Är det bara jag som tycker det ser fördjävligt ut när vissa skrapar pucken och har benet/knät rätt ut som i en trialngel och verkligen pressar sig till skrap..
Vissa knäskrap ser dock riktigt bra ut när det inte ser så pressat ut utan mer naturligt "om någon nu förstod vad jag menar"![]()
ne det gör det inte inte för mig iaf, har jagat knäskrap på falken hela våren å sommaren men inte fan kommer skrapet automatiskt till mig inte![]()
Fel teknik
För låg fart
Damhoj![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En av de viktigastfaktorerna är blicken!
En tung förare som har långa ben på en hoj med låg sitthöjd och med för mycket dynamiskt sag bak samt högt placerade fotpinnar skrapar lättare knät än en lätt kortbent förare på en hoj med "race" ställt dynamiskt sag på en hoj med förhöjd "ride high" och med hög sitthöjd och lågt placerade fotpinnar!![]()
Sen finns andra faktorer att ta hänsyn till för att öka säkerheten, så som uppvärmda däck mm.![]()
![]()
![]()
Kan ju vara coolt med skrapade puckar kan tyckas men skulle tro att endast ett fåtal av de som inte lyckats än kanske kan resonera så. Lyckats är för övrigt fel ord för det är på inget sätt ett misslyckande att INE ha skrapat dem.
Det viktiga i körningen är harmoni och att du som förare har kul oavsett knäskrap eller inte. Efter hand kommer sådant som knäskrap och lägre varvtider men knappast när man "vill som mest". Slappna av, kör och ha kul!![]()
Mvh!
// Niklas
Varvtider och harmoni bryr jag mig inte om - jag vill skrapa knäpuck![]()
Varvtider kommer jag aldrig ta på sporthoj (man får ju inte ta tid på kurs/öppna bandagr och tävla kommer jag aldrig att göra).
Men knäskrap måste jag ha för att kunna respektera mig själv -- annars är jag en tönt!
Fine, vi har alla olika mål och syfte med varför vi kör hoj. Ditt är att skrapa knäpuckarna vilket är ett konkret mål som går att uppnå.
Vilken väg är då snabbast till ditt mål? Om du nu vill att det skall gå så snabbt det bara kan?
Blir det lättare att skrapa knäpuckarna om du sänker dynamiska saget på din hoj?
Hur skulle det funka genom att göra knäpuckarna lite tjockare, vissa tillverkare göra tunna andra tjocka!?
Går det att luta hojen mer och mer om man inte känner sig trygg?
Vad krävs för att du skall våga luta motorcykeln mer än vad du gör idag?
Blir det lättare att tänja på gränserna och luta mer och mer om man kör i samma kurva om och om igen utan trafik och med goda förutsättningar i händelse av krasch?
// Niklas
Japp, samma kurva om och om igen med bästa möjliga förutsättningar är det jag söker utöver den självklara bankörningen.
...
...Säg att jag tar en kurva i nära anslutning till sjukhus med avåkningszon och god sikt och succesivt ökar tempot och säkerställer att jag har värme i däcken osv och gör allt jag kan för att få harmoni och flyt genom kurvan...
... hur ser då idealkurvan ut? Eftersom ingen uttryckt åsikt angående typen av kurva så kanske det kvittar och mest handlar om hastighet som är komfortabel?
Att våga är nog inget större problem - det finns gott om marginaler kvar i min körning och små ökningar hela tiden borde säkerställa att marginalerna finns kvar.
Hmm... sänka hojen vore lite lurigt... släppa upp gafflarna och minska förspänningen bak kanske... låter intressant, jag ska kanske experimentera lite med det.
EDIT: Jag såg precis lite bilder från Rörken där folk får ner knäet i backen - kanske finns en chans att komma dit och öva om man har tur.
EDIT igen: Hah! Dubbla puckar att ha som nybörjare kanske är något också! Så har man liksom en puck att hitta marken med först och så byter man till "riktig" när regnpucken tar i. Typ http://www.knee-sliders.co.uk/index.php?act=viewProd&productId=139
Det var lättare å skrapa höger knäet. De e ju skitäckligt å lägga åt vänster! Sen svänger ju Falkenberg nästan bara åt höger, men men... Det ska ner nästa gång (kanske) he he...![]()
Jobbigt med alla dessa posörskrapare från gatan som kommer till våra kurser (BKK) och vill lära sig köra fort och säkert...
Problemet är att när de väl har nött in "fel" sittställning i jakten på knäskrap, får väldigt svårt för att lära sig på nytt att sitta rätt för maximal fart och stabilitet.
Jobbigt med alla dessa posörskrapare från gatan som kommer till våra kurser (BKK) och vill lära sig köra fort och säkert...
Problemet är att när de väl har nött in "fel" sittställning i jakten på knäskrap, får väldigt svårt för att lära sig på nytt att sitta rätt för maximal fart och stabilitet.
Ungefär som att lära en gammal hund att sitta
Boka in en bandag och lär er skrapa rätt från början![]()
Vad menar du med fel sittställning. Hur sitter man då?
\Masonit
Körkort -> MC Kort -> Stoppie -> Wheelie -> Knäskrap -> Färdig?
Vad kommer sen? Hur går den naturlig utvecklingen? Antar att "Backing it in", dvs att köra supermotardstilen men spinnande bakhjul genom en kurva är lagom överkurs... Kanske ett lagom femårsmål!
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
BMW R 18-modeller uppdateras
Screenshot BMW R 18 och ... |
![]() |
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |