Första kraschen... Och andra.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som alla andra skriver. Är det en nyare cykel så är det mycket pengar att få den till nyskick, det är därför försäkring finns. Är planen att fortsätta köra bana så hade jag struntat i det kosmetiska och lagat det som verkligen gått sönder.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Klart du skall ha ersättning för varenda detalj som fått en repa. Annars är det väl meningslöst med helförsäkring. Kolla om du kan skicka med kläder och hjälm i samma försäkringsärende.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Klart du skall ha ersättning för varenda detalj som fått en repa. Annars är det väl meningslöst med helförsäkring. Kolla om du kan skicka med kläder och hjälm i samma försäkringsärende.
Jag bör få ersättning för handskar och jacka, stövlar och byxor köpte jag begagnat så dem har jag inget kvitto på. Och hjälmen var aldrig i asfalten, så den klarade sig.
Allt som repades på hojen kommer jag begära ersättning för.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Trist - mycket småplock, åsså ljuddämparen. Enkelt att fixa själv - räkna ihop allt o kontakta bolaget o hör efter hur du skall göra. Vet inte om man kan "tjäna" något på att göra det själv.
Bilden under styrhuvudet - vad visar den?
View attachment 502882
Den är tänkt att visa skavet på styrstoppet, kanske under rubriken "överflödig information". Vet inte om det var så innan, är ganska säker på att styret inte vek sig mot stoppet.
Första kraschen låter som om framänden gav sig då. Antingen var där spill just där du körde, eller så begärde du mer än vad framhjulet klarade av.
Hur kändes axlarna/överarmarna precis innan? Om du minns.
Andra kraschen har jag lyckats med själv en gång... För att jag satt och tittade på en helikopter som flög över i en kurva. :gnissla Blev iofs inte en krasch då, men det var jävligt mjuk mark i dikeskanten.

Men det är bättre att krascha på bana än gata iaf, så om du får mer känsla för hojen är det ju ändå positivt, om än lite dyrare än önskvärt.
Jag är rätt säker på att det var bakhjulet som släppte även första gången. Har en minnesbild av hur jag känner bakänden försvinna, har också för mig att hojen snurrade 180° vid kraschen, så den hamnade mot färdriktningen så att säga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag är rätt säker på att det var bakhjulet som släppte även första gången. Har en minnesbild av hur jag känner bakänden försvinna, har också för mig att hojen snurrade 180° vid kraschen, så den hamnade mot färdriktningen så att säga.
Ok, för mycket motorbroms eller något då, om du är säker på att du inte gasade. För jag antar att du inte lutade så mycket att saker började skrapa. :hihi
Men generellt så är det rätt gott fäste även i vått, men det är mycket snävare från att man får signaler om att det är dåligt fäste tills att det släpper, och allt är lite vagare.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag bör få ersättning för handskar och jacka, stövlar och byxor köpte jag begagnat så dem har jag inget kvitto på. Och hjälmen var aldrig i asfalten, så den klarade sig.
Allt som repades på hojen kommer jag begära ersättning för.
Fixa kvitto på det du köpt begagnat är mitt tips. Jag menar inte kvitto från butik utan ett enkelt handskrivet kvitto mellan dig och den du köpt det av med datum och underskrift. Försäkringsbolag tycker om kvitton.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto -97 Honda Castrol Team Supersport
Fan va tråkigt! Men som andra sagt tidigare så är det tur att det inte är några ”större” skador.
Men alltid tråkigt när det händer.
 

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Påminner mig själv om att ta tag i det där med att sätta på kraschpuckar... 🙈

Och eftersom jag funderat på detta tidigare så tar jag chansen att fråga om det finns någon tråd eller artikel (?) som tar upp för och nackdelar med olika typer av "kraschpuckar", och liknande produkter, för oss noobs som inte ens vet vad grejorna heter, än mindre vad man behöver eller kan montera själv eller inte.

:hojsmilie
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och eftersom jag funderat på detta tidigare så tar jag chansen att fråga om det finns någon tråd eller artikel (?) som tar upp för och nackdelar med olika typer av "kraschpuckar", och liknande produkter, för oss noobs som inte ens vet vad grejorna heter, än mindre vad man behöver eller kan montera själv eller inte.

:hojsmilie
NAckdelen är att om de kan hugga i något så blir det brytvåld, har sett hojar få motorn eller motorfästen sönderknäckta när de glider av asfalten ut i leca/grus/gräshavet och det hugger.
Dessutom kan det när det hugger fast ge tillräckligt med kraft för att få hojen att börja tumla, vilket garanterat är en dålig dag i depån...
Fördelen är att om man bara glider på asfalt är det oftast bara att ställa hojen upp och köra vidare.

Billigt kinaskit slits ner på några sekunder så de är knappt värt att sätta på hojen med.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Just glid eller hugg har räddat hojen ena gången, fått den till lösen andra. En och samma hoj.

Risk för hugg till trots har jag haft fler klotningar där puckar har varit till godo snarare än till ondo. Med förhållandet 5-1.

Senaste tre av fyra hojarna har likt TS minst haft puckar på axlar(eller sving) och ram. Den jag har nu har bara på axlarna samt sliders på fotpinnar och skyddskåpor på motorn kompletterat med kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.

Alla klotningar utom två har inte blivit försäkringsärende. Nya skydd och div smådelar har understigit kostnaden för självrisk.

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Just glid eller hugg har räddat hojen ena gången, fått den till lösen andra. En och samma hoj.

Risk för hugg till trots har jag haft fler klotningar där puckar har varit till godo snarare än till ondo. Med förhållandet 5-1.

Senaste tre av fyra hojarna har likt TS minst haft puckar på axlar(eller sving) och ram. Den jag har nu har bara på axlarna samt sliders på fotpinnar och skyddskåpor på motorn kompletterat med kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.

Alla klotningar utom två har inte blivit försäkringsärende. Nya skydd och div smådelar har understigit kostnaden för självrisk.

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.
Kylarslang runt ljuddämparen var ett bra tips - det ska jag komma ihåg! 👍
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Hey.... Jag startar en tråd för det här med puckar för det är intressant och jag vill lära mer och se bilder, tips och veta pro o cons...
 
Last edited:

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Har pratat med Svedea nu, det verkar ganska omständligt att laga hojen själv och låta dem stå för fiolerna. De utbytta delarna, underlag för tidsåtgång och kostnadsunderlag skulle skickas in. Just nu lutar jag åt att köra hojen till Triumphverkstaden i Eskilstuna och låta dem sköta rubbet, men jag tar gärna emot erfarenheter från er som har fått ersättning från F-bolaget för att laga upp era hojar själva. Är det så bökigt som de vill få oss att tro?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det har blivit bökigt då bolagen kräver garantier för att hojen skall vara trafiksäker efter reparation.
Ur ett kostnadsperspektiv är det dyrare för bolaget att du lämnar till verkstad.
Förr kunde man alltid dra det kortet.
Att sedan verkstäder köper och reparerar inlösta hojar nödtorftigt och säljer vidare struntar bolagen i då ansvaret övergått till verkstaden.
 

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Kylarslang runt ljuddämparen var ett bra tips - det ska jag komma ihåg! 👍
---
kylarslang runt ljuddämpare fäst med slangklämma.
...

Jag har inget emot att ha en lätt patinerad hoj. Funktion före form. Men det är jag det.

Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv:)rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv:)rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj
Bilvärmeslang heter det tydligen, begreppsförvirringen är mitt fel https://www.biltema.se/bil---mc/bil.../bilvarmeslangar/bilvarmeslang-1-m-2000031441

En sån med slangklämma igenom runt ljuddämpare. Smälter inte på min 690 iaf. Men jag har inte originaldämpare med katalysator.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag som är hela släktens 'mekaniker', för att jag klarar av att byta däck själv:)rofl), skulle behöva en bild/förklaring av "kylarslang runt ljuddämpare".
Min första sökning efter "kylarslang" resulterade i en massa tunna slangar som jag varken fattar hur man passar runt en ljuddämpare eller hur dom skulle hållas från att smälta av värmen? : https://www.mekonomen.se/biltillbehor/forbrukning/slang/kylarslang
#noob #sporthoj

Här kommer en bild på slanglösningen, samt ett alternativ. Jag kör med den senare på min cross, men det är mest för att den fanns i kawa-grönt

07e81cbafd25949f5aafbbddaac1f2b3.jpg


70060fd59bf71fca039a3cba3f6358c3.jpg
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Allt detta fixar du ganska enkelt själv, om du vill och lär inte ta mer än en eftermiddag. Det enda som kan ta lite tid är att laga och lacka den undre kåpan, om du inte köper en ny förståss..
 

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Här kommer en bild på slanglösningen, samt ett alternativ. Jag kör med den senare på min cross, men det är mest för att den fanns i kawa-grönt

Och det är alltså för att minimera/undvika såna här skador? (lånar trådskaparens bild):

img_20240826_074446_copy_768x1020-jpg.502869
 
Nyheter
Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

Top