Jag tror att ni överdriver lite. Nu handlar detta om en lite väderbiten hoj som ska stå ute någon månad.
Hur gör båtägare med sina elsystem, utom- och inombordare. Båtsäsongen är dessutom kortare än hojsäsongen fär de flesta. De första 10-12 åren tog jag hem motorn pga stöldrisken. Sedan fick den sitta kvar. Aldrig några problem med oxid. Fick iofs snurra på de gamla säkringarna så alla lanternor hoppade igång. Några täckte sina båtar och motorer så de blev som kåldolmar. Satan vad det kan mögla i en båt. Min hade samma typ av täckning under 30 år. Efte en (1) vinter hade jag lite mögel på några ställen. En särskild kombination av temperaturväxlingar och fukt. Ot.
Mina hojar står ute sedan 2015 resp 2017 med undantag för några få månader några vintrar (inte alla). Kapell skyddar mot uv-strålning, klåfingriga barn och fulla ungdomar. Är dom nytvättade och putsade så vill jag inte att det regnar på dom. Annars tål dom vatten.
Kawan har relativt mycket krom och obehandlad aluminium. Lamphuset från 2018 rostade inuti pga kondens. Nu slipat och lackat inuti med Biltemas fälgfärg. Fälgkanterna håller jag efter med svinto vid behov. Det som var rostigt och sunkigt när jag köpte hojen är omförzinkat. Autosol används då och då men man kommer långt med vanlig tvätt och avtorkning.
Kapellet har inte skavt något vad jag kan se.
Jag hade en kontakt som smälte ihop så lyset och oljetryckslampan slutade funka. Felsökte från fel håll så det var det sista jag kollade. Notrightriders tips är bra och ts ska kolla det. Mitt lyse blev nog lite bättre efter detta. Hojen är från 1982.
TDMen har ingen polerad aluminium original. Plast och rostfritt avgassystem. Kapellet har nött hål på en kant på framskärmen och passagerarhandtaget. Framskärmen kan jag leva med. Handtaget fick jag en anledning att polera upp istället. Kapellet nöter fortfarande på passagerarhandtaget men det är lätt att hålla efter.
Det verkar vara vanligt att stator och laddrelä pajar på tdmerna runt 9-10 000 mil. Så även på min.
Några av skruvarna tog stryk när jag bytte skivor trots omförzinkning. De är mjuka. Måste lossa loctiten med en massa värme. Ska byta vid tillfälle. Skivbromslås... bakskivan var sliten när jag köpte den.
Hojen är från 2002, har bytt en lampa fram, batterier och en verkstad bytte stator och relä. Inget infettande av några kontakter.
Båda hojarna är nytvättade och kedjesprayen masserades in med tandborste efter tvätt.
Kanske misshandlar jag mina hojar, jag kanske borde hålla dom inomhus mera. Kanske borde tänka på andrahandsvärdet och kommande ägare.
Rostfria, syrafasta nedsvarvade insex mot gjuten polerad japansk finaluminium och lite gul gratisfolie från Dekaltrim mot lite dödssmuts från helvetet.
Om du håller örat mot bilden kan du höra de galvaniska strömmarna, oxidationen och även hur värdet minskar.
View attachment 468118