Mandelhyndan
Medlem
Hur funkar det annars, bara att dyka förbi där eller måste man anmäla sig osv? Var kan man läsa mer?
Hur brukar tidsschemat se ut när det är Licens/gatukörning? Körs det två eller tre gatgrupper och en licensgrupp med 15 eller 20 min pass?
/Per
Aldrig kört bana, men är sugen! Men är orolig att vara i vägen för andra snabbare förare. Ang. ryggskydd, måste det vara ett "riktigt" eller går det bra med ett ryggskydd som sitter i en ficka i jackan?
Med db-killern i borde det inte vara några bekymmer men svårt att ge något exakt svar tyvärrFick inga svar innan på frågan om ni tror att man klarar ljudkraven med ett slip on som har db-kille monterad ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Någon som har bilder?
Blev riktigt bra körning på Falkenberg idag (55 sekunderstempo...vilket jag är nöjd med).
.....Trots det !
Smått rörig första bandag då Svemo beslutat sig för att (som vanligt) panikändra gällande regler i sista stund utan att förankra beslutet och berätta dessa för de som ska köra så vi kan förbereda oss. Nu helt plötsligt "fem i tolv" ska vi alltså tejpa för alla lysen, blinkers....och nummerplåt samt HA HOJEN RACE-NAJAD........................ samt ta "endagslicens". Helt okej med endagarslicensen, den var kommunicerad (ökar iofs priset en 100-lapp). Men nu blev det ett jäkla springande efter tejp och det plockades av nummerskyltar.
Under genomgången går de igenom reglerna, men det är tydligt att ledningen själva fått reda på reglerna minuter innan körningen börjar ! - Så Race-najad hoj ses mellan fingrarna just idag (tack för det).
Dessutom är reglerna lokala, det är bara på VISSA banor de nya reglerna gäller.....Fine, men berätta vad vi har att anpassa oss till INNAN vi är på plats. På Falkenberg måste man nu alltså tejpa och naja. På Ring Knutstorp förra året ville de inte släppa ut mig för att jag hade en öppningsbar hjälm (vilket till slut blev godkänt ändå eftersom de inte kommunicerat reglerna och jag hade kört långt och betalat en hel del pengar för den bandagen). Öppningsbar hjälm verkar vara "Fine" på Falkenbergsbanan (det var i vilket fall inte ett ord om något annat)....Enhetliga regler anbefalles !!
Förra året var det OCKSÅ helt plötsligt nya regler, där det var "helt racingställ" som ställde till det. Det beslutet krånglade till det som fasen för oss under en av bandagarna. Folk kom långväga ifrån, det blev irritation över att INGEN hade en ANING om vad som gällde (ens på plats)..........Men men, efter många samtal och kontroller så var det "ok" med delat racingskinn.........Man blev trött på velandet och tiden gick!
Jag efterlyser följande :
Kommer nytt regelverk så ska dessa regler gälla först vid NÄSTA bandag om inte det är kommunicerat.
Gemensamma regler är VIKTIGT - Som det är nu är det big No-no med en sak på en bana, men helt okej med den på någon annan bana...........men där är det istället nåt HELT annat som är otillåtet.
På alla som klotade idag
Man kunde förutspå vilka som skulle klota idag förutom killen med R1:an som gick omkull i utgången av chikanen i 20 km/h, vad hände där liksom lite väl många som var ringrostiga efter vinteruppehållet och ville visa vart skåpet ska stå köndes det som, det var inte många grader i asfalten!
Blev riktigt bra körning på Falkenberg idag (55 sekunderstempo...vilket jag är nöjd med).
.....Trots det !
Smått rörig första bandag då Svemo beslutat sig för att (som vanligt) panikändra gällande regler i sista stund utan att förankra beslutet och berätta dessa för de som ska köra så vi kan förbereda oss. Nu helt plötsligt "fem i tolv" ska vi alltså tejpa för alla lysen, blinkers....och nummerplåt samt HA HOJEN RACE-NAJAD........................ samt ta "endagslicens". Helt okej med endagarslicensen, den var kommunicerad (ökar iofs priset en 100-lapp). Men nu blev det ett jäkla springande efter tejp och det plockades av nummerskyltar.
Under genomgången går de igenom reglerna, men det är tydligt att ledningen själva fått reda på reglerna minuter innan körningen börjar ! - Så Race-najad hoj ses mellan fingrarna just idag (tack för det).
Dessutom är reglerna lokala, det är bara på VISSA banor de nya reglerna gäller.....Fine, men berätta vad vi har att anpassa oss till INNAN vi är på plats. På Falkenberg måste man nu alltså tejpa och naja. På Ring Knutstorp förra året ville de inte släppa ut mig för att jag hade en öppningsbar hjälm (vilket till slut blev godkänt ändå eftersom de inte kommunicerat reglerna och jag hade kört långt och betalat en hel del pengar för den bandagen). Öppningsbar hjälm verkar vara "Fine" på Falkenbergsbanan (det var i vilket fall inte ett ord om något annat)....Enhetliga regler anbefalles !!
Förra året var det OCKSÅ helt plötsligt nya regler, där det var "helt racingställ" som ställde till det. Det beslutet krånglade till det som fasen för oss under en av bandagarna. Folk kom långväga ifrån, det blev irritation över att INGEN hade en ANING om vad som gällde (ens på plats)..........Men men, efter många samtal och kontroller så var det "ok" med delat racingskinn.........Man blev trött på velandet och tiden gick!
Jag efterlyser följande :
Kommer nytt regelverk så ska dessa regler gälla först vid NÄSTA bandag om inte det är kommunicerat.
Gemensamma regler är VIKTIGT - Som det är nu är det big No-no med en sak på en bana, men helt okej med den på någon annan bana...........men där är det istället nåt HELT annat som är otillåtet.
Att behöva naja en gathoj känns som vansinne...men vi får se var vi landar.
Kul att va igång med banåka igen =)
Ja vad hände egentligen med kraschen på första varvet i medelgruppen
Krasch #2 i samma grupp hade jag fösta parkett på! Nån som vet hur det gick med suzukipiloten?
I övrigt.....fram med bilderna!
Suzukipiloten var glad efter kraschen! han hade blivit avplockad på nästkommande varv om han inte hade klotat, ett typexempel på hur man inte ska köra på en bandag för gathojar!
Varför hade han blivit avplockad?
Man sicksackar inte mellan de andra långsammare deltagarna som han gjorde! Den här gången gick det dock vägen men nästa? Kändes som att han valde fel grupp men då är det bara att byta om han tycker att det går för långsamt, man måste respektera de andra som är på banan, alla är inte lika "rutinerade".
Och förra året fick man väl inte köra i gatgruppen ifall man inte hade lampor, blinkers och nummerplåt?Här kan ni läsa om de nya reglerna. Det är mer än lovligt risigt och svårt att tyda vad som gäller, och vad de menar för oss som bara kör bandagar.
http://www.svemo.se/sv/Nyalicens-forsakringsregler/
Men informationen vi fick muntligt idag på förarmötet är att vi nu betraktas på samma sätt som en licensierad åkare - Det betyder att det är de reglerna som gäller för licensåkarna som nu appliceras på oss. Bland annat då alltså RejsNajad hoj och Bakljus/bromsljus/blinkers/lampor/regskylt etc bortplockade eller tejpade.
Jag kan alltså bara konstatera - Det är att vi nu räknas som licensierade under en dag (juridiskt sett).
Ok....vi va iaf 2 till som höll samma tempo men vi var kanske försiktigare med våra omkörningar....och ja vi valde fel grupp
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |