Falkenbergsbanan den 9/11!!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jörgen Player Special skrev:
Säve, en av sveriges mest trafikerade ligger mindre än en km från Stora holm... Ryan Air gör sitt till GBG-miljön!
/JPS

Det är med motorbanor som med kriminalvårdsanstalter, soptippar, gruppboenden för utvecklingsstörda, flyktingmottagningar och behandlingshem för missbrukare - alla vill ha dem, men inte i närheten. Jag tror att falkenbergsbanan är den närmaste asfalterade motorbana som göteborgsregionen kan hoppas på under många decennier framåt. I Falkenberg har kommunen en förhållandevis positiv inställning till banan och till den uppmärksamhet som dess evenemang ger. I Göteborgs och kranskommunernas kommunstyrelser är motorsport ungefär lika populärt som lepra.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
69:an skrev:
Det är med motorbanor som med kriminalvårdsanstalter, soptippar, men inte i närheten. Jag tror att falkenbergsbanan är den närmaste asfalterade motorbana som göteborgsregionen. I Falkenberg har kommunen positiv inställning till banan I Göteborgs och kranskommunernas kommunstyrelser är motorsport ungefär lika populärt som lepra.


Pratade med en kvinna på Kortedala MK och tydligen var det klart med en motorbana nån gång sent 70-tal. Då hittade en boilog nån svamp el nåt liknande som var ovanlig i området.
En lång historia blir kort, biologen lyckades stoppa bygget. Volvo flyttade då sin testbana från Stora Holm till ?????? och kvar blev en halkbana. Jag har faktiskt "kört" bil där då testbanan ännu fanns. Satt i farsans knä och rattade en 140..

/JPS
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Chris Ash skrev:
Högfart och högfart, en av de långsammaste svängarna på banan, det är därför den rockar så jäkla hårt! Tyvärr brukar ju roliga banor vara farliga, tänk dig vår gemensamma favvis Salzburgring tex......

Utan bromshandtag blir den faktiskt ganska högfart :fakta och grusplätten var alldeles för kort... Jag har provat :tummenupp
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Nyteknik skrev:
Dags för en uppföljning av den nya "grymma bansträckningen" och dess funktion?

Jag tycker att det går lite väl sakta i det nya partiet, sen så blir utgången (högern)ur det nya partiet in på det gamla farlig i och med att om man highsidar ut där (stor risk) så smäller det stenhårt in i däcksbariären.... En kille gjorde just så på B-racet i R1000 som gick i samband med ERF:et i år. Låg precis bakom, såg inte rolit ut!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
fezt skrev:
Jag tycker att det går lite väl sakta i det nya partiet, sen så blir utgången (högern)ur det nya partiet in på det gamla farlig i och med att om man highsidar ut där (stor risk) så smäller det stenhårt in i däcksbariären.... En kille gjorde just så på B-racet i R1000 som gick i samband med ERF:et i år. Låg precis bakom, såg inte rolit ut!
Om någon skadar sig där på SM-deltävlingen på söndag lär det inte finnas mycket sympati för arrangören.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
fezt skrev:
Jag tycker att det går lite väl sakta i det nya partiet, sen så blir utgången (högern)ur det nya partiet in på det gamla farlig i och med att om man highsidar ut där (stor risk) så smäller det stenhårt in i däcksbariären.... En kille gjorde just så på B-racet i R1000 som gick i samband med ERF:et i år. Låg precis bakom, såg inte rolit ut!

Lodnert highsidade där med sin moppe med sprucket skulderblad som följd!
 

King Karaoke

#77 250GP Nordgren racing
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda RS 125, TSR 250 på låns, Vespa P200 -82
Bra att den gamla bansträckningen finns kvar, den har kommit till användning.....
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nyteknik skrev:
Om någon skadar sig där på SM-deltävlingen på söndag lär det inte finnas mycket sympati för arrangören.
Airfence lär monteras. Uttala dej efter du har provat istället.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
fezt skrev:
Jag tycker att det går lite väl sakta i det nya partiet, sen så blir utgången (högern)ur det nya partiet in på det gamla farlig i och med att om man highsidar ut där (stor risk) så smäller det stenhårt in i däcksbariären.... En kille gjorde just så på B-racet i R1000 som gick i samband med ERF:et i år. Låg precis bakom, såg inte rolit ut!
Kotte Granquist hoppade hela vägen över bullervallen på gamla bansträckningen 2003, det var inte skönt det heller.....
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Nyteknik skrev:
Om någon skadar sig där på SM-deltävlingen på söndag lär det inte finnas mycket sympati för arrangören.

Ta reda på fakta innan ni uttalar er!!!

Vi som arrangör har inget å säga till om när bana besiktigas av en TYSK som kommer hit och säger att banan måste byggas om pga. avåkningssonen är för kort efter rakan, vi lämnade in flertalet förslag på olika åtgärder som ratades men en chikan efter rakan blev godkänd.

Tillsaken hör att Kenneth Lodnert själv har godkänt banan för MC.

Som "fezt" säger så va de ju en som fick sig en resa nämligen jag!! Men mycke hänger faktiskt på han som vrider på rullen!!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
gixxer-rules skrev:
Ta reda på fakta innan ni uttalar er!!!

Vi som arrangör har inget å säga till om när bana besiktigas av en TYSK som kommer hit och säger att banan måste byggas om pga. avåkningssonen är för kort efter rakan, vi lämnade in flertalet förslag på olika åtgärder som ratades men en chikan efter rakan blev godkänd.

Tillsaken hör att Kenneth Lodnert själv har godkänt banan för MC.

Som "fezt" säger så va de ju en som fick sig en resa nämligen jag!! Men mycke hänger faktiskt på han som vrider på rullen!!
Vilka fakta tänker du på?

Jag läser att många - som har kört på banan efter ombyggnaden - är kritiska till den nya sektionen både vad gäller design och säkerhet.
 

gixxer-rules

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kärna
Hoj
CBR900RR
Nyteknik skrev:
Vilka fakta tänker du på?

Jag läser att många - som har kört på banan efter ombyggnaden - är kritiska till den nya sektionen både vad gäller design och säkerhet.

Somsagt va ett gäng tyskar å fransman bestämmer hur vi ska bygga..
vi har inget å sägatill i detta fallet..

designen kan vi inte göra så mycke åt många vill att banan skall bankas si å så många grader men det får inte va mer än max3grader.

Sen e jag villig att hålla me att de inte e mycke till avåkningsson där jag flög av men de ska vi nog lösa på nogot sätt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nr:18 skrev:
Kotte Granquist hoppade hela vägen över bullervallen på gamla bansträckningen 2003, det var inte skönt det heller.....


Nja.. Det var bara hans hoj som studsade över däcken. Själv kasade han på magen en bit på asfalten tills avåkningszonen. Tror att han fick sys nånstans efter det (armbågen?) men han själv var aldrig i närheten av någon bullervall iaf. Var på ett kval i regn om jag minns rätt och dessutom på ett av hans tre första varv och han bromsade omkull sig.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Strider skrev:
Även om du kranar på för mycket så skall du ju inte behöva landa i en däcktrave eller något annat olämpligt.

Precis, inlägget är obegripligt. Vi pratar alltså roadracing där det går ut på att krana på så mycket det bara går ur den där kurvan, inte SMC:s Höstrally på Söderåsen.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top