Fan.. Gick omkull i söndags.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Nautilus skrev:
2494247 Det var alltså en raksträcka utan korsningar, han bytte körfält utan att se sig om ordentligt för att köra om bilen framför honom. Jo, jag förutsätter (både på hojen och bakom ratten) att andra trafikanter är idioter. Men här var timingen så tråkig att jag inte hann. Tack förresten.

Trist med olyckan. Några små tips i en sådan situation är:

SYNAS
1. Hel-ljus
2. Placering (så du kan ses tydligt i någon spegel)
3. Ögonkontakt om möjligt

HÖRAS:
1. Varva högt

GARDERING:
1. Kör inte om vid mötande IFALL du måste flytta dig sidleds
2. Ha även en god sidleds marginal såväl som framåt
3. Eventuellt ljus-tuta i vänster sidospegel innan omkörning

Självklarheter javisst! Men ack så lätta att glömma i stridens hetta...
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Poccis skrev:
2544061Fasiken vad trist!
Men du hade tur i oturen om man nu kan säga så. Jag bröt båtbenet för några år sen,och jag fick gå gipsad i 6 månader. Jag hoppas ditt läker ordentligt och att du inte får några men av det. Krya på dig! :pannkyss

Tack för det! 6 månader? Det var rejält länge. Jag har 1 brott och ett metallstift som sticker ut ur handen (såg och fotade det i förra veckan när jag fick gipset omlagt, det ser rätt macho ut ;)). Men du måste ha fått det mer eller mindre splittrat, eller?
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + Suzuki GSX-S 2022
Tog bort mitt gips förra tisdagen. Bröt båtbenet den 13 augusti, gick mao
knappt 9 veckor. Enl läkaren är 6v minimum, 8-12 normalt. har man otur -upp till ettår...
 

Poccis

Ny medlem
Gick med
9 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Åker det mesta
Nautilus skrev:
2545159 Tack för det! 6 månader? Det var rejält länge. Jag har 1 brott och ett metallstift som sticker ut ur handen (såg och fotade det i förra veckan när jag fick gipset omlagt, det ser rätt macho ut ;)). Men du måste ha fått det mer eller mindre splittrat, eller?

Ja,tyvärr gick jag med gipset i 6 månader. Bröt det på Valborg (tänker inte berätta vad som hände :) ) och gick sen resten av sommaren och en del av hösten. Läkaren tänkte först operera,men ändrade sig i sista stund,och det får jag väl lida för nu när jag insett att det inte läkte ihop ordentligt.:mad:
Haha,det måste ha sett riktigt coolt ut.:yoparty
 

JayJ

Praise the lord and pass the amunition
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Löberöd
Hoj
-83 Honda XL, -47 Triumph chopper
Höll på att råka ut för samma sak igår, ligger i vänster fil på motorväg i omkörning när bilen som är direkt sidan om bestämmer sig för att det är dax att köra om :arsele använde då metoden som beskrivits, in med kopplingen och tokvarva så kärringen vakna :mad: och det kan ni tro hon gjorde också halvväg över mittlinjen :tummenupp

Förövrigt så hoppas jag du tillfrisknar enkelt och snabbt och att bilisten får stå för fiolerna!
 

Bamse69

There is no easter bunny
Gick med
28 Jan 2004
Ort
My hometown
Hoj
GIXXER -05. Harley -10
Poccis skrev:
2549957 Ja,tyvärr gick jag med gipset i 6 månader. Bröt det på Valborg (tänker inte berätta vad som hände :) ) och gick sen resten av sommaren och en del av hösten. Läkaren tänkte först operera,men ändrade sig i sista stund,och det får jag väl lida för nu när jag insett att det inte läkte ihop ordentligt.:mad:
Haha,det måste ha sett riktigt coolt ut.:yoparty


varför ska du inte berätta?????
satte du tummen i:arsele ha ha ha ha ha ha
 

skylt

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2006
Ort
Bunkeflostrand
Hoj
BMW R1200S -06 & BMW G650 X-moto -07
Jörgen Karlsson skrev:
2544041 I de två situationerna ringer mina varningklockor också. Men mest på min vakt (om vi pratar situationer med bilar inblandade) är jag när jag kommer på huvudled och passerar en väg eller korsning där en bil står och väntar på att köra ut. Alternativt möter en bil som stannat i mötande fil för att vänstersvänga. I de situationerna drar jag alltid ned farten och är beredd om nu bilisten skulle få hjärnsläpp.

Mvh
J

Jag med! --> efter det att jag för en dryg månad sedan träffade :näsblod en bilist med just detta hjärnsläpp på exakt det viset du beskriver. Våra ögon möts - tror jag - han kvitterer genom att sakta ner och jag släpper bromsen - samtidigt som han gasar ut mitt framför mig!

Bruten handled, ont överallt ett par veckor och en hoj till skroten...han blev vållande
 

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Nautilus skrev:
2545159 Tack för det! 6 månader? Det var rejält länge. Jag har 1 brott och ett metallstift som sticker ut ur handen (såg och fotade det i förra veckan när jag fick gipset omlagt, det ser rätt macho ut ;)). Men du måste ha fått det mer eller mindre splittrat, eller?

Otur att du skulle gå omkull. Jag har gått omkull flera gånger med min fd DR350 som jag hade ungefär ett halvår. Dock utan skador. Hoppas du tillfrisknar ordentligt!
 

BlueBull

Guest
Många tips tidigare i tråden men jag tror ett till kan va bra... Dom flesta av oss här inne blixtrar förbi bilar på nolltid, så kommer ni ikapp bilar: häng inte på kofångarn för att leta omkörningsläge.. Slacka nåra meter så finns marginalen. Dom flesta har väl bil här med, å vet att man som bilist måste se framåt även om man vill dregla åt 2-hjulingen bakom sig..
Dessutom har vi ju då den härliga förmågan att bättra på anseendet med att ha 10K varv när vi passerar gubben i keps..:D
 

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Ort
NYKÖPING
Hoj
minimoto/snart barnvagn
många båtbens brott här :rolleyes:

får väl hänga på i samma veva sitter med spikad handled nu
sen 14 ocktober efter en marksyning ska ha gips i minst 12 v :gnissla
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
skylt skrev:
2587486 Jag med! --> efter det att jag för en dryg månad sedan träffade :näsblod en bilist med just detta hjärnsläpp på exakt det viset du beskriver. Våra ögon möts - tror jag - han kvitterer genom att sakta ner och jag släpper bromsen - samtidigt som han gasar ut mitt framför mig!

Bruten handled, ont överallt ett par veckor och en hoj till skroten...han blev vållande

Usch det var trist att höra :( Hoppas naturligtvis att du blir fullt återställd. Trist med cykeln.

En annan situation jag är väldigt vaksam i är när man ligger bakom en bil på huvudled och denna ska svänga av huvudleden in på en väg till höger och det där står en bil och väntar på att svänga ut. Det är ofta den utsvängande bilen inte ser hojen som ligger bakom bilen utan slutar titta till vänster det är uppenbart att bilen framför hojen börjar svänga av.

Ju äldre man blir ju mer nojjig blir man i vissa situationer. När jag var 18 kollade jag mest efter rullgrus. :D

Krya på dig!

/J
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
En liten uppdatering: Idag (eller formellt sett igår) blev jag av med gipset och metallstiftet jag hade i handen.. Det blev 5,5 veckor för mig. Nu har jag en vänsterhand med rejält mycket sämre rörlighet än förut, men det såg bra ut (enligt läkaren iaf).

När stiftet rycktes bort var det väldigt oceremoniellt. Läkaren kom in med en plattång, vred och bände lite, sen ryckte han ut stiftet. Bokstavligen. Ingen bedövning.


Eftersom jag slipper gipspaketet får jag handen igenom ärmen på vinterjackan. Tidigare var jag tvungen att gå med jackan oknäppt, och det har ju blivit lite kallare nu.


Synd bara att jag aldrig åkte förbi någon flygplats med gipset på, jag ville kolla om metallstiftet i handen gav utslag i den där säkerhetskontrollen. ;)
 

Pizzabagarn

Guest
Nautilus skrev:
2587897 En liten uppdatering: Idag (eller formellt sett igår) blev jag av med gipset och metallstiftet jag hade i handen.. Det blev 5,5 veckor för mig. Nu har jag en vänsterhand med rejält mycket sämre rörlighet än förut, men det såg bra ut (enligt läkaren iaf).

När stiftet rycktes bort var det väldigt oceremoniellt. Läkaren kom in med en plattång, vred och bände lite, sen ryckte han ut stiftet. Bokstavligen. Ingen bedövning.


Eftersom jag slipper gipspaketet får jag handen igenom ärmen på vinterjackan. Tidigare var jag tvungen att gå med jackan oknäppt, och det har ju blivit lite kallare nu.


Synd bara att jag aldrig åkte förbi någon flygplats med gipset på, jag ville kolla om metallstiftet i handen gav utslag i den där säkerhetskontrollen. ;)

Ser armen ut som en tändsticka nu?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nautilus skrev:
2587897 En liten uppdatering: Idag (eller formellt sett igår) blev jag av med gipset och metallstiftet jag hade i handen.. Det blev 5,5 veckor för mig. Nu har jag en vänsterhand med rejält mycket sämre rörlighet än förut, men det såg bra ut (enligt läkaren iaf).

När stiftet rycktes bort var det väldigt oceremoniellt. Läkaren kom in med en plattång, vred och bände lite, sen ryckte han ut stiftet. Bokstavligen. Ingen bedövning.


Eftersom jag slipper gipspaketet får jag handen igenom ärmen på vinterjackan. Tidigare var jag tvungen att gå med jackan oknäppt, och det har ju blivit lite kallare nu.


Synd bara att jag aldrig åkte förbi någon flygplats med gipset på, jag ville kolla om metallstiftet i handen gav utslag i den där säkerhetskontrollen. ;)

Hej

Vet du hur det har gått med det juridiska, vem som blev vållande?

Mvh
J
 

Kawakex

Stay pretty, die young.
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Vid Kusten
Hoj
Kawasaki ZXR
Nautilus skrev:
2587897 En liten uppdatering: Idag (eller formellt sett igår) blev jag av med gipset och metallstiftet jag hade i handen.. Det blev 5,5 veckor för mig. Nu har jag en vänsterhand med rejält mycket sämre rörlighet än förut, men det såg bra ut (enligt läkaren iaf).

När stiftet rycktes bort var det väldigt oceremoniellt. Läkaren kom in med en plattång, vred och bände lite, sen ryckte han ut stiftet. Bokstavligen. Ingen bedövning.


Eftersom jag slipper gipspaketet får jag handen igenom ärmen på vinterjackan. Tidigare var jag tvungen att gå med jackan oknäppt, och det har ju blivit lite kallare nu.


Synd bara att jag aldrig åkte förbi någon flygplats med gipset på, jag ville kolla om metallstiftet i handen gav utslag i den där säkerhetskontrollen. ;)
Hoppas du mår bättre snart, varma hälsningar:)
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Jörgen Karlsson skrev:
2587903Vet du hur det har gått med det juridiska, vem som blev vållande?

Det andra försäkringsbolaget har inte hört av sig än... Ungefär en månad efter att mitt bolag hörde av sig första gången. Mitt bolag ska höra av sig igen nästa vecka.

Jag vet inte om det är bilisten som segar, eller om det är hans bolag.

Kawakex skrev:
2587927 Hoppas du mår bättre snart, varma hälsningar:)

Tackar. Känns väldigt skumt at inte kunna röra på tummen som man är van vid, trots att den ser OK ut utifrån. När gipset försvann försvann också sympatipoängen jag fick från andra, nu ser jag bara ut som ett ufo som inte använder vänsterhanden. ;)

Vänsterarmen se inte ut som en tändsticka, men den är lite tunnare än högern. Fast jag är högerhänt, så det kanske var så redan innan, bara det att skillnaden är större nu. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nautilus skrev:
2590240 Det andra försäkringsbolaget har inte hört av sig än... Ungefär en månad efter att mitt bolag hörde av sig första gången. Mitt bolag ska höra av sig igen nästa vecka.

Jag vet inte om det är bilisten som segar, eller om det är hans bolag.

Jag håller tummarna för dig.
/J
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Håller med föregående talare. Sitter själv i den situationen att det andra försäkringsbolaget/motparten inte svarat ännu, även det en månad efteråt.
Man märker f.ö. att det blir en hel del att göra när man varit med om en olycka. Utöver läkarbesök av alla dess former så ska olyckan utredan av polis, man ska ha kontakt med försäkringsbolagets motorskade avdelning samt även dess personskadeavdelning plus alla papper och blanketter som ska fyllas i.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top