :)

Du menar så här :D...visst är man lite stolt. Usch, börjar få abstinens snart efter en ny bandag! Missade ju knutstorp imorgon pga av att jag var för sent ute med att anmäla mig :huvet

Bifogat

• knäskrap.jpg
    knäskrap.jpg
    174.3 KB · Visningar: 115
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
En av de viktigastfaktorerna är blicken!

En tung förare som har långa ben på en hoj med låg sitthöjd och med för mycket dynamiskt sag bak samt högt placerade fotpinnar skrapar lättare knät än en lätt kortbent förare på en hoj med "race" ställt dynamiskt sag på en hoj med förhöjd "ride high" och med hög sitthöjd och lågt placerade fotpinnar! :D

Sen finns andra faktorer att ta hänsyn till för att öka säkerheten, så som uppvärmda däck mm. :D :D :D

Kan ju vara coolt med skrapade puckar kan tyckas men skulle tro att endast ett fåtal av de som inte lyckats än kanske kan resonera så. Lyckats är för övrigt fel ord för det är på inget sätt ett misslyckande att INE ha skrapat dem.

Det viktiga i körningen är harmoni och att du som förare har kul oavsett knäskrap eller inte. Efter hand kommer sådant som knäskrap och lägre varvtider men knappast när man "vill som mest". Slappna av, kör och ha kul! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Absolut är det ett misslyckande att inta ha skrapat puckarna! Som att vara oskuld eller inte kunna köra på bakhjulet! :D

Varvtider och harmoni bryr jag mig inte om - jag vill skrapa knäpuck :yoparty

Harmoni kan jag ha när jag är ute och myskör till Vaxholm för att äta glass. Varvtider tar jag på enduron, då det är mått på teknik och kondition som ger personlig tillfredställelse. Varvtider kommer jag aldrig ta på sporthoj (man får ju inte ta tid på kurs/öppna bandagr och tävla kommer jag aldrig att göra).

Men knäskrap måste jag ha för att kunna respektera mig själv -- annars är jag en tönt!

Hoppas ni inte tror jag är helt bäng och kommer ut och köra ihjäl mig nu - det är helt enkelt att jag har uppnått de flesta av mina personliga mål och detta är mitt nästa mål -- om det tar mig två år till och massor med bandagar så må vara hänt, men jag ger inte upp förrens snön kommer (och kanske finns inomhus gocartbana där man kan få knäskrap i vinter? Hojen ner till spanien kanske?)

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Varvtider och harmoni bryr jag mig inte om - jag vill skrapa knäpuck :yoparty

Med harmoni i körningen kommer tempot, med ökat tempo kommer mera lutningsvinkel, med mera lutningsvinkel ökar chanserna att du skall kunna...skrapa knäpuckar! :D

Varvtider kommer jag aldrig ta på sporthoj (man får ju inte ta tid på kurs/öppna bandagr och tävla kommer jag aldrig att göra).

Fel, det ÄR tillåtet att ta varvtider på SMC´s utbildningar dock endast i utbildningssyfte. Dvs. om du har övat in något nytt och vill få bekräftat vad för effekt det hade så är det i syfte att förbättra din körning. Dock skall detta alltid ske i sammråd med din insruktör, har han/hon NTE godkänt detta är det förbjudet!

Men knäskrap måste jag ha för att kunna respektera mig själv -- annars är jag en tönt!

Fine, vi har alla olika mål och syfte med varför vi kör hoj. Ditt är att skrapa knäpuckarna vilket är ett konkret mål som går att uppnå.

Vilken väg är då snabbast till ditt mål? Om du nu vill att det skall gå så snabbt det bara kan?

Blir det lättare att skrapa knäpuckarna om du sänker dynamiska saget på din hoj?

Hur skulle det funka genom att göra knäpuckarna lite tjockare, vissa tillverkare göra tunna andra tjocka!?

Går det att luta hojen mer och mer om man inte känner sig trygg?

Vad krävs för att du skall våga luta motorcykeln mer än vad du gör idag?

Blir det lättare att tänja på gränserna och luta mer och mer om man kör i samma kurva om och om igen utan trafik och med goda förutsättningar i händelse av krasch?

// Niklas

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Fine, vi har alla olika mål och syfte med varför vi kör hoj. Ditt är att skrapa knäpuckarna vilket är ett konkret mål som går att uppnå.

Vilken väg är då snabbast till ditt mål? Om du nu vill att det skall gå så snabbt det bara kan?

Blir det lättare att skrapa knäpuckarna om du sänker dynamiska saget på din hoj?

Hur skulle det funka genom att göra knäpuckarna lite tjockare, vissa tillverkare göra tunna andra tjocka!?

Går det att luta hojen mer och mer om man inte känner sig trygg?

Vad krävs för att du skall våga luta motorcykeln mer än vad du gör idag?

Blir det lättare att tänja på gränserna och luta mer och mer om man kör i samma kurva om och om igen utan trafik och med goda förutsättningar i händelse av krasch?

// Niklas

Japp, samma kurva om och om igen med bästa möjliga förutsättningar är det jag söker utöver den självklara bankörningen.

Säg att jag tar en kurva i nära anslutning till sjukhus med avåkningszon och god sikt och succesivt ökar tempot och säkerställer att jag har värme i däcken osv och gör allt jag kan för att få harmoni och flyt genom kurvan - hur ser då idealkurvan ut? Eftersom ingen uttryckt åsikt angående typen av kurva så kanske det kvittar och mest handlar om hastighet som är komfortabel?

De chanser jag kan få barnvakt och ledig tid att köra hoj och de tillfällen det finns en chans att köra på bana infaller ju inte precis ofta.

Att våga är nog inget större problem - det finns gott om marginaler kvar i min körning och små ökningar hela tiden borde säkerställa att marginalerna finns kvar. Lite feg är jag iofs, jag vill inte krascha mer i år (nästa år passar bättre) då jag tänkte köra GGN och inte vill dra på mig någon onödig skada innan dess. Men att köra så jag går omkull bara för att nå knäskrap verkar ju lite onödigt då det borde gå att ordna utan krascher.

Hmm... sänka hojen vore lite lurigt... släppa upp gafflarna och minska förspänningen bak kanske... låter intressant, jag ska kanske experimentera lite med det.

Sen får jag nog se till att få lite film på hur jag egentligen kör -- teoretiskt har jag ju fått all information som krävs, men gör jag som jag tror?!

EDIT: Jag såg precis lite bilder från Rörken där folk får ner knäet i backen - kanske finns en chans att komma dit och öva om man har tur.

EDIT igen: Hah! Dubbla puckar att ha som nybörjare kanske är något också! Så har man liksom en puck att hitta marken med först och så byter man till "riktig" när regnpucken tar i. Typ http://www.knee-sliders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=139

Bifogat

• double1.jpg
    double1.jpg
    17.4 KB · Visningar: 44
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Japp, samma kurva om och om igen med bästa möjliga förutsättningar är det jag söker utöver den självklara bankörningen.
...
...Säg att jag tar en kurva i nära anslutning till sjukhus med avåkningszon och god sikt och succesivt ökar tempot och säkerställer att jag har värme i däcken osv och gör allt jag kan för att få harmoni och flyt genom kurvan...

Finns det bättre förutsättningar än på en avlyst tävlingsbana med avåkningszoner gjorda för tävling med mc och sjukvård på plats?

... hur ser då idealkurvan ut? Eftersom ingen uttryckt åsikt angående typen av kurva så kanske det kvittar och mest handlar om hastighet som är komfortabel?

:tummenupp

Att våga är nog inget större problem - det finns gott om marginaler kvar i min körning och små ökningar hela tiden borde säkerställa att marginalerna finns kvar.

Om du/jag/vi alla kör med stora marginaler, vi pratar ju här om lutningsvinklar, vad är det då som hindrar oss från att luta mer än vad vi gör?

Hmm... sänka hojen vore lite lurigt... släppa upp gafflarna och minska förspänningen bak kanske... låter intressant, jag ska kanske experimentera lite med det.

Om du sänker "hojen" hur påverkar det motorcykelns markfrigång?

Ökar eller minskar risken för att något skall börja skrapa i när du lutar motorcykeln?

Vad händer med väggreppet fram/bak om något fast monterat skrapar i och lyfter fram/bakhjulet (ex. avgassystem/centralstöd osv.)?

EDIT: Jag såg precis lite bilder från Rörken där folk får ner knäet i backen - kanske finns en chans att komma dit och öva om man har tur.

Nog bara att åka dit, är det måndagar det kör? Kontakta SMC så kan de nog informera om nästa körning!

EDIT igen: Hah! Dubbla puckar att ha som nybörjare kanske är något också! Så har man liksom en puck att hitta marken med först och så byter man till "riktig" när regnpucken tar i. Typ http://www.knee-sliders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=139

Hur påverkas lutningsvinkeln på motorcykeln om du sitter olika (häcken på olika plats, vinklar ut/in benet olika) från gång till gång och vid samtliga tillfällen lägger knät i marken?

Mvh!
// Niklas

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Jobbigt med alla dessa posörskrapare från gatan som kommer till våra kurser (BKK) och vill lära sig köra fort och säkert...

Problemet är att när de väl har nött in "fel" sittställning i jakten på knäskrap, får väldigt svårt för att lära sig på nytt att sitta rätt för maximal fart och stabilitet.

Ungefär som att lära en gammal hund att sitta :huvet

Boka in en bandag och lär er skrapa rätt från början :tummenupp

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Det var lättare å skrapa höger knäet. De e ju skitäckligt å lägga åt vänster! Sen svänger ju Falkenberg nästan bara åt höger, men men... Det ska ner nästa gång (kanske) he he... :tummenupp

Jag är vänsterhänt och tycker tvärtom att det är enklare att luta åt vänster.

Samband?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Jobbigt med alla dessa posörskrapare från gatan som kommer till våra kurser (BKK) och vill lära sig köra fort och säkert...

Problemet är att när de väl har nött in "fel" sittställning i jakten på knäskrap, får väldigt svårt för att lära sig på nytt att sitta rätt för maximal fart och stabilitet.

Hmm, nää jag tycker inte det är jobbigt med deltagare! De absolut flesta kommer till våra kurser med ett öppet sinne och en vilja att lära/förändra.

Sedan är det naturligtvis högst olyckligt om någon går omkull på gatan i försöka att skrapa puckarna för i de allra flesta fall går det att göra och lära UTAN föregående krasch!

See U!
// Niklas

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.

Ungefär som att lära en gammal hund att sitta :huvet

Boka in en bandag och lär er skrapa rätt från början :tummenupp

Vad menar du med fel sittställning. Hur sitter man då?

\Masonit

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Jag brukar behöva minst tre varv på banan innan däcken känns varma nog att köra så fort att puckarna tar i. Jag har bara duttat någon enstaka gång utanför motorbanorna. Att jaga sitt första knäskrap på vanlig väg tycker jag låter dumt och farligt. Inte ens på en körgård etc kan man värma däcken ordentligt. Iofs finns det som sagt faktorer relaterade till mc och förare som avgör vilken hastighet och nedläggningsvinkel som behövs.

Känns det viktigt att skrapa så lycka till!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Vad menar du med fel sittställning. Hur sitter man då?

\Masonit

Som i gynekologstolen! :D

Sorry, kunde inte låta bli!

Kan vi, genom vår sittposition, bidra till att motorcykeln blir mer eller mindre stabil i kurvor?

Finns det något vettigt skäl till designen av hur en tank på en sportmotorcykel är utformad?

Mvh!
// Niklas

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Hoj
En bunt hojar
Körkort -> MC Kort -> Stoppie -> Wheelie -> Knäskrap -> Färdig?

Vad kommer sen? Hur går den naturlig utvecklingen? Antar att "Backing it in", dvs att köra supermotardstilen men spinnande bakhjul genom en kurva är lagom överkurs... Kanske ett lagom femårsmål!

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Körkort -> MC Kort -> Stoppie -> Wheelie -> Knäskrap -> Färdig?

Vad kommer sen? Hur går den naturlig utvecklingen? Antar att "Backing it in", dvs att köra supermotardstilen men spinnande bakhjul genom en kurva är lagom överkurs... Kanske ett lagom femårsmål!

-> Kungen av bulten! -> Sälja hojjen pga bristande intresse. MAO fru/barn ;)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy