Faran på vägarna

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Äldre kan vara minst lika trafikfarliga med eller utan fordon.

Igårkväll var jag påväg till jobbet (jobbar natt). Kör på Tranebergsbron (Sthlm) mot V-by. Bron var ganska så trafikerad, många som är hemkomna efter påsken.

Efter bron ser jag hur bilarna börjar nita, jag gjorde likadant. Där ser jag en gammal dam, ca 80 års åldern..promenerar med en matkasse längs vägkanten mot trafiken.

Finns varken cykel eller gång-väg på den sidan av bron, ska även tillägga att det är 70-väg och det går undan där.

Det roligaste var att hon verkade inte alls berörd över att hon knatar mitt på bron.

Så jag ringde 112 och blev kopplad till polisen, hoppas det löste sig. :Bugar

Håller med om att sjukvården och staten bör ta mer ansvar över äldre när det kanske inte finns några anhöriga.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
invisible skrev:
2093533 Håller med om att sjukvården och staten bör ta mer ansvar över äldre när det kanske inte finns några anhöriga.
Många ggr finns det ju anhöriga, men tyvärr så tar vi ju inte hand om våra äldre på samma sätt som man gör på många andra ställen i världen.
Det är alltid trist med gubbar i keps och vad de kan orsaka. Speciellt om de skulle krocka med en mc. :näsblod
Tycker det ska vara en läkarundersökning även på b-kort för äldre människor. Att det inte har kommit hittills är väl bara för att sossarna är rädda att förlora merparten av sina röster som kommer från de äldre. :huvet
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
förstår inte hur folk kan anse det vara kränkande att allmänheten vill att dom ska undersökas...

det är la bara att tacka och ta emot - gratis undersökning av reflexer och syn... lär ju spara/rädda några liv per år och därmed tjänar sverige säkerligen på det i längden (om man nu ska se det ohumant hehe)

när det handlar om människors säkerhet i trafiken, där otroligt många individer vistas varje dag så skiter jag rent ut sagt i om några få procent människor känner sig kränkta av dessa undersökningar eller inte

*EDIT*

kan ju inte kännas kul att vara anhörig till en "gammal hatt" som kört ihjäl eller individ eller familj eller två... speciellt om man själv ansett att individer t.ex ser och/eller kör dåligt under längre tid men aldrig sagt något :död
 

sandstream

Guest
Tror aldrig vi kommer att få se ett obligatoriskt test för dem som har körkort efter en viss ålder eftersom de som bestämmer detta själva är i den åldern och tycker att de kör bra.

Personligen tycker jag att man gott kan få göra ett prova tex vart tionde år från 50 och att man få bekosta det själv.
Skulle skapa massor av arbetstillfällen och pengar till staten (skulle kunna öronmärkas för vägvård, trafikskador etc).
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Fender skrev:
2093280
Hur kör man för att anses/vara en "bra" förare? En äldre person backar in i en bil, hans/hennes körkort ska dras in direkt....en 25-åring kör av vägen men en
MC....gäller samma regel där också?

Att köra när man är för gammal kan kanske till viss del jämföras med att köra onykter, man ser dåligt, har långsam reaktionsförmåga osv. I lagens ögon är det ju i regel värre att köra onykter än att köra för fort nykter.

Inom rimliga gränser föredrar jag nog fortkörare med hyfsad koll, framför onyktra/för gamla som kör i laglig fart men utan koll.

Så nej, jag tycker inte att 25-åringen ska behandlas likadant som en person som uppenbarligen inte borde köra bil pga. hög ålder.
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
forrest skrev:
2093339 det där med rondeller verkar va väldigt svårt att fatta för den äldre generationen..disskuterade saken med min kära morbror snart 60 o bilmek..han verkade inte kunna förstå varför han skulle blinka när han svängde vänster i en rondell "jag har ju företräde när jag är i rondellen" försökte förklara att det blir dyrt när man planterar bilen i sidan på ngn..

tror att rondeller ställer till det för de äldre, det där med företräde väl inne i rondellen verkar va det enda som gått fram.


Nä, nu kan jag inte hålla mig... När tycker du att man ska blinka vänster i en rondell??

Titta på http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html och välj cirkulationsplats så förstår du nog vad jag menar.
:fatta!
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
PacMan skrev:
2094006 Att köra när man är för gammal kan kanske till viss del jämföras med att köra onykter, man ser dåligt, har långsam reaktionsförmåga osv. I lagens ögon är det ju i regel värre att köra onykter än att köra för fort nykter.

Inom rimliga gränser föredrar jag nog fortkörare med hyfsad koll, framför onyktra/för gamla som kör i laglig fart men utan koll.

Så nej, jag tycker inte att 25-åringen ska behandlas likadant som en person som uppenbarligen inte borde köra bil pga. hög ålder.

Det finns även olika grader av hög ålder. Jag tror att många äldre kompenserar för sina tilkortakommanden med att åka defensivt. Det kan man knappast beskylla 25-åringarna för att göra. Åka defensivt alltså.

Så man kanske bara borde få köra i sina "bästa år" (minst olycksdrabbade) och införa att man bara får ha körkort mellan 30 och 50 år? :7peta

Men, självklart ska vi sno bilnycklarna av gubbar och gummor som åker åt fel håll i rondeller med buckliga bilar! Ta mina också när det är dags. Sno också dom från grabben som sladdar runt på på planen framför lekparken där barnen åker rullskridskor också.
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Man behöver inte blinka in i en rondell dvs. vänster.
Dock måste man alltid blinka ut från rondellen dvs. höger

:fakta
 

Fender

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Bohuslän
Hoj
Suzuki
Inom rimliga gränser föredrar jag nog fortkörare med hyfsad koll, framför onyktra/för gamla som kör i laglig fart men utan koll.

Så nej, jag tycker inte att 25-åringen ska behandlas likadant som en person som uppenbarligen inte borde köra bil pga. hög ålder.[/QUOTE]

-----------------------------------------------------------------------------

Vad menar du med "Fortkörare med hyfsad koll"? Vad är "Hög ålder"? Jag menar inte att alla personer är lämpliga som bil/MC-förare men det har inget med åldern att göra, utan snarare ömdöme, hänsyn, respekt och att inse sin
förmåga i trafiken. Utgår man från det så skulle förmodligen många under 50 år också kunna anses som olämpliga i trafiken.


Nu är det Sveriges lagar som sätter gränserna, inte individerna. Om alla fick avgöra själva vad som är rätt eller
fel så skulle det garanterat bli totalkaos i trafiken och även resten av samhället.
 

Mibelle

Värmlandstös.. längtar hem!
Gick med
22 Sep 2005
Ort
Eksjö
Hoj
En röd.. Bandit
Jösses va många trafikfaror det finns.. =)

Tyvärr är det väl så att det inte bara är gamla gubbar/tanter eller finniga 18-åringar med nytaget körkort som kör illa...

Det knasigaste jag kommer på på rak arm är lördag em utanför ica maxi och ganska fullt på parkeringen.. jag går från bilen till det lilla skjulet med min kundvagn (så jag kan åka hem) och på vägen tillbaka till bilen ser jag en kärring som backar ut från sin ficka där det är lite väl trångt och genar rätt duktigt.. att hon skrapar upp hela sidan på bilen hon backade emot märkte hon för jag såg hur hon svor till i bilen.. det värsta är väl att hon låtsas som ingenting och bara kör därifrån.. max 45 år gammal

de flesta kör nog mycke sämre än va de tror.. :va
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Retep skrev:
2094214 Det finns även olika grader av hög ålder. Jag tror att många äldre kompenserar för sina tilkortakommanden med att åka defensivt. Det kan man knappast beskylla 25-åringarna för att göra. Åka defensivt alltså.

Sant. Det är ju helt OK att kompensera sina brister med att köra försiktigt, i alla fall till en viss gräns, när det faktiskt kan bli farligt igen. T.ex. är det ju inte OK att köra orimligt sakta på motorväg.
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Lime skrev:
2094208 Nä, nu kan jag inte hålla mig... När tycker du att man ska blinka vänster i en rondell??

Titta på http://www.vv.se/filer/2521/svensk.html och välj cirkulationsplats så förstår du nog vad jag menar.
:fatta!
Måste försvara forrest lite. VV har ju varit i och pillat lite på reglerna hur man ska blinka i rondeller bara sen jag tog mitt första körkort -92. Så beroende på hur uppdaterade trafikanterna själva är så blinkas det ju på lite olika sätt. Inte så precis att man fått brev hem från Vägverket med nya instruktioner. :tungan
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Mibelle skrev:
2094252 [.....klipp] hur hon svor till i bilen.. det värsta är väl att hon låtsas som ingenting och bara kör därifrån.. max 45 år gammal

de flesta kör nog mycke sämre än va de tror.. :va

Håller med.... fast det där är inte åldersrelaterat. Det är IDIOT-relaterat. Idioter finns i alla åldrar :)
 

hittebarn

Jag vill inte...
Gick med
11 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I framtiden igen...
Bild tagen från färdtjänstbussen. Gubbe som kör fel håll i rondellen... han verkade inte fatta att han kördeåt fel håll...
 

Bifogat

  • rondell.JPG
    rondell.JPG
    81 KB · Visningar: 133

David Lundin

Hade Jehu levat idag hade han kört hoj!
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Skene
Hoj
VFR 750 -95
Jag tycker att ALLA oavsett ålder borde vara tvungna att skicka in läkarintyg och synundersökningsresultat med jämna mellanrum (var 5-10 år kan nog vara lagom) som visar att man är lämpad att köra i trafik. Har man inte tillräklig syn så får man inte ta körkort. Varför ska man få behålla det om den drastikt försämras.

Har en gammal släckting som inte borde köra bil. Ett under att det inte har smällt. Familjen försökte prata vett i denne men utan framgång. (en sån där riktigt envis en som aldrig tar reson) Envisades med det fram till att bilen vägrade att starta. :banana Ingen har lyft ett finger för att hjälpa till med att få den fixad. Aldrig har väll ett urladdat batteri varit så välkommet.

Min poäng är att det inte alltid är lätt för familjen att hindra gamlingarna från att köra. Så länge de inte är omyndigförklarade så är det inte bara att ta nyklarna. Problemet löses om det krävs att den enskilde visar att den är tillräknerlig i trafiken.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Quest skrev:
2092195 Jag tycker i alla fall att man skall vara tvungen att göra syntest och reaktionstest av något slag vartannat år efter 50-55 nånstans för att säkerställa att personen är säker i trafiken. Sen kanske ett enkelt körprov vid fyllda 65? Bara för att se att föraren kan hantera fordonet på ett säkert sätt.

Kanske kan vara en bra idé.
Själv tycker jag även att vi i så fall skall införa ett slags test som
visar hur mogen en körkortsinnehavare är.

Tex. att alla under 24 år måste varje år genomgå ett test som visar
om de är mogna nog att framföra ett fordon i trafiken.

Igår när jag cyklade till gymmet så blev jag nästan överkörd av en 18-åring i en Volvo 740, han kom med ett bredställ över den cykelväg jag färdades på.

Jävlar vad sned jag blev :4skrika :fatta! :finger
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top