fan va jag älskar att...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Out_Spinner skrev:
Jo klart man käkar ägg och dricker mjölk. Bara veganpajsarna som inte gör. Men sover gör jag fanemej för mycket! Måste vara något annat. Jag skulle tippa på något som jag inte får i mig ordentligt av (förutom alkohol). Måste vara järn eller något liknande.
Kosten är naturligtvis viktig. Jag mår mycket bättre när jag försöker lägga in olika sorters baljväxter nån gång i veckan för att få större variation på proteinerna. Men trötthet kan bero på väldigt mycket annat också, t.ex. stress eller för mycket festande.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Out_Spinner skrev:
Men jag mår inte prima. Är väldigt trött. Vad är det ett tecken på? proteinbrist? järnbrist?

Kan vara järnbrist, D-vitaminbrist, kanske proteinbrist eller nåt helt annat såklart. Det är ju lite svårare att få i sig allt man behöver om man inte äter kött. Om du är osäker så kan du ju alltid komplettera med vitamintillskott. Och se till att ersätta köttet med annat, d v s baljväxter i första hand, inte bara utesluta det.

Losec

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
Aprilia
Min biologi-lärare berättade lite för min klass.

Enligt honom låter det som om vegetarianer e dom mest puckade. Vi e gjorde för att äta kött. Så e det.

Ni som då tänker klaga på det, hur kommer det sig att folk som lever enligt stenålderskost räknas som unga när de e 60 år och lever 15-20 år längre än en normalt ätande person.

De äter kött, inga soyaprodukter o liknande.

Det ska stå mer om det på denna sidan, har dock ej läst igenom på den.

www.staffanlindeberg.com

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Out_Spinner ---> Jag är för dålig på detaljerna för att kunna ge dig ett bra råd men är du riktigt nyfiken så tag kontakt med ngn som kan näringslära.
Antagligen är det som de andra har skrivit att du får för lite vitaminer och mineraler. Dessutom är det viktigt att äta mycket olika sorters vegetariska proteiner, äter du mjölk, ägg, fick och smör så borde det dock inte vara ett problem.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Losec skrev:

Enligt honom låter det som om vegetarianer e dom mest puckade. Vi e gjorde för att äta kött. Så e det.

Ni som då tänker klaga på det, hur kommer det sig att folk som lever enligt stenålderskost räknas som unga när de e 60 år och lever 15-20 år längre än en normalt ätande person.

www.staffanlindeberg.com

Så e det inte, typiskt exempel på att skolan inte funkar så bra :rolleyes: Vi är gjorda för att äta blandkost. Tänderna är det tydligaste exemplet på det, vi har malande tänder, inte sådana vassa som rovdjuren har. Men visst, en välbalanserad blandkost är det kanske det bästa för oss rent hälsomässigt. Eller rättare sagt, det är lättare att få i sig det man behöver om man äter kött också.

Sen kan man ju hitta en massa skäl som inte har med vår hälsa att göra till varför det är bättre att inte äta kött, t ex om man bekymrar sig om etik och att utnyttja jordens resurser vettigare.

edit: stavfle

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Käkar mest ute, kebabrulle är det vanligaste :Bugar

Min matlagning hemma ebstår i att koka gröt på morgonen och bre mackor till kvällsmat. När jag äter middag hemma är det OFTA makaroner & kötbullar (2-3ggr/vecka)...börjar tröttna nu efter 2,5 år :va

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Losec skrev:

www.staffanlindeberg.com
Idag är det så att man kan klara sig bra utan kött. Det gjorde man inte på stenåldern. Så JAG ser inget problem i att inte äta kött. Sen vad andra tycker är föga intressant.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
berggren_martin skrev:
Alltid kul att diskutera studentekonomi. Som pendlande östersunds-/sundsvallsstudent har min ekonomi sett ut så här det senaste året.

Inkomst:
Studiemedel 6700:-
Bostadsbidrag 500:-
--------------------
7200:-

Utgifter:
Mat 1500:-
Garage 250:-
Hyra 2700:-
Bredband, 10 Mbit 150:-
Telefon, 200:-
Hojförsäkring 400:-
Distansstudier (vandarhem + resor) 1000:-
Böcker 500:-
--------------------
6700:-

Brukar bli ganska exakt en femhunding över som ska räcka till allt som inte nämnts ovan.

Varför har man hojen försäkrad under vintern? :va
Dela ditt boende med nån så har du ju bara halva hyran. Knaske inte det lättaste dock.

Du äter inte mycket va?

750RR

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Losec skrev:

Hoppas han också lär er att kritiskt granska allt ni hör. Jag har själv snart läst 75 högskolepoäng i biologi (60 krävs för gymnasielärare) och är av helt annan uppfattning. Människan är en allätare med stor flexibilitet. Vi mår dock bäst av en så varierad kost som möjligt, ofta med lägre köttkonsumption än vad som är normalt idag.

När det gäller valet att kött eller inte får man komma ihåg att det finns andra aspekter att ta hänsyn till än bara hälsan. För vissa handlar det om hur man personligen har valt att ställa sig rent ideologiskt inför dagens handel och djurindustri. Andra avstår från kött av djuretiska skäl eller för att de inte tycker att kött är gott. Ytterligare andra avstår för att de de känner sig fräschare med vegetarisk kost eller för att de helt enkelt inte ser en tillräckligt stor anledning att äta kött. För mig handlar det mest om resursperspektivet. I nuläget importeras enorma mängder högkvalitativ föda från fattiga länder för att föda upp våra djur. Kan någon förklara för mig logiken i att samma mängd sojabönor som hade mättat 10 hungrande munnar i exempelvis Brasilien, istället importeras hit som djurfoder så att en rik person kan lyxkonsumera kött till den grad att han drabbas av onödiga hjärt-kärlsjukdomar? Hur ska dessa länder någonsin kunna lösa sin inhemska livsmedelsförsörjning så länge handelssystemet ser ut som det gör? Länge leve WTO...

Edit: dessutom är veggotjejer snyggast ;)

Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
maverick_750rr skrev:
Varför har man hojen försäkrad under vintern? :va
Dela ditt boende med nån så har du ju bara halva hyran. Knaske inte det lättaste dock.

Du äter inte mycket va?

750RR
Hojen är försäkrad året om eftersom överlägset billigaste försäkring var året runt-försäkring på bilsport & MC. Dessutom slipper man att krångla med av- och påställningar, garageförsäkringar osv. Tror du jag hade fått ett sånt pris på IF eller TH? De erbjöd mig en tusing i månaden (halvförsäkrat) för mitt vidunder.

På B svarar jag pizza :D

Henken

Guest
Hmmm, detta känner jag inte igen mig i.
2400 betalar jag i hyra. Sedan en massa annan skit också men trots allt så har man så man klarar sig. Mat är prio 1 nästan efter räkningarna. Förstår inte alls hur ni kan ha så lite pengar kvar? Ingen tidning, ingen hemtele och studentrabatt på internet. Kapa alla fasta kostnader man kan & ge fan i McDonals & sådant. :banana

Henken

Guest
berggren_martin skrev:
Hur ska dessa länder någonsin kunna lösa sin inhemska livsmedelsförsörjning så länge handelssystemet ser ut som det gör? Länge leve WTO...

Edit: dessutom är veggotjejer snyggast ;)

Läser precis moment tre i min kurs som behandlar WTO och alla handelsaspekterna. Vi har en förhandlingsövning just nu där vi simulerar en WTO förhandlingsrunda med representanter från 9 olika länder. Både skrämmande och lärorikt. Man inser hur lite U-länderna har att säga till om inom detta. Stora bekymmer att förhandla då EU, USA vägrar göra eftergifter på jordbruket förrän TRIPS frågan behandlas och G21 länderna tycker tväremot. Görs tillsammans med studenter i Indiana, USA som får representera Mozambique, Malaysia och såvidare. Haha.

Veggotjejer är inte snyggast. :kocko

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Henken skrev:
Läser precis moment tre i min kurs som behandlar WTO och alla handelsaspekterna. Vi har en förhandlingsövning just nu där vi simulerar en WTO förhandlingsrunda med representanter från 9 olika länder. Både skrämmande och lärorikt. Man inser hur lite U-länderna har att säga till om inom detta. Stora bekymmer att förhandla då EU, USA vägrar göra eftergifter på jordbruket förrän TRIPS frågan behandlas och G21 länderna tycker tväremot. Görs tillsammans med studenter i Indiana, USA som får representera Mozambique, Malaysia och såvidare. Haha.
Har du hört talas om Via Campesina? Jag var och lyssnade på José Bové för några år sen. Mycket intressant!

Henken

Guest
berggren_martin skrev:
Har du hört talas om Via Campesina? Jag var och lyssnade på José Bové för några år sen. Mycket intressant!

Nej, det har jag inte hört talas om. :)

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Jag e oxå fattig studerande (ibland)! Men såhär gör jag:

Skaffat tjej som gör mat åt mig varje dag, å rätten kan gott bestå av en fin/dyr nöt innerfilé som jag fått från jobbet... eller något annat...

Man ska fan i mig äta kött å dricka 1 liter mjölk/måltid!

OBS! Jag tror jag är partisk vad gäller detta köttätande...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...