Första SM tävlingen i Tranås

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Du kommer att kunna räkna med möjlighet till någon dags träning på banan innan tävlingen. Troligen ganska likt förra årets upplägg men förhoppningsvis kunna erbjuda lite mer körning i år.

Planen är att vi kommer att försöka få till att köra rookie och quad på lördagen och sm klasser på söndagen. Om det finns möjlighet så även kanske trycka in ett träningspass för sm-klasserna i slutet av dan (lördagen) för dem som inte kunnat köra tidigare dagar. Vi får väl se hur det går. :)

/J

Man blir ju lite grinig när man ser tidschemat.... Är det meningen alla SM upplägg ser ut såhär?
Jag hade fått för mig att Rookie och 250 skulle köra lördag och SM klasserna Söndag för att få bra med åktid.
Skulle jag ha kört Rookie skulle jag bojkottat detta upplägg direkt och det hoppas jag ni gör..... Vill det sig illa har ni ju bara 25 minuters körning och av dom är 15 tidskval... detta är inget som höjer sporten utan sänker den.
Sen tycker jag att man i sm klasserna ska få möjlighet att lära sig banan innan man ska tidskvala. I år kommer kvalen vara så viktiga så att bara ha 10 min innan tidskval är skandal och även säkerhetsmässigt fel då man inte kör in sig på en bana på 10 min och sen behöva dra 110% som det blir i tidskval.
Skulle oxå vilja se den klubb som klarar detta tidschema när det helt plötsligt händer nått som tex att det måste sopas, saneras olja eller någon har slagit sig...

Nä detta måste ändras på............ ( ser fram emot 3 träningsdagar innan SM i östersund Jocke...hehe)
...
 
Last edited:

sleepy1

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Motala
Hoj
Honda
Man blir ju lite grinig när man ser tidschemat.... Är det meningen alla SM upplägg ser ut såhär?
Jag hade fått för mig att Rookie och 250 skulle köra lördag och SM klasserna Söndag för att få bra med åktid.
Skulle jag ha kört Rookie skulle jag bojkottat detta upplägg direkt och det hoppas jag ni gör..... Vill det sig illa har ni ju bara 25 minuters körning och av dom är 15 tidskval... detta är inget som höjer sporten utan sänker den.
Sen tycker jag att man i sm klasserna ska få möjlighet att lära sig banan innan man ska tidskvala. I år kommer kvalen vara så viktiga så att bara ha 10 min innan tidskval är skandal och även säkerhetsmässigt fel då man inte kör in sig på en bana på 10 min och sen behöva dra 110% som det blir i tidskval.
Skulle oxå vilja se den klubb som klarar detta tidschema när det helt plötsligt händer nått som tex att det måste sopas, saneras olja eller någon har slagit sig...

Nä detta måste ändras på............ ( ser fram emot 3 träningsdagar innan SM i östersund Jocke...hehe)

Läste just tilläggsregeln och det är som det ska vara 10 min waitingzon...den gäller alltid från utsatt tid även om det blir tidsförskjutningar... Gissa om det kommer bli tok mycket roddande med elverk å så i zonen när 3 grupper kanske står där samtidigt...haha


Håller med fullständigt jag trodde precis som du att Rookie och 250 skulle köra på lördagen så att Elit skulle få mer kör tid på Söndagen jag tycker detta verkar väldigt konstigt och förväntar svar från Peter Larsson och co hur dom har tänkt om dom överhuvet taget tänkt alls.
 

BORG

B-BRAIN
Gick med
16 Sep 2004
Ort
Newmill
Hoj
CRF450
De är väl meningen att man ska mersmak och ett gott intryck av tävlandet när man ska köra sin första supermoto tävling och den risken verkar ju inte direkt överhängande med detta upplägg... Nu är ju inte jag den som är den som blir lätt bortskrämd men de kanske finns andra...
 

zäza

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Borås
Hoj
Honda 450
Tidschema enligt hemsidan http://www.tranasms.se/
Som sagt, inte mycket körtid för oss i kungaklassen. Nu känns det helt ok att jag valde bort den här tävlingen för annat.

Max
delt.
30 Fri träning Rookie 1 08.00 - 08.10
30 Fri träning Rookie 2 08.15 - 08.25
20 Fri träning Quad 450 + Open 08.30 - 08.40
30 Tidskval Rookie 1 08.45 - 09.00
30 Tidskval Rookie 2 09.05 - 09.20
30 Fri träning SM 450 09.25 - 09.35
30 Fri träning SM Open 09.45 - 10.00
22 Final Rookie 10.05 - 10.25
20 Tidskval Quad 450 10.30 - 10.45
20 Tidskval Quad Open 10.50 - 11.05
30 Tidskval SM 450 11.10 - 11.30
30 Tidskval SM Open 11.35 - 11.45

LUNCH

11 Final 1 Quad 450 12.35 - 12.55
11 Final 1 Quad Open 13.00 - 13.20
22 Final 1 SM 450 13.35 - 14.00
22 Final 1 SM open 14.15 - 14.40
11 Final 2 Quad 450 14.50 - 15.10
11 Final 2 Quad Open 15.20 - 15.40
22 Final 2 SM 450 15.50 - 16.15
22 Final 2 SM Open 16.25 - 16.50

Kör rookie så om man har tur o får köra final så har man lastat å klar för hemfärd vid 10:40;så kärringen lär ju bli glad, o den torra hamburgaren för 40-50spänn vid lunch slipper man ju.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Ja inte kan man då lulla runt och lära sig köra hoj igen på SM-tävlingarna i år. Lär väl bli hela race-helger ändå fastän det är endagars...

Jag hatar norrland.
 

Jockwell

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1 N ABS -08, Canon eos 30d
Lider med dig som får åka långt till alla tävlingar utom en som endast är 49 mil enkel väg hemifrån.:gnissla Hoppas att resterande tävlingar erbjuder mer körning åt alla, i huvudsak under tävlingsdagen.
Ja inte kan man då lulla runt och lära sig köra hoj igen på SM-tävlingarna i år. Lär väl bli hela race-helger ändå fastän det är endagars...

Jag hatar norrland.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Håller med fullständigt jag trodde precis som du att Rookie och 250 skulle köra på lördagen så att Elit skulle få mer kör tid på Söndagen jag tycker detta verkar väldigt konstigt och förväntar svar från Peter Larsson och co hur dom har tänkt om dom överhuvet taget tänkt alls.

Lugn och fin här nu !!!

SVEMO arrangerar INTE tävlingar, det gör klubbarna själva. Ska du anklaga nån så anklaga RÄTT person. I det här fallet Tranås MS.




Till övriga negativa personer (jag är inte direkt positiv själv till upplägget kan jag tillägga) kan jag säga att övriga klubbar har klart bättre möjlighet (Göteborg har det iofs inte helt lätt heller) att ordna mer körning på SM-helgerna.
 
Last edited:

J.Karlsson

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Tranås
Hoj
KX450F
Ang Sommen Super Moto SM

Hej på er,

Ser att det finns en del synpunkter på vår tävling, angående tiderna är vi mycket begränsade gällande körtiden då banan INTE är permanent, givetvis vill vi att alla ska få åka så mycket som det finns möjlighet till men vi kan inte trolla. Vi befinner oss på ett område med Campinggäster, båtfolk, fotbollsklubb, hotell, företag mm och är mycket belåtna med deras otroliga hjälp gällande denna tävling

Ska vi kunna köra vårt race här i Sommen är detta tiderna som gäller. Vi hoppas ni ska trivas och hälsar er välkommna. Det finns fortfarande platser kvar i samtliga klasser och anmälan är öppen på www.anmälan.nu

MVH

Jocke Karlsson, TMS

30 Fri träning Rookie 1 08.00 - 08.10
30 Fri träning Rookie 2 08.15 - 08.25
20 Fri träning Quad 450 + Open 08.30 - 08.40
30 Tidskval Rookie 1 08.45 - 09.00
30 Tidskval Rookie 2 09.05 - 09.20
30 Fri träning SM 450 09.25 - 09.40
30 Fri träning SM Open 09.45 - 10.00
22 Final Rookie 10.05 - 10.25
20 Tidskval Quad 450 10.30 - 10.45
20 Tidskval Quad Open 10.50 - 11.05
30 Tidskval SM 450 11.10 - 11.30
30 Tidskval SM Open 11.35 - 11.45

LUNCH

11 Final 1 Quad 450 12.35 - 12.55
11 Final 1 Quad Open 13.00 - 13.20
22 Final 1 SM 450 13.35 - 14.00
22 Final 1 SM open 14.15 - 14.40
11 Final 2 Quad 450 14.50 - 15.10
11 Final 2 Quad Open 15.20 - 15.40
22 Final 2 SM 450 15.50 - 16.15
22 Final 2 SM Open 16.25 - 16.50
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Äh, ni gnäller om 10 minuter, det är väl isf värre för den klassen där bara hälften får köra och de som får köra bara kör hälften så mycket race som alla andra, det betyder ju att utslaget per förare så får de bara köra en fjärdedel så mycket race som övriga klasser.

Ok att det bara är en supportklass och alla andra känner sig mycket viktigare men ska det vara så mycket sämre så ska det inte vara till samma kostnad, just nu är Rookieklassen bara en jävla mjölkkossa.


Där har du så fel man bara kan ha tycker jag. :mad: Rookie är minst lika viktig som någon annan klass. Och ska ha minst lika mycket körtid. Däremot namnet "rookie" skall bort, och ersättas med en B-klass. Dom med B-licens är den viktigtaste klassen. Det är där man börjar, för att förbättra sig och till slut få en A-licens. Rookie betyder nybörjare.

Som det är nu så är det lite godtyckligt från SVEMOS håll vilka som får A-licens eller blir kvar med B-licens.

En del exempel på hur det hittills sett ut:

En förare som i flera årtionden har haft en a-förar licens från SVEMO i motocross, som har vunnit SM i backe och körit hoj på elitnivå i över 20 år borde rimligtvis inte få kalla sig rookie.

Om man kör med engångslicencer under en säsong så får man inte uppklassningspoäng, och får följdaktligen fortsätta att köra med B-licens. Inte ens om man som B-förare vill, och kan påvisa meriter så får man en A-licens.

Men å andra sidan, om man som helt grön nybörjare tjatar så kan man få A-licens ändå, utan att ha några som helst meriter att uppvisa.

Jag skulle inte vilja vara den som sitter ensam med sådana beslut. En otacksam uppgift. Kanske man skulle ha ett beslutande råd om sådant.

Finns fler exempel att ta upp. Men jag har nog retat tillräckligt nu. Vi får se vad klockan blir innan det kommer ett svar på detta. SVEMO är ju heligt. :D Men inte för mig. Man måste få ha en åsikt, och kanske att man kan ha en poäng att komma med. Men att offentligt få medhåll är nog att önska för mycket.

För att som sig bör återknyta och hålla sig till trådens ämne. Jag anser att upplägget i Tranås är fel, vi som förare, oavsett status borde ha rätt att få rimlig tid på oss att genomföra deltagandet på ett proffesionellt vis. Men arrangören gör säkert så gott dom kan. Edit: Det fick sin förklaring ovanför medans jag skrev detta varför det bara är en dagars tävling.

Alla träningar och kval kunde gå på Lördagen, och på Söndagen köra en sista fri träning, sista chansen och finaler på Söndagen. Det hade varit roligare för oss förare och även för publiken. Det är även där man hittar förnyelsen. Återväxten finns knappast bland dom som redan kör iaf.

Jag önskar att jag inte ens vore bland dom femhundra bästa i Sverige på att tävla aktivt i motard, då hade jag kunnat känna mig lugn för återväxten.

Just nu när jag skriver detta är jag osäker på om jag vill deltaga på Söndag. Det är alldeles för lite körtid, och för tight schema. Än värre för B-förarna. Så vi får se hur det blir.

:)
 
Last edited:

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Södertälje
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Sommentävlingen är utan tvivel en av sveriges bästa Supermotoarrangemang ......Men

Quadarna är totti 14st som delas in ??? i 2 klasser?? 7man i varje kval + Finaler ?? Kan man inte ställa krav på dom på 1dagarstävling ??

här skulle en hel timme kunna kapas,
så skulle både publik (mer quadar på banan)
och 2-hjulingarna ha roligare = mer körtid.

Dom är ändå 44 (22st per kvalgrupp)piloter som ska slåss om finaltiderna.
Jag vet hur svårt det är att sätta ett bra (fritt) varv på den banan.

Det kan inte va försent förrän förarmötet är över att ändra på ??

Crille
Suzuki Team :tummenupp


30 Fri träning Rookie 1 08.00 - 08.10
30 Fri träning Rookie 2 08.15 - 08.25
20 Fri träning Quad 450 + Open 08.30 - 08.40
30 Tidskval Rookie 1 08.45 - 09.00
30 Tidskval Rookie 2 09.05 - 09.20
30 Fri träning SM 450 09.25 - 09.40
30 Fri träning SM Open 09.45 - 10.00
22 Final Rookie 10.05 - 10.25
20 Tidskval Quad 450 10.30 - 10.45
20 Tidskval Quad Open 10.50 - 11.05
30 Tidskval SM 450 11.10 - 11.30
30 Tidskval SM Open 11.35 - 11.45

LUNCH

11 Final 1 Quad 450 12.35 - 12.55
11 Final 1 Quad Open 13.00 - 13.20
22 Final 1 SM 450 13.35 - 14.00
22 Final 1 SM open 14.15 - 14.40
11 Final 2 Quad 450 14.50 - 15.10
11 Final 2 Quad Open 15.20 - 15.40
22 Final 2 SM 450 15.50 - 16.15
22 Final 2 SM Open 16.25 - 16.50[/QUOTE]
 

Bifogat

  • img_2655.jpg
    img_2655.jpg
    63 KB · Visningar: 84

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Men å andra sidan, om man som helt grön nybörjare tjatar så kan man få A-licens ändå, utan att ha några som helst meriter att uppvisa.

Jag började köra supermoto första året det fanna en egen licens, eftersom jag hade rr-licens (fast B) fick jag automatiskt a-licens i supermoto, detta trots att jag saknade meriter både inom rr (för en handfull träningar räknas väl inte som jättemeriterande?) och supermoto.

Jag ska inte ha a-licens men fick alltså snällt be om att bli nerklassad pga total avsaknad av meriter, under samma period kanske det var fler som var i samma situation som mig men inte valde att begära b-licens istället? För nu kan man väl inte få en a-licens utan att ha meriter att visa upp?
 

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Ort
Kumla
Hoj
Masturbike
Till att börja med: All heder åt Tranås folket som fixar till en motard tävling!:tummenupp

Men med tanke på att man bara får en dag att köra på hade det kanske varit bättre att stryka rookie och/eller quad klasserna så SM killarna hade fått göra upp utan att behöva stressa igenom ett tight tids schema. Det är ju trots allt därför publiken kommer å tittar för att se de snabbaste dra så skjortan står rätt ut...

Sen att det verkar finnas belägg för att få ihop närmare 44 st(!!) rookisar som är beredda att slanta upp sissådär 1200:- (anmälan, engångslicens, transponder hyra) för att i bästa all få åka 55 min fördelat på tre pass mellan 08.00 och 10.00 på morgonen är ju fantastiskt kul och då borde det ju gå att få till "egna" tävlingar för oss i "Kungaklassen" :)

Överväger om jag ska åka eller inte, 45:-/min plus kostnad för resor etc. börjar nästan likna dragracing :D men det är ju oftast rätt så kul att köra hoj...

Jonas #182
Kungaklassen
 
Last edited:

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki 450
har aldrig kört i Tranås, nåt som jag ser fram emot , nu kan jag se att tidsschemat för SM-förarna är tänkt att bli som det står i SVEMO:s reglemente , tryckfelsnisse har 10 min för kort kvaltid för open bara .

jag inser att det är svårt att ändra i tidsprogrammet , speciellt så sent som vid förarmötet på söndag morgon , en önskan och vädjan är att arrangören redan nu undersöker möjligheten att minska på lunchen med 15-20 min så att Rookie-förarna får en B-final på 12-15 min med SM-förarna som flaggvakter , detta för att de ordinarie flaggvakterna skall få sin nödvändiga vila och lunch .
 

Rancid-Racing

#147 Gillisson
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Ducati 959 Corse, TM450 smx, TM300 en
Till att börja med: All heder åt Tranås folket som fixar till en motard tävling!:tummenupp






:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Inte för att gnälla på gnället:rolleyes: , men det är ju detta som gör att alla arrangörer inte orkar hålla på längre...
Finns flera exempel.
Det är ju faktiskt så att de gör säkert så gott de kan, med de möjligheter de har. Alternativet är ju att vi håller oss till enbart roadracingbanor eller dyligt.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Till att börja med: All heder åt Tranås folket som fixar till en motard tävling!:tummenupp






:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Inte för att gnälla på gnället:rolleyes: , men det är ju detta som gör att alla arrangörer inte orkar hålla på längre...
Finns flera exempel.
Det är ju faktiskt så att de gör säkert så gott de kan, med de möjligheter de har. Alternativet är ju att vi håller oss till enbart roadracingbanor eller dyligt.
:tummenupp
Gäller även de som jobbar idiellt i klubbar runt om i landet.
Även de som jobbar på SVEMO men det glöms ofta bort för inte jobbas det med pengar som drivkraft.
 

fetsladd

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Södertälje
Hoj
SUZUKI RMZ-450 Supermotard
Konstruktiv kritik ska man kunna lyssna på !

Full respekt för att Rookisarna tycker att det blir för lite åka av,
Klumpa ihop Quadarna till en grupp och låt våra blivande Supermotosjärnor få mer tid.

Det jag är bekymrad över är att B-åkarna inte tycker det är värt att kuska runt i kölvattnet efter Eliten och sen lägga av.

Dom är vår framtid och behöver lyftas fram likväl som eliten.

Klubbarna och Svemo är inte felfria och både behöver och vill ta emot synpunkter för att utvecklas.

Så dom klubbar som inte varken orkar lyssna eller ändra uppfattning, ska nog ta kritiken på ett positivare sätt istället för bitterhet.

Crille
Suzuki Team 1:tummenupp


:tummenupp
Gäller även de som jobbar idiellt i klubbar runt om i landet.
Även de som jobbar på SVEMO men det glöms ofta bort för inte jobbas det med pengar som drivkraft.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
VIKTIG info ang. transpondrar!

Har ringt och kollat vad som gäller: det kommer att finnas till uthyrning för 200:-. Alltså EJ deposition, utan endast för att hyra. Ska visst räcka till alla rookiesar också tydligen...

Vet inte vem du pratat med, men du är helt fel ute. :confused:

Jag har hand om tidtagningen på tävlingen i Sommen och det är ingen som ringt och frågat mig? (Tranås MS har hyrt in oss från Linköping.)

Enligt deras TR så ska alla ha egna transpondrar.
Jag har dock transpondrar så att det räcker till Rookie-klassen.
Det kostar 300:- att hyra transponder (500:- ord. för alla andra klasser och grenar)
 

Cupcake

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
I skogen
Hoj
Två st.
Vet inte vem du pratat med, men du är helt fel ute. :confused:

Jag har hand om tidtagningen på tävlingen i Sommen och det är ingen som ringt och frågat mig? (Tranås MS har hyrt in oss från Linköping.)

Enligt deras TR så ska alla ha egna transpondrar.
Jag har dock transpondrar så att det räcker till Rookie-klassen.
Det kostar 300:- att hyra transponder (500:- ord. för alla andra klasser och grenar)



Jag är inte fel ute, utan killen som jag pratade med, jag bara informerar om vad jag har fått reda på. Jag blir lite sné när vi så sent får reda på vad det kostar och att det dessutom blev dyrare. Men men...

Jag frågade honom även om engångsliscens, den hade han inte ens funderat på, så när ska den tas? Vid vilken tid, vet du det?

Jag hade nog hört av mig till dig om jag vetat om att det var till dig man skulle vända sig.

Aja, det fixar sig till slut! :)
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag frågade honom även om engångsliscens, den hade han inte ens funderat på, så när ska den tas? Vid vilken tid, vet du det?
Engångslicens är för det mesta ingenting man tar utan i samband med anmälan så skriver man upp sig på en lista och betalar 400 kr. Däremot vore det ingen nackdel om någon hade en snabb genomgång med de som har engångslicens om vad som gäller. :)
 

Cupcake

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Ort
I skogen
Hoj
Två st.
Engångslicens är för det mesta ingenting man tar utan i samband med anmälan så skriver man upp sig på en lista och betalar 400 kr. Däremot vore det ingen nackdel om någon hade en snabb genomgång med de som har engångslicens om vad som gäller. :)



Jo, jag vet att man inte "tar2 den, så att säga, utan jag syftade på genomgången. Men det var 300 sagt, är det 400 nu plötsligt? :confused: skit.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top