Fat Club Sporthoj!!!!!!!!

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
ninja_1 skrev:
ligger på 83kg nu..å ska ner till gränsen 79,5 matchvikt "mellanklass" :tummenupp

(OT, sorry Rejvis) Själv ska jag gå upp från 80 till 83,5 i matchvikt, behöver lite mer muskler. :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
abstruse skrev:
(OT, sorry Rejvis) Själv ska jag gå upp från 80 till 83,5 i matchvikt, behöver lite mer muskler. :)
Hörru din räka, skaffa ett jobb och klipp dig :mad:
 

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
Ort
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Riktiga män väger över hundra :yoparty

Har tyvärr börjat tappa några kilo. Finns inget bättre sätt än att träffa en ny tjej som man verkligen gillar, då hinner man inte äta men man får motionera som fan :tungan
Senast igår kväll fick jag höra att magen nästan var borta, och då har vi bara träffats en månad :hihi

En person som imponerat mycket på mig är min kära mor. Hon gick ned från c:a 140 pannor till dryga 80 enbart med hjälp av grönsaker och långa promenader :Bugar Tog i.o.f.s. ganska lång tid, typ ett par år. Men viktminskning är inget man skall stressa fram, det är en lång och seg process och man måste göra uppoffringar som jag inte är beredd att göra, än :fyllisar

CBRDea, 190cm lång och 107kg lätt :banana
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
URRninja skrev:
Nja, pasta har av tradition kallats långsamma kolhydrater om man jämför med t. ex. potatis och ljust bröd. Sen har snabbmakaroner betydligt högre GI (alltså snabbare kolhydrater) än fullkornspasta. Allt beror ju på vad man jämför med men nog får pasta räknas som hyfsat lågt GI ändå.

Förresten, visst kan man äta pasta efter träningen men man behöver få i sig lite snabba kolhydrater direkt efter träningen också, till exempel nån banan eller så.

Visst kan man äta det efter träningen är bättre än inget, själv äter/dricker jag en shake proteindrink och en banan efter träningen.
Men elit bodybuilders käkar nog inte pasta efter träningen vad jag har föstått iallafall, nåväl! tråkig diskution om pasta :)
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
Ravetrancer skrev:
Jahapp, ny vägning idag då. Vägde 116,0kg idag :)
Veckan som gått har jag ändock ätit mat, inte i samma mängder som förr men klart för att känna att min kropp var nöjd o mätt. Har ej ätit varje dag dock utan gått på min pulverdiet oxo.
Det har vart mycket tonfisk, som jag alltid äter med en hel rå lök och en skiva vitt bröd. Sen vart det fest i helgen då vi invigde vår nya klubbstuga, där blev det 2 korv med bröd och 1 fläskkarré med potatissallad samt vitt bröd. Har ätit spaghetti med köttfärssås och äggröra med bacon i veckan oxo.
Känner mig klart nöjd med min viktnedgång. Jag har säkert klämt i mig mer i veckan men kommer inte ihåg. Försöker oftast att äta nyttigt när jag äter och inte för mycket.

//Rejvis


Bara att gratulera helt enkelt! Bra jobbat. Vad vägde du från början innan du började banta?
För att vara lite petig så tycker jag hellre du ska käka grovbröd än vittbröd men du bestämmer. Som sagt bra jobbat och tänk på att se till och inte bli besviken att du inte går ner några kilon varje vecka för det blir bara ett rent helvete för dig ( och för alla andra ) att hålla den vikten sen. Är så mega lätt att man släpper tyglarna och går upp i vikt igen.
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Quaya skrev:
Visst kan man äta det efter träningen är bättre än inget, själv äter/dricker jag en shake proteindrink och en banan efter träningen.
Men elit bodybuilders käkar nog inte pasta efter träningen vad jag har föstått iallafall, nåväl! tråkig diskution om pasta :)

Det är ju det jag säger, protein och lite snabba kolhydrater direkt efter träningen. Men sen är det inget fel med pasta (och naturligtvis en proteinkälla också) vid nästa måltid, inom ett par timmar. Vad skulle vara bättre än pasta menar du?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
URRninja skrev:
Det är ju det jag säger, protein och lite snabba kolhydrater direkt efter träningen. Men sen är det inget fel med pasta (och naturligtvis en proteinkälla också) vid nästa måltid, inom ett par timmar. Vad skulle vara bättre än pasta menar du?

pasta(durumvete), potatis, ris, havregryn
allt detta är bra att äta

Man behöver väl lite snabba kolhydrater efter träning, men annars räcker det med en banan precis efter.. sen hem å äta nåt stabilt. Massa långsamma kolhydrater å lite protein.
Men man kan inte lagra mycket mer är 200-300 kcal som glykos(snabba kolhydrater)
1 banan = 100 kcal ca
däremot glykogen(långamma kolhydrater) kan man lagra upp åt en 2000 kcal
Upp till 1½ timme efter en träning ska man äta. Då är musklerna som en tvättsvamp, suger upp all näring.
Det tar ca 1½ timme fär långsamma kolhydrater att nå ut till musklerna, så 2-3 timmar innan träning bör man äta.
 
Last edited:

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
URRninja skrev:
Det är ju det jag säger, protein och lite snabba kolhydrater direkt efter träningen. Men sen är det inget fel med pasta (och naturligtvis en proteinkälla också) vid nästa måltid, inom ett par timmar. Vad skulle vara bättre än pasta menar du?

Vet inte om jag har rätt för egentligen slår maten men finns ett tillskott som kallas Diet-Pro som ska vara rent ut sagt asbra! väldigt låg GI-halt och bra med protein kolhydrat osv osv... tror det är långsamma kolhydrater i det tillskottet, då man inte tar det efter träningen för det är en måltidsersättare.
 

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
kawasaki zx7r -99
eus skrev:
pasta(durumvete), potatis, ris, havregryn
allt detta är bra att äta

Man behöver väl lite snabba kolhydrater efter träning, men annars räcker det med en banan precis efter.. sen hem å äta nåt stabilt. Massa långsamma kolhydrater å lite protein.
Men man kan inte lagra mycket mer är 200-300 kcal som glykos(snabba kolhydrater)
1 banan = 100 kcal ca
däremot glykogen(långamma kolhydrater) kan man lagra upp åt en 2000 kcal
Upp till 1½ timme efter en träning ska man äta. Då är musklerna som en tvättsvamp, suger upp all näring.
Det tar ca 1½ timme fär långsamma kolhydrater att nå ut till musklerna, så 2-3 timmar innan träning bär man äta.

man ska ligga på ca 200g protein om dagen så det är ju upp till en själv när man ska ha i sig det. Jag själv brukar dricka protein till frukosten med havregrynet och en efter träningen sen går jag hem och hoppas på att det ytterligare serveras något med protein så man får i sig 200g men det är inte lätt!.
Men annars är protein helt naturligt finns i nästan all mat som man äter och blir inte fet av det heller om man käkar det rätt så varför inte få i sig protein då?
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Quaya skrev:
man ska ligga på ca 200g protein om dagen så det är ju upp till en själv när man ska ha i sig det. Jag själv brukar dricka protein till frukosten med havregrynet och en efter träningen sen går jag hem och hoppas på att det ytterligare serveras något med protein så man får i sig 200g men det är inte lätt!.
Men annars är protein helt naturligt finns i nästan all mat som man äter och blir inte fet av det heller om man käkar det rätt så varför inte få i sig protein då?

Jag tror att vi pratar om olika saker nu, eus diskuterar nog bara olika kolhydratkällor. Klart man behöver protein också. För övrigt kan man inte säga att alla behöver 200 gram, det beror såklart väldigt mycket på vad man väger (men kring två gram per kilo kroppsvikt är ganska lagom).
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Quaya skrev:
man ska ligga på ca 200g protein om dagen så det är ju upp till en själv när man ska ha i sig det. Jag själv brukar dricka protein till frukosten med havregrynet och en efter träningen sen går jag hem och hoppas på att det ytterligare serveras något med protein så man får i sig 200g men det är inte lätt!.
Men annars är protein helt naturligt finns i nästan all mat som man äter och blir inte fet av det heller om man käkar det rätt så varför inte få i sig protein då?

Jo visst ska man få i sig protein!
Men utan kolhydrater har du ingen nytta av varken protein eller fett.
Med en stabil middag menade jag 4 potatisar å 2 biffar kanske. Normalmiddag helt enkelt. Inte för mycket mättat fett, ta gärna lite av båda.
Broccoli, kål å andra grönsaker också.. inte att glömma :)

Har du inga kolhydrater så bränner du inget fett. Då blir det en katabol förbränning i muskeln istället för anabol.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Ska vi komma överens om att en bra dag ser ut så här:

Frukost: Havregrynsgröt + mjölk, mörkt fullkornsbröd med skinka, kalkon, leverpastej el dyl.

Mellanmål: en Banan

Lunch: pasta, potatis, ris + kött, fisk, fågel + Grönsaker + nån knäckemacka + mjölk/vatten kanske en lättöl :)

Mellanmål igen: en banan till kanske?

Middag: Samma som lunch :)

Kanske en kvällsmacka å lite te

:tummenupp

OBS Man bör RÖRA på sig också, gå en promenad(45-60 min) några gånger i veckan, spring, simma, cykla, spela fotboll vad som helst
Sen mår man hur bra som helst.
 
Last edited:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Quaya skrev:
Precis, det jag skulle komma fram till men hade lite bråttom att skriva det jag skrev innan. Snabba kolhydrater som gäller efter träningen så kroppen kan ta upp det snabbt och icke efter träning så gäller det långsamma kolhydrater, även protein behöver kroppen efter träningen för att bygga upp musklerna bra. ( det är som byggnadsstenar ) som många kallar det och man ska ligga på runt 200g protein om dagen vad jag har hört.

Men jag har hört att makaroner, gröt osv osv är långsamma kolhydrater av någon och bland annat makaroner på något sätt ska vara i form av högt GI... jag kan ha fel?!?! någon som kan rätta mig?


Ja mycket har man hört i sina da'r.... Proteinintaget brukar räknas ut genom: 1-3 g protein per kilokroppsvikt. Proteinintaget bestäms alltså av hur mycket du väger och fördelaktigt också även av hur mycket du tränar.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Blackadder skrev:
T ex tar jag naturell youghurt istället för fruktyouhurt som i vissa fall innehåller 30-40 procent socker, inte nyttigt. Tittar man efter så ser man att det där går igen inom alla livsmedelskatergorier så är man bara lite noggran så finns det mycket att vinna på det.

Ja o frukt består av vilken sorts sockerart? Fruktsocker? Druvsocker? Lr socker fr Sockerbolaget AB?

Tyvärr har dem inte anget vad det är för typ av socker i "Aftonbladets undersökning". Utan allt klassas som socker. Allt socker är inte farligt.


Ofta när man beräknar mängden kolhydrater i råvaror/livsmedel, räknar man ut hur mycket som är vatten, aska, fett och protein...och det som blir över räknas som kolhydrater;vilket blir missvisande då denna rest även innehåller sådant som inte är kolhydrater (vissa syror och annat). Till saken hör även att mjölkprodukter ligger på en kolhydratprocent 0-10 av totalvikten. Fruk ligger på 11-30 %.

Det finns alltså ingen chans att fruktyoghurt skulle innehålla 30-40 % socker. Framför allt inte rent vitt socker från Sockerbolaget...
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Quaya skrev:
Bara att gratulera helt enkelt! Bra jobbat. Vad vägde du från början innan du började banta?
För att vara lite petig så tycker jag hellre du ska käka grovbröd än vittbröd men du bestämmer. Som sagt bra jobbat och tänk på att se till och inte bli besviken att du inte går ner några kilon varje vecka för det blir bara ett rent helvete för dig ( och för alla andra ) att hålla den vikten sen. Är så mega lätt att man släpper tyglarna och går upp i vikt igen.
Jag började på 130,5kg för 6 veckor sedan och har gått ner 14 kilo sen dess.
Timmy polarn började på 128,5 och har på 6 veckor gått ner till 105kg det är 23,5kg, fast då har han inte ätit nåt utan gått på ren kur.....

//R
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Acrid skrev:
Ja o frukt består av vilken sorts sockerart? Fruktsocker? Druvsocker? Lr socker fr Sockerbolaget AB?

Tyvärr har dem inte anget vad det är för typ av socker i "Aftonbladets undersökning". Utan allt klassas som socker. Allt socker är inte farligt.


Ofta när man beräknar mängden kolhydrater i råvaror/livsmedel, räknar man ut hur mycket som är vatten, aska, fett och protein...och det som blir över räknas som kolhydrater;vilket blir missvisande då denna rest även innehåller sådant som inte är kolhydrater (vissa syror och annat). Till saken hör även att mjölkprodukter ligger på en kolhydratprocent 0-10 av totalvikten. Fruk ligger på 11-30 %.

Det finns alltså ingen chans att fruktyoghurt skulle innehålla 30-40 % socker. Framför allt inte rent vitt socker från Sockerbolaget...

Nej det gör den inte.
Jordgubsfilen och blåbär/hallon tillsätter vi 8 volym% sylt. Fast den är ju inte lika söt som yoghurten tror jag inte. Kan inte svara på hur mycket sylt som tillsätts till yoghurt.
Men snart så kommer det specifierat på förpackningen hur mycket socker som är tillsatt. Iaf från oss på Arla

edit: aftonbladet räknar säkert med mjölksockret också
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
eus skrev:
Nej det gör den inte.
Jordgubsfilen och blåbär/hallon tillsätter vi 8 volym% sylt. Fast den är ju inte lika söt som yoghurten tror jag inte. Kan inte svara på hur mycket sylt som tillsätts till yoghurt.
Men snart så kommer det specifierat på förpackningen hur mycket socker som är tillsatt. Iaf från oss på Arla

edit: aftonbladet räknar säkert med mjölksockret också

Kan du ta reda på hur mycket som tillsätts?

Låter bra det där med specifierat på förpack. :tummenupp


Ja Aftonbladet borde varningmärkas...
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Acrid skrev:
Kan du ta reda på hur mycket som tillsätts?

Låter bra det där med specifierat på förpack. :tummenupp


Ja Aftonbladet borde varningmärkas...

Japp luskade reda på det.. 17 vikt% är det.. ska nog vara vikt% på filen också

edit: detta gäller lättyoggi och vanlig yoggi
edit igen: verkar som de gäller de flesta yoghurtsorter
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top