F...N att man inte kan lita på folk!

knorrhane

Eutrigla gurnardus
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed triple -06
Kontakta köparen och berätta att om du inte får pengarna omgående, så skall du lägga ut namn på personen här på sporthoj.

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
gixxer_1255 skrev:
2526948 Sålde 2st Toppsmörjningskit till en kille här på SH, han fick prylarna den 24/9 men jag har inte fått några pengar ännu! Påminde honom måndag förra veckan, då hade han skrivit fel konto nr och skulle sätta in pengarna dagen därpå. Men jag har fortfarande inte fått några pengar, han får några dagar till på sig sedan hänger jag ut honom med namn och adress här på SH.

Helt rätt. Jag tycker att vi i sverige borde införa en sådan sak som i England där dom hänger ut dömda brottslingar på en sait/Lista.
Det borde få dom flesta att tänka till en gång extra innan man gör något dumt.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Hej! Det har varit en del att ta tag i nu. Dina pengar kommer nog i slutet av denna veckan. Jag är ingen figur eller dylikt men har inte hunnit att fixa det bara.

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
GixxerTiger skrev:
2532131 Hej! Det har varit en del att ta tag i nu. Dina pengar kommer nog i slutet av denna veckan. Jag är ingen figur eller dylikt men har inte hunnit att fixa det bara.

yeeyee,,, nu har du just köpt dig ännu ett par veckor..smaart :tummenupp

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
HanneZ skrev:
2527371 Inte om man använder bussgods "postförskott".

När jag försökt att skicka på posten mot postförskott, då har de alltid sagt att jag måste ha ett postgiro. Är du säker på att det är anorlunda med bussgods?? Bra att veta isf.

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
GixxerTiger skrev:
2532131 Hej! Det har varit en del att ta tag i nu. Dina pengar kommer nog i slutet av denna veckan. Jag är ingen figur eller dylikt men har inte hunnit att fixa det bara.

Hmm undrar om du säger samma sak till elbolaget osv när du ska betala in dina räkningar!! "Öh ledsen att det blev lite sen med pengarna, men har bara inte hunnit än..." :va

Köper man nåt så ska man betala in de pengarna OMGÅENDE! Hur länge ska det behöva ta?

:confused:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Ullis skrev:
2532146 När jag försökt att skicka på posten mot postförskott, då har de alltid sagt att jag måste ha ett postgiro. Är du säker på att det är anorlunda med bussgods?? Bra att veta isf.

Japp, det funkar så! 1-3 veckor så kommer det hem en lapp (utbetalning), bara att knalla iväg till närmsta kassaservice och hämta ut...synd bara att dom tar sin lilla avgift oxo... MEN på vissa orter sätter dom in pengarna på FSB's konton oxo! Det har mitt lokala bussgodskontor berättat för mig när jag postat paket mot postförskott.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
GixxerTiger skrev:

Som min fader brukar predika:

Har man inte råd med det så ska man inte köpa det.
Han kan säkert förklara lite varför etc. om du inte riktigt förstod

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ullis skrev:
2532146 När jag försökt att skicka på posten mot postförskott, då har de alltid sagt att jag måste ha ett postgiro. Är du säker på att det är anorlunda med bussgods?? Bra att veta isf.
Ja det behöver man inte ha!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
heke skrev:
2527360 För det behövs väl bankgiro lr postgiro. Har man inte det är det svårare. Annars kan man ju köra via blockets betalgaranti, kostar dock en liten slant, men kan det ju vara värt...

Trist sånt där...

Räcker med bankkonto för bussgods.

MrTombola

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2006
Hoj
CBR 600RR
Starkt av killen att träda fram självmant tycker jag.
Killen kan ju ha haft alla möjliga problem, dikeskörningar, frontat eller vad som helst. Det vet vi inget om. Ge han en chans tycker jag. Dock så vill man inte vara utan sina stålar om man sålt ngt.:va

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
GixxerTiger skrev:

Inte hunnit vadå? Det tar 2 minuter att göra en överföring av pengar via internet. I annat fall hör man av sig och förklarar situationen i tid och kommer överens med den man har gjort en affär med.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Jag brukar alltid komma överens med personen som jag gör affären med att han betalar in $$$ money, så fort jag ser att pengarna är inne så skickar jag iväg prylarna. sen så gäller det att man litar på varandra. :D

då slipper man strulet med postförskott och autogiro och bussgods och bla bla bla.

Rohdin

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
Suzuki GS1000e -79
heke skrev:
2527360 För det behövs väl bankgiro lr postgiro. Har man inte det är det svårare. Annars kan man ju köra via blockets betalgaranti, kostar dock en liten slant, men kan det ju vara värt...

Trist sånt där...

På bussgods går det toppenbra att använda vanligt bankkonto :tummenupp

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Gellio skrev:
2532548 Jag brukar alltid komma överens med personen som jag gör affären med att han betalar in $$$ money, så fort jag ser att pengarna är inne så skickar jag iväg prylarna. sen så gäller det att man litar på varandra. :D

då slipper man strulet med postförskott och autogiro och bussgods och bla bla bla.
Eeeeh, vad är struligast?

Ditt sätt:
Komma överens om köpesumma - Vänta på pengar - skicka - vänta på pengar som KAN utebliva. :va

Bussgods:
Komma överens om köpesumma - skicka - pengar KOMMER automatiskt (eftersom du inte får prylen av killarna på bussgodset innan du betalt riskeran du inte att bli lurad som säljare) :tummenupp

Rohdin skrev:
2532571 På bussgods går det toppenbra att använda vanligt bankkonto :tummenupp

:fakta

Last edited:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Mikey skrev:
2532591 Eeeeh, vad är struligast?

Bussgods:
Komma överens om köpesumma - skicka - pengar KOMMER automatiskt (eftersom du inte får prylen av killarna på bussgodset innan du betalt riskeran du inte att bli lurad som säljare) :tummenupp

:fakta

Jag hade inget autogiro konto som gjorde att jag kunde skicka på postförskott, visste inte att det fanns andra sätt. Så vi kom överens om att köparen betalar och jag skickar.
Du får det att låta som att det tar veckor innan affären är klar :) Ger killen kontonummer, han kör in pengarna via internet, går fort som fan. Sen så skickar jag iväg grejerna. Gjorde affärer med 3-4 personer samtidigt och allt var klart på 2 dagar.
Som du säger, lite riskabelt bara. Finns ju alltid risken att säljaren blåser köparen. Ville bara förklara för er hur jag gör när jag köper och säljer. Finns säkert bättre sätt att göra det på. Ha det bra

Last edited:

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Gellio skrev:
2532548 Jag brukar alltid komma överens med personen som jag gör affären med att han betalar in $$$ money, så fort jag ser att pengarna är inne så skickar jag iväg prylarna. sen så gäller det att man litar på varandra. :D

varför kan inte du lita på folk men folk ska lita på dig??

nä postförskott:tummenupp

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Eftersom trådskaparen hade problem med att köparen inte betalade in så skrev jag i "du skickar pengar, jag levererar varor" vinkeln. Men visst, jag har betalat massor med gånger för att sen väntat på leveransen. Anywho, jag ger upp. :näsblod

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024