Chris Ash
Kapten Gars
Vilket är din favorit av följande flygplan tillverkade av SAAB?
SAAB 21R (1949-1957)
SAAB:s första stapplande steg in i jetåldern, man bytte förenklat ut propellern mot en jetmotor på J21. Ett svårfluget och farligt flygplan som dessutom ganska snabbt ansågs otillräckligt i jaktrollen jämfört med Mustang och Vampire varför de flesta ombeväpnades till attackflygplan.
SAAB 29 Flygande Tunnan (1951-1970)
En ikon, kanske det mest klassiska svenska flygplanet och under några år kanske ett av de främsta i världen. Tiden sprang dock snabbt ifrån denna generations flygplan.
SAAB 32 Lansen (1955-1997)
Utgjorde under stora delar av Kalla kriget det svenska attackflyget. E1 "ÖB:s klubba", avsett att stoppa den Sovjetiska invasionsflottan som aldrig kom. Bar tidigt sjömålsrobot. Fanns även i andra versioner än attack och flög som telekrigsflygplan in mot 2000-talet. Första SAAB:en genom ljudvallen.
SAAB 35 Draken (1960-1999)
Stommen i det svenska luftförsvaret på 1960 och 1970-talen, det första systemflygplanet som integrerades med STRIL 60, ordentlig jaktradar och jaktrobot, dessutom Mach 2.0+ förmåga. Konstruerades som interceptor men mot slutet av sitt liv var den en formidabel dogfighter på låg höjd, i Danmark kunde attackversionen mäta sig med F-16 Falcon i vissa avseenden. Nästan 50 år i tjänst.....
SAAB 37 Viggen (1972-2005)
Egentligen två flygplan med samma skal, AJ(S)37 var ersättaren till Lansen och en mycket enklare version än den senare JA37 som skulle utgöra jaktflyget tillsammans med de moderniserade J35J under 1980 och 1990-talet. Datalänk, modern avionik och uppgraderade vapensystem gjorde JA37 kompetent, men frågan är om vi inte halkade efter jämfört med Öst till den mäktiga JA37D kom.....
SAAB 39 Gripen (1996-????)
Behöver väl ingen närmare presentation?
SAAB 21R (1949-1957)
SAAB:s första stapplande steg in i jetåldern, man bytte förenklat ut propellern mot en jetmotor på J21. Ett svårfluget och farligt flygplan som dessutom ganska snabbt ansågs otillräckligt i jaktrollen jämfört med Mustang och Vampire varför de flesta ombeväpnades till attackflygplan.
SAAB 29 Flygande Tunnan (1951-1970)
En ikon, kanske det mest klassiska svenska flygplanet och under några år kanske ett av de främsta i världen. Tiden sprang dock snabbt ifrån denna generations flygplan.
SAAB 32 Lansen (1955-1997)
Utgjorde under stora delar av Kalla kriget det svenska attackflyget. E1 "ÖB:s klubba", avsett att stoppa den Sovjetiska invasionsflottan som aldrig kom. Bar tidigt sjömålsrobot. Fanns även i andra versioner än attack och flög som telekrigsflygplan in mot 2000-talet. Första SAAB:en genom ljudvallen.
SAAB 35 Draken (1960-1999)
Stommen i det svenska luftförsvaret på 1960 och 1970-talen, det första systemflygplanet som integrerades med STRIL 60, ordentlig jaktradar och jaktrobot, dessutom Mach 2.0+ förmåga. Konstruerades som interceptor men mot slutet av sitt liv var den en formidabel dogfighter på låg höjd, i Danmark kunde attackversionen mäta sig med F-16 Falcon i vissa avseenden. Nästan 50 år i tjänst.....
SAAB 37 Viggen (1972-2005)
Egentligen två flygplan med samma skal, AJ(S)37 var ersättaren till Lansen och en mycket enklare version än den senare JA37 som skulle utgöra jaktflyget tillsammans med de moderniserade J35J under 1980 och 1990-talet. Datalänk, modern avionik och uppgraderade vapensystem gjorde JA37 kompetent, men frågan är om vi inte halkade efter jämfört med Öst till den mäktiga JA37D kom.....
SAAB 39 Gripen (1996-????)
Behöver väl ingen närmare presentation?
Bifogat
Last edited: