Faan husajävelllll

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
har du vägt hojen på en riktig mc våg??!?!
gör det! min husa väger 122kg med fulltank och racemoddad
och vore intressant att veta hur mycket honda har papperstrimmat Xr:en



DwD skrev:
Seriöst, vill inte klaga på husa. :Bugar
men är det verkligen värt dom här problemen. en xr650 väger 13kg mer,och har lite mindre hk, men överallt jag läser så hittar jag typ ingen som har problemen.. visst den kostar lite mer men det är roligare att köra än skruva..

ps jag skulle åxå vilja ha en husa med lite mer kräm i :banana , men när jag läser om problemen så vete fan. :va
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Busaberg skrev:
ps jag skulle åxå vilja ha en husa med lite mer kräm i :banana , men när jag läser om problemen så vete fan. :va
Det är väl bara kul med lite garagepyssel om det är för dåligt väder för att åka :D[/QUOTE] jo visst .. men tänk dig när du och polarna skall ut och den inte startar! :brinnerup
ja vet själv när 2killar stog och väntade när jag skulle starta min efter diverse munstycke förändringar.. då startade inte hojjen och jag trodde jag skulle bli tokig.(lite pinsammt ... choken var påslagen.. men jag trodde bestämmt att jag hade kollat den :död )
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Mcbudet skrev:
har du vägt hojen på en riktig mc våg??!?!
gör det! min husa väger 122kg med fulltank och racemoddad
och vore intressant att veta hur mycket honda har papperstrimmat Xr:en

enl bike tidningen, xr650r fulltankad 143kg och husa 650 fulltankad 129.8kg.
båda orginal. dvs 13kg.

alltså uppmätt vikt(ej honda/husa siffrorna).. jag tror det är dags att sluta med fejk siffror hit och dit.. kan klistra in uppmätta vikt/hk siffrorna

crf450 116kg,, så den kanske är bättre om man är ute efter lite vikt.
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
DwD skrev:
enl bike tidningen, xr650r fulltankad 143kg och husa 650 fulltankad 129.8kg.
båda orginal. dvs 13kg.

alltså uppmätt vikt(ej honda/husa siffrorna).. jag tror det är dags att sluta med fejk siffror hit och dit.. kan klistra in uppmätta vikt/hk siffrorna

crf450 116kg,, så den kanske är bättre om man är ute efter lite vikt.

Nu e väl inte Bike ett under av trovärdighet bara ... de har ofta väldigt mycke fel å konstigheter i sina tester/mätningar.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det finns ju faktist ganska hårda marknadsförings lagar nuförtiden, säger man att de hojar man säljer väger 130kg så måste man kunna bevisa det(plus minus 2 kilo godkänns säkert...). Annars blir man dömd till vite (och det brukar vara fett dyrt...) för brott mot marknadsföringslagen.
Jag tror inte en så seriös tillverkare som Honda skulle medvetet ljuga om vikten på sina hojar. Visst, de säger 126 kg på sin site, men det är Enduro versionen utan blinkers etc. Och allt sådant tjafs väger säkert en 3-4 kg.

:hej
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
PutteLiten skrev:
Det finns ju faktist ganska hårda marknadsförings lagar nuförtiden, säger man att de hojar man säljer väger 130kg så måste man kunna bevisa det(plus minus 2 kilo godkänns säkert...). Annars blir man dömd till vite (och det brukar vara fett dyrt...) för brott mot marknadsföringslagen.
Jag tror inte en så seriös tillverkare som Honda skulle medvetet ljuga om vikten på sina hojar. Visst, de säger 126 kg på sin site, men det är Enduro versionen utan blinkers etc. Och allt sådant tjafs väger säkert en 3-4 kg.

:hej
jo det är ju torrvikt.. tar dom då bort oljan ur motor,kylarvätskan,olja i dämparna etc etc ??.. då går ju hojjen inte ens att anv :D


kiko:men om bike mäter upp hojjarnas vikt.. skulle då inte det stämma.. ? låter lite konstigt, men visst man kan ju alltid önska :7peta :hihi
 

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Mmm....
jaha det slutade med ett viktkrig i min tråd :7peta :tungan

Är man FET som jag så vill man ju ha så lätt hoj som möjligt :yoparty
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
DwD skrev:
jo det är ju torrvikt.. tar dom då bort oljan ur motor,kylarvätskan,olja i dämparna etc etc ??.. då går ju hojjen inte ens att anv :D

Japp, torrvikt. Det är ju de-facto standard att ange torrvikten.
Finns ju dock märken som måste vara annorlunda... :hihi
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
walste skrev:
jaha det slutade med ett viktkrig i min tråd :7peta :tungan

Är man FET som jag så vill man ju ha så lätt hoj som möjligt :yoparty


Nej nej, är man FET ska man har ett träningskort till Aktiverum... :hihi :tomten


:fyllisar
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Håller med Kiko, de mätte FE650 till dryga 128kg å FE550 var 6kg lättare.......... hur kan det komma sig?

DwD skrev:
kiko:men om bike mäter upp hojjarnas vikt.. skulle då inte det stämma.. ? låter lite konstigt, men visst man kan ju alltid önska :7peta :hihi
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
walste skrev:
jaha det slutade med ett viktkrig i min tråd :7peta :tungan

Är man FET som jag så vill man ju ha så lätt hoj som möjligt :yoparty
kolla vad titeln på tråden heter :tungan

TOM: hmm det var ju typ det jag sa.. :tungan kanske var 128.9, men 13kg vet jag att skillnaden var.. har suttit å kollat data som fan för att ev byta till husa 650
 
Last edited:

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
DwD skrev:
kiko:men om bike mäter upp hojjarnas vikt.. skulle då inte det stämma.. ? låter lite konstigt, men visst man kan ju alltid önska :7peta :hihi

Tydligen kan man mäta på flera sätt för det händer ofta att Bike kommer fram till konstiga resultat/resultat som ej stämmer väl med andra tester.
Det gäller inte Husan enbart utan rent generellt i alla tester å för alla märken.
Jag struntar rätt rejält i om viktskillnaden mellan Hondan å Husan e 13 kg, 8 kg eller 20 kg ... det finns bara för många andra konstigheter i Bikes tester.
Ett ex. har Mr Byron nämnt ovan ... hur kan det skilja 6 kg mellan 2 Husor vars enda skillnad är storleken på kolv !? Det borde skilja 0.5 kg eller så.

Gäller även deras betyg etc. frambromsen på en hoj bedöms som dålig medan den bedöms som bra på en annan, trots att det är samma (jaja, inte exakt samma då rå ;)) bromsar på båda hojarna etc.

Tycker bara att det är synd å ta Bike's siffror som nån slags sanning då de ofta känns väldigt tvivelaktiga.
 

DRPeter

Grusrejsare
Gick med
5 May 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Kryckor
Mycket faktafel i Bike. Läs deras senaste Offroadtest där tex. :fakta XR650 tydligen har en stålrörsram
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
DRPeter skrev:
Mycket faktafel i Bike. Läs deras senaste Offroadtest där tex. :fakta XR650 tydligen har en stålrörsram
Det skulle man ju kunna tro med tanke på hur tung den är :rolleyes:
 

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
helsingborg
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
Vikt

Jaha vikt hysteri igen....
Åkte snöskoter dragracing förr, o då jagade man vikt som faan....
Det fanns dem som sågade med hålsåg i hela chassit för kanske 0,5-1kg, och ännu värre var det med dem som borrade ur ALLA bultat så att de sparade vikt där, tänk själv på allt jobb o vad man skulle svära åt det då bultarna alltid går av då man skall ha ut dem, plus att de kan ju bara användas en gång....
ALLA jagde vikt som tok......kostade XXXXXXXkr

Men så drack alla 10 bärs kvällen före,
Åt fete frukost
Drog på sig skoterhjälm väger som 2,5st mc hjälmar
8 lager kläder
Stora tunga kläder, skor

Då XXXXX kr hade sparats med att skippa frukosten, köra i kalsongerna (bara) o ett LITET besök på muggen...... :yoparty

Ingen som fundera på det?
 

husan_650

stunner
Gick med
27 Jan 2004
Ort
gävle
Hoj
retta 02:a, 600fs (stunt)
Ebbe skrev:
Vem är du? Jag bor ju i stan på söder och den enda Husa som jag inte vet vem det är sitter det en inte allt för stor kille på och som brukar åka runt med 2 landsvägshojar. Är det du??? Brukar se dig rätt ofta isf, bor mitt emot Amusment.
neeee de e jag de :banana bor oxo på söder bakom q8 :tummenupp
 

johngbg

Bakhjulsfegis
Gick med
25 Feb 2004
Ort
Göteborg, Majorna
Hoj
Husa 570 -11, CR 250 -00
walste skrev:
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad

nån som har samma problem med husabergarna

Inte för att förringa dina startproblem på något sätt men jag var upp till min Husa idag och skulle starta upp inför nya säsongen. Gjorde mig beredd på en hård kamp, snörde på mig vänster crosstövel och kickade.....på tredje kicken gick den igång, klockrent. Då blir man jävligt glad,

//John
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top