Fanken vad trögt det går att sälja hoj

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Har inte sålt en hojj men kan instämma i annonsen. Jag klickade ner 7/10 annonser för att det bara fanns 2-3 bilder och lite mupp text. Ska man slänga ut 30-50k vill man ju ha en nice annons med massor av bilder!

Va? Låter nätrunkigt. Som köpare vet du väl hur en tex CBR1000 ser ut?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Va? Låter nätrunkigt. Som köpare vet du väl hur en tex CBR1000 ser ut?

Handlar väl inte så mycket om huruvida man vet hur modellen ser ut eller ej. Hade detta varit enda anledningen så skulle de flesta annonser klara sig utan bilder. Hur många hojåkare vet inte hur en R1 -99 ser ut t.ex.?

Men det handlar väl mer om att det är en helt annan sak att se detaljer och eventuellt skick med egna ögon i stället för att behöva lita på en, i många fall väldigt subjektiv, åsikt av varans säljare. Sedan kan det säkert vara så att man, mer eller mindre medvetet, drar paralleller mellan en ointressant annons och en ointresserad säljare.

Kort sagt är det väl så att man som köpare vill känna sig lite uppvaktad av säljaren, oavsett om denna är yrkesman eller privat.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sålde min Hypermotard på ett par dagar. En snygg och informativ annons med bra bilder är guld värt när man annonserar, fattar inte vad det är för puckon som slänger ut annonser utan miltal, servicehistorik, skick på däck och drivpaket osv? Är man så slö att man inte orkar skriva en vettig annons ska man inte förvänta sig att få sälja heller...

Min hoj var en av dom dyraste på blocket men full servicehistorik, nya däck och massor av tillbehör motiverade prisbilden. Är man sedan trevlig, ärlig och tillmötesgående som säljare så underlättar det markant.

När killen kom för att titta på hojen var den nytvättad och vaxad, framställd på depåstödet i solen. Bredvid hojen stod ett bord med samtliga tillbehör uppradade, tillsammans med servicebok, kvitton och övrig dokumentation. Vi kom överens om att jag skulle ta med mig hojen till Uppsala (har kontoret där), vilket sparade honom totalt 20mil när han skulle hämta den idag. Hjälpte sedan till att spänna fast den på hans släp då han var lite osäker på hur man gjorde detta bäst.

Mitt tips är att anstränga sig lite mer så är det större chans att både säljare och köpare blir nöjd. Skulle det trots detta inte bli affär är det bara att inse att priset är för högt jämfört med vad folk är villiga att betala, då sänker man priset eller behåller hojen ett tag till.

Jag har arbetat som säljare i över 10år.

Håller med dig. Slås också över hur dåliga bilder och texter folk lägger ut i sina annonser. Hur svårt är det egentligen att samla ihop servicehistorik i en mapp eller pärm och skriva ner det viktigaste som en eventuell intressent kan ha glädje av. Lägga ner lite tid på att tvätta hojen och göra den fin och ta bra bilder i bra ljus. Man kommer att få seriösare svar automatiskt. Sedan tror jag att du hade lite tur som fick sålt hojen på ett par dagar om du låg högst i pris. Det vill säga högre än handlarna som kan erbjuda både finansiering och garantier.

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Det var privatannonserna jag jämförde med på blocket, att som privatperson tro att man ska kunna ta ut lika mycket eller mer än en handlare som har garantier och finansiering är bara önsketänkande.

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Håller med dig. Slås också över hur dåliga bilder och texter folk lägger ut i sina annonser.
OT, då är dags för min favoritannons från Blocket, under "bilar, säljes"
Liten röd bil
Går bra

Och ja, det var en chey som ville sälja en bil :tuttar

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
OT, då är dags för min favoritannons från Blocket, under "bilar, säljes"
Liten röd bil
Går bra

Och ja, det var en chey som ville sälja en bil :tuttar

Jag kan störa mig på no money, no honey mentaliteten där de tror att de sitter på en unik guldklimp där de vidare i annonsen skriver ner hur mycket de lagt på sin skrothög i modifieringar och "uppgraderingar". Sist men inte minst lägger de ut garaget.org bilder eller korniga bilder tagna en mörk kväll. Värst är när de sätter ut en bild på en helt annan bil och skriver att det är en likadan de har till salu och att man ska maila dem för att få rätt bilder.

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Om det är den så verkar det vara rätt kurs. Billigast på blocket:tummenupp

Min hoj var en av dom dyraste på blocket...

Är priser för lågt blir potentiella köpare misstänksamma tror jag. En kompis skulle sälja en gammal bil för många år sedan. Han annonserade ut den för 8k. Ingen var intresserad. Då satte han in en ny annons, nu kostade den 12k. Folk ringde diRecKt, och den blev såld på nolltid.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Hojen såld idag till en bekant som inte längre kunde stå emot det fina skicket på hojen i kombination med ett bra pris. Se upp på banorna framöver, han är riktigt duktig på att köra :)

Jesper87

Medlem
Gick med
1 Sep 2008
Hoj
Permanentlånar ysf750
Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag ska ha för hoj plus att jag har flyttat lite vilket ännu mer ändrat förutsättningarna för vad jag behöver. Just nu försöker jag sälja en hoj på blocket, annonsen är bra och priset lägst (dock fler mil än andra hojar). Min slutsats är dock att jag ligger för högt i pris. Det är förvisso sant att det inte spelar någon roll hur mycket man sänker priset om det inte finns någon marknad alls, fast då får man skapa sig en marknad genom att lägga sig på en sån prisnivå att man attraherar folk som annars tittat på andra billigare hojar. Med andra ord utöka marknaden.

Samtidigt håller jag på att leta hoj. Problemet jag står inför är att jag vet nu med bitter erfarenhet hur mycket övervärderad den hojen jag köpte var så jag vågar knappt köpa någonting annat. Min erfarenhet av mig själv är nämligen att jag kör med hojen nåt halvår och vill sedan ha någonting annat och jag vill inte stå en gång till med ett fordon som inte går att sälja. Det känns lite som att om man ska ha en hoj över huvud taget så måste man betala ett överpris för annars säljer inte folk hojarna och sen står man där själv med en hoj som inte går att sälja. Det är som att folk som säljer hojar går ihop och bildar en kartell där man drastiskt minskar utbudet för att man inte vill sälja till marknadspris.

Jag ringde på en hoj idag som ligger utannonserad för knappa 15k (prisläget på blocket) och prutade 3k men jag vet fortfarande inte om det är någonting som jag får igen sen och säljaren går inte lägre. Samtidigt tycks vissa ta illa upp när man prutar fastän de uppenbart ligger över marknadspris plus att jag tycker att det är rätt jobbigt. För min del är ett bud helt ok så länge folk är artiga och trevliga och kanske inte har tagit upp allt för mycket av min tid, det är ju trevligt att veta vad man har för alternativ. Får se hur jag gör, blev en lång utläggning av nån som sitter på dubbla stolar.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Det stämmer Jesper, många övervärderar sin hojar rejält men det finns även realistiska säljare, t.ex. här på SH. Det finns många halvgamla hojar som står och inte har använts all på många år och när de till slut annonseras ut för kanske 40 kkr och är 90-tals hojar som borde ligga på 15-20 kkr så händer inte mycket. Säljaren vill förstås gärna ha tillbaka gjorda utlägg och vill ibland inte förstå att en hoj faller en del i värde varje år och att den tekniska utvecklingen och kvalitén gå framåt för varje ny hojgeneration.

Såg att det finns en Gixxer K1 som den jag sålde utannonserad på Blocket för 48'. Det är ett pris som kanske kunde ha gått för fyra fem år sedan men idag köper man en 2 generationer nyare hoj av samma typ för dessa pengar. Med modernare utseende och bättre prestanda, inte minst chassimässigt. Det gäller för sporthojar, hojar som är som lok utvecklas på ett annat sätt men även de utvecklas normalt efterhand i positiv riktning.

Som någon tidigare skrev i tråden får man i dag normalt räkna med att förlora mer på en hoj än man behövde göra tidigare. Hojar har blivit mer lika andra produkter på det sättet genom att det finns så oerhört många till salu och kostnaden för att äga även en halvgammal sporthoj har ökat så dramatiskt att det blir lite fel att ta den kostnaden om hojen mest bara står i garaget.

Jag tror ändå att i den prisklassen du letar finns fortfarande goda möjligheter att köpa en hoj som är bra i skick och kan säljas för samma pengar eller t.o.m viss vinst senare så håll ut och fortsätt leta. Hojar säljs alltid till rätt pris pss att den är värd det den säljs för så länge ingen lurar på en förståndshandikappad en hoj till överpris.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Avtändande kommentarer i annonser som jag sett:

* 'Går bra på slangen' är en vinnande text.:rolleyes: Den har man sett några gånger.
* 'Endast Tjejkörd' i kombination med en bild på en snusande snubbe, som står med hojjen på Karlskoga motorstadion. Yeah right!

Last edited:

_tobbe_

Bonkypagies
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
sv1000s
Ja det är jävligt svårt att sälja hojen i dessa tider.
Folk är fattiga och snåla. Dom vill inte betala vad hojen är värd.
Så tro inte på det där skitsnacket med att om priset vore rätt så skulle den vara såld.
Ge fan i att sälja skiten istället, det är bättre det än att en parasit får göra en bra affär på din bekostnad.

vem bestämer igentligen vad hoj är värd. du eller köparen? det är kanske du som är snål som inte kan ta en värdeminskning:krama

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Sålde min Hypermotard på ett par dagar. En snygg och informativ annons med bra bilder är guld värt när man annonserar, fattar inte vad det är för puckon som slänger ut annonser utan miltal, servicehistorik, skick på däck och drivpaket osv? Är man så slö att man inte orkar skriva en vettig annons ska man inte förvänta sig att få sälja heller...

Min hoj var en av dom dyraste på blocket men full servicehistorik, nya däck och massor av tillbehör motiverade prisbilden. Är man sedan trevlig, ärlig och tillmötesgående som säljare så underlättar det markant.

När killen kom för att titta på hojen var den nytvättad och vaxad, framställd på depåstödet i solen. Bredvid hojen stod ett bord med samtliga tillbehör uppradade, tillsammans med servicebok, kvitton och övrig dokumentation. Vi kom överens om att jag skulle ta med mig hojen till Uppsala (har kontoret där), vilket sparade honom totalt 20mil när han skulle hämta den idag. Hjälpte sedan till att spänna fast den på hans släp då han var lite osäker på hur man gjorde detta bäst.

Mitt tips är att anstränga sig lite mer så är det större chans att både säljare och köpare blir nöjd. Skulle det trots detta inte bli affär är det bara att inse att priset är för högt jämfört med vad folk är villiga att betala, då sänker man priset eller behåller hojen ett tag till.

Jag har arbetat som säljare i över 10år.

Vem som helst kan sälja en stor motard/supermotard.

Försök sälja en sporthoj lika lätt om du kan. Försök göra det, och med ett utländskt namn - ännu svårare.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Vem som helst kan sälja en stor motard/supermotard.

Försök sälja en sporthoj lika lätt om du kan. Försök göra det, och med ett utländskt namn - ännu svårare.

Gärna stående i ett sunkigt garage med verktyg på väggarna, eller på en gräsmatta lutad mot en vägg... Helst otvättad med flugor. Sen får även däcken vara smutsiga av jord och regskylten suddad..

Letar som sagt hoj och tittar f.t. på extremt mkt annonser.. Hittade tom en modell jag egentligen ej var sugen på för jag fastnade för annonsen! För & efternamn utskrivet, reg.nr syntes tydligt i annonsen, en bild på servicebok med stämplar och hojen var i originalskick.. Fö så var det tydliga bilder som troligen INTE var tagna med mobilkamera :tummenupp

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
...men jag vet fortfarande inte om det är någonting som jag får igen sen och säljaren går inte lägre...

Förstår jag dig rätt när du säger att du prutar på något och vill pruta så mycket att du kan vara säker på att få igen pengarna efter att du använt den ett tag och då egentligen sänkt värdet istället för att höja det, sen undrar du varför säljaren inte är med på noterna.

Du får nog vara beredd på att det kostar att ha kul, oavsett vad det är du tycker är kul, jag gillar enduro och har köpt några nya endurohojar, underligt nog så har handlarna inte velat pruta så mycket att jag fått köpa så billigt att jag får igen pengarna när jag sedan säljer.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring