Fartkameror och vårt beteende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
jag tror fan jag hellre skryter om hur kul det var att köra när det var lagligt än att falla in i ett led där allting är kontrollerat och styrt från annat håll

Det är ju då synd för oss andra som kan hålla oss just precis förbi kameraskåpen och tycker det är roligt att gasa på andra ställen.

Men Sporthojsåkare har ju inte rykte om sig att vara mycket till begåvningsreserv heller.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju då synd för oss andra som kan hålla oss just precis förbi kameraskåpen och tycker det är roligt att gasa på andra ställen.

Men Sporthojsåkare har ju inte rykte om sig att vara mycket till begåvningsreserv heller.

:tummenupp
...och inte åker de ofiffiga vafanglorupå-typerna hoj speciellt många år av sitt liv heller. :hihi
 

fleshgear

Medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
xt660r budmoppe
Det är ju då synd för oss andra som kan hålla oss just precis förbi kameraskåpen och tycker det är roligt att gasa på andra ställen.

Men Sporthojsåkare har ju inte rykte om sig att vara mycket till begåvningsreserv heller.[/QUOT

om det är att köra förbi kameraskåpen på slangen som är det stora problemet för vårat rykte som hojåkare så kan vi nog vara lungna!!frågan är nog hur många köper en hoj för att glida runt och följa regler lagar överallt? (förutom alla moraltanter här på forumet)?

:tummenupp
...och inte åker de ofiffiga vafanglorupå-typerna hoj speciellt många år av sitt liv heller. :hihi

jag åker en slö xt 660 och fick min första hoj 1987 så några mil har jag hunnit med både på bana och gata
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ju då synd för oss andra som kan hålla oss just precis förbi kameraskåpen och tycker det är roligt att gasa på andra ställen.

Men Sporthojsåkare har ju inte rykte om sig att vara mycket till begåvningsreserv heller.[/QUOT

om det är att köra förbi kameraskåpen på slangen som är det stora problemet för vårat rykte som hojåkare så kan vi nog vara lungna!!frågan är nog hur många köper en hoj för att glida runt och följa regler lagar överallt? (förutom alla moraltanter här på forumet)?

Klart att man gillar att fläska på. Det är ju det som är grejen med hoj! Men jag vill ju just därför kunna fortsätta att göra det när jag kommer åt, i synnerhet när man som jag med flera lägger ned långt mer tid och omsorg på sin hoj än genomsnittsknutten.

Det där med moraltant är ett rätt slitet uttryck. De flesta vill ju bara få folk att vara lite mer smarta i sitt agerande mot samhället. Så att jag mfl kan fortsätta att gasa och bygga hojar i minst 20 år till.

Sen tycker jag förstås att det är nederlag när folk kör ihjäl sig, utöver den aspekten att det lätt leder till förbud mot mitt eget mc-åkande.

Tycker jag.

/J
 

Chaimera

Det är inte farten som dödar...
Gick med
18 Sep 2006
Ort
Lund
Hoj
GSXR 600 -01
det verkar som att dom flesta på detta forum köper hojar som toppar 300
och sen hävdar att alla ska ta det lungt där ute och kör inte för fort och så vidare!!

vad fan är problemet köp nåt skit som inte går så jävla fort och kör präktigt och fint tycker ni att det är kul så fortsätt med det och låt resten vara ifred!!!

jag kör fan inte hoj för att följa alla lagar och regler till punkt och pricka är trött på allt jävla moral snack hit och dit så fort nån eller några bryter mot en trafikregel så gnälls det om att dom förstör för alla andra!!fan rannsaka er själva kör ni verkligen så jävla fint som det verkar??????

Kan inte mer än hålla med. Har inte en sjysst (nogorlunda iaf) sporthoj för att köra 70 på 70-väg. Sen får man väl iofs välja tillfällen lite. Men jag kör hellre roligt (läs olagligt) i ett par år en lagligt resten av livet. :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

jag åker en slö xt 660 och fick min första hoj 1987 så några mil har jag hunnit med både på bana och gata

Du får ju inte trilla i fällan och ta åt dig av epitetet "vafanglorupå-typ" så där!
Nu känner jag mig elak ju! ;)

Jag tror att vi vill och tycker samma sak. Du vill väl inte heller ha ett sporthojsförbud eller 100-hästarsgräns som det vart i slutet på 80-talet.

Jag tror att det är bra om det blir lite mer protester från oss hojåkare till försvar av MC-hobbyn, genom tex SMC. Det är bättre att energin går den vägen än inbördeskrig mellan oss hojåkare.

.... Sen får man väl iofs välja tillfällen lite. ..

Kanon! :tummenupp
 
Last edited:

fleshgear

Medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
xt660r budmoppe
Klart att man gillar att fläska på. Det är ju det som är grejen med hoj! Men jag vill ju just därför kunna fortsätta att göra det när jag kommer åt, i synnerhet när man som jag med flera lägger ned långt mer tid och omsorg på sin hoj än genomsnittsknutten.

Det där med moraltant är ett rätt slitet uttryck. De flesta vill ju bara få folk att vara lite mer smarta i sitt agerande mot samhället. Så att jag mfl kan fortsätta att gasa och bygga hojar i minst 20 år till.

Sen tycker jag förstås att det är nederlag när folk kör ihjäl sig, utöver den aspekten att det lätt leder till förbud mot mitt eget mc-åkande.

Tycker jag.

/J


jag vill självklart inte att det ska bli ett förbud mot hojåkande och jag ser varje vurpa och dödfall som nederlag det är aldrig kul när man själv eller andra gör illa sig eller dör

(återkommer med svar efter avklarad tupplur)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag vill självklart inte att det ska bli ett förbud mot hojåkande och jag ser varje vurpa och dödfall som nederlag det är aldrig kul när man själv eller andra gör illa sig eller dör

(återkommer med svar efter avklarad tupplur)

Du behöver inte svara mer än så. Det är samma uppfattning och insikt jag också har.

Måste också knoppa.

natti!

/J
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Vassegod :pannkyss

Det var 2 som hamnade som hamnade på aftonbladets första sida för några årsen wheelandes i 170 förbi fartkamerorna. Var säkert den trådskaparen tänkte på också när han skrev...

Vilka hjältar :yoparty synd att det inte var jag men jag kunde inte wheela då :tungan

Antagligen för att du inte var 16¨då och hade ditt lätta mc kort :dummer
 

njelger

Guest
Vassegod :pannkyss

Det var 2 som hamnade som hamnade på aftonbladets första sida för några årsen wheelandes i 170 förbi fartkamerorna. Var säkert den trådskaparen tänkte på också när han skrev...

Vilka hjältar :yoparty synd att det inte var jag men jag kunde inte wheela då :tungan


Den här killen tycker nog de afrikanska milismän som skjuter från höften i knallgula tröjar är ubercoola.
"Flyga under radarn", "Verka men inte synas" är total grekiska för honom.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Bilden som prydde Aftonbladet publicerades 2001. Det är sex år sen. Sen dess har inte jag läst nånting om det. Själv har jag blåst förbi ett stort antal kameror det senaste året - inte på slangen dock men i hög fart och fortfarande inte blivit fotad. Senast igår åkte jag på en kameraövervakad sträcka mellan Svedala och Staffanstorp och det var ingen som tog bild där.

Jag tror den här diskussionen är överskattad, hade det varit ett problem med hojar på slangen förbi kameror så hade snuten gjort nåt åt det.

EDIT: Hög fart är ju relativt, högre fart än tillåtet ska det vara.
 

RADDUM

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Gävle
Hoj
Kawasaki zx6r 2005 banhoj +BMWk1200gt 2006
Dagisbeteende....

Vassegod :pannkyss

Det var 2 som hamnade som hamnade på aftonbladets första sida för några årsen wheelandes i 170 förbi fartkamerorna. Var säkert den trådskaparen tänkte på också när han skrev...

Vilka hjältar :yoparty synd att det inte var jag men jag kunde inte wheela då :tungan

Det är tragisk med en sådan inställning...dessuten är du benägen att bli en i statestiken...voks upp!!

Tack Henning och ni andra...vi måste stå tillsammans och skapa en attitydsförendring bland våran mc-åkning...ta ansvar och prata med dom mc-förare som har "dagisbeteende" i trafiken..

Mvh
Sverre Raddum
R1-bull
Sandviken
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Vi som har varit med ett tag...ja ett ganska låångt tag nu, har sett otaliga
"kampanjer" mot Mc-hobbyn genom åren.
Ett har alla dessa haft gemensamt, dom har alla haft sitt ursprung i hur olika
grupper av mc-åkare, dels upplevts av gemeneman utanför mc kollektivet,
dels hur olycksstatistiken utvecklats.

När den senare visar på att fler dödas och skadas så får några som har som
avlönat jobb att få tillstånd det motsatt, utstå en hel del kritik(jfm. om du inte sköter ditt jobb),
och röster höjs för att "KRAFTAG MÅSTE TILL" och andra
liknande spektakulära rubriker syns i media.
Detta får i sin tur ett antal politiker att se sin chans att synas, dom skriver
motioner och ställer frågor osv......"DREVET" är igång.

DETTA ÄR VAD VÅRAT UPPTRÄDANDE I TRAFIKEN GER I RESULTAT.
NÄR VI SYNS FÖR MYCKET.

En av de allvarligaste attackerna mot MOTORCYKLISM i det här landet ledde
till att SMC tog fram och drev en kampanj över flera år, och till sist kastades det
förslaget långt ner i botten av en skrivbordslåda.
Men var så lugn....det kommer att dammas av när VI ger DOM en chans.

