Fattigmans (?) kolfiber

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Lerans yta blir som en gjuten plastyta, dvs den blir porfri och glatt. Jag kan inte säga för mycket nu eftersom jag fick hem grejjerna förra veckan och inte har hunnit testa ordentligt än men det ser lovande ut för vissa tankar :)

Obs... leran är INTE med på bilden ovanför.... det där visar bara ett vakuumbaggat laminat. Ja... och ett glasfiberrör som lamineras ;)


Har just nu en tillfällig lokal och flyttar igen 1a mars, då blir vi lite trångbodda men kommer få en permanent lokal vilket underlättar en hel del. Btw... jag vill köpa en hojlyft, typ nu. Pip till om ni har tips!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
2ono skrev:
JAg har införskaffat det sk glasfiber-gipset på jobbet i form av 5 rullar 10cmx3,4m.
Kallas inom sjukvården Syntetisk gips med glasfiber.
Finns i plast men inte lika slitstarkt.

Säljs av företaget Smith + Nephew och produkten heter Dynacast Extra

Man doppar i vatten och formar det på 5 min men härdningen tar ca 3 timmar färgen är vit/gul.

Ska försöka montera det på utsatta delar och återkomma
återkomma nu???

vågen skrev:
Ringde 3M och fick nummret till en snubbe som kan sina grejor. Dom pratade om SoftCast. En lättversion av gips som blöts i vatten och sen härdar till stenhårt. Användes för att stärka upp reglar på elsidan men är tydligen borttaget därifrån eftersom det avger något farligt ämne när man jobbar med det.

Iaf, min tanke var att använda det för avgjutning och göra honformar. Lite smidigare än glasfiberlaminering för avgjutning.

Han på 3M som kan svara på frågor var på lunch så jag får hugga honom sen.
huggit än??

Brochs skrev:
Jag har fått tag i lite utav 3M´s scotchcast och softcast. Det är de här som de använder inom sjukvården.
Jag har inte haft tid att testa de ännu. Men som de verkar så är det scotchcast som gäller om man ska bygga något. Softcasten blir inte helt stelt, utan det "flexar lite. Det finns även en såkallad Longuette som man kan lägga in i softcasten, då blir endast de partiet med longuetten hårt. Scotchcasten blir däremot hårt när de stelnat.
De är de jag vet i dags läget, men jag återkommer när jag har testat "gipset".
testat ännu??????

Det fanns ju bra ideér i början av tråden, inte glömmas bort.
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
motardkungen skrev:
Kladdar inte plastfilmen fast i produkten när man vakumsuger? För dom har väl kontakt med varandra?
Nej plasten fastnar inte om du inte får en massa veck som klämmer den i den härdade detaljen.

Vanligtvis lägger man först en plastfilm med en massa små hål i som luftbubblor och överflödig epoxi kan tränga igenom sedan lägger man ett lager med tyg över detta innan själva sugplasten.
När laminatet har härdat rycker du bort hålplasten och tyget.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Tobbe (R1) skrev:
Nej plasten fastnar inte om du inte får en massa veck som klämmer den i den härdade detaljen.

Vanligtvis lägger man först en plastfilm med en massa små hål i som luftbubblor och överflödig epoxi kan tränga igenom sedan lägger man ett lager med tyg över detta innan själva sugplasten.
När laminatet har härdat rycker du bort hålplasten och tyget
.

Apapapp! Inte luras nu! På laminatet har man PeelPly. Det är en syntetisk väv (tyg) som epoxy eller polyester inte fastnar i. Att sedan ha en bleeder (perforerad plast) är ganska valfritt men det hjäler att transportera överflödig plast (hjälper även att få loss breathern). Sen har man uppsugningsduk/breather+uppsugningsduk. Påsen/plasten/filmen ska vara gjord av material som inte epoxy fäster i. Nåja, det ska inte fästa så bra men det spelar ingen större roll eftersom du rör inte laminatet medans det härdar. Alltså från potlife är slut (då gelar det) tills det är färdighärdat och svalt. Byggplast är ganska funkis om du inte behöver så töjbar plast.


Btw... skulle inhandla lite extra mycket kolfiber idag. Laddade plånboken med svartpengarna o drog iväg. Ringde leverantören i bilen o kollade så han var kvar tills jag kom.
När jag kom fram glad i hågen så hälsade vi o snackade lite. Jag tyckte väl han såg lite moloken ut.... Då fick jag veta det.... 1½ ÅRS väntetid på twill kolfiberduk! Det finns bara 4-5 tillverkare av kolfiber i världen och två bolag står så vitt jag vet för det mesta i krisen, två flygplanstillverkare! Ena köpte upp över 1 års tillverkning på en gång för att BYGGA JUMBOJET I KOLFIBERLAMINAT! :4skrika Hallå! använd aluminium :3freak Nu tycker jag inte om kolfiber längre.

Ska ringa mina andra kontakter o köpa in så mycket som möjligt.... fan, kan ju säljas på e-bay för fetpengar om 6 månader.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
vågen skrev:
Apapapp! Inte luras nu! På laminatet har man PeelPly. Det är en syntetisk väv (tyg) som epoxy eller polyester inte fastnar i. Att sedan ha en bleeder (perforerad plast) är ganska valfritt men det hjäler att transportera överflödig plast (hjälper även att få loss breathern). Sen har man uppsugningsduk/breather+uppsugningsduk. Påsen/plasten/filmen ska vara gjord av material som inte epoxy fäster i. Nåja, det ska inte fästa så bra men det spelar ingen större roll eftersom du rör inte laminatet medans det härdar. Alltså från potlife är slut (då gelar det) tills det är färdighärdat och svalt. Byggplast är ganska funkis om du inte behöver så töjbar plast.

.
hörru tequila halsaren... :3freak
det går utmärkt att köra utan peelply, den behövs enbart om man vet att man skall lägga flera lager senare. bleedern fastnar inte heller.


Kolla vad jag gjorde idag... (fick inte kameran att göra som jag ville, och ytan är för blank)
 

Bifogat

  • mobillucka.jpg
    mobillucka.jpg
    53.6 KB · Visningar: 355
  • mobillucka2.jpg
    mobillucka2.jpg
    82.1 KB · Visningar: 314
Last edited:

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
vågen skrev:
Apapapp! Inte luras nu! På laminatet har man PeelPly. Det är en syntetisk väv (tyg) som epoxy eller polyester inte fastnar i.
Luras & luras precis som R2 skriver så klarar man sig bra utan PeelPly om man inte ska plasta vidare på den råa ytan men det är givetvis ingen nackdel att använda det.


vågen skrev:
Btw... skulle inhandla lite extra mycket kolfiber idag. Laddade plånboken med svartpengarna o drog iväg. Ringde leverantören i bilen o kollade så han var kvar tills jag kom.
När jag kom fram glad i hågen så hälsade vi o snackade lite. Jag tyckte väl han såg lite moloken ut.... Då fick jag veta det.... 1½ ÅRS väntetid på twill kolfiberduk! Det finns bara 4-5 tillverkare av kolfiber i världen och två bolag står så vitt jag vet för det mesta i krisen, två flygplanstillverkare! Ena köpte upp över 1 års tillverkning på en gång för att BYGGA JUMBOJET I KOLFIBERLAMINAT! :4skrika Hallå! använd aluminium :3freak Nu tycker jag inte om kolfiber längre.
Kanske läge att låsa in rullen med kolfiberväv i bankfacket. :3freak



R2 skrev:
Kolla vad jag gjorde idag... (fick inte kameran att göra som jag ville, och ytan är för blank)
Det är viktigt att lätta alla delar både stora och små varje gram räknas! :tummenupp
 
Last edited:

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
det är iofs över 60% kolfiber i moderna flygplan, inkl jumbosar. det mesta av all alu i ett flygplan är antagligen i sandwichcellerna.. och som jag fattat det så använder man sällan väv pga att man ofta måste ha upp till 40 lager för att vara säker på att få ett material med samma egenskaper i alla riktningar, prepreg kallas det man använder. bra skit.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Tobbe (R1) skrev:
Det är viktigt att lätta alla delar både stora och små varje gram räknas! :tummenupp

ja, men ingen som noterar nått udda?
 

Tobbe (R1)

Medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Emmaboda
Hoj
Såld
Den är så blank att det är svårt att se, möjligtvis att du först har gjort en avgjutning av luckans insida och fästen för att sedan klä detta med kolfiber.
Tvådelad form till luckan? :va
 

MC Doktorn

Guest
R2 skrev:
återkomma nu???
.

Ska försöka utnyttja som frame and engine protectors och fästa med något inert fästmassa mot ram/motor

Men lovar lägga ut info när detta är klart .
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Min erfarenhet är detta.

Om man vakuumbaggar utan peelply och bara använder bleeder och absorberingsväv så blir det jobbigare att få bort absorberingsväven osv utan att få material av denna samt peelply som fastnar i epoxyn på baksidan av laminatet. Det blir skaplig press med vakuum och de små hålen i bleedern kan räcka. Risken att spräcka något när man lossar kan även vara större.

Med peelply emellan så blir inte effekten likadan men breathern/absoberingsväven kan sitta rätt hårt iaf. Bleedern är däremot inte speciellt nödvändig vid små laminat men underlättar även vid lossning.


Om vi pratar om handpåläggning utan vakuumbagging eller vakuumbagging med damsugare osv så kan jag tänka mig att det inte alls är nödvändigt med peelply. Jag vakuumbaggar med min vakuumpump som drar ned till 2mbar och har en kapacitet på ca 200l/minut.

Jag förstår att det är jättemöjligt att laminera utan peelply och breather/absorberingsväv äver huvud taget även med vakuumbagging. Men! Risken att få inneslutna luftbubblor ökar markant samt att det blir en högre plasthalt i laminatet. Det man kan vinna är fina ytor som fås av baggingplasten mot laminatet. Se hur vissa laminerar vingar till modellflygplan.


Detta är iallafall mina erfarenheter som jag delar med mig av, jag har inte rätt men det är nog inte fel ;)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Vad finns det för intresse för att köpa vakuumpumpar och annan utrustning?

I handeln kostar en ordentlig vakuumpump 5-6.000 exkl.moms

Mina priser är mycket bättre.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Först delen till min R1-04 gjuten.

Väger 140gram, orginal väger 340gram.
En 600grams matta med kol/kevlarmix vid fästpunkter och en 5cm matta runt kanten.
Skall klarlackas framöver så för vi se hur finishen blir, fick ett "epoxihav" i ett hörne tyvärr.
 

Bifogat

  • r1koltank.jpg
    r1koltank.jpg
    80.7 KB · Visningar: 342

Brochs

hungrig
Gick med
30 Nov 2003
Ort
Onsala, Göteborg
Hoj
.......
R2 skrev:
testat ännu??????

Det fanns ju bra ideér i början av tråden, inte glömmas bort.

Får erkänna att jag inte har testat de än. Jag har några ideér men just nu ligger de tryggt i nattduksbordet,
i väntan på att jag ska blir klar med allt annat man håller på med.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Brochs skrev:
Får erkänna att jag inte har testat de än. Jag har några ideér men just nu ligger de tryggt i nattduksbordet,
i väntan på att jag ska blir klar med allt annat man håller på med.

Ok, vet hur det läget är.... (köp min R1-99)

Första penslade lagret klarlack på -04 delen.
 

Bifogat

  • tankkåpa.jpg
    tankkåpa.jpg
    103.2 KB · Visningar: 397

Brochs

hungrig
Gick med
30 Nov 2003
Ort
Onsala, Göteborg
Hoj
.......
R2 skrev:
1957550
testat ännu??????

Det fanns ju bra ideér i början av tråden, inte glömmas bort.

Den här tråden hade jag helt glömt. Ifall att de nu skulle va någon som vill veta, så har jag testat 3M´s scotchcast "gips". Det var väldigt lätt använt, bara blöta ner och forma som man vill. Men de är ingenting man bör göra kåpor av. Det är alldeles för grovmaskigt. De skulle kanske funka stärka upp spruckna kåpor med. Fast testade inte om de fäster på vanliga kåpor. Det är förmodligen enklare att använda vanlig glasfiberväv.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
trådlyft, vad händer i stugorna?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top