fan va jag älskar att...

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
hållundan skrev:
Ägg blir det jefla mycket faktiskt... Det är gott, går fort å är la ganska bra å äta....

Hmm.... Tråkigt å ställa sig å laga käka var å varannan dag bara...
Det är bara att vänja sig=)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vill ni ha ett tips på billig mat så kika efter rotfrukter.

Köp potatis, morötter, palsternacka och kålrot.
Skala och skär i lagom stora klyftor. Klyfta en gul lök.
Lägg i en oljad långpanna och in i ugnen på ca 200 grader. Ha på svartpeppar och rosmarin.
Grädda i ugenen tills potatisen är genomkokt och rotfrukterna fått lite färg.
Salta och njut med korv/biff/fisk.

Billigare blir det inte.

Annars kan man göra en god soppa på följande.
1 burk kikärter
1 purjolök
4 potatisar
vitlök
olja
salt och peppar.
Fräs den hackade vitlöken ( efter smak ) och purjon i oljan.
Tillsätt ärterna, häll av spadet, och den klyftade potatisen.
Salta och svetta igenom utan att det får färg.
Häll på vatten och i med en buljongtärning.
Koka tills potatisen är genomkokt.
Mixa med en stavmixer.
Smaka av med salt och peppar.

Glöm inte knäckebrödet till det.

Billigare, hyttigare och godare än all mikromat som finns!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
På senare tid har jag blivit rätt insnöad på linsrätter, så här kommer ett enkelt recept på röd linssoppa. Det finns 1000 olika sätt att göra lissoppa på och varje gång blir man provar att ändra på något i tillagningen blir man lika förvånad. Inget sätt är fel, men vi har olika smak...

Börja med att koka upp vatten med lite salt. Tillsätt sedan röda linser. Proportionen linser/vatten, koktid, och viss mån även värmestyrkan kommer att avgöra konsistensen på soppan (som kan variera väldigt mkt). Innan fått snurr på det där kan man utgå ifrån uppåt 4 till 5 dl vatten till varje dl linser och att börja med att koka i 20 minuter på lagom värme.

Efter att linserna kokat upp tillsätter man kryddor, tomat och olja. Mina favoritkryddor är vitlök (färsk), timjan, chili och basilika. En bra linssoppa ska vara kryddstark! Gullök är också gott att tillsätta, liksom citron om man vill få en frisk smak. Tomatpuré (eller annan form av finfördelad tomat) ger linssoppan sin röda färg och piggar upp smaken - valfria mängder. Fett är inte nödvändigt, men det blir mycket godare med lite olivolja, rapsolja, eller smör i tycker jag. Efter allt detta är tilsatt så kokas soppan 10-15 minuter ytterligare. Den ska inte vara alltför vattnig utan gärna matig.

Till linssoppan så kan man ha krutonger, råa lökringar, oliver, fetaostbitar, extra kryddor och citronskivor. Grovt färskt bröd är också gott till/i soppan (det är tillåtet att söla). Tillbehören är viktiga om man vill lyxa till det. Grekisk sallad på en liten tallrik bredvid är ett annat tips. Brukar själv gärna skölja ner det hela med en folköl, men rött vin är inte dumt det heller.

Kom ihåg att matlagningen alltid blir mer lyckad om man dricker öl samtidigt. Titta bara på Floyd!

Lycka till!

Obs: Gröna linser är en annan historia så prova inte att göra soppa på dom enligt ovan. Experimentera gärna lite först innan ni bjuder någon på det. Har fått utskällningar av folk som säger att mina recept inte funkar när någon annan än jag lagar maten ;)
:notme

Last edited:

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
Jag får väl erkänna att jag lagar betydligt bättre mat som student i Sverige än som arbetande ung man i Österrike... Att jag har extraknäckt som budchaffis på herlgerna gör väl sitt till inhandlandet av råvaror, men kolla efter extrapriser på de lokala butikerna så funkar det rätt bra på studiemedel oxå... Jag äter iofs lunch nästan varje dag på studentpuben i Norrköping för 35 spänn inklusive allt... Men som sagt.. Håll(undan :D) utkik efter bra priser och åk till närmsta stormarknad och bulkhandla pasta, ris och andra basvaror...

:hej

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
hmm, har ingen ugn, så rotfruktätandet går väl ganska bort... potatis är la ok iofs....

linser? Kan man äta det?
=)

:yoparty

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NoicE skrev:
Veganer äter linser, är du vegan? :ajjabajja :gnissla
Veganer äter naturligtvis en hel del ärtväxter, eftersom det är den mest fullvärdiga proteinkällan man kan hitta vid sidan av animaliskt protein. Nu är jag visserligen inte vegan själv, men tycker att det går att göra jävligt mycket god mat av linser och bönor. Ta kikärter som exempel, både hummus och falafel kan bli grymt gott om det är väl tillagat.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
jag råkade köpa kikärter en gång då jag skulle köpa majs... När jag åt skiten trodde jag att jag skulle dö...

:ajabaja

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
hållundan skrev:
jag råkade köpa kikärter en gång då jag skulle köpa majs... När jag åt skiten trodde jag att jag skulle dö...

:ajabaja
Hehe, ja alla tycker inte om det. Men det beror mycket på konsistensen. Exempelvis hummus är ju gjort på helt söndermixade kikärter så då blir konsistensen helt annorlunda.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
berggren_martin skrev:
Veganer äter naturligtvis en hel del ärtväxter, eftersom det är den mest fullvärdiga proteinkällan man kan hitta vid sidan av animaliskt protein. Nu är jag visserligen inte vegan själv, men tycker att det går att göra jävligt mycket god mat av linser och bönor. Ta kikärter som exempel, både hummus och falafel kan bli grymt gott om det är väl tillagat.

njaaa... jag tycker linser o skit smakar just skit :hej
Men veganbullar av typ soya är ju ok men säg inte till nån att jag sagt det

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
måste nog vara så.... med konsistensen... jag gillar inte oliver heller..... fast det är många grejor jag tycker mindre om..... knasigt det där...
guldburk, i alla former... är det värsta jag vet....

matsa

Sporadisk
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
Tyvärr inte...
NoicE skrev:
njaaa... jag tycker linser o skit smakar just skit :hej
Men veganbullar av typ soya är ju ok men säg inte till nån att jag sagt det

Jag såg vad du skrev Nojsan!!! :ajjabajja

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Vad ska man göra om man är för lat för att laga mat?
För mig är det fruktansvärt svårt att ta mig tid att laga till något. Jag tänker inte på maten fören jag är riktigt hungrig. Och då är det för sent för att ställa sig och laga mat i en halvtimme :4skrika

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
hållundan skrev:
måste nog vara så.... med konsistensen... jag gillar inte oliver heller..... fast det är många grejor jag tycker mindre om..... knasigt det där...
guldburk, i alla former... är det värsta jag vet....

Oliver är götta :banana :fatta! :ajjabajja

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Grönsaker och rotfrukter är suveränt gott! Synd att inte fler vågar smaka och kikärter är som berggren_martin skrev suveränt i form av Falaffel och Houmus - jag har toppenrecept om ni vill ha.

Prova "min" kikärtssoppa en gång så får du se!

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Out_Spinner skrev:
Vad ska man göra om man är för lat för att laga mat?
För mig är det fruktansvärt svårt att ta mig tid att laga till något. Jag tänker inte på maten fören jag är riktigt hungrig. Och då är det för sent för att ställa sig och laga mat i en halvtimme :4skrika

Så blir det kanonofta för mig med :confused: :va

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...