Förvara MC ute..

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja, nog för att en glödlampa har dålig verkningsgrad men inte 0.
Runt 5% kanske +/- några procentenheter. Resten är värme.

Ingen gillar en besserwisser, men kunde inte låta bli...
Alla gillar en besserwisser som har fel. Då kan man peka, skratta och känna att det är OK att vara besserwisser själv. :hihi
Määh. Vilket trist svar.
Blir ju nyfiken o vill ju gärna veta.
Du får gärna utveckla, hur ska jag annars lära mig?
Försöker leta men hittar inte det ni menar
De 5% som blir synligt ljus är värmestrålning som värmer det ljuset träffar. I detta fall insidan av kapellet eller mc:n därunder.
 

Naken-Matte

Sporthojsnörd
Gick med
17 Feb 2021
Hoj
Kawasaki z900 -17
Alla gillar en besserwisser som har fel. Då kan man peka, skratta och känna att det är OK att vara besserwisser själv. :hihi

De 5% som blir synligt ljus är värmestrålning som värmer det ljuset träffar. I detta fall insidan av kapellet eller mc:n därunder.
?? spot on!

Okok, är det så enkelt alltså...
Tack för svaret, då förstår jag hur herrarna menar och att jag hade fel
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ofta förbisett:

Hojar som lämnas utomhus i fuktigt klimat får lätt oxidation i kontaktdon.

Just AT RD04 och RD07 har en problematisk kopplingspunkt till sin laddningsregulator.
Alla med en sådan hoj borde dela på kontakten med jämna mellanrum, göra riktigt rent och fetta in med ickeledande elfett.

Just där går nämligen all den ström generatorn förmår skapa, och det är en hel del - innan regulatorn stabiliserar del av strömmen och gör värme av resten.
Kontaktdonet är klent från början, och minsta oxid på tungorna genererar ett motstånd som alstrar värme på fel ställe och smälter ner hela kontaktdonet.

Lagrar man upp hojen utomhus skall man absolut se över denna punkt innan uppstart, men det är hur som helst en bra grej att kolla på en hoj som nu är 30-40 år gammal nu. :eek:
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det jag är lite rädd för med lösningen med en glödlampa är (förutom att kapellet kan ha en glipa så att jag förlorar några procent i strålningsvärme) att den blir väldigt varm.
Det känns tryggare med en lösning där man har har ett kapslat värmeelement när det ska ligga obevakat under ett kapell eller i ett förrådsutrymme.
Nackdelen är förståss priset, det är lite dyrare med ett element, du får många glödlampor för samma pris.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Edit: (tog bort förvillande svar ang. elvärme)

Ang. hoj ute så är väl jag mer nojig för att ev. skydd skall skava på hojen i vinden samt behålla massa kondens under kapellet. Är ju ett vanligt "Barnfindproblem" i USA t.ex., där presenningar gör mer skada än om bilen stått utan.
Men hellre skydd på hoj än utan tänker jag som då skyddar från smuts och UV nedbrytning på all plast... Grannens gamla oanvända Kawacross står utan skydd och det är så man fäller en tår när man ser vad väder och vind gjort med den 10-15 år:cry:
 
Last edited:

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Tänkte bara ha min Affe ute tillfälligt då jag har andra projekt i garaget, en månad från nu kanske och sedan när behöv föreligger så det är ingen temporär förvaring.
Detta på Amazon verkar stabilt, får kolla vilken storlek som behövs för min dunderklump.

F.ö - Termodynamikens första huvudsats säger i enkelhet att energi kan inte förstöras utan endast byta form och i ett system hålls energin konstant.
En glödlampas verkningsgrad sägs vara 5-7% om jag inte minns fel - verkningsgrad betraktas utifrån den nyttoenergi en apparat ger utifrån tillförd energi.
Av 60W tillförd energi blir ca 3.5W elektromagnetisk strålning (lm-s) och resten värmeenergi, så en 60W lampa värmer alltså ca 56.5W..
En 60W lampa i syfte att vara lampa har ca 6% verkningsgrad som elektromagnetisk strålkälla men men 94% verkningsgrad som värmekälla....
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Ofta förbisett:

Hojar som lämnas utomhus i fuktigt klimat får lätt oxidation i kontaktdon.

Just AT RD04 och RD07 har en problematisk kopplingspunkt till sin laddningsregulator.
Alla med en sådan hoj borde dela på kontakten med jämna mellanrum, göra riktigt rent och fetta in med ickeledande elfett.

Just där går nämligen all den ström generatorn förmår skapa, och det är en hel del - innan regulatorn stabiliserar del av strömmen och gör värme av resten.
Kontaktdonet är klent från början, och minsta oxid på tungorna genererar ett motstånd som alstrar värme på fel ställe och smälter ner hela kontaktdonet.

Lagrar man upp hojen utomhus skall man absolut se över denna punkt innan uppstart, men det är hur som helst en bra grej att kolla på en hoj som nu är 30-40 år gammal nu. :eek:
Tack - ska inspekteras idag!
Det är en 2001 så hög tid :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tänkte bara ha min Affe ute tillfälligt då jag har andra projekt i garaget, en månad från nu kanske och sedan när behöv föreligger så det är ingen temporär förvaring.
Detta på Amazon verkar stabilt, får kolla vilken storlek som behövs för min dunderklump.

F.ö - Termodynamikens första huvudsats säger i enkelhet att energi kan inte förstöras utan endast byta form och i ett system hålls energin konstant.
En glödlampas verkningsgrad sägs vara 5-7% om jag inte minns fel - verkningsgrad betraktas utifrån den nyttoenergi en apparat ger utifrån tillförd energi.
Av 60W tillförd energi blir ca 3.5W elektromagnetisk strålning (lm-s) och resten värmeenergi, så en 60W lampa värmer alltså ca 56.5W..
En 60W lampa i syfte att vara lampa har ca 6% verkningsgrad som elektromagnetisk strålkälla men men 94% verkningsgrad som värmekälla....

Vad tror du händer med dessa 3.5W strålning?

EDIT:
En lampa har kanske 6% verkningsgrad som ljuskälla, men den har 100% verkningsgrad som värmekälla enligt så länge som termodynamikens första lag gäller.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Lite klarhet i energifrågan kanske, tydligen ger en 40W lampa 38W värme och 2W ljus.

Ang. hoj ute så är väl jag mer nojig för att ev. skydd skall skava på hojen i vinden samt behålla massa kondens under kapellet. Är ju ett vanligt "Barnfindproblem" i USA t.ex., där presenningar gör mer skada än om bilen stått utan.
Men hellre skydd på hoj än utan tänker jag som då skyddar från smuts och UV nedbrytning på all plast... Grannens gamla oanvända Kawacross står utan skydd och det är så man fäller en tår när man ser vad väder och vind gjort med den 10-15 år:cry:

Tänkte bara ha min Affe ute tillfälligt då jag har andra projekt i garaget, en månad från nu kanske och sedan när behöv föreligger så det är ingen temporär förvaring.
Detta på Amazon verkar stabilt, får kolla vilken storlek som behövs för min dunderklump.

F.ö - Termodynamikens första huvudsats säger i enkelhet att energi kan inte förstöras utan endast byta form och i ett system hålls energin konstant.
En glödlampas verkningsgrad sägs vara 5-7% om jag inte minns fel - verkningsgrad betraktas utifrån den nyttoenergi en apparat ger utifrån tillförd energi.
Av 60W tillförd energi blir ca 3.5W elektromagnetisk strålning (lm-s) och resten värmeenergi, så en 60W lampa värmer alltså ca 56.5W..
En 60W lampa i syfte att vara lampa har ca 6% verkningsgrad som elektromagnetisk strålkälla men men 94% verkningsgrad som värmekälla....
Mina Herrar,

Vad händer med ljuset efter lampan har släckts? Ligger det kvar 2-3w x tid i kosmos eller omvandlas det till värme?

60w lampa ger 60w värme. 40w lampa ger 40w värme. Kan vi sluta med detta snart? ?
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tror att ni överdriver lite. Nu handlar detta om en lite väderbiten hoj som ska stå ute någon månad.
Hur gör båtägare med sina elsystem, utom- och inombordare. Båtsäsongen är dessutom kortare än hojsäsongen fär de flesta. De första 10-12 åren tog jag hem motorn pga stöldrisken. Sedan fick den sitta kvar. Aldrig några problem med oxid. Fick iofs snurra på de gamla säkringarna så alla lanternor hoppade igång. Några täckte sina båtar och motorer så de blev som kåldolmar. Satan vad det kan mögla i en båt. Min hade samma typ av täckning under 30 år. Efte en (1) vinter hade jag lite mögel på några ställen. En särskild kombination av temperaturväxlingar och fukt. Ot.

Mina hojar står ute sedan 2015 resp 2017 med undantag för några få månader några vintrar (inte alla). Kapell skyddar mot uv-strålning, klåfingriga barn och fulla ungdomar. Är dom nytvättade och putsade så vill jag inte att det regnar på dom. Annars tål dom vatten.
Kawan har relativt mycket krom och obehandlad aluminium. Lamphuset från 2018 rostade inuti pga kondens. Nu slipat och lackat inuti med Biltemas fälgfärg. Fälgkanterna håller jag efter med svinto vid behov. Det som var rostigt och sunkigt när jag köpte hojen är omförzinkat. Autosol används då och då men man kommer långt med vanlig tvätt och avtorkning.
Kapellet har inte skavt något vad jag kan se.
Jag hade en kontakt som smälte ihop så lyset och oljetryckslampan slutade funka. Felsökte från fel håll så det var det sista jag kollade. Notrightriders tips är bra och ts ska kolla det. Mitt lyse blev nog lite bättre efter detta. Hojen är från 1982.

TDMen har ingen polerad aluminium original. Plast och rostfritt avgassystem. Kapellet har nött hål på en kant på framskärmen och passagerarhandtaget. Framskärmen kan jag leva med. Handtaget fick jag en anledning att polera upp istället. Kapellet nöter fortfarande på passagerarhandtaget men det är lätt att hålla efter.
Det verkar vara vanligt att stator och laddrelä pajar på tdmerna runt 9-10 000 mil. Så även på min.
Några av skruvarna tog stryk när jag bytte skivor trots omförzinkning. De är mjuka. Måste lossa loctiten med en massa värme. Ska byta vid tillfälle. Skivbromslås... bakskivan var sliten när jag köpte den.
Hojen är från 2002, har bytt en lampa fram, batterier och en verkstad bytte stator och relä. Inget infettande av några kontakter.
Båda hojarna är nytvättade och kedjesprayen masserades in med tandborste efter tvätt.

Kanske misshandlar jag mina hojar, jag kanske borde hålla dom inomhus mera. Kanske borde tänka på andrahandsvärdet och kommande ägare.

Rostfria, syrafasta nedsvarvade insex mot gjuten polerad japansk finaluminium och lite gul gratisfolie från Dekaltrim mot lite dödssmuts från helvetet.
Om du håller örat mot bilden kan du höra de galvaniska strömmarna, oxidationen och även hur värdet minskar.

image.jpeg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag tror att ni överdriver lite. Nu handlar detta om en lite väderbiten hoj som ska stå ute någon månad.
Hur gör båtägare med sina elsystem, utom- och inombordare. Båtsäsongen är dessutom kortare än hojsäsongen fär de flesta. De första 10-12 åren tog jag hem motorn pga stöldrisken. Sedan fick den sitta kvar. Aldrig några problem med oxid. Fick iofs snurra på de gamla säkringarna så alla lanternor hoppade igång. Några täckte sina båtar och motorer så de blev som kåldolmar. Satan vad det kan mögla i en båt. Min hade samma typ av täckning under 30 år. Efte en (1) vinter hade jag lite mögel på några ställen. En särskild kombination av temperaturväxlingar och fukt. Ot.

Mina hojar står ute sedan 2015 resp 2017 med undantag för några få månader några vintrar (inte alla). Kapell skyddar mot uv-strålning, klåfingriga barn och fulla ungdomar. Är dom nytvättade och putsade så vill jag inte att det regnar på dom. Annars tål dom vatten.
Kawan har relativt mycket krom och obehandlad aluminium. Lamphuset från 2018 rostade inuti pga kondens. Nu slipat och lackat inuti med Biltemas fälgfärg. Fälgkanterna håller jag efter med svinto vid behov. Det som var rostigt och sunkigt när jag köpte hojen är omförzinkat. Autosol används då och då men man kommer långt med vanlig tvätt och avtorkning.
Kapellet har inte skavt något vad jag kan se.
Jag hade en kontakt som smälte ihop så lyset och oljetryckslampan slutade funka. Felsökte från fel håll så det var det sista jag kollade. Notrightriders tips är bra och ts ska kolla det. Mitt lyse blev nog lite bättre efter detta. Hojen är från 1982.

TDMen har ingen polerad aluminium original. Plast och rostfritt avgassystem. Kapellet har nött hål på en kant på framskärmen och passagerarhandtaget. Framskärmen kan jag leva med. Handtaget fick jag en anledning att polera upp istället. Kapellet nöter fortfarande på passagerarhandtaget men det är lätt att hålla efter.
Det verkar vara vanligt att stator och laddrelä pajar på tdmerna runt 9-10 000 mil. Så även på min.
Några av skruvarna tog stryk när jag bytte skivor trots omförzinkning. De är mjuka. Måste lossa loctiten med en massa värme. Ska byta vid tillfälle. Skivbromslås... bakskivan var sliten när jag köpte den.
Hojen är från 2002, har bytt en lampa fram, batterier och en verkstad bytte stator och relä. Inget infettande av några kontakter.
Båda hojarna är nytvättade och kedjesprayen masserades in med tandborste efter tvätt.

Kanske misshandlar jag mina hojar, jag kanske borde hålla dom inomhus mera. Kanske borde tänka på andrahandsvärdet och kommande ägare.

Rostfria, syrafasta nedsvarvade insex mot gjuten polerad japansk finaluminium och lite gul gratisfolie från Dekaltrim mot lite dödssmuts från helvetet.
Om du håller örat mot bilden kan du höra de galvaniska strömmarna, oxidationen och även hur värdet minskar.

View attachment 468118
Jag kör året runt och parkerar utomhus jämt. Förvisso inte under tak eller kapell. De hojarna jag kört med en vinter ser ut som fan. Nu har jag en dedikerad vinterhoj som får se förjävlig ut samtidigt som de fina hojarna står inomhus. Det tar styggt på vintern. Ser TS hoj redan gammal och skruttig ut så hade jag kunnat med att ställa ut den. Är det en fin upputsad hoj utan rost så får den stå inne.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag kör året runt och parkerar utomhus jämt. Förvisso inte under tak eller kapell. De hojarna jag kört med en vinter ser ut som fan. Nu har jag en dedikerad vinterhoj som får se förjävlig ut samtidigt som de fina hojarna står inomhus. Det tar styggt på vintern. Ser TS hoj redan gammal och skruttig ut så hade jag kunnat med att ställa ut den. Är det en fin upputsad hoj utan rost så får den stå inne.
Jag åkte dr500 2-3 vintrar på 80-talet. Jag vet inte om det ens fanns mc-kapell på den tiden. Min hoj stod ute. Tvättades några gånger per vinter. Oh happy days!

Min dr600 körde jag också 2-3 vintrar. Stod också ute utan kapell men i varmgarage under arbetstid. Omväxlande varmt och kallt är bra för rosten. Särskilt svartlackade avgasrör.
Sedan tog ointresset över så hojen stod oanvänd och utan täckning i tre år. Jag vet hur en hoj ser ut då :D
Blästring, pulverlack, våtlack, tvätt av elsystem, lödning och infettning. Nu på senare tid förzinkades det som jag inte gjorde då. Visste inte att man kunde göra det hemma i stort sett gratis.

Jag gillar att tvätta. Gillar inte att parkera en skitig hoj. Gamla omoderna hojar är väldigt lätta att hålla rent. Diskborste till hjul och kylflänsarna och lite andra grejer. Flaskborste till framhjulet, navet där man ser rakt igenom. Överkurs men om någon kollar där då?

Jag såg en Yamaha 700 tenere i en affär och stannade till för att titta på motorn. Är den ens för utomhusbruk? Hur håller man motorn ren?
Jag kolla några klipp på tuben. Den ena killen tvättade inte sin motor eftersom den var varm! Min dr500 fick en spricka någon vinter när motor kämpar i snö och vattensamlingar med isvatten.
Den andra killen tvättade sin lätt dammiga 700 med sin högtryckstvätt lite överallt. Sedan körde han på med tvättmedel och fortsatte blåsa av hojen med det. Va, ska man låta tvättmedlet verka? Han var nog glad för sin hoj, sin högtryckstvätt och sin youtube-kanal.

I min ungdom hade jag tillgång till fat med fotogen, tryckluftspruta och högtryckstvätt. Mysigt att se hur man kunde blåsa rent med fotogen. Det gick kanske en liter i början. Efter påpekande så duschades hojen med fotogen och spolades ren med högtryck innan svamptvätt. Blåstes ren med tryckluft.
Mina hjullager klarade sig men en hoj hade bara vatten istället för bromsvätska bak. Blåste rent med tryckluft och körde igenom ny bromsvätska ett par gånger. Funkade perfekt efter det.

Det vore kul att ha en körhoj men jag skulle nog inte klara det. Blank aluminium är ju så fint.
image.jpeg
image.jpeg
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Ofta förbisett:

Hojar som lämnas utomhus i fuktigt klimat får lätt oxidation i kontaktdon.

Just AT RD04 och RD07 har en problematisk kopplingspunkt till sin laddningsregulator.
Alla med en sådan hoj borde dela på kontakten med jämna mellanrum, göra riktigt rent och fetta in med ickeledande elfett.

Just där går nämligen all den ström generatorn förmår skapa, och det är en hel del - innan regulatorn stabiliserar del av strömmen och gör värme av resten.
Kontaktdonet är klent från början, och minsta oxid på tungorna genererar ett motstånd som alstrar värme på fel ställe och smälter ner hela kontaktdonet.

Lagrar man upp hojen utomhus skall man absolut se över denna punkt innan uppstart, men det är hur som helst en bra grej att kolla på en hoj som nu är 30-40 år gammal nu. :eek:
Jag som alltid har mina hojar ute året runt kan väl tillägga att jag brukar lägga energi på rengöring och polfett på kontaktdon. Ärn alltid surt när el krånglar.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top