Faran på vägarna

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
lite över 16 år och med övningskörnings-skylten på ryggen och en Yamaha DTR 125:a mellan benen så fick en gammal gubbe mig att fundera på om jag skulle placera skallen i hans bakdörr eller ta en flygtur över bagageluckan.

jag kommer körandes på en 90-väg, ligger i ca 95-100, farsan bakom mig på sin blåa Guldwing 1800, gamla gubben börjar 70 meter längre fram sakta rulla ut från en bensinmack (Väst-Göte) för att "tajma" in sig med trafiken från motsatt riktning... det är då jag i panik låser mitt bakdäck (och enligt farsan tjuter och skriker utav bara helvete, själv minns jag inget ljud från tillfället...) och börjar med den funderingen.
tursamt rullade den gamla gubben ut så långt att jag kunde släppa båda bromsarna och med hjälp av lite stödgas göra en "U-sväng" runt bakändan av hans bil.

när farsan sedan kör förbi bilen (bättre bromsar/ABS på guldvingen och mer erfarenhet och längre avstånd) så stirrar gamla gubben fortfarande enbart åt motsatt riktning och väntar på att sista bilen ska passera så han kan börja gasa på mer och åka därifrån...
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
Min farfars bror, använder dom vita snökanterna som riktmärken resten ser han inte :tummenupp
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Min bror fick sin helt nya bil för några månader sen och hann köra den iaf ett tag innan det kommer en gubbe vid stadion i sthlm och smäller in i sidan. Gubben va säkert 80 år och brosan fick hjälpa till att fylla i papper etc eftersom han inte kunde det själv ens.

Förstår att dom inte vill ge upp sig möjlighet att vara mobila men det är ju fan helt livsfarligt med stora blyklumpar utan reaktionsförmåga.
 

foobar

C9 H13 NO3
Gick med
26 Feb 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Såld! :( Förhoppningsvis en ny nästa säsong.
...för att inte tala om kombinationen: rondeller + gubbjävlar över 70

Det verkar vara mer eller mindre ett fysiologiskt fenomen att äldre människor totalt förlorar förmågan att vrida på huvudet i sidled när de närmar sig en korsning eller rondell.

Jag får stå på bromsen ganska ofta p.g.a. att gamla mammutar inte lyckats förnimma existensen av andra medtrafikanter.

:huvet
 

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Steinmeister skrev:
2092672 Drar en till stacken. Min egna mormor valde vänster sida av vägen då hon ansåg att höger var för hal. Samt att hon åkte 3km med punktering utan att märka det. :3freak

Hon kör inte bil längre pga förbud från familjens sida.
:rofl No offence mot din mormor men det är nog många i hennes omgivning som är din familj tacksamma...

Höll så sent som i förra veckan på att få någons mormor i sidan på bilen. När hon vid utfart från en parkering ställde sig i motsatta körfältet och efter tutande och vinkande från mötande bilar bara skickade i backen och gav fart bakåt (garanterat sliiiiirandes på kopplingen) utan att så mycket som att vrida på huvudet... Nära! :näsblod
 

FJS

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Italia-twin
Skitkul, har asgarvat nästan varje inlägg utom de "hata gamla människor"-inläggen, tålamod ynglingar ni kommer dit ni oxå.

Min granne mittemot (villaområde=lugn gata) har hemtjänst 2ggr per dag (dom torkar eller bäddar om va vet jag) han har gjort 2 bypass, klippkort på ambulansen sedan ett år tillbaka, ca.85år, gammal tjurig direktör som bjäfsade på ungarna när deras innebandyboll kom på hans tomt. Numer syns han inte till utom när ambulansen eller : När han backar ut sin Audi 100cc från garaget. För 3 år sedan(innan han blev helt lam i kropp o skalle) sa hans fru att ni får inte parkera på gatan (besökande osv.) för Tage har glömt om det står en bil där när han väl satt sig i bilen och börjat backa.
Min fråga: Hur är det nu 2006 när Tage är ute o kör??? :trött
 

Bomanrd

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Rd 350 -83, xr600 -86
På tal om tanter, min kompis mormor gjorde en riktig tabbe. Hon skulle svänga ut från en korsning med sin volvo 340. Det var halt så hon får sladd och i panik så trycker hon plattan i botten. Ni kan tänka er en gammal kärring som med krampaktigt tag om ratten, på varvstopp sladdar över hela vägen. Resan slutade i ett av kopparbergsskolans staket.

En av farsans polare skulle hjälpa en gubbe med att bogsera bilen. Han frågar: -har du varit med och bogserat förut?
Gubben: -Ja
Efter ett tag så är han tvungen att stanna eftersom gubbens bil kränger över hela vägen. Han tittar in och ser gubben sittandes i baksätet :yoparty

En annan är kärringen som backade på en betongsugga. Bakaxeln kilade fast sig och lyfte upp hjulen så dom inte fick grepp om asfalten. Tanten får panik och ger järnet. Bilen släpper inte och det blir en riktig böörn.

Hehe, finns ju hur mycket som helst om gubbar/kärringar i trafiken.
 

SGR

lever för upplevelsen
Gick med
11 Feb 2006
Ort
Malmö
Hoj
2007 Ducati S2R 1000
gubar

farfars bil blev inlöst när en 85årig gubbe som hade parkeringsplatsen mittemot honom i ett inomhusgarage skulle provgasa sin nya nissan primera i tofflor och morgonrock. antingen glömde han att han hade backen i eller så tog han fel på gas å broms vad vet jag, men farfars pärla satt fastmosad i garageväggen som en smälld fluga...

gubens kommentar var, snälla säg inte till min son för då får jag inte köra med. hade tydligen hänt några incidenter förrut.. om äldre efter så lång tid inte kan ta livsavgörande beslut så borde staten göra det.. så ställ krav på att de äldre kollas upp.

//anton
 
Last edited:

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Din släkt?!

Jag håller med om att många äldre bilförare utgör en livsfara. De förstår inte sina begränsningar. I hemmet klagas till anhöriga, att de inte ser vad som står i tidningen och att gråstarren gör praktiska sysslor svårare. Sedan händer ett mirakel. De botas av att sätta sig i förarsätet! För bil har de ju kört i 60 år och de får bara mer o mer rutin.

Varför vågar folk inte säga till sina gamla föräldrar? "Du är en fara på vägarna och det är bäst att sluta innan det händer något!"

Jag är helt övertygad om att folk vet hur dåligt deras gamla pappor/mammor kör, men de är rädda för att ta upp det till diskution.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Bilen är många äldres största frihet, därför håller dom hårt i den.

Jag kom åkande bakom en hatt in i en korsning. Gubben ser sig lite om o sen svänger han rakt in på cykelvägen som går parallellt med bilvägen. Jag blev lite :va o körde efter långsamt på bilvägen och efter ett tag så kom han fram till sånna där cykelbommar typ eller vad man ska kolla dom. Då gick han ur bilen o fram o börja slita i dom. Sen ringde jag polisen!
 

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Luleå
Hoj
FZR1000 -89
Känner till en gammal gubbe som förlorade körkortet efter att ha kört mot rött och krockat (han såg inte om det var rött eller grönt så han chansade :3freak ).

Utan körkort fortsatte han köra för han tyckte minsan att han kunde köra bil ordentligt, några månader senare så kör han rätt över en hyffsat ny rondell med höga kanter och förstör oljetråget mm på bilen. Efteråt så sa han "va fan dom kan ju inte lägga en rondell med så där höga kanter mitt i vägen" :rofl
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tokigakon skrev:
Efteråt så sa han "va fan dom kan ju inte lägga en rondell med så där höga kanter mitt i vägen" :rofl

haha, störtskön kommentar ju! :lol

han hade inte förslag på vart dom skulle kunna placera rondeller istället? soptippen? i vardagsrummet? på internet? flygrakor? vattenledningar? :hihi
 

Fender

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Bohuslän
Hoj
Suzuki
Med tanke på att en del vill ha någon form av "uppkörning" för folk över 60 år så kan jag inte låta bli att undra hur många personer som anser sig själva som duktiga bil/MC-förare. Enligt statistiken så anser 90% av bil/MC-förare att dom kör bättre än genomsnittet....?

Hur kör man för att anses/vara en "bra" förare? En äldre person backar in i en bil, hans/hennes körkort ska dras in direkt....en 25-åring kör av vägen men en
MC....gäller samma regel där också?

Det finns två saker som dom flesta män tycks tro dom är oslagbara på.

1. Att köra bil/MC

2. Som älskare
 

seveneleven

Ny medlem
Gick med
31 May 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati Monster 900 + snömoppe SXR700
Ja det är lustigt att det inte är kontroll på körkort vid en viss ålder. På mitt körkort står det klart och tydligt "Förarbehörighet upphör att gälla" efter C, D, CE och DE. 20251224 dvs när jag fyller 45. Om jag inte lämnar inte godkänt syntest och läkarundersökning.

När jag tog körkort för tung trafik var jag tvungen att lämna in läkarundersökning. (och syntest naturligtvis)

Varför är inte detta obligatoriskt på även lätta fordon?

Och när jag nu lämnat in alla papper vid 45 när blir nästa koll? vid 90?

Nej läkarkoll vid alla körkort, obligatorisk koll vid 45 även för dom med A1, A eller B. Därefter minst vart tionde år. (vart femte på busschaufförer)

Dessutom vore det ju inte så dumt med fortlöpande teorikurser vart femte år eller nått. Det är rätt många som inte har en susning om mycket i trafiken. T. ex hur man blinkar i en rondell.. behöver ju inte vara så avancerat. Men nån timmes genomgång av nya saker och det mest grundläggande. Och ett relativt enkelt prov. Det ska naturligtvis vara så enkelt att en halvglömsk svensson ska klara det men ändå ett prov.

Är det nån som ställt sig utanför Ica Maxi eller nån annan stor matbutik och kollat när kär-ingarna kommer med matkassar och ska lasta i bilen? Dom sopar helt enkelt upp dörren i bilen bredvid och trycker dörren mot bilen bredvid medans dom lastar.. Jag skällde ut en kärring utanför Willy´s som sopade upp dörren i min bil. Hon hade ingen förståelse alls varför jag var så sur för...
 

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Tranås
Hoj
gixxer
seveneleven skrev:
2093287 Dessutom vore det ju inte så dumt med fortlöpande teorikurser vart femte år eller nått. Det är rätt många som inte har en susning om mycket i trafiken. T. ex hur man blinkar i en rondell..

det där med rondeller verkar va väldigt svårt att fatta för den äldre generationen..disskuterade saken med min kära morbror snart 60 o bilmek..han verkade inte kunna förstå varför han skulle blinka när han svängde vänster i en rondell "jag har ju företräde när jag är i rondellen" försökte förklara att det blir dyrt när man planterar bilen i sidan på ngn..

tror att rondeller ställer till det för de äldre, det där med företräde väl inne i rondellen verkar va det enda som gått fram.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Vart själv påkörd bakifrån av en gubbe för en månad sedan med resultataet att jag måste gå på sjukgymnastik och har mer eller mindre kronisk huvudvärk efter smällen.
Dessutom så hade inte gubbdjäveln någon trafikförsäkring på bilen *förbannade idiot helvette* men då e det bra att trafikförsäkringsföreningen går in och pröjsar allt till mig.
Jag har en fin-fin bild på gubben och hans bil efter smällen.
Jag har en bild på gubben och hans bil men jag vet inte hur man sätter in den.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Well skrev:
2093469 Vart själv påkörd bakifrån av en gubbe för en månad sedan med resultataet att jag måste gå på sjukgymnastik och har mer eller mindre kronisk huvudvärk efter smällen.
Dessutom så hade inte gubbdjäveln någon trafikförsäkring på bilen *förbannade idiot helvette* men då e det bra att trafikförsäkringsföreningen går in och pröjsar allt till mig.
Jag har en fin-fin bild på gubben och hans bil efter smällen.
Jag har en bild på gubben och hans bil men jag vet inte hur man sätter in den.

"hantera medskickade filer" :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top