Faan husajävelllll

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Xo skrev:
Min röda sate väntade tålmodigt på att jag skulle få den goda ide'n att kicka med gympadojor, och passade då på att visa mig hur det känns när en maskin slår tillbaka.. med all sin upplagrade ondhet :huvet

Kan en XR 650 slå tillbaka :va

Har inte lyckats med det på mina 1000+ mil :D
 

Basta

Lycka är att få smeka en husa...
Gick med
5 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS650 -04, Hade en TL1000S
Hade en trevlig stund med många skratt när jag i gårkväll satt och läste hela tråden. Har också lite blått vänsterben efter att det visade sig att batteriet på min nya husa var slut.

Så med all nyvunnen kunskap gick jag idag ut i garaget fylld med nytt mod. Började med att ställa förgasaren lite fetare, drog ut tjoken och kickade långsamt två varv för att få fram lite soppa och hitta rätt läge. stopp vid kompet, förbi till nästa klick och släppte upp kicken hela vägen. Grenslade besten och SATTE mig ner, satte foten på kicken och tog ett djupt andetag....började lite lungt och sedan fullt tryck mot slutet Brooaaaaam som en klocka och ett gigantiskt flin, ringde till frun och berättade att jag just hade inträtt i nirvana men hon fattade ingenting

En får tacka för alla tipps.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Ang kicka har en kompis som hade en gammal cr500.
En gång tog det 3 timmar att starta den :huvet

Rätt teknik = 90%

Styrka = 10%

Då kan man starta vad som helst.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jösse skrev:
Ang kicka har en kompis som hade en gammal cr500.
En gång tog det 3 timmar att starta den :huvet

Rätt teknik = 90%

Styrka = 10%

Då kan man starta vad som helst.

så sant..så sant men vissa har mer teknik än andra :rolleyes:
hade själv probs med min xr i början men nu startar den inom 3 kick med gympaskor o inom 2 kick med crossdojorna :)
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
xrperra skrev:
Kan en XR 650 slå tillbaka :va

Har inte lyckats med det på mina 1000+ mil :D

skal inte kunna slå tillbaka vad jag vet, däremot så har det hänt att det tagit emot tvärnit och på så sätt kunna göra ont,
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
ozeo skrev:
så sant..så sant men vissa har mer teknik än andra :rolleyes:
hade själv probs med min xr i början men nu startar den inom 3 kick med gympaskor o inom 2 kick med crossdojorna :)

Försök att kicka en 500 2-takt med gympaskor.....
En 600 4-takt är bra mycket snällare.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
SM 570 RR skrev:
Försök att kicka en 500 2-takt med gympaskor.....
En 600 4-takt är bra mycket snällare.

En kompis till mig köpte sig en husqvarna 420 (automat) på den tiden hojarna var svenska :tungan . En kall novemberdag pajjade 3 par tennisskor innan vi bestämde oss för att vi egentligen inte var särskilt åksugna. Kort därefter köpte kompisen riktiga crosskängor och till våren såldes hojen hehe
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Har läst hela tråden nu. Och jag som trodde att JAG har problem att starta husan. Köpte ju en FE 400 i lördags. :)
Brukar få kicka i några några minuter innan den går igång. Men är ganska säker på att när den väl går igång så är det mer tur än skicklighet. Har inte lärt mig hitta rätta kolvläget ännu.
Men det kommer nog.
Har pillat på tomgångs-skruven. Vad ska den stå på i "orginal"? 2 varv ut eller? Kanske lite mer när det är så här pass kallt ute?

Vad säger ni?

Hursomhelst är det ju EN SÅN JÄVLA KÄNSLA när den går igång!! :yoparty
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
KarlJohan skrev:
Har läst hela tråden nu. Och jag som trodde att JAG har problem att starta husan. Köpte ju en FE 400 i lördags. :)
Brukar få kicka i några några minuter innan den går igång. Men är ganska säker på att när den väl går igång så är det mer tur än skicklighet. Har inte lärt mig hitta rätta kolvläget ännu.
Men det kommer nog.
Har pillat på tomgångs-skruven. Vad ska den stå på i "orginal"? 2 varv ut eller? Kanske lite mer när det är så här pass kallt ute?

Vad säger ni?

Hursomhelst är det ju EN SÅN JÄVLA KÄNSLA när den går igång!! :yoparty
Ta bort dekompviren från kicken på husorna! då känner man kopmläget! Pys förbi kompläget och...... :tummenupp
 

Boost 2

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2004
Ort
kramfos
Hoj
Xr650 sm turbo
KarlJohan skrev:
Ok, och exakt hur går det till. Var sitter viren kopplad till kicken?
Jag har bara auto-dekompen kvar på min. Är saken biff då eller?
Du har väl den manuella dekompen kvar på styret? det är ett måste! Har lite dåligt minne var ju 2 år sen man åkte/skruvade husaberg. Men har för mig att viren sitter uppe vid ventilkåpan höger sid samankopplad men den manuella dekompen Häckta av den som går ner till kicken! Sen är det enkelt att starta om du kan 1 smokartekniken, Tips går den ej igång på 3 st kick, lufta ur med full gas . börga om :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Det är inte blandskruven du menar? Där brukar 2 varv ut vara en bra grundinställning.Tomgången ställer du in när motorn är genomvarm,inte för hög för då blir det svårstartat.Kompläge när du kickar behöver du inte bry dig om på 400:an.Det sitter en hävarm nere vid kickmekanismen som dekompwiren sitter i.Kolla så att låsskruven inte lossnat.Ställ in rätt spel på dekompen,ca 1mm har jag för mig-står i boken.Lättast att känna när motorn är igång.
 

sven_tosing

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Västerviksskogarna...
Hoj
XR650 -00 +SM
Heda skrev:
Jag halkade av kicken så foten fortsatte nedåt, och skrapade upp smalbenet mot fotpinnen.....det var ganska lätt att hålla sig för skratt :(

Gjort samma sak med min XR650 efter tvätt av densamma. Kortbyxor och blöta träskor. Blodpölen ute på gården är borta men ärren på benen lär jag ha livet ut.
BTW: Är det bara jag på hela SH som köpt Beringers RIKTIGA 6-kolvsok Enduranceok, dvs kör adapterplattefritt ?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
sven_tosing skrev:
Gjort samma sak med min XR650 efter tvätt av densamma. Kortbyxor och blöta träskor. Blodpölen ute på gården är borta men ärren på benen lär jag ha livet ut.
BTW: Är det bara jag på hela SH som köpt Beringers RIKTIGA 6-kolvsok Enduranceok, dvs kör adapterplattefritt ?
Jag skulle kicka igång en Honda CR450 med träskor, den baktände och träskon sprack, gummistövlar är inte heller någon höjdare :3freak
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
GSXR1100R skrev:
Jag skulle kicka igång en Honda CR450 med träskor, den baktände och träskon sprack, gummistövlar är inte heller någon höjdare :3freak
:rofl
Samma här :rolleyes:
Undrar varför skiten ALLTID baktänder så fort woodshoesen är på??
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Boost 2 skrev:
Du har väl den manuella dekompen kvar på styret? det är ett måste! Har lite dåligt minne var ju 2 år sen man åkte/skruvade husaberg. Men har för mig att viren sitter uppe vid ventilkåpan höger sid samankopplad men den manuella dekompen Häckta av den som går ner till kicken! Sen är det enkelt att starta om du kan 1 smokartekniken, Tips går den ej igång på 3 st kick, lufta ur med full gas . börga om :tummenupp

Du menar alltså att jg ska koppla ur auto-dekompen? (Den som går in när man kickar) och bara köra manuell dekomp? Som det är nu så är det tvärt om. Den manuella är bortkopplad och jag kör bara på auto.
Men visst. kan sätta dit viren och och spaken för manuell också.
Är det verkligen så klokt att kicka med fullgas? Blir är det inte DÅ den blir sur? :rolleyes:
 

KarlJohan

Hög fart utjämnar hinder.
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Kungälv, Oskarshamn o överallt där i mellan.
Hoj
Husaberg FE 400 *såld men kommer en likadan till hösten*
Busaberg skrev:
Det är inte blandskruven du menar? Där brukar 2 varv ut vara en bra grundinställning.Tomgången ställer du in när motorn är genomvarm,inte för hög för då blir det svårstartat.Kompläge när du kickar behöver du inte bry dig om på 400:an.Det sitter en hävarm nere vid kickmekanismen som dekompwiren sitter i.Kolla så att låsskruven inte lossnat.Ställ in rätt spel på dekompen,ca 1mm har jag för mig-står i boken.Lättast att känna när motorn är igång.


Jag menar skruven som sitter på vänster sida av fuggen. Den med en svart plastknopp på. Det är ju tomgången. Tomgången ändras ju i vilket fall när man skruvar på den. Det är det ända jag har pillat på så blandskruven är nog som den ska.
Hur kollar jag spelet på dekompen?

verkligen tacksam för alla svar jag får av alla plågade husa-ägare! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top