Första SM tävlingen i Tranås

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
På 20 minuter borde ni ju hinna med en A och en B-final. Eller?
Ja på 25 minuter iaf.

Absolut, köra lika långt heat som förra året är inget man har ork till iaf. :)

Edit: Man borde kunna slå ihop Quadarnas tidskval också för att spara tid, de är så få så de ändå är långt ifrån maxantalet på banan.

Last edited:

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Framför era önskemål till arr. klubb! Jag tror att de flesta i rookieklassen är helt slut efter 10 min på den banan (även andra oxå :D ). Så nog borde det inte vara omöjligt med 2 finalheat för er?

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
ja det skulle vara trevligt med ett 100% svar ang transponderfrågan i kungaklassen. det börjar dra i hop sig nu. och jag skulle väl tippa på att 95% av rookisarna inte har en transponder.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tidskval för att avgöra startordningen i första heatet, sedan stege som det var förut.
Tycker jag.:tummenupp

Ja, det är oxå en tanke! Hade mkt väl kunnat tänka mig ett sånt upplägg.

Vad jag föreslagit för regeländringar va just:

2 träningar. Just för att kunna justera cykel osv.
1 kval. 2006 satt ALLA (iaf i 450-klassen) sin bästa kval tid i samma tidsträning med ett enda undantag!
Sistachansen heat där det finns anledning till det. Nästan ett måste med bara en tidsträning anser jag. Först & främst: ska dom som har med SM-titeln att göra få nolla ett hel tävling pga. av tekniska problem i tidskvalet t.ex? Känns inte som något någon vinner ngt på. För det andra: Om vi nu bler fler A-förare, vilket vi alla hoppas på. Riskerar vi inte ett manfall genom att en del riskerar att åka på rece & bli utkvalade gång på gång & sen inte får köra knappt alls? Idag är det upp till arrangören om dom vill köra B-final. Men vad blir det för heat? Helt ointressant för både förare & publik, raka motsatsen om det varit sistachansen då det skulle kunna innehålla dagens fight.

Istället för ett steg framåt känns det mer som ett steg i sidled, eller t.o.m bakåt vi tagit. Jag hoppas övriga arrangerande klubbar i SM serien ser till att det blir mer träning än vad minimikravet i reglementet säger ...betydligt mer!

ja det skulle vara trevligt med ett 100% svar ang transponderfrågan i kungaklassen. det börjar dra i hop sig nu. och jag skulle väl tippa på att 95% av rookisarna inte har en transponder.

Det lär du få svar på om du ringer Johan Ejdehage eller någon annan inom Tranås.
Vad jag vet så gäller bara transponderkravet A-förare. Men det borde man ju kunna läsa sig till i reglementet.

Last edited:

Cupcake

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Två st.

Har ringt och kollat vad som gäller: det kommer att finnas till uthyrning för 200:-. Alltså EJ deposition, utan endast för att hyra. Ska visst räcka till alla rookiesar också tydligen...

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
Masturbike
Hmmmmm, ingen anmälan på söndagen:va
Tidsplanen ser ju lite tight ut men å andra sidan blir det ju full fart hela dan, eller iallafall fram till 9.20 för de som inte kvalar in till rookiefinalen... Fast det är ju klart, missar jag final åkat är jag ju hemma i Kumla vid 12.oo:tummenupp

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ja, det är oxå en tanke! Hade mkt väl kunnat tänka mig ett sånt upplägg.

Vad jag föreslagit för regeländringar va just:

2 träningar. Just för att kunna justera cykel osv.
1 kval. 2006 satt ALLA (iaf i 450-klassen) sin bästa kval tid i samma tidsträning med ett enda undantag!
Sistachansen heat där det finns anledning till det. Nästan ett måste med bara en tidsträning anser jag. Först & främst: ska dom som har med SM-titeln att göra få nolla ett hel tävling pga. av tekniska problem i tidskvalet t.ex? Känns inte som något någon vinner ngt på. För det andra: Om vi nu bler fler A-förare, vilket vi alla hoppas på. Riskerar vi inte ett manfall genom att en del riskerar att åka på rece & bli utkvalade gång på gång & sen inte får köra knappt alls? Idag är det upp till arrangören om dom vill köra B-final. Men vad blir det för heat? Helt ointressant för både förare & publik, raka motsatsen om det varit sistachansen då det skulle kunna innehålla dagens fight.

Istället för ett steg framåt känns det mer som ett steg i sidled, eller t.o.m bakåt vi tagit. Jag hoppas övriga arrangerande klubbar i SM serien ser till att det blir mer träning än vad minimikravet i reglementet säger ...betydligt mer!

Du är inne på rätt spår. Mera åka för pengarna. Mindre byråkrati. Vi ses i Tranås. om jag får tag på transponder. Jag skulle få låna transponder, hoppas vederbörande kommer ihåg det. Om jag inte får det så lägger jag ner tävlandet.

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Du är inne på rätt spår. Mera åka för pengarna. Mindre byråkrati. Vi ses i Tranås. om jag får tag på transponder. Jag skulle få låna transponder, hoppas vederbörande kommer ihåg det. Om jag inte får det så lägger jag ner tävlandet.

Skulle jag inte få ihop min motor kan du låna min annars. Men det siktar jag iofs på att få så...

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.

Sälj en av hojarna och köp en transponder för pengarna.:D

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Läser jag tidsschemat fel ???

Jag kan bara se att det är en träning på 10 min och ett tidskval på 15 min . Det blir 25 min före första heat för SM-klasserna .

Reglementet säger att vi skall ha minst 35 min före första heat .

Nu när vi ej kör ihop med rallycross eller roadracing var väl avsikten att vi bl.a. skulle få få mer körtid och inte minde körtid , eller ??

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Äh, ni gnäller om 10 minuter, det är väl isf värre för den klassen där bara hälften får köra och de som får köra bara kör hälften så mycket race som alla andra, det betyder ju att utslaget per förare så får de bara köra en fjärdedel så mycket race som övriga klasser.

Ok att det bara är en supportklass och alla andra känner sig mycket viktigare men ska det vara så mycket sämre så ska det inte vara till samma kostnad, just nu är Rookieklassen bara en jävla mjölkkossa.

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Äh, ni gnäller om 10 minuter, det är väl isf värre för den klassen där bara hälften får köra och de som får köra bara kör hälften så mycket race som alla andra, det betyder ju att utslaget per förare så får de bara köra en fjärdedel så mycket race som övriga klasser.

Ok att det bara är en supportklass och alla andra känner sig mycket viktigare men ska det vara så mycket sämre så ska det inte vara till samma kostnad, just nu är Rookieklassen bara en jävla mjölkkossa.

jag håller med dig marcus , även om jag bara skriver om SM-klasserna , på sikt blir SM inte intressant om vi inte ser till att ni får mer åktid och åktillfällen .

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Tidschema enligt hemsidan http://www.tranasms.se/
Som sagt, inte mycket körtid för oss i kungaklassen. Nu känns det helt ok att jag valde bort den här tävlingen för annat.

Max
delt.
30 Fri träning Rookie 1 08.00 - 08.10
30 Fri träning Rookie 2 08.15 - 08.25
20 Fri träning Quad 450 + Open 08.30 - 08.40
30 Tidskval Rookie 1 08.45 - 09.00
30 Tidskval Rookie 2 09.05 - 09.20
30 Fri träning SM 450 09.25 - 09.35
30 Fri träning SM Open 09.45 - 10.00
22 Final Rookie 10.05 - 10.25
20 Tidskval Quad 450 10.30 - 10.45
20 Tidskval Quad Open 10.50 - 11.05
30 Tidskval SM 450 11.10 - 11.30
30 Tidskval SM Open 11.35 - 11.45

LUNCH

11 Final 1 Quad 450 12.35 - 12.55
11 Final 1 Quad Open 13.00 - 13.20
22 Final 1 SM 450 13.35 - 14.00
22 Final 1 SM open 14.15 - 14.40
11 Final 2 Quad 450 14.50 - 15.10
11 Final 2 Quad Open 15.20 - 15.40
22 Final 2 SM 450 15.50 - 16.15
22 Final 2 SM Open 16.25 - 16.50

Lennartsson

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
En hög med YamahaYZor men nu även en R6-08....
Man blir ju lite grinig när man ser tidschemat.... Är det meningen alla SM upplägg ser ut såhär?
Jag hade fått för mig att Rookie och 250 skulle köra lördag och SM klasserna Söndag för att få bra med åktid.
Skulle jag ha kört Rookie skulle jag bojkottat detta upplägg direkt och det hoppas jag ni gör..... Vill det sig illa har ni ju bara 25 minuters körning och av dom är 15 tidskval... detta är inget som höjer sporten utan sänker den.
Sen tycker jag att man i sm klasserna ska få möjlighet att lära sig banan innan man ska tidskvala. I år kommer kvalen vara så viktiga så att bara ha 10 min innan tidskval är skandal och även säkerhetsmässigt fel då man inte kör in sig på en bana på 10 min och sen behöva dra 110% som det blir i tidskval.
Skulle oxå vilja se den klubb som klarar detta tidschema när det helt plötsligt händer nått som tex att det måste sopas, saneras olja eller någon har slagit sig...

Nä detta måste ändras på............ ( ser fram emot 3 träningsdagar innan SM i östersund Jocke...hehe)

Läste just tilläggsregeln och det är som det ska vara 10 min waitingzon...den gäller alltid från utsatt tid även om det blir tidsförskjutningar... Gissa om det kommer bli tok mycket roddande med elverk å så i zonen när 3 grupper kanske står där samtidigt...haha

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...