Första riktiga bygget - Café racer på Suzuki GSF 1200 Bandit -98

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Han hade inget tyvärr, han trodde inte att man skulle kombinera olika kammar. Så jag får antingen hitta en GSXR 1100 avgaskam (eller 750 om dom är identiska?), alternativt två originalkammar.

Vet du om gsxf 750/1100 -87 och framåt är identiska med original GSF 1200 kammarna eller skiljer dom sig åt så dom inte bör blandas dom heller?


**EDIT**

Hittade ett par original kamaxlar på Ebay i England, tyckte dom såg bra ut och fick ge 230kr/styck plus frakt. Svårslaget pris så jag slog till, bara o hoppas att det inte är skräp som kommer på posten...

Intake

Intake camshaft 1.JPG

Intake camshaft 2.JPG

Intake camshaft 3.JPG


Exhaust

Exhaust camshaft 1.JPG

Exhaust camshaft 2.JPG

Exhaust camshaft 3.JPG
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Blanda kammar kan du göra hur som helst. Det enda som händer är att du flyttar varvtalet för maximalt vridmoment upp eller ner ett par hundra varv. Du kan se skillnad i Dynobänk men körd på väg kommer du inte märka någon skillnad i arslet.

Gixxer 750 kom med två olika varianter på kammarna. Motorn med kort slaglängd kom med .350" lyft medans övriga och 1100'an kom med .330" lyft. Gsxf landar någonstans mitt mellan GSF (.290"/.310") och GSXR (.330"/.330").

.330" är 8.38 mm lyft delat med 1.5 (utväxlingen på vippan) vilket ger 5.6 mm skillnad mellan bascirkel och lob-max.

<edit>Liten kamtabell
Base circle: 28.05 mm
33.976 = 0.350" 5.93 * 1.5 = 8.89 mm
33.664 = 0.340" 5.75 * 1.5 = 8.42 mm
33.918 = 0.330" 5.58 * 1.5 = 8.38 mm
33.410 = 0.316" 5.36 * 1.5 = 8.04 mm
33.533 = 0.310" 5.48 * 1.5 = 8.22 mm
33.130 = 0.300" 5.08 * 1.5 = 7.62 mm

ej längre relevanta foton borttagna
</edit>
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Så, tack vare Anders sitter det nu en grön tank på Suckan och två beggade vippor ligger och väntar på en uppsättning kamaxlar som beräknas komma från England i slutet av veckan.

Bakramen är rensad och dynan ditlagd för att få en liten bild av vartåt det barkar. Har släppt upp gaffelbenen 2cm i styrkrona, kändes att man ville ha ner fronten lite när jag provkörde med nya bakdämparen. Dessutom ger det en lite mer framåtlutad look vilket är precis vad jag vill ha.

Lutningen på dynan är lite för brant på bilden, ska ner nån eller några centimeter. Men hela bakramen ska kapas bort så det får jag ta tag i sen.

Tanken har två bulor som jag ska försöka massera ut inifrån på liknande sätt som på den andra tanken. Bulorna på denna är dock svårare att komma åt, så vi får se hur det går.

Hojen gjorde sig riktigt bra med grön tank och svart ram, blir lite gammalt engelskt stuk a'la Norton eller nått. Ska ta och polera den gamla tanken så får vi se om det blir grönt eller polerat som ser bäst ut.

Tack till Anders för att du kunde tänka dig att skiljas från lite prylar, till en billig peng dessutom.
Nästa steg blir att stoppa i kammarna, kolla kamkedjespännaren och provstarta motorn.
Så kan jag förhoppningsvis fokusera på ombyggnationen sen ????

_20201014_200018.JPG
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har släppt upp gaffelbenen 2cm i styrkrona, kändes att man ville ha ner fronten lite när jag provkörde med nya bakdämparen.

Istället för 2 cm uppstick i kronan kan du montera en 2 cm spacer under den korta returnfjädern innuti gaffeln. Detta gör då även att den stora fjädern får 2 cm extra förspänning. Dvs lite mer normal fjädring då den är mer än lovligt saggig original.

<edit>Bild på hur det kan se ut med kanske lite väl lång returfjäder-spacer
S0265381_1400x1050.jpg
</edit>
 
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har tänkt köpa en uppsättning hårdare fjädrar till framgaffeln, men det blir nog en av de sista uppdateringarna jag gör innan den där klar. Vill se att jag får ihop det till något körbart innan jag lägger pengarna på det... :)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska bli spännande att se hur detta bygge blir, är ju ingen lättmodell att bygga cafehoj av. Lycka till med bygget:)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Efter ett antal veckor fick jag hem de beggade kammarna från England och kunde konstatera att dom var i sämre skick än de original kammar jag har liggande.

Efter lite dividerande med säljaren har jag nu fått tillbaka pengarna plus fraktkostnaden och är tillbaka på ruta ett. Inte sugen på att börja skruva o kapa o lägga mer pengar på hojen förrän jag har en motor som funkar.

Segt...
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Bra tips, ska kolla med honom
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vart alldeles för mycket på jobbet, men idag tog jag mig ut i garaget och bytte till dom fräscha lyftarna jag köpt av Anders. Välbehövligt är väll det minsta man kan säga...

Tyvärr har jag inte fått tag i någon bra avgaskam så frågan är om jag ska stoppa i originalkammen trots att den har porer på flera ställen.

Känner att jag vill få ihop motorn nu så jag kan komma vidare med själva ombyggnaden, det som var orsaken till hojköpet och själva syftet med den här tråden....

Fördelen är att jag lär mig skruva med motorer på ett sätt jag aldrig kunnat/vågat tidigare :)
 

Bifogat

  • _20201111_205837.JPG
    _20201111_205837.JPG
    560.8 KB · Visningar: 57

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Jag har nästan nya Webcam du kan få köpa.

Grind:
453/223

Har gått 2-3 mil på gatan och några vändor i bromsbänken.

Valve Lift (Inch):
0.362
0.330

Valve Lift (mm):
9.2
8.38

Advertised Duration:
255°
265°

Duration @ 0.050":
230°
240°

Lobe Center:
108°
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Dags för en uppdatering här...

Jag bestämde mig för att köra med den original avgaskam som följde med hojen, tillsammans med den GSX-R 1100 insugskam som var fräsch och som redan satt i. Plockade ihop allt och provstartade utan problem - SKÖNT!

Äntligen kunde jag komma vidare med ombyggnationen...

La några timmar på att fundera kring design och uppbyggnad av bakramen, sedan var det dags att sätta rondellen i hojen. Då jag inte har svetsat förut så fick jag hjälp av en kompis som har både svets och kunnande. Hade egentligen tänkt försöka lära mig att svetsa själv men kom fram till att bakramen är en för viktig del för att börja öva på. Så jag överlät själva svetsning helt och hållet till kompisen, men stod för kapning, vinklar och design själv.


Bakram 1.jpg
Bakram 2.jpg
Bakram 3.jpg
Bakram 4.jpg
Bakram 6.jpg
Bakram 9.jpg
Bakram 7.jpg
Bakram 10.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Riktigt nöjd med resultatet och den är väldigt stabil. Har nu gjort batterilåda och täckkåpa i aluminium för att prova ut design och funktion, dessa ska jag sedan göra i 1,2 och 0,7mm plåt.

Ska prova en ny design på täckkåpan där den är lite bredare och lite rundad i nederkant, på bilden är den rak i nederkant och jag är inte riktigt nöjd med det utseendet.

Bakram 8.jpg
Bakram 11.jpg
Bakram 14.jpg
Bakram 12.jpg
 

ultraclass

Medlem
Gick med
31 Dec 2011
Ort
jönköping
Hoj
electra glide. rd 350 ypvs.hd sportster
Sadeln är alldeles för hög bak. Är min åsikt. Men om du vill ha det så. Din hoj ju.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag som normalt sett brukar vara tvärs över och klaga på att arslet på folks hojbyggen är för höga tänker göra precis motsatsen nu. Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Tycker rundningen på överkanten av tanken går igen i avslutet på sadeln. Däremot tycker jag att framändan kan komma ner, typ clip-ons eller någon form av clubman-styre som är i höjd med övre gaffelkronan, men det antar jag är något du själv tänkt på också redan och ligger framöver i planeringen.

Ser fram emot mer bilder! :smasha
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Smaken är olika, personligen vill jag ha en vinkel på dynan som tillsammans med clip-on styre, höjda gaffelben och framlysets placering ger en café racer som ser aggressiv och hungrig ut. Gillar inte de "platta" bakändar som verkar ha blivit så populära på dagens byggen. Därmed inte sagt att det ska vara tokbrant vinkel a´la tyskröv...

När hojen står på lyften och fotas från sidan så ser vinkeln kraftigare ut än vad den upplevs som i verkligheten, dynan har en egen skärning/vinkel från sömmen och bakåt som lurar ögat. Den illusionen kommer att mildras när jag monterar bakljus och regskylt som sticker ut i bak i samma vinkel som bakramen.

Vi får se vad ni tycker när bygget går vidare, men jag är nöjd så här långt :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top