Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur vet man om kamkedjan har gjort sitt och behöver bytas?

När du demonterar spännaren tar du först bort den stora skruven och fjädern. När du sen skruvar bort de två M6 skruvarna och plockar ur spännarelementet så ser du om tryckaren är ute i sitt ändläge (kedjan behöver bytas) eller om det finns "hack" kvar för spännaren att nyttja.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för alla tips, tändstiften satt väldigt löst så jag drog åt dom men det gjorde tyvärr ingen skillnad på missljudet.

Plockade av ventilkåpan nu ikväll, är det någon som har bra tips på hur man enklast kollar ventilspelet så är det välkommet :)

Har bara mekhandbok för GSF 1200 -01 och nyare, inte hittat någon till årsmodell 95-00. Motorn är väldigt lika så tillvägagångssätt och ventilspel bör vara detsamma, men helt säker är man ju inte.

_20201005_224244.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det som skiljer 96-00 och 01-06 är förgasarna.

Sitter det EGR på din hoj? Det är rör från avgassidan (under avgasflänsen) över topplockskåpans ovansida via ventiler in i förgaseriet.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nej, det tror jag inte. Är det något som hade synts på denna bild isf?
_20201005_234339.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Din hoj har ingen EGR. När du ändå är där och pillar, kika på avgassystemets packningar mot topplocket - för ljudet lät som avgasläckage. När du startar den utan tank, plugga förgasarens uttag för vakumkranen så att den går på alla fyra.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det där va ju nödvändigt kan man säga..... Två av sexton ventiler låg inom toleransen.

Ska vara 0,10-0,15 in och 0,18-0.23 på avgas.

In låg mellan 0,15 och 0,18 så det var inte så farligt.

Ut låg mellan 0,25 och över 1,0
Tvåans cylinder hade över 1,0 på båda avgasventilerna. Inte konstigt att det skramlade friskt på vänster sida.

Frågan är om det är något fel på ventiler eller säten när det glappar så mycket? Man ser på bilden att justerskruvarna är mycket mer inskruvade på tvåans cylinder (vänster om kamkedjan)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Kommer inte överens med inläggsfunktionen för Sporthoj.com på mobilen, så nu har jag dragit igång jobbdatorn :gnissla

Bilden är alltså tagen efter det att jag justerat avgasventilerna på tvåans cylinder från över 1,0 till 0,20 (inringat)

Ventiljustering.JPG



Tändstiften var väldigt sotiga, säkert gamla men det ser ut som att förgasarna skulle kunna justeras en del. Alla fyra var lika svarta..

Tändstift.JPG


Ska kolla på kamkedjesträckaren imorgon, han inte med det ikväll.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ventilspelet brukar ju minska i och med att ventilerna sätter sig i sätet. Jag har aldrig varit med om att de ökat. ??:va
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ajfan, dumt/riskabelt att fortsätta köra med detta då gissar jag?

Sitter GSX-R 1100 kammar i nu, tror dom suttit i sen 2007. Fick med originalkammarna. Funkar det att byta tillbaks till dom (förutsatt att dom är fräscha) eller är kamaxlarna och kammarna två olika komponenter? Min kunskapsnivå är inte så hög när det gäller insidan av fyrtaktsmotorer...
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Du kan montera dit dina gamla kamaxlar/kammar men återanvänd inte de vippor som har skadad krombeläggning. Själv föredrar jag originalkammarna då det låter mig att köra från 30 km/h till max på femmans växel.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Du kan montera dit dina gamla kamaxlar/kammar men återanvänd inte de vippor som har skadad krombeläggning. Själv föredrar jag originalkammarna då det låter mig att köra från 30 km/h till max på femmans växel.

Ja, föredrar bra vrid själv och som Café racer så tror jag att den motorkaraktären kommer att passa bättre. Sitter som sagt RS36 Flatslides på nu som jag skulle vilja ha kvar av den enkla anledningen att dom låter gott och K&N filtren passar bra designmässigt på hojen. Har tänkt gömma undan batteriet där luftburken ska sitta under tanken.

Men åker jag på att bestycka om förgasarna om jag byter till originalkammarna? Tror att dom skulle behöva en synkronisering och det klarar jag förhoppningsvis av, men ombestyckning är utanför min comfortzone..



När det gäller vipporna så gissar jag att det är dom blanka/chromade ytorna på bilden nedan som alltså är slitna på min hoj?

Capture.JPG

Vad tyckte du om skicket på de som du länkade till (bilden är tagen från annonsen), såg det ut att vara något att satsa på?
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Pfff, det var ju inte min mening men detta utvecklar sig visst till en kombinerad motorrenovering/byggtråd...

Kollade en snabbis på de originalkammar jag fick med till hojen. Nu är ju inte jag någon mekaniker men dom ser skapligt slitna ut båda två. Vassa kanter/grader plus porer eller liknande i ytskiktet på båda kammarna.

Vad säger ni, bara o skrota kammarna på bilderna nedan?


Avgaskam 1.jpg
Insugskam 1.jpg
Insugskam 2.jpg

Om så är fallet kommer automatiskt nästa fråga:
Är det samma kammar och lyftare på GSF 1200 95-05?
Från vilka årsmodeller av GSX-R 1100 passar kammarna?Passar även lyftarna?


Sen kan man ju fråga sig hur motorn kan ha dödat två uppsättningar kammar på 4400mil? Enligt mina efterforskningar när jag googlat så ska en uppsättning kammar inte slitas ner så fort, och definitivt inte två uppsättningar..
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skrot eller inbyteskammar om du köper "re-profiled". Förmodligen ha man råvarvat den med kall motor elller haft för låg tomgång. Båda illdåden bryter oljefilmen vid uppstart. De trasiga kammarna och vipporna kan hårdsvetsas och slipas om. Kika om du har något firma i närheten som pysslar med motorrenovering - beroende på kostnad jämfört med beggat.

Förmodligen hade originalkammarna redan förstört vippan/vipporna - som förvärrades av gixxer-kammarnas högre lyft. Som sagt, originalkammar har jag i bra-å-ha-lådan.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Du gör inga sådana jobb eller har tips på någon som gör det? Bor i Älvkarleby och du bor ju i Hedesunda, så vi är i stort sett grannar.

Den hade väldigt låg tomgång när jag köpte den, har den varit så länge kan det ju vara en förklaring.

Har du båda originalkammarna liggande? Är du isf intresserad av att sälja dom och hur mycket vill du ha? Inga vippor i bra skick liggandes?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kan inget om motorjobb på den här nivån, men är det inte risk att annat också är slitet eller har tagit skada av felaktigt användande? Lager, vevaxel, kolvar mm. Är miltalet verifierat, jag tänker att det finns en risk att motorn gått långt och att det väntar andra dyrbara reparationer runt hörnet?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Luft/olje-suzuki är som en B18, nästintill outslitlig. Kamaxlar/vippor är dock akilleshälen. En beggad motor för 10 så går den i 20 år till - om det skulel visa sig nödvändigt. En av mina B12'or köpte jag för 11k med 6k på mätaren. Rengjorda förgasare och den puttrar fortfarande på rätt bra med 2" modden.

Det var funderingar på en mindre bulig tank. Min gröna i part-bin-lådan har två små bulor - utmärkta med röd ring.
View attachment 456570

Kamaxlar kan jag däremot inte sälja med gott samvete. Legat i lada i flera år och fått ytrost på slitytorna.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den där tanken såg bra ut, rostfri inuti?

Fick tips av en kompis kompis nu, ska finnas en Magnus i Grinduga utanför Skutskär som håller på mycket med Suzuki 1100 och 1200 motorer. Ringer honom ikväll och kollar om han har något på hyllan.

Hade dessutom hem en kompis som är duktig på motorer nu på eftermiddagen, det var kammen på avgassidan som var kass enligt honom. Kammen på sugsidan går bra att köra med.

Då är frågan, kammen på sugsidan är en GSX-R 1100 kam. Går det att köra med en originalkam på avgassidan då eller är det en GSX-R 1100 kam som gäller för att det ska funka? Vilka årsmodeller av GSX-R 1100 är det isf som kammarna passar från?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top