MINNS NI DEN SMC KAMPANJANJEN...Vi som var med hade bilstreamers i bakfönstret
på våra "vinterbilar".

Och till ER som inte var med och nu SKRIKER om att "blåsa snuten".."wheela"
förbi fartkamerna..."....Tänk på att VÅRT engagemang DÅ...
gör att NI överhuvudtaget FÅR ÅKA HOJ!

*************** RÄDDA 125'an*************

MINNS NI VILKET ÅR DET VAR....???


Detta är ingen "pekpinne", bara lite "konsumentupplysning" till dom som inte
förstår att deras handlande inte får konsekvenser(olyckor,skador,dödsfall)
bara för dom som individ, utan kan öventyra allas mc framtid.

KentW
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Vi som har varit med ett tag...ja ett ganska låångt tag nu, har sett otaliga
"kampanjer" mot Mc-hobbyn genom åren.........

...........
*************** RÄDDA 125'an*************

MINNS NI VILKET ÅR DET VAR....???


Detta är ingen "pekpinne", bara lite "konsumentupplysning" till dom som inte
förstår att deras handlande inte får konsekvenser(olyckor,skador,dödsfall)
bara för dom som individ, utan kan öventyra allas mc framtid.

KentW

Väl skrivet! Dagens snorungar har ingen koll på vilka konsekvenser det ger när man provocerar för mycket. Som att reta en morrande hund. Till sist släpper ägaren kopplet och låter hunden bita ihjäl den som retas.

Vet ej året, men rätta mig om jag har fel, eller var det inte så att alla motorcyklar över 125cc skulle förbjudas?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Förslaget gick ut på att 125cc reglerna skulle tas bort, vilket skulle resultera i att
det inte skulle finnas några "lätta" motorcyklar överhuvudtaget!
Hur hade utvecklingen för mopeder och tunga mc sett ut då...?

Om man hade lyckats med att få bort "lätta mc", vad hade varit naturligare
än att fortsätta med mopeder och sen med "tunga mc" och våran hobby
har inte funnits mer.

TACKAR ALLA SOM HJÄLPTE TILL I STORT OCH SMÅTT TILL ATT DETTA FÖRSLAG INTE KUNDE GENOMFÖRAS.

KentW

P.S

Detta hände i början av 1970-talet.

D.S
 

Blade 4-ever

Rövens Pågar
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Gnomeregan
Hoj
Red mechanostrider
Hahaha... helt fantastiskt o se alla reaktioner :D Roligast av allt är att efter ett inlägg så känner halva sverige mig och vet hur min personlighet är och dessutom hur gammal jag är :yoparty

Keeeep it coming :arsele

Tyvärr har jag min hoj utlånad idag, men imorgon får det bli ett finger extra åt kamerorna. Kommentarerna från alla här gör det hela ännu roligare då reta upp folk är ett av det roligaste som finns då vissa tänder direkt ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag är i Karlskrona brukar den lokala sporthojarkåren mest fara runt runt på Stortorget där jag står väntandes på flygbussen. Skönt att läsa att det finns några som vågar ge sig ut, ända förbi vattentornet, i jakt på att bli sedda och fotograferade. :hihi ;)

Hahaha... helt fantastiskt o se alla reaktioner :D Roligast av allt är att efter ett inlägg så känner halva sverige mig och vet hur min personlighet är och dessutom hur gammal jag är :yoparty

Keeeep it coming :arsele

Tyvärr har jag min hoj utlånad idag, men imorgon får det bli ett finger extra åt kamerorna. Kommentarerna från alla här gör det hela ännu roligare då reta upp folk är ett av det roligaste som finns då vissa tänder direkt ;)
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Hahaha... helt fantastiskt o se alla reaktioner :D Roligast av allt är att efter ett inlägg så känner halva sverige mig och vet hur min personlighet är och dessutom hur gammal jag är :yoparty

Keeeep it coming :arsele

Tyvärr har jag min hoj utlånad idag, men imorgon får det bli ett finger extra åt kamerorna. Kommentarerna från alla här gör det hela ännu roligare då reta upp folk är ett av det roligaste som finns då vissa tänder direkt ;)

Haha, kul att leka trotsålder?:D Jag kör 125 och tänker inte börja peka finger åt kamerorna. Känns ganska onödigt för man får ju ändå inte se bilden:gnissla
Vad Outlaw du är blade4ever. Visst det coolaste som finns är ju när man är ute och glider och blir omkörd av nån på slangen, men vafan. Min styvmamma har hand om kamerorna och ser bilderna varje dag. Kan ju säga att hon inte bryr sig det minsta om era Outlaw pekafingeråtkameranpåslangenbilder. Dom slänger hon bara i papperskorgen direkt.
Fortsätt slanga, men inte framför kamerorna:tungan
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top