ninja_1 skrev:ligger på 83kg nu..å ska ner till gränsen 79,5 matchvikt "mellanklass"
(OT, sorry Rejvis) Själv ska jag gå upp från 80 till 83,5 i matchvikt, behöver lite mer muskler.
ninja_1 skrev:ligger på 83kg nu..å ska ner till gränsen 79,5 matchvikt "mellanklass"
Hörru din räka, skaffa ett jobb och klipp digabstruse skrev:(OT, sorry Rejvis) Själv ska jag gå upp från 80 till 83,5 i matchvikt, behöver lite mer muskler.
URRninja skrev:Nja, pasta har av tradition kallats långsamma kolhydrater om man jämför med t. ex. potatis och ljust bröd. Sen har snabbmakaroner betydligt högre GI (alltså snabbare kolhydrater) än fullkornspasta. Allt beror ju på vad man jämför med men nog får pasta räknas som hyfsat lågt GI ändå.
Förresten, visst kan man äta pasta efter träningen men man behöver få i sig lite snabba kolhydrater direkt efter träningen också, till exempel nån banan eller så.
Ravetrancer skrev:Jahapp, ny vägning idag då. Vägde 116,0kg idag
Veckan som gått har jag ändock ätit mat, inte i samma mängder som förr men klart för att känna att min kropp var nöjd o mätt. Har ej ätit varje dag dock utan gått på min pulverdiet oxo.
Det har vart mycket tonfisk, som jag alltid äter med en hel rå lök och en skiva vitt bröd. Sen vart det fest i helgen då vi invigde vår nya klubbstuga, där blev det 2 korv med bröd och 1 fläskkarré med potatissallad samt vitt bröd. Har ätit spaghetti med köttfärssås och äggröra med bacon i veckan oxo.
Känner mig klart nöjd med min viktnedgång. Jag har säkert klämt i mig mer i veckan men kommer inte ihåg. Försöker oftast att äta nyttigt när jag äter och inte för mycket.
//Rejvis
Quaya skrev:Visst kan man äta det efter träningen är bättre än inget, själv äter/dricker jag en shake proteindrink och en banan efter träningen.
Men elit bodybuilders käkar nog inte pasta efter träningen vad jag har föstått iallafall, nåväl! tråkig diskution om pasta
URRninja skrev:Det är ju det jag säger, protein och lite snabba kolhydrater direkt efter träningen. Men sen är det inget fel med pasta (och naturligtvis en proteinkälla också) vid nästa måltid, inom ett par timmar. Vad skulle vara bättre än pasta menar du?
URRninja skrev:Det är ju det jag säger, protein och lite snabba kolhydrater direkt efter träningen. Men sen är det inget fel med pasta (och naturligtvis en proteinkälla också) vid nästa måltid, inom ett par timmar. Vad skulle vara bättre än pasta menar du?
eus skrev:pasta(durumvete), potatis, ris, havregryn
allt detta är bra att äta
Man behöver väl lite snabba kolhydrater efter träning, men annars räcker det med en banan precis efter.. sen hem å äta nåt stabilt. Massa långsamma kolhydrater å lite protein.
Men man kan inte lagra mycket mer är 200-300 kcal som glykos(snabba kolhydrater)
1 banan = 100 kcal ca
däremot glykogen(långamma kolhydrater) kan man lagra upp åt en 2000 kcal
Upp till 1½ timme efter en träning ska man äta. Då är musklerna som en tvättsvamp, suger upp all näring.
Det tar ca 1½ timme fär långsamma kolhydrater att nå ut till musklerna, så 2-3 timmar innan träning bär man äta.
eus skrev:pasta(durumvete), potatis, ris, havregryn
allt detta är bra att äta
Quaya skrev:man ska ligga på ca 200g protein om dagen så det är ju upp till en själv när man ska ha i sig det. Jag själv brukar dricka protein till frukosten med havregrynet och en efter träningen sen går jag hem och hoppas på att det ytterligare serveras något med protein så man får i sig 200g men det är inte lätt!.
Men annars är protein helt naturligt finns i nästan all mat som man äter och blir inte fet av det heller om man käkar det rätt så varför inte få i sig protein då?
Quaya skrev:man ska ligga på ca 200g protein om dagen så det är ju upp till en själv när man ska ha i sig det. Jag själv brukar dricka protein till frukosten med havregrynet och en efter träningen sen går jag hem och hoppas på att det ytterligare serveras något med protein så man får i sig 200g men det är inte lätt!.
Men annars är protein helt naturligt finns i nästan all mat som man äter och blir inte fet av det heller om man käkar det rätt så varför inte få i sig protein då?
Quaya skrev:Precis, det jag skulle komma fram till men hade lite bråttom att skriva det jag skrev innan. Snabba kolhydrater som gäller efter träningen så kroppen kan ta upp det snabbt och icke efter träning så gäller det långsamma kolhydrater, även protein behöver kroppen efter träningen för att bygga upp musklerna bra. ( det är som byggnadsstenar ) som många kallar det och man ska ligga på runt 200g protein om dagen vad jag har hört.
Men jag har hört att makaroner, gröt osv osv är långsamma kolhydrater av någon och bland annat makaroner på något sätt ska vara i form av högt GI... jag kan ha fel?!?! någon som kan rätta mig?
Blackadder skrev:T ex tar jag naturell youghurt istället för fruktyouhurt som i vissa fall innehåller 30-40 procent socker, inte nyttigt. Tittar man efter så ser man att det där går igen inom alla livsmedelskatergorier så är man bara lite noggran så finns det mycket att vinna på det.
Jag började på 130,5kg för 6 veckor sedan och har gått ner 14 kilo sen dess.Quaya skrev:Bara att gratulera helt enkelt! Bra jobbat. Vad vägde du från början innan du började banta?
För att vara lite petig så tycker jag hellre du ska käka grovbröd än vittbröd men du bestämmer. Som sagt bra jobbat och tänk på att se till och inte bli besviken att du inte går ner några kilon varje vecka för det blir bara ett rent helvete för dig ( och för alla andra ) att hålla den vikten sen. Är så mega lätt att man släpper tyglarna och går upp i vikt igen.
Acrid skrev:Ja o frukt består av vilken sorts sockerart? Fruktsocker? Druvsocker? Lr socker fr Sockerbolaget AB?
Tyvärr har dem inte anget vad det är för typ av socker i "Aftonbladets undersökning". Utan allt klassas som socker. Allt socker är inte farligt.
Ofta när man beräknar mängden kolhydrater i råvaror/livsmedel, räknar man ut hur mycket som är vatten, aska, fett och protein...och det som blir över räknas som kolhydrater;vilket blir missvisande då denna rest även innehåller sådant som inte är kolhydrater (vissa syror och annat). Till saken hör även att mjölkprodukter ligger på en kolhydratprocent 0-10 av totalvikten. Fruk ligger på 11-30 %.
Det finns alltså ingen chans att fruktyoghurt skulle innehålla 30-40 % socker. Framför allt inte rent vitt socker från Sockerbolaget...
eus skrev:Nej det gör den inte.
Jordgubsfilen och blåbär/hallon tillsätter vi 8 volym% sylt. Fast den är ju inte lika söt som yoghurten tror jag inte. Kan inte svara på hur mycket sylt som tillsätts till yoghurt.
Men snart så kommer det specifierat på förpackningen hur mycket socker som är tillsatt. Iaf från oss på Arla
edit: aftonbladet räknar säkert med mjölksockret också
Acrid skrev:Kan du ta reda på hur mycket som tillsätts?
Låter bra det där med specifierat på förpack.
Ja Aftonbladet borde varningmärkas...
eus skrev:Japp luskade reda på det.. 17 vikt% är det.. ska nog vara vikt% på filen också
edit: detta gäller lättyoggi och vanlig yoggi
edit igen: verkar som de gäller de flesta yoghurtsorter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar