Faaaaaaaaaaan...

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
2 månader är väl ganska billigt, dock ett hårt straff för en hojåkare, hur löste det sig på jobbet? fick du sparken! :gnissla

Då är det bara en månad kvar då.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Hmmm... jag ska på MC-semester om 3 veckor. Ska innan det köra upp till Luleå m.m. Så jag har flera hundra mil med risk att bli av med kortet. Vad gör ni som nekar? Kör ni med Postens ID-kort på fickan när ni är ute eller kan man ha det med sig KK men ljuga och säga att det är nån annanstans? Måste ju kunna legitimera sig ibland när man handlar nåt osv.

Var moraltant för 2 år sen men inser nu att man kan torska lappen varje gång man är ute. Vill inte spoliera semestern. Har blivit av med en hoj precis till semestern en gång och det sög fett... Sen tvivlar jag på att nån med en sporthoj ALLTID håller ca +-2 km/h inom hastighetsgränsen på 30- och 50-väg. Det beror ju på hur det ser ut kring vägen. Finns det risk för människor/djur som springer ut så kör man ju automatiskt saktare.

My $0.02 så här på nattkröken.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Fattar inte frågan - det står ju skyltar mä hur snabbt man får köra som max. - du har väl speedometer på din hoj - sen ä det bara att köra lite lååångsamra än hastigheten på skylten... :)

(Ok - det ka vär jobbigt.... Men, torskar man - då får man ta sin straff, eller hur...)

Gabor

Guest
RR_Jonas skrev:
Nu har jag äntligen fått veta hur lång tid jag är av med kortet. Det blev 2 månader (!) vilket jag själv är ganska nöjd med. Som tur var så löste det sig för mig med jobbet också, så man skall alldrig ge upp utan bita ihop och komma tillbaka.

Vi syns på vägarna efter 3 Augusti!
/Jonas

Du hade lite tur där....bra att du startade tråden...hoppas att det är en liten väckarklocka för oss. :7peta
Vi har alltid ögonen på oss....det är bra att vi syns...men risken att stoppas av länsman är också över hängande... :kär
Försök att ta det lungt på 30 o 50 områden... :tummenupp

Önskar alla en bra fortsatt mc sommar...med eller utan hoj.....å kk...? körkort menar jag.... :lol :rofl

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Om det mitt inlägg du syftade på så var min tanke att jag, om "olyckan" är framme, inte vill ta mitt straff nu i sommar pga planerad MC-semester. Har redan fått en MC-semester förstörd pga stöld, 2 dagar in på semestern, och det var INTE roligt.

Galne Dansken skrev:
(Ok - det ka vär jobbigt.... Men, torskar man - då får man ta sin straff, eller hur...)

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Nicke skrev:
Om det mitt inlägg du syftade på så var min tanke att jag, om "olyckan" är framme, inte vill ta mitt straff nu i sommar pga planerad MC-semester. Har redan fått en MC-semester förstörd pga stöld, 2 dagar in på semestern, och det var INTE roligt.

Alltså om du vill ha kvar kortet så du klarar dig under semestern så kör inte fort på 50 och 70 sträckor. Ok! det var moralkakan, om olyckan är framma iaf så skall du inte erkänna att du körde för fort. Då kan de tydligen (har hört) inte plocka kortet utan det måste gå till en åklagare som kommer att begära att du skickar in ditt kort. Allt detta tar naturligtvis en massa tid eftersom det förmodligen (hoppas jag) finns vettigare saker att göra som åklagare. Så du kanske hinner köra resten av semestern och kanske rentutav hela sommaren ut innan du på begäran skickar in kortet eller tar en rättegång. MEN detta är svårt att tänka på när man står där som någon sa tidigare i tråden "med darrande underläpp". Man glömmer bort att tänka smart och gör precis som polisen säger. Ofta så brukar det vara "snälla" och plocka bort någon kilometer bara du skriver på. Saken är den att det är kostsamt och tidskrävande med folk som inte skriver på sina böter, men vill man rädda en semester eller ett jobb så tycker iaf jag att det är ok.

Ta det lungt, så syns vi snart!

/Jonas

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Förresten!

Jag läste UNT igår (tror jag :va ) att alla beslagtagna körkort eldas upp och man måste alltså ansöka hos vägverket om ett nytt. Är det någon som vet något om det ???

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
RR_Jonas skrev:
Förresten!

Jag läste UNT igår (tror jag :va ) att alla beslagtagna körkort eldas upp och man måste alltså ansöka hos vägverket om ett nytt. Är det någon som vet något om det ???

Jepp, så är det. Eller ja, ansöka och ansöka, du får iaf pynta för att de ska tillverka en ny lapp åt dig.

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Nicke skrev:
Om det mitt inlägg du syftade på så ....

Nix - det var generelt - torskar man på regler man vett om - då får man ta sit straf... Är man misnöld med reglarna - får man göra politisk uprör så dom kan ändras - eller hur...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Det var mest en hypotetisk fråga för jag har inte åkt dit än. Dock ska jag upp till Luleå från Sthlm till veckan. Ca 100 mil ensam på en R1:a, då är det inte helt lätt att köra 90/110 hela tiden. Politiskt uppror har jag inte tid med i sommar i alla fall för jag ska iväg om 2½ vecka. :tungan

Galne Dansken skrev:
Nix - det var generelt - torskar man på regler man vett om - då får man ta sit straf... Är man misnöld med reglarna - får man göra politisk uprör så dom kan ändras - eller hur...

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Nicke skrev:
... Politiskt uppror har jag inte tid med i sommar i alla fall ... :tungan

Vi är ju i samma sits - även på min klumpe dumpe hoj är det jobbigt med 110 (139,9) f. att ha lappen kvar...
Händer ju ibland att jag oxå tar en liten E4 touring till Köpenhamn - och det är väldigttt jobbigt att ta det lungt..

Vi 9.000 här på sporthoj burde börje att få accept på högra hastighet :yoparty

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
AMEN to that! Jag brukar klara upp till Uppsala sen börjar det gå snabbare och snabbare...

Galne Dansken skrev:
...och det är väldigttt jobbigt att ta det lungt..

Vi 9.000 här på sporthoj burde börje att få accept på högra hastighet :yoparty

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Nicke skrev:
AMEN to that! Jag brukar klara upp till Uppsala sen börjar det gå snabbare och snabbare...

Skönt man har en hoj som det inte är skönt i köra i olagliga hastigheter på motorvägar : )

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jävlar! Blev klockad för snitthastighet över 1800 meter. Lite över 110 på 80-väg i Finland söder om Uleåborg. Massor med trafik så vi kryssade fram

Jag och svågern ljög och sa att vi var stundenter. Han hade sagt att han fick 5500 kr/mån i studielån/bidrag och jag sa totalt ca 95000 kr i inkomst per år. Svågern fick 110 euro och jag 160 euro i böter. Vill helst inte tänka på vad det blivit om jag sagt min riktiga inkomst...

Ta det lugnt i Finland och håll koll på var det är 80. Jag gjorde inte det men är glad att vi tog det så pass lugnt där i alla fall. Drive safe!

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Aha!

Nu är det inte så långt kvar... var ock postade den nya ansökan om nytt körkort idag :) , skall bara betala in 120:- och vänta tills den 3 Augusti. Man kan säga att två månader går fort när man har tråkigt. Måste ändå säga att man har haft mycket tur med vädret, tja eller otur för er andra :rolleyes:

Vi syns på vägarna snart! Akta er!! :hihi

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
ska vi ta den där slang-träningen då eller? Du kanske ska börja köra helt lagligt nu? :rolleyes:

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
Kreuger skrev:
ska vi ta den där slang-träningen då eller? Du kanske ska börja köra helt lagligt nu?

Nejdå, jag är helt klart på slangträning... kanske inte istan dock :rolleyes: Jag skall nog ta det lungt inne i stan ett tag framöver... Men jag hänger gärna med ut någon gång. Förresten var du ute och åkte förbi svenssons taverna i fredags... Många som pratade om det sen iaf :) (om det var du så vet du nog vad de pratade om :D )

Last edited:

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
RR_Jonas skrev:
Förresten var du ute och åkte förbi svenssons taverna i fredags... Många som pratade om det sen iaf :) (om det var du så vet du nog vad de pratade om :D )

nä, nu förstår jag inte riktigt vad det finns att prata om den saken :va
Var väl inget speciellt med det? rulla jag lite på framhjulet eller? :)

RR_Jonas

#63 Supermoto
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
Aprilia SXV550
jodå, där satt man i lugn och ro och käka pizza och drack lite öl, sen hördes bara ett skrik ifrån de som satt närmast gatan

- Va fan gör han, han kommer att ramla!!

Kunde inte låta bli att le lite innombords, men jävlar vad sugen man blev på att sticka ut och åka.

Keep up tha tail :D

/jonas

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...