Faran på vägarna

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
burner skrev:
Kanske kan vara en bra idé.
Själv tycker jag även att vi i så fall skall införa ett slags test som
visar hur mogen en körkortsinnehavare är.

Tex. att alla under 24 år måste varje år genomgå ett test som visar
om de är mogna nog att framföra ett fordon i trafiken.

är det inte det man bevisar när man tar körkort?...

dock bevisar man inte vid 18 års ålder/när man tar körkort att man vid 70-90 års ålder kommer ha tillräcklig uppsikt och reaktionsförmåga att inte anses som en trafikfara allt för ofta (att alla människor begår misstag lite då och då är... mänskligt, problemet som jag ser det med äldre individer är att dom är trafikfaror allt för ofta och dessutom inte verkar inse vilken olycka dom är/vart påväg att skapa utan bara brummar vidare utan att ha sett eller hört något)
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Werzion skrev:
2094373 är det inte det man bevisar när man tar körkort?...

Tycker du det efter du läst min nära döden upplevelse ?

Att dock införa tester gällande hur mogen någon är görs inte på några dagar.
Att lura dessa former av tester är inte svårt.

Ett stort problem med unga som precis tagit kortet är att dom tror att dom är helt odödliga och dom är bäst i trafiken.
 
Last edited:

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
En synvinkel är väll också att de unga (liksom jag) som kör snabbt/vårdslöst sedemera lär sig att köra försiktigtigare/säkrare. Medans våra äldre däremot tyvärr börjar glömma bort hur det skall köras och hur man skall bete sig i trafiken och därmed bara kommer bli farligare och farligare för sin omgivning. Obilgatoriska test med 10 års intervall är enda lösningen, för även förare som är 27 och inte kört sen uppkrningen är farligare än en gasglad nyitbildad 18åring och borde testas/utbildas på nytt om de vill ha kvar sitt körkort.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
burner skrev:
2094389 Tycker du det efter du läst min nära döden upplevelse ?

Att dock införa tester gällande hur mogen någon är görs inte på några dagar.
Att lura dessa former av tester är inte svårt.

Ett stort problem med unga som precis tagit kortet är att dom tror att dom är helt odödliga och dom är bäst i trafiken.

känner mig säker på att teorin och uppkörningen håller olämpliga människor borta iallafall - hade det varit fritt för vem som helst över 18 år att köra bil/mc så hade vägarna sett mindre trevliga ut - men saken kvarstår, det saknar ju liknande kontroller när det tippar över åt andra hållet (och inte handlar om omogenhet, utan brist på uppmärksamhet och reaktionsförmåga)...

sen om teorin och uppkörning är en bra teknik eller inte är en annan diskution.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Det stora problemet är väl att många läkare är jäkligt restriktiva med att meddela Länsstyrelsen om att deras patienter inte längre är kördugliga. Det är ju faktiskt läkarnas skyldighet att göra så om någon är för sjuk/gammal/blind/inkontinent för att fortsätta köra bil...Iofs är det väl en intressekonflikt, rädslan finns väl att folk skall skita i att söka vård för att dom inte vill riskera att bli av med lappen...


Min egen nära dödenupplevelse hade jag på Kymlingelänken förra året....Kom gasande med bilen från rödljuset vid Rinkebykorset, ligger i vänsterfilen genom den lilla böjen och över krönet när jag får möte med en gubbe som mer eller mindre hadse ratten under hakan och blicken i asfalten en meter framför bilen. För er som inte känner till stället kan meddelas att det dubbelfil med att massivt räcke mot den andra körbanan där gubben borde varit....Hur fan lyckas man???? :confused:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bas_Rutten skrev:
2092653Min erfarenhet från bilfirman är att äldre bilförare orsakar mycket mer skador på fordon än yngre förare. Av alla plåtskador som kom in under min tid där var ca 70-80 % orsakade av förare äldre än 60år.
Gamlingarna vill nog hålla bilen fräsch i större utsträckning. Ynglingarna har en gammal skitbil med bara trafikförsäkring som det inte spela någon roll om de får bucklor på eller så lagar de den själv för att hålla nere kostnaderna (om det inte bara är att köra den direkt till skroten).
 

Quest

För fort för tidigt
Gick med
1 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster
burner skrev:
2094357 Kanske kan vara en bra idé.
Själv tycker jag även att vi i så fall skall införa ett slags test som
visar hur mogen en körkortsinnehavare är.

Tex. att alla under 24 år måste varje år genomgå ett test som visar
om de är mogna nog att framföra ett fordon i trafiken.

Igår när jag cyklade till gymmet så blev jag nästan överkörd av en 18-åring i en Volvo 740, han kom med ett bredställ över den cykelväg jag färdades på.

Jävlar vad sned jag blev :4skrika :fatta! :finger

Det borde bli 25kw för bilförare under 25. Jag är fan livrädd när jag går här i byn, skitungar med gamla volvo som tror dom är världens bästa rallyföfare :huvet Visst sladdade jag också när jag var ung men jag är ju faktiskt världens bästa bilförare.
 

FreddaGädda

Guest
Werzion skrev:
2095973 känner mig säker på att teorin och uppkörningen håller olämpliga människor borta iallafall - hade det varit fritt för vem som helst över 18 år att köra bil/mc så hade vägarna sett mindre trevliga ut

Man kan och vill tro det. Man upphör dock aldrig att förvånas över vilka idioter det finns som lyckas slinka förbi systemet. Min uppköring var snuskigt petig minns jag gott och väl. Kändes som jag blev underkänd för att de ville tjäna mer pengar på mig, inte för att jag körde dåligt. Blev kuggad på ett rent störtlöjligt skäl. Människan påstod att jag inte tittade på en cykelöverfart vi passerade. Frågade vilken, och hon talade om det. Jag kunde ge en detaljerad beskrivning för henne hur den såg ut vid tillfället då vi passerade den. Men nej, tydligen tittade jag inte på den. Happ..

Men i alla fall. En kille i min klass kan seriöst inte köra bil. Han har haft körkort mindre än ett år och har råkat ut för fyra olyckor redan. Tydligen har han whiplash-skada från en av dessa också(han krockade sig medvetslös i södra länken). Och så har han fått soppatorsk ett x antal gånger. Senaste grejen han lyckats åstadkomma var när han hade tankat. Han skulle ut från macken men orkade inte använda utfarten, utan genade över en och annan refug och trottoar vilket resulterade i att han manglade en betongsugga med framvagnen som spräckte avgassystemet(och förhoppningsvis mer).
Jag har åkt med människan vid två tillfällen. Han kör fruktansvärt ryckigt, gör hårda inbromsningar utan att lätta på pedalen precis innan bilen stannar, så man sitter och headbangar. Vajar fram och tillbaka över vägen, tar ingen som helst hänsyn till medtrafikanter, tycks inte känna till hur trafiken fungerar och kör för allt vad bilen orkar. Och inte för att han tycker det är coolt, utan för att han är otålig och verkar tycka det är okej. Själv tycker jag det är en skräckinjagande upplevelse att sitta i det passagerarsätet.

Han ska inte ha körkort. Frågan är hur han fick det från början
 
Last edited:

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
seveneleven skrev:
2093287
Är det nån som ställt sig utanför Ica Maxi eller nån annan stor matbutik och kollat när kär-ingarna kommer med matkassar och ska lasta i bilen? Dom sopar helt enkelt upp dörren i bilen bredvid och trycker dörren mot bilen bredvid medans dom lastar.. Jag skällde ut en kärring utanför Willy´s som sopade upp dörren i min bil. Hon hade ingen förståelse alls varför jag var så sur för...

