Faaaaaaaaaaan...

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
TinaTjejen skrev:
Kör du om i över 80km/h om nån ligger under 50km/h på en 50 väg va? :7peta
En "dutt" på gasen kan göra det ja. Fråga Kongo. :rolleyes:
Man vill ju göra snabba/säkra omkörningar. :D

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Jag tycker inte att det är nåt att hymla om. Det finns nog ingen här som kört hoj ett tag och aldrig kört 30 för fort även på en 50-sträcka. Som sagt, en "dutt" på gasen räcker ju för att man ska vara grovt kriminell i det här sammanhanget. Dessutom känns ju 50 lööööööjligt långsamt om man legat och kört fortare precis innan. Lägg til det att vissa femtiosträckor är breda som en 90-väg, så är det lätt att farten omedvetet ökar....

Edit; därmed inte sagt att det är särskilt bra att gasa inom tätbebyggt.

Last edited:

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Visst kan man tycka att det är korkat att köra över 80 på en 50 väg men... som fler har sagt innan, 50 med en sporthoj är sovfart. Dessutom tycker att råbyleden som har dubbla avskillda körfält borde ha 70 men men ... vi får se hur det går.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
JoS skrev:
Får nog skaffa en hoj med bett i, min "duttar" inte till när jag gasar:rodnar

Visst, visst, de flesta av oss gör misstag. Det är visst av misstagen man ska lära sig.. men ibland så blir man ju märkligt glömsk..
Surt men sant :)

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Misstag och misstag.
Det handlar mer om tur om det inte kommer en polis och vill kolla på körkortet varje gång man är ute med en sporthoj.
Det är inte många minuter man ligger inom laglig hastighet... Och allt som oftast över det magiska 30 +.
Så är det iaf för mig och de flesta jag kört med som hänger här inne.
Kan faktiskt inte påminna mig en enda gång i mitt liv som jag varit ute och inte paserat gränsen för körkortsindragning. Sorgligt men sant.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Misstag å misstag....

Misstag ett: Du körde för sakta, hade du vridit på till en 150 så hade inte snuten hunnit med, hade det dessutom varit på slangen hade han bajsat på sig istället för att skjuta laser på dig.

Misstag två: Du stannade.

Misstag tre: (om du nu ändå skulle blivit stoppad på nåt konstigt vis) Du skrev på böter och gav honom körkortet.

Trollis! Hoppas du är ironisk!? Finns väl ingen anledning att köra 50 på råbyleden där det är dubbelfiligt och hur fint som helst. Inte en chans att du alltid gör det själv där. :7peta

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Kreuger skrev:
Misstag tre: (om du nu ändå skulle blivit stoppad på nåt konstigt vis) Du skrev på böter och gav honom körkortet.

Alltså detta är en grej som jag inte riktigt fattar... Han sa att de tar körkortet oavsett om jag skriver på eller inte... Får de göra så verkligen?? :confused:

Well well... det löste sig med jobbar iaf... Så lite tur i oturen hade man iaf.

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Jaha... oturen slutar tydligen inte! Inatt har någon/några försökt att sno min hoj. Men när de inte lyckades med det så välte de den istället. Tur i oturen så låg den på gräset med ändå, man blir bara så jävla less :4skrika :machinegu

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
JoS skrev:
*Morr* Ja, jag vet hur det känns!
Nådens år -03, närmare bestämt den 21 juni, så körde jag om , och fick 92km/h på 50... Blev av med kortet i 2 månader, men lyckades skriva ner så jag fick ner det till 1 månad.. en TUNG månad mitt i sommaren! Lycka till ! :tummenupp

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Kreuger skrev:
...
Trollis! Hoppas du är ironisk!? Finns väl ingen anledning att köra 50 på råbyleden där det är dubbelfiligt och hur fint som helst. Inte en chans att du alltid gör det själv där. :7peta
TroLliS har givetvis rätt, 30 och 50-sträckor finns där av en anledning.
Råbyvägen är visserligen bred och tvåfilig, men ett par obevakade övergångsställen och utfarter gör att den inte är lämplig som 70-väg.. Tar man det bara lugnt vid just dessa är det en ganska förlåtande sträcka med bra sikt. Att dra på hela vägen är klart olämpligt, men på vissa ställen ser jag inga stora problem med lite inspirerade accelerationer..

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Kongo skrev:
*Morr* Ja, jag vet hur det känns!
Nådens år -03, närmare bestämt den 21 juni, så körde jag om , och fick 92km/h på 50... Blev av med kortet i 2 månader, men lyckades skriva ner så jag fick ner det till 1 månad.. en TUNG månad mitt i sommaren! Lycka till ! :tummenupp

Börja grina då! :tungan

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
RR_Jonas skrev:
Han sa att de tar körkortet oavsett om jag skriver på eller inte... Får de göra så verkligen?? :confused:
Han menade nog att länstyrelsen kommer att ta ditt kort i alla fall, så varför inte lämna det till mig (polisen) på en gång.

Jag åkte dit i slutet på maj förra året av en civilmc. Jag fick se hela fortkörningen som fanns inspelad men erkände i alla fall inte. :rolleyes:
Efter flera månaders malande i polisens och länstyrelsens kvarnar så fick jag dommen att lämna in kk't... i slutet av september! :D Hela sommaren kunde jag köra. Hela vintern fick jag cykla. :huvet

Jag kommer inte erkänna vid vägkanten nästa gång...

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Kanske ska upplysa om att det stog en liten klunga statligt anställda ordningsmänn vid vägen mellan Gränby och gamla Uppsala. Vet ej om de står där fortfarande, men det kan ju vara bra att komma ihåg att de finns i alla fall på våra vägar.... :gnissla

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
När polisen fick laser så tyckte det sas att polisen skulle se till hur varje situation såg ut när de sköt med lasern, innan de bestämde sig för om det var brott eller ej och vad för sorts brott o.s.v..
Men nu verkar det ju skjutas hejvilt på allt, vare sig det kör om, kör ifrån eller va fan som helst och man verkar inte bry sig det minsta om situationerna i sig :confused:

men jag kan ju ha fel :gnissla

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Poliser är också människor. Ju mer vi svinar, smiter och ställer till djävelskap, ju mer benägna kommer dom att bli att sätta dit oss. Tyvärr även under omkörningar.

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
RR_Jonas skrev:
Tack så mycket bob :fatta! nu blev jag mycket gladare...

Ajaj, ja jag menade inte att strö salt i såren, utan att du borde komma till åland och gasa istället!
Fast det är ju rätt tätt med snutar där också... :näsblod

Bear

Snart så.......
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Avställd klassiker.
Jag borde väl inte egentligen lägga mig i men.....
Efter ha läst en del rätt korkade inlägg angående sporthojsåkande kan jag inte låta bli.

Vägskyltar är inte till för försköna utsikten för trafikanter, de finns där av en anledning. Detta gäller alla skyltar m.a.o hastigshetsskyltar såväl som stoppskyltar m.m.
Eftersom det tydligen är helt ok att skita i hastighetsskyltarna så antar jag att man även kan skita i stoppskyltar, lämna företrädes skylt, övergångsställe och varning för barn skyltar också ? Eller ?

Jag kör alltid lagligt på 30 och 50 sträckor speciellt inom tätbebyggt område, innebär detta då att jag inte åker sporthoj ? Eller finns det möjligen andra kriterier för sporthoj.....

Att körkort rycker (en kort period) vid 30 förfort på femti sträcka tycker jag är lindrigt...

Om jag förstått allting rätt så är det alltså helt ok att köra den dubbla hastigheten på femtio sträcka, så ta bilen på fyllan torde då också vara ok...eftersom reaktionstiden är ungefär densamma...

Tack för mig. (och troligen hej då)

//Björn

P.S Kreuger jag antar att du är ironiskt i dina inlägg. D.S

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Bear skrev:
Jag borde väl inte egentligen lägga mig i men.....
Efter ha läst en del rätt korkade inlägg angående sporthojsåkande kan jag inte låta bli.

Vägskyltar är inte till för försköna utsikten för trafikanter, de finns där av en anledning. Detta gäller alla skyltar m.a.o hastigshetsskyltar såväl som stoppskyltar m.m.
Eftersom det tydligen är helt ok att skita i hastighetsskyltarna så antar jag att man även kan skita i stoppskyltar, lämna företrädes skylt, övergångsställe och varning för barn skyltar också ? Eller ?

Jag kör alltid lagligt på 30 och 50 sträckor speciellt inom tätbebyggt område, innebär detta då att jag inte åker sporthoj ? Eller finns det möjligen andra kriterier för sporthoj.....

Att körkort rycker (en kort period) vid 30 förfort på femti sträcka tycker jag är lindrigt...

Om jag förstått allting rätt så är det alltså helt ok att köra den dubbla hastigheten på femtio sträcka, så ta bilen på fyllan torde då också vara ok...eftersom reaktionstiden är ungefär densamma...

Tack för mig. (och troligen hej då)

//Björn

P.S Kreuger jag antar att du är ironiskt i dina inlägg. D.S

Ursäkta men det är lite jobbigt med dessa idiotiska paralleller.
Bara för man bryter mot en regel så kan du inte sätta ett likhetstecken med att man bryter mot ALLA regler. Det finns något som heter förnuft.
Disskusionen blir bara fjantigt med sånt trams.

Kan du med handen på hjärtat ärligt svara ja på att du aldrig bryter mot hastighetsbegränsningen på 30 och 50 sträckor så blir jag ärligt imponerad. All credit till dig :tummenupp
Själv har jag inte den diciplinen på långa vägar och jag har aldrig i mitt liv träffat på någon tidigare som klarat det heller.

Sen har vi väl aldrig någonsin disskuterat vad som är kriterier för att definiera en sporthoj. Det är knappast personen på hojen eller körsättet som bestämmer vad det är för typ av hoj. Eller blir en HD en sporthoj om jag sätter mig på den :kocko

Upp med nivån på disskusionen.
Du får som sagt ursäkta mig men jag blir uppriktigt irriterad över liknande inlägg som förövrigt SH.com är full av. Läs inte in egna saker i vad andra skriver för att sen hålla den personen för något den inte ens nämnt.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...