Faran på vägarna

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Tänkte bara berätta en liten historia som fortfarande får mig nervös när jag tänker på det.

Skulle förberedda mig inför en åktur och körde upp på macken för att pumpa framdäcket något. Ställer mig i rutan avsedd för sådant här och precis innan har en bil till höger om mig parkerat i samma ändamål. Inget konstigt med det.

I bilen sitter en mycket välklädd äldre herre som knappt kan ta sig ur. När han väl kommer ur den så vacklar han runt bilen med ena handen på sidan som stöd. Det är alltså med nöd och näppe han klarar fylla sina däck.

"Ja, jösses" tänker jag och funderar på om jag ska fråga om han behöver hjälp. Det är då jag ser det. Bilen är formligen full med bucklor, repor och färg som definitivt inte ska vara där! För övrigt ser bilen knappt använd ut. Den glänser faktiskt.

Nå, han trillar in i bilen, lägger in backen, och gasar tills BAAAM! han kör rakt in i bilen bakom och det tar emot. Vi står alla chockade och tittar - hur tusan kunde han inte ha sett bilen? - när han direkt därefter lägger in ettan och börjar köra därifrån! En av tjejerna vars bil har blivit påkörd, med en sjuhelvetes stor buckla på höger front som följd, springer upp bredvid bilen, knackar på rutan och skriker "Du körde på bilen! Men stanna då...". Mannen kör sakta vidare tittandes framåt och lämnar mackområdet...som om inget hänt.

Det känns fortfarande obehagligt när jag tänker på det och alla skador på bilen. Han verkade inte full eller något alls - bara väldigt gammal. Kunde förmodligen inte ens vända på sig för att kolla bakåt eller lyfta armarna högt nog att ställa in speglarna...

Dessutom - när tjejerna får numret ifall de behöver ett vittne så kommer nästa gamla man in på ungefär samma ställe med sin fina gamla bil som förmodligen stått inne hela vintern. Han har också svårt att stå på benen...

SÅ SE UPP FÖR GUBBARNA I VÅR! :4skrika

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Hua, blir alltid lite nervös när jag tänker på vad det finns för folk på vägarna.

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
R6-03 SÅLD
Det är så med en del "äldre"! Kompisen stog parkerad nere i stan för ett par veckor sedan. Han höll precis på att sätta in ungarna i bilen när en gubbe i 70-årsåldern brakar in i andra sidan av bilen!!
Sen tänkte han åka därifrån!! Kompisen fick ställa sig i vägen för han. Gubben vägrade visa k-kortså det var bara att ringa polisen som lyckades få honom att visa k-kort efter hot om att han skulle få åka polisbil!! :3freak

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Vissa tanter i trafiken ser ju inte ens över ratten. !. :huvet
En tant här i trakten försökte övertyga doktorn (optikern) om att få behålla sitt körkort då hon "kände till vägen". :3freak

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
mm jag tycker seriöst att man ska införa åldergräns på körkort uppot oxo, typ 75 eller nått, iallafall nytt körprov osv...

ethno

Live fast, DrIvE fast
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
KTM 660
man har set en del äldre köra in i bilar på parkeringar och dragit. Ett äldre par där jag bodde en gång är ett bra exempel på vad jag inte vill möta i trafiken. En tur med bilen för dom börjar med att hon går ut, kör ut bilen ur garaget. Sen hjälper hon sin man att komma in i bilen, sen åker dom med han bakom ratten. Han kunde knappt gå till bilen, defenitivt inte komma in i den utan hjälp. Så jag tvivlar på att han är en bra förare. Körprov vid 65 och med jämna mellanrum efter det.

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Hoj
Ducati Monster
Jag tycker i alla fall att man skall vara tvungen att göra syntest och reaktionstest av något slag vartannat år efter 50-55 nånstans för att säkerställa att personen är säker i trafiken. Sen kanske ett enkelt körprov vid fyllda 65? Bara för att se att föraren kan hantera fordonet på ett säkert sätt.

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
måste ha vart samma gubbe som backade in i min polares bil minst 5ggr när han skulle fickparkera. Bilen stod uppe på kompisens framstötfångare när gubben va nöjd :död

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
"Enda gången jag vill se pensionärer i trafiken är i bakluckan på Fonusbilar..."
Någon snubbe i Parlamentet

:tummenupp

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tycker att man skulle kontrolleras var tionde år, fram till 60 kanske, då kan det bli var femte fram till 70, sen varje eller vart annat.
Det är helt vansinnigt att man kan ta a/b-kort när man är 18 (automatiskt tungt efter 2 år), inte titta åt en hoj/bil på 50 år, och när man går i pension kan man köpa sig en värstinghoj/bil och har laglig rätt att köra den :4skrika

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Quest skrev:
2092195 Jag tycker i alla fall att man skall vara tvungen att göra syntest och reaktionstest av något slag vartannat år efter 50-55 nånstans för att säkerställa att personen är säker i trafiken. Sen kanske ett enkelt körprov vid fyllda 65? Bara för att se att föraren kan hantera fordonet på ett säkert sätt.

Varför ett enkelt prov? Ett fullständigt prov var tionde år för ALLA! Första provtillfället ska vara "gratis".

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
ha ha...

Mitt bidrag blir en incident jag såg i kön till bilprovningen.
Skulle besiktiga hojen och i standby kön näst längst fram står en 100år gammal tant. Hon får reda på att hon står i fel kö och bestämmer sig för att köra över i andra kön.
Motor varv på 8000 och slirande koppling hoppar hon med våldsam kraft in i volvo 240in bakom!!
Minst hundra pers ser det hela med gapande munnar.....

Killen i volvon fick flytta bilen åt tanten, snacka om livsfarlig!!

Willmar

Träning ger färdighet...
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Olika 900/750/250/80 (Honda)
Vi hade en äldre dam på jobbet som skulle ta sin bil efter att den var klar.
Bilen står utanför verkstad,bilparkering bakom damens bil (2rader) 10 meter till dem.
Sätter sig i bilen å startar...... brum crasch...... :tungan
Flyttar en parkerad bil 5 meter.

Hon säger att hon tog fel på gasen å bromsen :död Ägaren av den andra bilen var inte så nöjd, då den blev så illa tilltygad att det blev inlösen :huvet

Sen att man ser/ hör hur de kör..... :3freak Gör en mörkrädd.

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
GSF1200N Bandit
Härliga historier... Har ett par själv... Jag jobbade tidigare på en volvoverkstad där vi bytte koppling åt en gubbe på en bil tre (!!!) gånger på 400 (!!!) mil.... Sista gången hade hade han bara kört 50 mil innan lamellerna var helt borta. :gnissla

Min erfarenhet från bilfirman är att äldre bilförare orsakar mycket mer skador på fordon än yngre förare. Av alla plåtskador som kom in under min tid där var ca 70-80 % orsakade av förare äldre än 60år.

En granne till min morfar var mellan 85 och 90 när han p.g.a. kraftiga problem med Parkinson inte kunde gå 30 meter från bilen och in till sin lägenhet utan att han ramlade fem eller sex gånger. Då frågar han mig om jag kan hjälpa honom att bära in hans älgstudsare från bilen då han har varit ut och jagat!!! Jag som tyckte det var illa nog att han körde en bil som krockades mer än radiobilarna på gröna lund!!!

Har hur många till som helst! :näsblod

En polare kommer i vänsterfilen på en tvåfilig väg och ska köra om en bil i högerfilen. Precis innan han kommer upp jämsides svänger gubben över vänsterfilen och in på en avtagsväg utan att ens använda blinkers. Polaren väjer, klipper den 2dm höga refugen med fyrhjulspunktering och en massa knäckta fjäderben, bärarmar mm som följd. Han studsar ut i mötande vägbana och blir nästan påkörd av en lastbil. Gubbjäveln (född 1907) hävdar att han använde blinkers när hans fru som sitter bredvid utbrister: "Jag såg att du inte använde blinkers..." :tummenupp Det är skapligt... Tur att det fanns vittnen hur det hela gick till.

Last edited:

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Drar en till stacken. Min egna mormor valde vänster sida av vägen då hon ansåg att höger var för hal. Samt att hon åkte 3km med punktering utan att märka det. :3freak

Hon kör inte bil längre pga förbud från familjens sida.

GSXR72

A divorce sucks
Gick med
5 Aug 2005
Hoj
Suzuki GSXR 750 1989
VAr själv vittne till en grej som hände för ett par veckor sedan . Jag hade precis gått förbu akutmottagningen på lunds sjukhus ( jobabr där som ITTekniker) i alla fall, det går typ 3 sekunder så hör man en bil som kommer inne i parkeringen i typ 30 kmh , bara gasade .

*Smack* *vereeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrrr* körde in direkt där jag hade gått innan . :7peta

Snacka om tur .

I alla fall, vi sprang fram då satt där en gammal gumma med en stödskena för vänstra benen . Tydligen så hade den låst sig i "gas" läge . Bilen gasades för fullt i ett par sekunder mot väggen innan vi hann slå av motorn :tummenupp

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Finns det inte någon rik gammal gubbe i Ängelholm som kör som ett pucko utan KK, han blir stannad lite då och då efter mindre förseelser, får väl böter antar jag (hans kort är ju redan indraget) och likförbannat kör han igen med en annan bil någon vecka senare, tills polisen stoppar honom igen. Och så fortsätter det på det viset .. :död

Jag ska aldrig bli gammal. :D

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
I framtiden igen...
körde färdtjänst i 3½ år så man har sett lite både kul å mindre kul när d gäller seniorer i trafiken. står still på en parkering vid en affär när en volvo 240 kommer inkörandes, den parkerar precis framför ingången till affären å tanten på passagerarsidan hoppar ut å går in i affären. 5 minuter senare ska gubben försöka gå in, först tar det mer än 5min innan han kommer upp från förarsätet. så ska han ha sin käpp lr om det var en krycka kommer inte ihåg vilket av det som det var, käppen/kryckan ligger i baksätet och det tar gubben ytterligare ca 5 min innan han stängt förardörren, gått bak å öppnat bakdörren å fått ut den. tar ca ytterligare 5 min innan gubben gått dom ca 8meterna fram till dörren på affären. då vi var tvugna å stå still i 45minuter så satt ja å läste nått när ja ser herr å fru senior komma ut från affären igen. tanten sätter sig passagerarsätet, gubben gör om hela proceduren med å lägga in käppen/kryckan å sätta sig å sen köra iväg. HerreGud!!!! sådana möter man i trafiken. Ganska ofta hörde man i färdtjänstbussen "-Ser inte så bra när det är mörkt så vi tog färdtjänsten istället" Personerna som sa detta kan knappt gå själva in i bussen. Men så har man sett lite roliga saker oxå... 2 tanter med stora hattar som kom i en folkabubbla-cabbe å körde så in i helsike.. verkade vara kontrollerat....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024