Åh fy fan vad jag hatar det där! Jag är lite pedantisk med mina bilar och så och blir inte så imponerad när det händer. Jag har också skällt ut en kärring för liknande sak. Hon fattade inte heller vad jag var så arg över.... Samma sak hände brorsan. Han satt i bilen och väntade på sin tjej när gubben i bilen bredvid sopar upp dörren rätt i brorsans dörr. Han gör ingenting och fortsätter kliva in i bilen. Brorsan (som f.ö. är halvfinne men fått sisu för två) kliver ur bilen och rycker upp dörren på gubbens bil och frågar vad han sysslar med. Gubben är helt oförstående och när brorsan påtalar att han slog upp dörren i hans bilen säger gubben bara : "Oj då, vad ska jag göra åt det?" :kulspruta Brorsan ville bara ge han en dansk skalle och piska honom blodig med en servett....
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
FreddaGädda skrev:
2096200 *skrämmande historia*
Han ska inte ha körkort. Frågan är hur han fick det från början

mmm, det är fantastiskt/skrämmande att det finns människor till allt! :död

mitt uttalande var främst menat som en jämförelse:
gamlingar utan kontroller vid minst någon ålder är som att alla 18-årings får körkortet automatiskt... det finns inget som då hindrar varken omogen ung idiot eller gammal halvblind, döv och seg idiot från att ratta en bil i både 180 km/h och 70 km/h på motorvägen... :7peta
 

Bas_Rutten

En ärofull död är bättre än ett vanärat liv
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Fagersta
Hoj
GSF1200N Bandit
Esquire skrev:
2096106 Gamlingarna vill nog hålla bilen fräsch i större utsträckning. Ynglingarna har en gammal skitbil med bara trafikförsäkring som det inte spela någon roll om de får bucklor på eller så lagar de den själv för att hålla nere kostnaderna (om det inte bara är att köra den direkt till skroten).

Jo, det må hända, men de orsakar i alla fall större kostnader för försäkringsbolagen i så fall. Iofs menade jag inte enbart små pyttebucklor från dörrar som slås upp häftigt. Här snackar vi backa bilen 15 meter längs en betongmur innan man märker något, parkera bilen i en bakskärm på en annan bil o.s.v. Inga småskador utan stora, tydliga skador som man ska undvika i mycket högre grad om man är fräschare i pallet. Visst, alla kan vara stressad och backa på nåt men det jag har sett sker alldeles för ofta för att vara slump.
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
Den största faran i trafiken som du kommer att bli utsatt för i sommar är inte någon annan än dig själv...

Du ska aldrig förutsätta att bilister har sett dig.

Vägar och stadsgator har inga avåkningszoner (det kommer inte bara bränna i röven om du flyger av hojen på väg till korvkiosken)

Hastighetsbegränsingar är naturligtvis trist men bilister förutsätter att mötande trafik har den farten och gör uppskattningar om de skall hinna svänga eller inte.

Om du inte tar med i beräkningarna att en bilist kan göra vad fan som helst framför dig så kommer du råka illa ut förr eller senare.

Anpassa alltid din fart så du kan parera möjliga hinder som kan dyka upp på den väg du kör på. (frontar du ett rymdskepp blir jag förbannad!)

Har man otur så har man ... men att ha otur sker oftast inte lika ofta som man är "klantig"
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
astor skrev:
2100220 Den största faran i trafiken som du kommer att bli utsatt för i sommar är inte någon annan än dig själv...

Du ska aldrig förutsätta att bilister har sett dig.

Vägar och stadsgator har inga avåkningszoner (det kommer inte bara bränna i röven om du flyger av hojen på väg till korvkiosken)

Hastighetsbegränsingar är naturligtvis trist men bilister förutsätter att mötande trafik har den farten och gör uppskattningar om de skall hinna svänga eller inte.

Om du inte tar med i beräkningarna att en bilist kan göra vad fan som helst framför dig så kommer du råka illa ut förr eller senare.

Anpassa alltid din fart så du kan parera möjliga hinder som kan dyka upp på den väg du kör på. (frontar du ett rymdskepp blir jag förbannad!)

Har man otur så har man ... men att ha otur sker oftast inte lika ofta som man är "klantig"

Tyvär så är det ju så. Det spelar ingen roll om det är bilistens fel, det är ändå motorcyklisten som :kryckor
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top