Fanken vad trögt det går att sälja hoj

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Är väl inte konstigt att det är svårt att sälja nåt som är helt onödigt, kostar en massa pengar att äga och bara kan användas halva året. När det dessutom är dåliga tider ekonomiskt och vi till råga på allt är i slutet av en dyngsäsong så blir man nästan förvånad att folk vill köpa överhuvudtaget.

Snacka om att lägga fingret på det:)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag försökte sälja min CB1000r-09 ett helt år...
Tröttnade tillslut och bytte in den.
Firman sålde den på 3 dagar 4000:- dyrare än vad jag hade begärt ett helt år.
Den såldes med finansiering...så folk måste alltså låna till sina leksaker och det kanske nte är så lätt att göra på banken?

MC firmor lånar inte ut pengar. Det gör banker och finansieringsfirmor. MC firma tjänar på hojen och får provision på sålda MC lån som på vilket produkt som helst.

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Hoj
--
Sålde en ER-6n 2009 igår till en lirare, låg billigast i Stockholm på Blocket, men inget underpris för det. Vi kom till slut överens på 1500:- under angivet pris (42 500:). Tror dock det kan vara knepigare med sporthojar såhär års, dels lägre efterfrågan än på "street-hojar", dels en klart begränsad sk sommar detta år.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
MC firmor lånar inte ut pengar. Det gör banker och finansieringsfirmor. MC firma tjänar på hojen och får provision på sålda MC lån som på vilket produkt som helst.

Det är ofta meckigare att låna på banken också, särskilt om man ska ha köpeobjektet som säkerhet. De finansieringslösningar som (MC-)firmorna har är redan upplagda för detta och allt kan lösas på plats. Smidigare men ofta dyrare. Dessutom ställer väl banken fler (obehagliga..?) frågor innan de lättar på lädret.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Man gör sällan en bra affär på fordon...
Äsch, det handlar bara om övning. :fakta
Köp och sälj som en jiddischtalade smålänning med skotskt pass! :tummenupp

Min första hoj gick jag 500:- back på efter 2 års ägande, det sved i plånboken. :rolleyes:
Övriga 4 sålda har gått med 80% vinst i snitt. :hihi

Övriga kan ju fråga sig om man köper hoj för att bli rik/åka gratis?
Eller, om man kör för att det är roligt och är beredd att betala för det? :va

:hej

/e

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag tror folk redan har belånat för att köpa kapitalvaror på sina bostäder och insett att det är ohållbart. Det är nog ett av de främre skälen varför folk inte får sålt sina bilar, motorcyklar eller båtar. Lägg till att utbudet är enormt efter de glada åren när man kunde köpa vad som helst på kredit. Men jag tror inte på att dumpa priset för att bli av med något. I synnerhet om det är en lite mer unik hoj, bil eller båt. Äger man något sådant så får man allt ha is i magen och vänta ut rätt köpare.

Äger man en dussin Volvo kanske man ska lägga sig lite mer rätt i pris än vad många gör när de annonserar ut sin bil på blocket. Men dumpar man priset ordentligt får det antagligen motsatt effekt. Folk drar öronen åt sig och man får ett nytt klientel som intressenter som man kanske inte önskar sig.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Har kollat in din.Men ingen vill köpa min TLR...Och ja jag är nog för dyr på min.

Last edited:

rasmussen

Guest
Det är ofta meckigare att låna på banken också, särskilt om man ska ha köpeobjektet som säkerhet. De finansieringslösningar som (MC-)firmorna har är redan upplagda för detta och allt kan lösas på plats. Smidigare men ofta dyrare. Dessutom ställer väl banken fler (obehagliga..?) frågor innan de lättar på lädret.

Ja, många banker har blivit väldigt omständiga på senare tid. Förr i tiden så ringde dom nästan och frågade om man behövde låna pengar. Nu får man tjata och förklara hur man ska kunna leva och ha ett lån samtidigt. Nötter.. Inte undra på att folk tar sms-lån.

bmw1600

Ju längre desto bättre......
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
1992 Yamaha TDM850
Är väl inte konstigt att det är svårt att sälja nåt som är helt onödigt, kostar en massa pengar att äga och bara kan användas halva året. När det dessutom är dåliga tider ekonomiskt och vi till råga på allt är i slutet av en dyngsäsong så blir man nästan förvånad att folk vill köpa överhuvudtaget.

Dyngsäsong??

Har kört lika som förra året 1500mil än så länge, 2 mån kvar ju:)

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Dyngsäsong??

Har kört lika som förra året 1500mil än så länge, 2 mån kvar ju:)

Jag pratar om gemene hojköpares perspektiv. Typ, åker bara när solen skiner utom när det är för varmt eller om det är nåt bra på TV.

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Hoj
En jättesnabb
Äh jag tror på en lång, solig och torr höst, skit i att sälja, kör och byt till våren istället när alla är hungriga! :tummenupp

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Äh jag tror på en lång, solig och torr höst, skit i att sälja, kör och byt till våren istället när alla är hungriga! :tummenupp

Ja det finns mycket fina åkmöjligheter kvar i år. Men jag har bara kört två gånger i år, ren skandal, och det blir inte mer hojåka för mig i år så hojen ska väck, tyvärr.

Man skulle nästan kunna tro att farbror Blå har varit med och stökat till det rejält :D

Last edited:

mojja83

Guest
Ja det finns mycket fina åkmöjligheter kvar i år. Men jag har bara kört två gånger i år, ren skandal, och det blir inte mer hojåka för mig i år så hojen ska väck, tyvärr.

Man skulle nästan kunna tro att farbror Blå har varit med och stökat till det rejält :D

Kör du sämre utan ett orangt kort i plånkan?:glömdet

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Sålde min Hypermotard på ett par dagar. En snygg och informativ annons med bra bilder är guld värt när man annonserar, fattar inte vad det är för puckon som slänger ut annonser utan miltal, servicehistorik, skick på däck och drivpaket osv? Är man så slö att man inte orkar skriva en vettig annons ska man inte förvänta sig att få sälja heller...

Min hoj var en av dom dyraste på blocket men full servicehistorik, nya däck och massor av tillbehör motiverade prisbilden. Är man sedan trevlig, ärlig och tillmötesgående som säljare så underlättar det markant.

När killen kom för att titta på hojen var den nytvättad och vaxad, framställd på depåstödet i solen. Bredvid hojen stod ett bord med samtliga tillbehör uppradade, tillsammans med servicebok, kvitton och övrig dokumentation. Vi kom överens om att jag skulle ta med mig hojen till Uppsala (har kontoret där), vilket sparade honom totalt 20mil när han skulle hämta den idag. Hjälpte sedan till att spänna fast den på hans släp då han var lite osäker på hur man gjorde detta bäst.

Mitt tips är att anstränga sig lite mer så är det större chans att både säljare och köpare blir nöjd. Skulle det trots detta inte bli affär är det bara att inse att priset är för högt jämfört med vad folk är villiga att betala, då sänker man priset eller behåller hojen ett tag till.

Jag har arbetat som säljare i över 10år.

Remus

Radical Riders
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
Hayabusa
Klockrent inlägg MackeNo1! Är själv presumtiv köpare och surfar annonser som f-n! 10k hit eller dit spelar ingen roll för min del, men lat som jag är så mailar jag inte och frågar på dåliga annonser utan går vidare till nästa annons med bra bilder och all info jag vill ha!

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Har inte sålt en hojj men kan instämma i annonsen. Jag klickade ner 7/10 annonser för att det bara fanns 2-3 bilder och lite mupp text. Ska man slänga ut 30-50k vill man ju ha en nice annons med massor av bilder!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring