Faan husajävelllll

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Svårstartad... inte då!!!

Hade problem första dan med XR650... tills en god vän visade tekniken!!!

Kicka runt motorn försiktigt tills det tar stopp ordentligt.... från det läget måste du ännu ett "klick" fram!! DÄR.. nu släpper du upp kicken och tar sats.....kicka bestämt och ända ner tills kicken tar i fotpinnen... WRUOOOMM PRUTTTT PRUTTT PRUTTT!!!!!!
Kickar du från fel läge startar inte cyckeln... du kan kicka ihjäl dig!!

Att luta hojjen åt vänster är samma sak som man "flöda" gamla ping förgasaren...... Funkar bra om hojjen stått länge...

Ett tips... Elstarten är inte sååå kraftig på husan.. Hade en polare som förstörde sommaren med sin elstart... Väntade på delar största delen av sommaren...
Så.....
"ELSTART ÄR FÖR KÄRRINGAR..FÅR DU INTE IGÅNG HOJJEN MED KICKEN BYT HOJ!"
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
"ELSTART ÄR FÖR KÄRRINGAR..FÅR DU INTE IGÅNG HOJJEN MED KICKEN BYT HOJ!"[/QUOTE]Vevar du igång bilen också? När rena tävlingshojjar för enduro har elstart borde det väl varken göra till eller från på ett sånt sänke som XR 650.Den har ju inte ens autodekomp.Men eftersom designen andas 80-tal så är säkert hojjen konstruerad då också...... :arsele
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Det finns autodekomp på xr..
kul att du har lyckats få en oljetät ktm... min balle är längre än din osv :arsele
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
DwD skrev:
Jag skulle vilja säga "Får du inte igång hojen med kicken, byt BEN".

Jag är svinnöjd med att husan har båda delar. Startar den med kicken när den är kall och sen med starten. Att det skulle vara en viktnackdel går väl inte att förklara bort men eftersom hojen väger så lite redan innnan spelar det ingen roll (åtminstone inte med min begränsade kapacitet som förare, hehe).
DÄREMOT är det värt så jäkla mkt under tävling om man lägger sig. Man kan starta hojen i samma rörelse som man lyfter upp den medans med enbart kick måste man först resa hojen, hitta friläget och sen kicka. Jag krokade ihop med en yamma på tävling och han förlorade ca ett halvt varv mot mig pga kickproblem :fakta

Är det sen så att man är så osäker i sin manlighet att man MÅSTE kicka för att övertyga sig själv så är det väl så. Hoppas det funkar för er grabbar :arsele :D
 

husan_650

stunner
Gick med
27 Jan 2004
Ort
gävle
Hoj
retta 02:a, 600fs (stunt)
VDB skrev:
Men först måste du nog läka ihop sen gårdagen...
Hur mår du i dag då???? :confused:

Stolpe
jorå nu känns det bättre :tummenupp åker till egypten o vilar upp mej imorgon så kommer jag tillbaka som en ny människa :D
hah... kan ju hoppas att det läker fortare iallafall :banana

hur går de me husan då? går den bättre? måste smeka den lite :kär

//Danne
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Hemligheten är att man måste skruva förgasaren till rätt läge... med fel tomgång och fel luftskruvsvrid är det omöjligt att få igång den!

Skruva till original o testa (står i boken)
 

VDB

Ny medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Gävle , vid ån.
Hoj
Nu är det slutåkt!!!
Jo den väntar väl på huliganisering som vanligt.......
Har inte kört nåt sen sist.........
/Stolpe


husan_650 skrev:
jorå nu känns det bättre :tummenupp åker till egypten o vilar upp mej imorgon så kommer jag tillbaka som en ny människa :D
hah... kan ju hoppas att det läker fortare iallafall :banana

hur går de me husan då? går den bättre? måste smeka den lite :kär

//Danne
 

pila

BLÄT!
Gick med
19 Mar 2004
Ort
fba
Hoj
r6 2002
walste skrev:
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad
har kickat båda benen blå nu och kört den lilla äckliga startmotorn tills den nästan glödde. :mad: :mad:

var bara tvungen att skriva av mig lite ILSKA :huvet :huvet :mad:

nån som har samma problem med husabergarna


aaa köpte min husa FE650s -02 i förrgår. ett helvete att kicka och elstarten behöver man inte ens räkna med:kocko. ringde till keva i trollhättan och fick lite tips. :banana
DOM ÄR SVÅR STARTAD helst vid sånt här väder. men....
hitta rätt läge på kolven, alltså när det är som tyngst, gå förbi det och släpp upp kicken helt, ta kraft enda uppifrån men stampa "inte" kicka lungt först och sen drar man till hårt på slutet. funkar det inte ta hjälp av start motorn samtidigt som du kickar så "ska" den gå igång. det gjorde den 3kickar.
kan tillägga att jag bara har kickat 250 crossar innan och med höger fot så jag trodde att det var omöjligt när jag kände på den och märkte att det inte skulle gå. väldigt viktigt det där med att dra till på slutet ordentligt. ska vara som en enda stor rörelse. ska öva lite innan jag drar ut å övningskör så man inte blir stående i ett röd lyse med panik :huvet
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Som du sett i tråden har folk lite olika teknik att att sparka i gång dem här underbara maskinerna. Fattar inte hur folk får igång maskinen sittande på den. Jag hoppar igång den med högerfoten, samma teknik som på min gamla Triumph chopper.

Rätt bra att kicka igång den innan man klätt på sig all utrustning, dock stövlar på. :tummenupp När man väl visat hojen vem som bestämmer så går det lättare... :D
 

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Förstår inte varför folk har problem överhuvudtaget.
Min har gått 2 timmar så det är fortfarande ganska bra motstånd när man drar runt kolven.
Men jag sitter på hojen och kickar med gympadojor.. (okej, lite hoppar jag till)
Startar iaf på andra eller tredje.... :tummenupp
 

Xo

Sitter fint
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Norrköping
Hoj
XR650 Superjävelmotard
Min röda sate väntade tålmodigt på att jag skulle få den goda ide'n att kicka med gympadojor, och passade då på att visa mig hur det känns när en maskin slår tillbaka.. med all sin upplagrade ondhet :huvet
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
420 skrev:
Men jag sitter på hojen och kickar med gympadojor..

Jag ber att få framföra mina sympatier i förskott till din fotled, är huvvet dumt får kroppen lida...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top