Facebook - Tvåtusentalets största luftslott eller kommer FB-aktien säkra din pension?

Kommer FB-aktien visa sig vara en bra investering på sikt?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
...vad tror ni? Kommer Facebook bli en långsiktigt lönsam investering (för de som ser aktiehandel som något långsiktigt) eller kommer luften gå ur detta luftsslott på ett som sätt som får Telia-noteringen att framstå som en megasuccé?!

Smagatusk

Guest
Känns väl lite osäkert iom att de inte tjänar några pengar på Facebook, och vet inte hur de skall göra det heller.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag förstår mig inte på Facebooks affärsidé och hur de ska tjäna pengar på sikt. Alltså ingen aktie jag kommer att lägga en spänn på. Sedan om det är tidernas miss eller ej får tiden utvisa. Kunde inte bry mig mindre.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Känns väl lite osäkert iom att de inte tjänar några pengar på Facebook, och vet inte hur de skall göra det heller.

Du kanske inte använder Facebook men om du gör, har du missat alla annonser som visas hela tiden? De är verkligen inte i närheten av gratis att lägga upp och de kan riktas så extremt exakt att de är värda varenda spänn också för marknadsföringsavdelningarna. Så tjänar pengar gör de och mycket också.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Problemet blir väl ökat tryck från aktieägare att öka vinster = mer reklam = är plottrig tung hemsida ala aftonbladet.
Då drar användarna.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha, jag läste att FB på försök (i NZ eller Australien tror jag det var) tar betalt av användarna för att göra inlägg med fetstil, dvs man skall betala för att få synas mer.

Någonstans hoppas jag faktiskt att det går åt fanders för Facebook. Google också. Det är inte bra för oss konsumenter när företag blir FÖR dominanta.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är ingen stor användare av Facebook och kommer aldrig att bli det heller. Många jag känner är heller ingen frekvent användare. Det är en mindre klick aktiva som gillar att snoka och hålla sig uppdaterad i andra människors liv. Känner många som helt valt att lämna Facebook eftersom det inte tillför dem något i sina liv. De har insett att mycket tid går åt till ingen nytta. Bättre att leva livet i nuet där man befinner sig. Enda anledningen att jag har en profil på Facebook är för att vänner långt ifrån har bett mig lägga upp en. Ibland skickar de personliga inbjudningar till olika saker. Men det skulle de egentligen lika gärna kunna göra via e-post. Jag tror Facebook får passa sig lite när det gäller integritet. Ett dussintal jag känner har gått ut på grund av att de inte känt sig bekväm med Facebooks villkor. Nu när Facebook blivit publikt aktiebolag kommer kraven på vinster och det återstår att se om de kan uppfylla de högt ställda förväntningarna.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Är ingen stor användare av Facebook och kommer aldrig att bli det heller. Många jag känner är heller ingen frekvent användare. Det är en mindre klick aktiva som gillar att snoka och hålla sig uppdaterad i andra människors liv. Känner många som helt valt att lämna Facebook eftersom det inte tillför dem något i sina liv. De har insett att mycket tid går åt till ingen nytta. Bättre att leva livet i nuet där man befinner sig. Enda anledningen att jag har en profil på Facebook är för att vänner långt ifrån har bett mig lägga upp en. Ibland skickar de personliga inbjudningar till olika saker. Men det skulle de egentligen lika gärna kunna göra via e-post. Jag tror Facebook får passa sig lite när det gäller integritet. Ett dussintal jag känner har gått ut på grund av att de inte känt sig bekväm med Facebooks villkor. Nu när Facebook blivit publikt aktiebolag kommer kraven på vinster och det återstår att se om de kan uppfylla de högt ställda förväntningarna.

Ett stort problem är att webanvändarna av olika webbsidor är så snabbrörliga. O ena sidan kan man få en grym respons och succe på kort tid, men lika snabbt kan det rasa när användarna börjar tappar intresset och hittar andra alternativ.

Smagatusk

Guest
Du kanske inte använder Facebook men om du gör, har du missat alla annonser som visas hela tiden? De är verkligen inte i närheten av gratis att lägga upp och de kan riktas så extremt exakt att de är värda varenda spänn också för marknadsföringsavdelningarna. Så tjänar pengar gör de och mycket också.

http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2012/05/facebook-varderas-till-over-700-miljarder

Nu var det inte från denna personens spalt jag läste det, men han är inne på samma spår som den brittiske ekonom som uttalade sig i ämnet. Annonsörerna sviker.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är oerhört lite för ett företag som är värderat till 100 miljarder. Dollar!

Nu är jag inte marknadsekonom eller finanshaj men en vinst på 1% i dessa sammanhang känns ganska ok med tanke på deras investeringar. Om de däremot bara satt på sina feta arslen och inte gjorde något så vore det en väldigt dålig kalkyl med så minimal vinst.

Men för övrigt så tror jag att Facebook väntade för länge med en börsintroduktion, på sikt hade det gett mer vinst att gjort det tidigare, redan nu tycker jag att det sviktar i popularitet och jag ser ingen anledning till att det skulle ändras i och med detta.
Och jag håller även med Starstriker, det är inte bra med för mycket monopol så jag hoppas på att det skiter sig och det rejält. Det är alltid kul med kaos inom finanssektorn, även om det drabbar oss som gemene man. Kolla bara på Grekland, hur kul är inte det på en skala 1-10?

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det är oerhört lite för ett företag som är värderat till 100 miljarder. Dollar!
Absolut, men du sa ju att de inte tjänade något.

Hur man än räknar och vad man än tycker är Facebook en extrem framgångssaga med objektiva ögon. För 7 år sedan hade de 1 miljon användare. Idag har de 901 miljoner "aktiva" användare, Omsätter 3,7 miljarder dollar, vinst på 1 miljard dollar. Själv använder jag inte Facebook, men 901 miljoner användare tycker tydligen att det fyller någon funktion.

Kommer jag köpa aktier i Facebook? Nej, företaget är sjukt framgångsrikt, men värderingen är ju bisarr. I o f s har jag haft fel förr. Håller dessutom med diverse föregående talare om att monopol sällan är vettigt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Inkomsterna kommer väl mestadels från informationsförsäljning?
Värdet på facebook kan (och kommer antagligen) att falla otroligt snabbt så fort det kommer en uppenbart bättre ersättare.
Till exempel en likadan företeelse, men utan gangsterfasoner.
Otroligt?
Altavista stöp när de började med reklam.
Lunarstorm hade en halv miljon unika besökare i veckan 2008, var borta 2010.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO