Facebook - Tvåtusentalets största luftslott eller kommer FB-aktien säkra din pension?

Kommer FB-aktien visa sig vara en bra investering på sikt?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag undrar vem som klickar på alla dessa annonser, som jag inte ser eftersom jag kör AdBlock.

AdBlock måste vara det i särklass bästa på hela internettet. De borde värderas till 100 miljoner dollar.

Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Haha, jag läste att FB på försök (i NZ eller Australien tror jag det var) tar betalt av användarna för att göra inlägg med fetstil, dvs man skall betala för att få synas mer.

Det värsta med det hela var att det faktiskt var ett ganska lyckat försök, lite som Aftonbladet Plus som folk av nån anledning faktiskt betalar för...

http://blogg.aftonbladet.se/prylbloggen/2012/05/facebook-varderas-till-over-700-miljarder

Nu var det inte från denna personens spalt jag läste det, men han är inne på samma spår som den brittiske ekonom som uttalade sig i ämnet. Annonsörerna sviker.

Jag såg faktiskt den kampanjen och den var verkligen skitdålig i förhållande till hur man bör förhålla sig till marknadsföring på sociala medier. De körde vanlig TV-reklam-style i ett medium där folk inte vill ha reklam, inte underligt att folk inte blir "mer intresserade" av att köpa deras bilar.

Det som Facebook faktiskt har fattat (till skillnad från andra skräckexempel som t.ex. Altavista eller Myspace) är att annonserna inte får inkräkta på användarnas upplevelse, det tog rätt många år innan man överhuvudtaget introducerade annonser på Facebook. Därför måste man använda en annan typ av marknasföring, det gäller inte längre att bara synas, man måste synas på rätt sätt, annars slår marknadsföringen tillbaka. Det har inte GM fattat och de har heller inte fattat att marknadsföring i ett medium där folk inte vill bli marknadsförda till gör att man inte kan räkna ROI på samma sätt som från t.ex. en TV-reklam.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det värsta med det hela var att det faktiskt var ett ganska lyckat försök, lite som Aftonbladet Plus som folk av nån anledning faktiskt betalar för...

Det är klart att FB själva hävdar att testet var lyckat om man vill rulla ut det i övriga länder :hihi

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det är klart att FB själva hävdar att testet var lyckat om man vill rulla ut det i övriga länder :hihi

Sant! Men vad jag menade var att folk betalade faktiskt för att få sin status lite pushad och bara det får väl ses som ganska lyckat för det lär ju inte kosta Facebook en massa pengar att implementera direkt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Inkomsterna kommer väl mestadels från informationsförsäljning?
Värdet på facebook kan (och kommer antagligen) att falla otroligt snabbt så fort det kommer en uppenbart bättre ersättare.
Till exempel en likadan företeelse, men utan gangsterfasoner.
Otroligt?
Altavista stöp när de började med reklam.
Lunarstorm hade en halv miljon unika besökare i veckan 2008, var borta 2010.

Det är det som gör internet som media så intressant, denna oerhört snabbrörliga marknad.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Sant! Men vad jag menade var att folk betalade faktiskt för att få sin status lite pushad och bara det får väl ses som ganska lyckat för det lär ju inte kosta Facebook en massa pengar att implementera direkt.

Du, de där uppgifterna kommer från FB själva, så ta dom med en nypa salt :)
Vi vet bara att "personer" betalade, men hur många? Jag tror att om FB börjar införa såna här små betalfunktioner så kommer de tappa användare på sikt. Hoppas det.

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag ska bli den sista människan på jorden utan facebook, och jag tror jag börjar närma mig ! :banana

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Du, de där uppgifterna kommer från FB själva, så ta dom med en nypa salt :)
Vi vet bara att "personer" betalade, men hur många? Jag tror att om FB börjar införa såna här små betalfunktioner så kommer de tappa användare på sikt. Hoppas det.

Vad jag menar är att varje betalning är ren vinst eftersom Facebook redan har systemen in place. Och kollar man på t.ex. hur MySpace eller för den delen Lunarstorm funkade så finns det nog rätt stor chans att folk är villiga att betala för att synas lite extra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Initialt, när funktionen är ny kommer ett antal människor att betala för fetstil.

I längden tror jag inte att folk gör det.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Initialt, när funktionen är ny kommer ett antal människor att betala för fetstil.

Med tanke på hur många småföretagare jag sett göra smygreklam i sina statusar om extrapriser etc. så finns nog viljan att pynta förbi "vänners" status-blockeringar.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj

Vad händer när ALLA utom en betalar för fetstil? Då är det den där enda som syns mest :)
Sen havererar hela skiten.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Klickade för 2:a eller 3:e gången på en facebookannons idag, vilket är mer än sh:s reklam

http://www.hemligarum.se/

Antingen bra riktad reklam eller usel.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Klickade för 2:a eller 3:e gången på en facebookannons idag, vilket är mer än sh:s reklam

http://www.hemligarum.se/

Antingen bra riktad reklam eller usel.

Vad smart, allting öppet bara en dag, dessutom SAMMA dag :huvet

Inte för att jag skulle ha åkt runt och tittat på dom olika forten, men för en som är intresserad hade det ju kunna vara bra om dom olika platserna hade öppet olika helger så att dom hade kunnat besöka flera av dom...

Där har någon tänkt till ordentligt

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

OT, men finns det folk som betalar för Aftonbladet plus, på riktigt? Alltså inte någon som går på någon av deras prova på x månader för 50 öre utan som verkligen betalar deras ordinariepris? Känner inte käft som gör det eller som i sin tur känner någon som gör det, fast det är kanske för pinsamt för att erkänna? Vill minnas att Aftonbladet förvisso kallar Plus för en "succé" men konsekvent vägrar berätta hur många medlemmar dom har vilket ytterligare stärker misstanken att det i själva verket är ett fett fiasko.

On topic: 104 miljarder dollar i börsvärde för en jävla hemsida, förvisso med många medlemmar är ju helt bisarrt. Men folk vill väl bli lurade...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det man kan bli förbannad på är fonderna som köper in sig för att vikta sig mot index eftersom Facebook är så pass högt värderat. Nu har jag inte tittat närmare på det här. Men indirekt finns nog möjligheten att man trots allt har lite innehav i Facebook. Läste att AP-fonderna skulle investera bland annat. Önskar man kunde pricka in en ruta i sina fondinnehav att man inte är intresserad av några Facebook innehav under några som helst omständigheter. Ni som köpte Sverige Fonder strax före IT-kraschen fick se era innehav rasa en hel del på grund av ett enda bolag - Ericsson.

De enda som verkligen kommer att tjäna pengar är de som nu cashar hem. Således de som investerat tidigt och fått andelar eller arbetat för Facebook och tilldelats innehav i bolaget.

Jag tror man satt ett för högt pris på introduktionen och att marknaden har för högt ställda förväntningar för att det här ska bli en succé. Återstår som sagt att se om de kan överträffa förväntningarna. Jag tvivlar som sagt, men är heller inget stort fan av sidan eller det stora genomslag det fått hos miljoner människor runt om i världen. Som många andra gillar jag inte när någon aktör får för stort inflytande över människors liv.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...